[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

cupido1996

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:11

Gefeliciteerd weer met de veulens!
Wat wordt het lijstje kort en ook nog een hoop merries die het spannend maken.

Gister het hele gesprek over de namen gemist. Maar ik vind het ook altijd heel lastig. Wij hebben ons veulen uiteindelijk Annefleur genoemd met roepnaam Fleur.
Straks mag ik weer druk gaan denken over een naam met een c.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 05:52

Gefeliciteerd met Twister, zwart met een mooie grote bles.

Hier is gisteren de hoefsmid geweest, wilde het niet meer hoogdrachtig. Maar met een veulen van ruim twee weken aan de voet, was het ook echt geen succes. Mijn altijd zo brave pony, zou de hoefsmid het liefst wat aandoen. Dus weer wat geleerd, volgende keer toch maar weer vlak voor het veulenen de hoefjes nog even netjes maken.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 06:55

Gefeliciteerd met de veulens. Het valkje vind ik echt prachtig.

Vulina hopelijk kleurt hij inderdaad nog mooi door. Een mooie deken met stippen op de kont vind ik echt gaaf.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 05:16

Gefeliciteerd Sparky, het wachten is beloond.
Hopelijk is het zelf drinken inmiddels ook gelukt en heb je vannacht een paar uur heerlijk kunnen dromen van deze knappe man.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:58

Gefeliciteerd Sassefras! Waarschijnlijk had je gehoopt op meer bont, maar wel heel fijn dat het zo goed is gegaan.

Ik zweer echt nog bij een geboorte alarm aan het halster. Maar geen van mijn merries is een platslaper, dus heb weinig last van valse alarmen. Het alarm heeft me nog nooit in de steek gelaten en heb zo geen bevalling gemist.

Verder zit ik bij mijn merrie nu al met mijn handen in het haar. Vorig jaar helemaal leeg getrokken door het veulen. Hele winter heel veel gevoerd, en was voor het veulenen weer goed op gewicht, maar nog niet veel reserve.
Het veulen is nu drie weken oud en de ruggengraat ligt er alweer bovenop bij de merrie, ribben zijn ook weer te goed voelbaar en bijna al zichtbaar.
Het gaat om een Welsh A merrie, ze krijgt:
Onbeperkt voordroog/ hooi
1 schep, dus een ruime kilo havens merriebrok
1 schep mijten gerstemix
1 schep ongeweekte bietenpulp
1 schep grasbrok
1 schep zemelen
De laatste drie worden uiteraard geweekt. Ze krijgt dit verdeeld over drie maaltijden.

Wat kan ik nog doen om de merrie op gewicht te houden. Ze wordt niet herdekt. Helaas heb ik maar heel beperkt mogelijkheid tot weiden, 1 uurtje per dag.
Wie heeft de gouden tip voor mij?

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:59

Bedankt voor de tips! Ik ga ze allemaal na en kijken wat er beste optie is. Bij de mais/ lijnzaad brok, zit ik wel een beetje met het hoge zetmeel gehalte.

Wormen is ze vrij van. Het mest onderzoek was het voorjaar schoon en ivm veulen heb ik een week voor het veulenen preventief ontwormt. Dus dat is het als het goed is niet.

Weidegang is helaas niet mogelijk bij ons in de regio. Ik woon in akkerbouw gebied en grond is daar echt te duur voor. Ik heb ze nu aan huis staan.
Maar denk er dus ook erg over om de merrie met veulen elders te gaan weiden. Maar het is zo jammer, dat ik er dan zo weinig heen kan.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 06:47

Kaplaars gefeliciteerd.
Nu zijn we natuurlijk ook nieuwsgierig naar foto's.
Wat fijn dat pijnstiller heeft geholpen met drinken.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:17

Gefeliciteerd met alle veulentjes, het ezeltje wat heeft die vreselijk schattige grote oren en een huwelijk!

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 06:31

Zieke heel veel sterkte met het verlies van je mooie veulentje. Succes straks met koppelen. Super dat je gelijk op zoek bent gegaan. Ik heb er geen ervaring mee, dus kan geen advies geven. Maar mijn eerste ingevingnis wel dat jullie koppelplan goed klinkt.

Wat betreft het korte lijstje. Mijn merrie begint op te schieten en zou er bijna op mogen. Ze is 12 juli uitgerekend. Maar ik betwijfel of ze het lijstje gaat halen. Ze heeft al een behoorlijk vol uier en afgelopen jaar heeft ze met 317 geveulend en het zou mij niet verbazen als ze weer zo vroeg gaat.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 06:35

Lovelyn en Leonie gefeliciteerd met jullie knappe veulens. Ben benieuwd naar de uitgevouwen droog foto's.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:05

Succes voor de wakers. Het zou bijna niet anders kunnen dan dat er vannacht veulens geboren worden.

Diertjec en Fotsy veel sterkte met jullie merries!

Amo, wat een mooie ruime bevallingsstal.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 06:37

Gefeliciteerd Amo en Leonie!

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:24

Prachtige veulen spam komt er voorbij. Zo heerlijk om naar te kijken!

Ik had gedacht dat het veulen van Vulina nu toch wel geboren zou zijn. Maar nog steeds niet. Deze laat echt op zich wachten en houd zich niet aan ph testen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 08:24

Een tijdje niet echt gereageerd en half meegelezen. Jullie gaan snel en mij ontbreekt het wat aan tijd.

Ik lees een hoop zorgen, zowel een merrie met problemen als een veulen. Sterkte met beiden!

Hier groeit het veulen goed, is een lekkere stevige dame.
Afbeelding

Omdat de merrie erg schraal werd en jullie ook het advies gaven, merrie op het gras. Staat ze nu een uur van huis op het land bij kennissen. Hier zijn helaas geen schaduw mogelijkheden. Dus even afwachten hoe dat gaat met deze hitte.

De pony's thuis gaan nu rond 13.00 uur naar binnen en na 19.00 uur weer naar buiten. In de ochtend hebben ze schaduw.

Verder ben ik aan het aftellen. Merrie is nu 322 dagen en houdt ons al goed wakker. Drie keer per nacht alarm is niets. En ze is er klaar voor, vol uier en slappe banden. Dus van mij mag het komen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:54

Ook ik vind het vrij normaal dat er met een veulen meer betaald moet worden. Ik heb ze dan aan huis, maar 'schrik' elk jaar van de extra kosten met veulen.
Met veulen aan de voet gaat het hooi en stro verbruik aanzienlijk omhoog. En dan maken ze de stal ook behoorlijk viezer, waardoor er ook meer vies stro en mest afgevoerd moet worden. Ik moet dat bijvoorbeeld af laten voeren en voor mij is het een behoorlijke kostenpost.

Wat ik wel snap is dat het heel vervelend is als de stalhouder er ineens mee komt.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:13

Mooie foto's van Oxbow. Dat moet vast wel lukken om te verkopen.

Voor degene die willen verkopen, waar zetten jullie ze te koop? Alleen op Facebook, of ook op verkoop sites? Welke groepen op Facebook gebruiken jullie?

AM_horses, merrie wordt goed in de gaten gehouden. Ze staat onder alarm en aan huis. Dus ondanks het alarm controleren we haar meerdere malen per dag. Het is alleen helaas een merrie die op het eind van de dracht heel chagrijnig is, dus ik kan niet aan de uier en buik meer komen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:17

Het is inderdaad een saai en kort lijstje, twee van Vulina en 1 van mij en nog twee verrassingen.
Eigenlijk had ik mijn veulen al verwacht, ondanks dat het nog vroeg is. Er lijkt weinig verandering meer in de merrie te zitten, dus ik doe geen voorspellingen meer.

Opfok blijf ik heel lastig vinden. Ik heb er net als vele van jullie te veel gezien, die ik niet goed vond. Dus dat de goede behoorlijke prijzen vragen vind ik dan ook wel logisch.
Mijn merrie veulen houd ik aan. Ook als de ander hengst is en ik die niet aan kan houden. Mijn ervaring leert dat ze zich over het algemeen goed vermaken met een jaarling die er bij mij ook bij loopt. Verder staan ze in een gemengde kudde.

Wat betreft verkoop ik denk dat veulens beter verkopen dan jaarlingen. Twenters geen ervaring mee. Voor jaarlingen krijg je vaak maar dezelfde prijs als een veulen. Dus ik verkoop inmiddels of als veulen, of echt pas als driejarige.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:19

Tinkerbells, wat fijn dat het zo goed gaat met zijn voeten en hopelijk worden het straks twee mooie gelijke voeten.

Wat speelt Odin leuk met de bal, hier wordt er niet naar om gekeken.

Bloem staat ook erg mooi op de foto.
En ik zag ook mooie foto's van een mooi donkerbruin veulen van Cioco.....

Mijn merrie staat nu met flinke harsdruppels aan haar tepels. Zal het dan nu toch echt gaan komen.

Vorig jaar heb ik geprobeerd 1 merrie te melken, hele brave merrie en stond goed stil. Ik gaf de melk aan mijn zoontje met eczeem. Maar ik vond het echt heel lastig om er voldoende melk uit te krijgen. Het is echt een slag die je moet hebben en ik had hem niet....

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:42

AM, super resultaat en gefeliciteerd! Houd je de veulens zelf aan, of zijn ze voor de verkoop?
Mooie foto's ook. Zeker met zijn drie├źn in de ring, dat is toch een speciaal moment.

Hier wel twee keer alarm vannacht, maar nog geen veulen. De harsdruppels zitten er nog steeds onder. Nog geen melk druppels. Dus we wachten af.......
Al kan ik bijna niet meer wachten, ben zo benieuwd.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 20:13

Wat een knappe vos veulentjes Ode en Lorenzo.

Ik ga zo weer even checken bij mijn merrie ( kan haar uit het raam zien lopen). Maar rond etenstijd even echt bij haar gekeken. Langs haar benen wat melk straaltje denk ik. Er hingen toen in ieder geval witte druppels aan de spenen.

Maar ik vind haar nog te rustig grazen op de wei. Dus ik vrees een beetje voor weer een nacht valse alarmen.
Het is dat ze op dit moment losse achterbenen heeft, dus foto's van haar uier maken lukt niet.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 05:55

Veulen is geboren, een hengst. Foto's en update volgen later. Nu snel de kinderen aankleden en dan wachten op de dierenarts. Nageboorte komt niet en drinken gaat niet vanzelf.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:55

Even een snelle update om jullie niet langer in spanning te houden. Ik zit inmiddels op mijn werk.

Het veulen heeft de spenen gevonden en drinkt nu goed. Die zorg is nu weg.
Merrie heeft een tijdje aan het infuus gestaan en is op de nieuwe manier gespoeld. Ze hebben de placenta vol laten lopen en daarmee is hij er mooi compleet afgekomen.

Het zijn nog geen knappe foto's, die worden vanmiddag gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:32

Nu eindelijk wat droog foto's. Door de lage zon was het nog best lastig.

Het is zoals ook al gevraagd een appaloosa.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:31

Vulina, zou jij hier nog een keer het door jou gebruikte ontwormschema willen plaatsen?

Chippen via stamboek is vaak goedkoper dan via de dierenarts, omdat je zit met de voorrijkosten en consultkosten.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:12

Je bent een topper Alice!