Afspenen en alle kritiek

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:02

6 mnd vind ik ook nog te vroeg eigenlijk. Hier gaan ze tussen 8 mnd en 1,5 jaar er af. Afhankelijk van de merrie en het veulen en de omstandigheden (zo moest er eens een hengstveulen af met 8 mnd omdat hij de alfa merrie ging dekken ondanks dat de 2 en 3 jarige hengstjes in dezelfde kudde nog niet naar de dames omkeken en er dus best langer bij hadden kunnen blijven :') )

Ik heb een merrie gehad die ik 5x heb afgespeend, met 10 maanden en elke keer erna als ze na weken of maanden of zelfs jaren terug kwam bij haar moeder :') moeder kon je normaal na een week al terugzetten maar met dit meisje was ze zo gek.

Maar meestal gaat het gewoon zoals nu; met een jaar ongeveer snachts apart, merrie 2 weken naast de kudde en weer terug in de kudde, kind drinkt niet meer maar wordt nog wel opgevoed door moeder.

Hiervoor eens 1 gehad die ik eraan liet tot ze zichzelf afspeende: met 1,5 jaar gooide ik het hek open zodat ze verweid konden worden, moeders ging wel, kind had geen zin, hek weer dicht, nooit naar elkaar getaand verder.

Na 8 maanden, meestal rond 10 maanden, zie je dat ze plotseling een nieuwe fase in gaan. Ze worden zelfstandiger en als je rond die tijd afspeend zie je ook bijna nooit meer een terugval van het veulen in weerstand en gewicht. En ze worden vaak iets groter, blijven beter in balans met groeien en zijn in het geheel voller en mooier.

peach2001

Re: Afspenen en alle kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:17

Het blijft indd altijd afhankelijk van de dieren, je kunt ze niet dwingen bij elkaar te blijven. Toch zie ik ze vaker terugvallen als ze er jong af gaan. Ik heb ook wel eens noodgedwongen met 3 maanden afgespeend toen de merrie hard achteruit ging. Ze overleed ook een tijdje erna. Maar als ze gewoon normaal bij elkaar kunnen en willen blijven vind ik rond een jaar het mooiste om een eind te breien aan het samenhokken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:23

Na 3 maanden kunnen ze misschien wel zonder melk, maar imo nog niet zonder goed opvoedfiguur/moeder. Ik heb een paar jaar geleden een veulen van ong 3 dagen oud bij haar tante gezet toen haar moeder overleed. Tante gaf wel wat melk en bouwde op tot volledige voeding rond 13 weken, maar al had ze op de fles moeten blijven, niets en niemand kon tippen aan de opvoeding van de (pleeg)moeder. Die heeft er overigens ook minstens 9 maand erbij gelopen en er was nauwelijks iets te merken van dat ze niet volledig op moedermelk heeft geleefd in het begin.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie