Afspenen en alle kritiek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:58

Helaas gaan er bij de melkerij zat veulens met 3 mnd de deur uit en is dat niet "vanaf 3 maanden geleidelijk afspenen". Meisje die ik ken had ook een veulentje, 3 maanden oud. Toen ik vroeg waarom dat dier in godsnaam bij z'n moeder weg was, was dat "omdat het niet anders kan en ze het altijd zo doen", en de kwestie "omdat het niet anders kan" was eigenlijk "omdat ze het niet langer willen". Want dat was een veulentje van de melkerij.

Ik vind, en ik ben alles behalve een penny-meisje of iemand zonder ervaring in het vak, dat een veulen tot 6 maand bij de moeder blijft staan. Enkel om medische redenen (moeder die helemaal leeg getrokken word en niet bij kan blijven etc etc) kan het wat eerder, maar ook mijn veulen heb ik pas opgehaald toen hij 6 maanden oud was en niet eerder. Dat je weer wat gaat rijden en het veulentje dan even zonder moeder staat maar met vriendjes in de kudde is prima te overzien.

Maar nu staat er ook weer een veulentje op de boktmarkt dat "tot 3 maanden moet blijven staan", dat mag dus ook vanaf 3 maanden oud opgehaald worden. Ik walg ervan.

Edit; Sterker nog, dat is je eigen advertentie, maar dan geplaatst onder deze nieuwe naam met een aangepastte tekst. }:0 }:0 Ik was ook een van je lieftallige ongewilde reacties :+:

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!


Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:41

Ah, het schaduwaccount is mijn foutje, ik dacht dat je advertentie waar stond dat hij tenminste 3 maanden bij de moeder stond, van een ander account was. Maar je hebt gewoon de advertentie aangepast. Jaren is een tikkie overdreven; krap jaartje :))

Maar ik denk dat dit topic vooral bedoeld is om iets goed te praten waarvan ze weet dat ze fout zit. -:) En in de advertentie stond echt "tenminste3 maanden', dus dan mag het met 3 maanden weg, anders had daar wel 6 gestaan.

& ik hou niet zo van de slachtoffer rol. Je opent zelf een topic waarvan je weet dat het iets is dat niet oké is en dan klagen dat we een andere mening hebben. Kom, kommm..... Je weet beter.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!


Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:57

Faline schreef:
Ik zie hier een hoop kritiek op het vroeg afspenen, maar er is ook een bekende bokker met bijbehorende bekende fokkerij die ook rustig met 3 maanden de veulens bij de moeder weghalen. Gek genoeg wordt daar nooit commentaar geleverd en als het wel gebeurd wordt degene met het commentaar de grond in geboord door de fans van die fokker. :n

Leef vast onder een steen? _O- PB'tje mag ook. :))

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:15

Percy schreef:
Er is een tijd geleden een groot onderzoek gedaan naar de ideale leeftijd voor het spenen maar ik kan het nergens meer vinden. Conclusie was toen dat vanaf drie maanden mogelijk is maar volgens mij is dat inmiddels zwaar achterhaald.

Paardenpunt Vlaanderen heeft ook onderzoek gedaan en daarbij bleek dat zes maanden de minste stress bij moeder en kind geeft.

Heb zelf ook de zes maanden aangehouden maar ik heb wel een pony gekregen met vier maanden. Weet niet of het daardoor komt maar hij is oh zo lief maar hij schiet ook heel snel in de stress.
Het zou mijn voorkeur niet hebben en ik zou ook nooit zo'n jong ding kopen en bij de moeder weghalen.
Deze was letterlijk een lotje uit de loterij.


Mogelijk zal het wel zijn na 3 maanden omdat ze dan niet meer van melk hoeven te leven, maar goed voor het fysieke deel is het alles behalve. Ze horen nog veel meer mee te krijgen van moeders en rond 5 maanden beginnen ze meestal ook zelfstandiger te worden en minder aan mama te hangen.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evilou, Priscilla27 en 11 bezoekers