Afspenen en alle kritiek

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

superpony

Re: Afspenen en alle kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 23:46

Tjonge jonge. Dus als mensen zich verdiepen in welzijn en beter willen, zijn het ponymeisjes?? Hahahaha Ik denk eerder dat iemand een ponymeisje is als je een paardenmelkerij als voorbeeld noemt en alles klakkeloos gelooft wat zij zeggen en doen.

Onze merrie liep in een kudde merries met veulens. Veulens nemen steeds meer afstand en merries helpen elkaar met de opvoeding.
Wij begonnen ook weer met rijden na enkele weken en dan werd het veulen eerst los meegenomen in de bak en later naast de bak in een stalletje gezet.

Lang bij de moeder is voor heel veel zaken van belang.

Mensen die slechts 1 merrie en veulen houden en deze hele avonden en nachten samen op stal zetten, gebruiken vaak als smoes dat de merrie het veulen zat is en ze vroeg afspenen. Maar dan zijn de omstandigheden gewoon niet goed.

Zelfde als die beestjes heel jong in een koppel komen te lopen zonder opvoeders en er allerlei problemen ontstaan waar de gemiddelde paarden eigenaar/ ruiter niet mee om kan gaan.
Zelfde zie je bij mensen die o zo leuk een veulen of jaarling kopen en er van alles mee willen doen.

Te vroeg afspenen doet men voor het gemak van de mens en heeft op geen enkele manier nut voor de dieren.
Ik heb zelfs al meerdere keren meegemaakt dat in de groep merries met veulens een veulen de moeder verloor en het veulen gewoon werd opgenomen door een andere merrie.

Die eerste periode is zoveel belangrijker dan men denkt. Kijk op Bokt hoeveel problemen mensen met hun paarden hebben, zowel qua gezondheid als omgang. Een heel groot percentage kan echt voorkomen worden door beter fokken en opfokken.

Maar, zoals bij alles een probleem is, dan worden veulens en paarden waarschijnlijk wel duurder en dat wil men dan weer niet.......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:09

Als je je merrie met veulen in een goede kudde merries met veulens houdt, pakken de andere merries het over als de moeder mocht overlijden of het niet trekt.

En ik lees dat ze zelf kiezen? Ja, omdat de situatie vaak niet in orde is. 1 merrie met 1 veulen is geen ideale situatie. Logisch dat er dan ook dingen verkeerd gaan, zelfs als ze 6 maanden bij elkaar mogen.

Bij honden gilt iedereen moord en brand over de broodfok en waar je moet kopen etc, maar bij paarden mag blijkbaar nog alles en iedereen maar wat aanklooien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:10

Ayasha schreef:
superpony schreef:
Als je je merrie met veulen in een goede kudde merries met veulens houdt, pakken de andere merries het over als de moeder mocht overlijden of het niet trekt.

En ik lees dat ze zelf kiezen? Ja, omdat de situatie vaak niet in orde is. 1 merrie met 1 veulen is geen ideale situatie. Logisch dat er dan ook dingen verkeerd gaan, zelfs als ze 6 maanden bij elkaar mogen.

Bij honden gilt iedereen moord en brand over de broodfok en waar je moet kopen etc, maar bij paarden mag blijkbaar nog alles en iedereen maar wat aanklooien.

Ik heb niet het ide dat er met die hier veel verkeerd gegaan is eerlijk gezegd. :+ Ondanks dat de situatie niet voldeed aan jouw eisen. :+

Mijn eisen? Ik ga gewoon naar huis, zie mijn kind en niks aan het handje hoor.

Gaat om het welzijn van paarden en de vele problemen door het veel te vroeg afspenen. En ook door het 1 merrie met 1 veulen en teveel op stal etc etc.

Maar het is zooooo leuk om een veulentje te krijgen en iedereen met een merrie kan het maar doen als ze daar zin in hebben. Waardeloos gewoon.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:38

Ayasha schreef:
tja, iedereen kan ook maar kinderen maken indien ze daar zin in hebben. :)
Ik denk dat er (helaas) erger dingen zijn die aangepakt zouden moeten worden dan dat er mensen zijn die een veulen niet in de, volgens jou, ideale omstandigheden, ter wereld laten komen. Ik zie eigenlijk op bokt maar weinig veulens die nu echt in nadelige omstandigheden op groeien eigenlijk. Ideaal wellicht niet maar nadelig zie ik niet zo veel eigenlijk. :)

Ja, dat iedereen maar kinderen mag maken is ook een groot probleem!

En het is nogmaals niet wat ik vind!!

Ik zie zeker wel heel veel veulens in slechte omstandigheden geboren worden en opgroeien. Dat is ook vaak de reden dat mensen te vroeg afspenen. Slechte omstandigheden zoals 1 merrie en 1 veulen en veel op stal zorgen namelijk voor irritaties en mensen begrijpen het niet.

Daarna kom ik heel veel problemen tegen die te voorkomen waren geweest door goed fokken en opfokken. Gezonde paarden van lijf en geest, werken makkelijker. Er wordt flink aan verdiend met allerlei therapietjes, supplementen, trainers, hulpmiddelen etc etc.
Maar zeggen dat de problemen er niet zijn of nauwelijks.........dan heb je je ogen dicht of kom je nergens, want het wereldje is echt verrot.

Uiteindelijk draait alles om geld, want iedereen moet maar een paardje kunnen kopen en bezitten.

Als we bewuster kopen, dan kan je al veel voorkomen. Zoals men geen pupje koopt dat maar 6 weken bij de moeder is geweest, ook geen veulen of paardje kopen dat maar 4 maanden bij de merrie heeft gelopen. En als paarden duurder worden, dus meer naar hun waarde, dan moet je maar langer sparen.

Maar de opfok zou ook aan regels verbonden moeten worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:02

Als mensen zich er helemaal niet mee bemoeien, gaat het gewoon vanzelf en helemaal goed. Merries en veulens nemen dan zelf meer afstand en veulens mogen steeds meer, zoeken elkaar op etc. Merries hebben ook veel steun aan elkaar.
Mensen denken te weten wat goed is en te kunnen zien hoe en wat, maar de meeste mensen kunnen dat helemaal niet en schatten het vaak heel verkeerd in op basis van hun eigen gevoel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie