[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:32

laauraax schreef:
Gisteren is helaas het veulen van een vriendin ingeslapen die zondag op maandag is geboren. Geen geluk dit jaar :( veulen was erg sloom, dronk de eerste dagen erg goed maar liep amper en lag veel. Paardenkliniek er weer bij gisteren maar zijn oogleden waren al helemaal geel. Het kon of herpes zijn, of hersenvliesontsteking of bloedarmoede dat hij zijn eigen bloedcellen afbreekt of dat de merrie dat bij hem deed. In alle gevallen was er niks meer aan te doen, vanaf dag 1 al niet.. de dierenarts gaat het bloed nog onderzoeken maar dacht aan het laatste. Hij zou een bloedtransfusie kunnen krijgen maar moest daarvoor erg lang reizen.. Als hij die reis dan al overleefd had dan was de kans nog enorm klein dat die het zal overleven.. over dat laatste gaat ze nog dingen uitzoeken, omdat er niet veel over bekend is. Bijvoorbeeld als het bij de merrie wegkomt, of dit probleem zich weer kan voordoen als ze weer een veulen krijgt. Geen leuke week!

Mijn excuses dat ik even inbreek, maar hier wilde ik graag op reageren. Had de merrie al eens eerder een veulen gehad van dezelfde hengst? Wat je beschrijft klinkt als een rhesus veulen, google maar eens. Misschien is het handig om de dierenarts te vragen of dat inderdaad is waar hij/zij aan dacht. Sterkte voor jou en je vriendin.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:50

Vera55 schreef:
2 weken oude Skyler loopt al 2 weken buiten. Ze hebben dan wel een inloopstal maar de moeder vind t buiten veels te lekker dus loopt niet zo snel de stal in ;)

Wat gras zou ze denk ik ook wel lekker vinden. Kan ze gebruiken, ik vind haar erg schraal. Lief hoofdje heeft je veulen.

Succes weer aan de wakers! Hier zitten we alweer op dag 309 ondertussen, dus dat begint ook al op te schieten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:05

Ik lees steeds mee, maar moet nu toch even reageren. Wat een stress Knolselder. Je zorgen waren dus niet voor niets. :( Ik duim mee voor een wonder.

Yazhi zit vandaag op 321 dagen, dus die mag ook op de lijst. Ik zal weer blij zijn als het achter de rug is, maar ze lijkt nog geen haast te hebben.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:08

Hmm, zojuist Yazhi voor het eerst kunnen testen en een beetje geschrokken van het resultaat. Misschien heeft ze toch meer haast dan ik dacht?

Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 19:07

Ik weet echt niet goed wat ik van Yazhi moet denken. Eigenlijk is er helemaal niets wat erop wijst dat ze snel gaat bevallen. Behalve dan dit:

Afbeelding

En mijn wijze Arabische Volbloedmerrie die erg nerveus loopt te doen, naast de melktesten de afgelopen jaren eigenlijk de beste graadmeter. Maar verder bijna geen uier, geen slappe banden, niets. Pfff, verwarrend. -O- Tot nu toe merries gehad die zich iets meer aan 'het boekje' hielden.

goeroe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 19:08

Rustig aan Knolselder!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:54

Wat een verhaal Knolselder! Echt een geluk dat je de bui al zag hangen en zo goed voorbereid was. Je moet er toch niet aan denken dat ze op haar vorige adres was blijven staan.

BusyMissy schreef:
Ik verwacht dat je dit toch serieus moet nemen goeroe. Genoeg verhalen hier van merries die niet tekenen van tevoren. Misschien wel nog even je pH strips testen op iets anders om te kijken of ze goed zijn?

Dankjewel, heb ik gedaan. Bij mijn andere merrie kleurde het gewoon (donker)groen. Heb me al zitten afvragen of ik niet te vroeg kan zijn met testen, maar ik moet bekennen dat ik altijd vrij vroeg eens probeer en nog nooit met dit resultaat.

Hoe lang is 'best even gelopen' met een lage test Vulina? O:)

Hier staat het spul nu onder de camera.

Afbeelding

Ik ga maar proberen nog wat te slapen terwijl mijn vriend haar in de gaten houdt.

Gefeliciteerd stal_HD!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 04:39

Wat vervelend tirzasarah10, hopelijk vind je gauw iets anders.

Gefeliciteerd Neonlight! Jammer van het zoveelste slurfje, had je graag een merrietje gegund. Is alles goed met moeder en zoon?

Hier is het ondertussen ook licht geworden, maar zonder veulen. Yazhi heeft een groot deel van de nacht heerlijk liggen slapen. Zij wel. :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 02:36

Pfff, al die leuke veulens die hier voorbijkomen maken nog ongeduldiger. Ondertussen is het hier moeilijk wakker blijven met erg saaie merrie-tv. Het is maar goed dat de tijd in beeld wordt weergegeven, want dat is vaak het enige waar ik aan kan zien dat de boel niet is vastgelopen. :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:31

Dat zou ik ook wel willen CubaLibre, maar wat een beste bui leek bleek hier weer niets voor te stellen helaas.

Wat fijn dat Bambi het zo goed doet!

Mer nog gefeliciteerd!

Verder weer een hoop foto's geplaatst zag ik, maar door internetproblemen kan ik er niet veel van zien helaas.

Hier nog geen veulen en geconcludeerd dat ik een fopmerrie heb. Zag later wel dat de melktest na een kwartier ofzo uiteindelijk nog een ietsje doorkleurt, dus hij zal toch nog wel lichter kunnen. Voor een merrie die het even heel snel en zonder waarschuwing leek te gaan doen neemt ze lekker de tijd. :') Ondertussen is er werkelijk 0,0 ontwikkeling op welk gebied dan ook, dus mijn gevoel op dit moment is dat ze toch nog wel iets aan verandering zal laten zien voordat het echt zover is. We wachten af, hebben ook weinig keus. :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 06:53

Gefeliciteerd met de veulens!

En een dierenarts die het verschil tussen een hengst en een merrie niet ziet, gelukkig heeft hij meer verstand van verlossingen. :')

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:53

Wat een zorgen toch ook hè. Ik hoop dat alle opstartproblemen snel verholpen zijn, de diarree gauw over is en het met de dikke kogel ook vlug beter gaat!

Hier dus ook al een dag of 5 een lage pH. Lijkt in eerste instantie helemaal niet te verkleuren, maar na een kwartier ofzo maak ik er nog ongeveer 6,5 van. Vanmorgen een ietsje zucht voor het uier, verder geen ontwikkeling. Ben benieuwd hoe lang ze me nog laat wachten. Lach me dood als het nog 3 weken duurt, maar hoop dat ze in elk geval wel iets laat zien van tevoren. Ik heb de indruk dat ze het er zwaar mee heeft. Ze is ook eigenlijk (veel) te vet, hopelijk trekt het veulen er straks goed aan. Momenteel ligt ze bijna de helft van de tijd, afwisselend wat rechterop en compleet gestrekt, dus een birthalarm heeft niet veel zin ben ik bang. Zal wel blij zijn als de bevalling achter de rug is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:27

Ik vind die foto's met ballen ook vaak geweldig hilarisch, maar ben ik de enige die het tegelijkertijd maar enge dingen vind? Soms lees ik dat veulens alleen met hun moeder in een paddockje staan want stel je voor dat een ander paard lelijk doet, maar dan gooien ze er wel zo'n bal bij. Ik wil niemand aanvallen hoor, maar denk dan soms wel "ik zeg maar zo, ik zeg maar niks." :o

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:13

Seven en Laleentje gefeliciteerd! Hopelijk wordt jouw wachten nu ook snel beloond Riv_Q, maar dat lijkt me haast wel.

Yazhi wordt waarschijnlijk weer gedekt, maar er zal toch echt eerst iets uit moeten. :+ Vreselijk zo'n valse start, ze zit pas op dag 328, maar toch lijkt het al zo lang te duren.

Edit: over namen trouwens, het hoeft niet, maar ik wil iets met de beginletter Y. Eerst dacht ik dat het een rotletter was, maar het tegendeel blijkt waar te zijn, we hebben al een heel whiteboard vol gebrainstormd. Daar is het wachten dus in elk geval niet op. :Y)
Laatst bijgewerkt door goeroe op 23-05-19 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:38

Gefeliciteerd allebei!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:55

Nog niet overduidelijk schimmel toch Riv_Q? In het echt is het misschien beter te zien. Voor het veulen van CP zou ik dan weer niet mijn hand in het vuur durven steken dat het geen schimmel is. :+ Blijft leuk die schimmels, wij krijgen er vast ook één.

Yazhi laat eindelijk wat vorderingen zien! Gisteravond was de pH ineens hoger, een dikke 7. Vanmorgen weer max 6,5 en een duidelijk veel gevulder uier. Ik had al het idee dat er iets aan de gang was, want ze ligt minder. Aan de stal was ook duidelijk te zien dat ze minder ligt en meer loopt. Nog een weekje en dan denk ik dat we 'al' wel ergens zijn. Of zou ze nu toch de vaart erin houden? :))

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 14:52

Ik zou mijn geld op een bruine zetten Riv_Q. Lichte beentjes verkleuren vaak zwart, terwijl schimmel veulens in eerste instantie vaak donkerder maakt, juist ook op de benen. Maar als je zekerheid wilt moet je nog even geduld hebben.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:36

siko schreef:
Dus lichte benen kleuren altijd zwart Goeroe? Interessant :D

Niet als ze wit zijn en ook niet bij een vos natuurlijk, maar de benen die later zwart worden zijn voor zover ik weet in eerste instantie bijna altijd licht van kleur.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:55

Hier weer saaie televisie.

Afbeelding

Ik zal de dames zo nog met een bezoekje vereren en dan ga ik denk ik ook lekker plat.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:34

Gefeliciteerd Sjanien!

Ik heb vanmorgen gedroomd dat het veulen al geboren was. Een valk merrie, dat zou niet best zijn. :')

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:31

Spannend candalisa.

Yazhi begint ook een heel flink uier te krijgen. Ik denk dat ze nog wel een paar dagen nodig heeft, maar je weet het nooit. Als ik mijn Arabier moet geloven kon het wel eens sneller gaan. Die staat de hele week al overdag samen met haar dochter in kniehoog gras terwijl Yazhi twee weitjes verderop op een vrij kaal stukje staat waar ik haar beter in de gaten kan houden. Tot ieders tevredenheid, tot ze vanmorgen als een malloot racend, steigerend en schrapend langs de draden bleef gaan. Mooi hè, dat kudde-instinct. Ik heb die ouwe haar zin maar gegeven, dus dat wordt hooi knabbelen vandaag.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:13

Succes SparkYY en stalmilagro!

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb nog nooit zoveel moeite gehad om een merrie te peilen. Het ene moment is het uier keihard, pH een mager zesje en vraag ik me iedere keer dat ze nerveus loopt te doen af of het nu dan zal gaan beginnen, en een onrustige maar veulenloze dag of een nacht later is het uier ineens weer minder en de pH terug op 7. -O- Ik wil haar ook niet te vaak plagen, want ze vindt me al niet meer zo leuk. Zoals het nu lijkt zal het me niet verbazen als ze de 342 nog wel vol gaat maken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:31

Gefeliciteerd! Wat fijn zo overdag. :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:45

cupido1996 schreef:
Verder zit ik bij mijn merrie nu al met mijn handen in het haar. Vorig jaar helemaal leeg getrokken door het veulen. Hele winter heel veel gevoerd, en was voor het veulenen weer goed op gewicht, maar nog niet veel reserve.
Het veulen is nu drie weken oud en de ruggengraat ligt er alweer bovenop bij de merrie, ribben zijn ook weer te goed voelbaar en bijna al zichtbaar.
Het gaat om een Welsh A merrie, ze krijgt:
Onbeperkt voordroog/ hooi
1 schep, dus een ruime kilo havens merriebrok
1 schep mijten gerstemix
1 schep ongeweekte bietenpulp
1 schep grasbrok
1 schep zemelen
De laatste drie worden uiteraard geweekt. Ze krijgt dit verdeeld over drie maaltijden.

Wat kan ik nog doen om de merrie op gewicht te houden. Ze wordt niet herdekt. Helaas heb ik maar heel beperkt mogelijkheid tot weiden, 1 uurtje per dag.
Wie heeft de gouden tip voor mij?

Er gaat niets boven gras. Mijn ervaring is dat je ook teveel kunt voeren. Ik heb een Arabier die snel schraal wordt. Eén winter kílo's krachtvoer gegeven, eind van het liedje, nog steeds schraal. Afgelopen winter roer omgegooid, alleen hooi en vitamines, en ja hoor, weer schraal, maar minder erg dan toen ik haar zoveel voerde. Maar ook zij komt altijd goed bij op gras, ook toen ze vorig jaar op 20-jarige leeftijd een veulen aan de voet had. Een Welsh A merrie die zoveel voer krijgt en toch schraal wordt, daar is als je het mij vraagt iets mee. Welshjes staan erom bekend dat ze groeien van lucht. Mijn B'tje krijgt alleen hooi en gras en het is maar goed dat ze drachtig is. :x Jouw A'tje zou op dat dieet baggervet moeten zijn, ik zou haar maar eens goed laten nakijken, want dit klopt niet.