[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

laauraax

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:32

Gefeliciteerd Dakario!

Insta: shetlandstal_oflegendary

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:54

Hier nog niks veranderd, Inez is nu twee dagen overtijd.
Heeft iemand ervaring met dit? Pony van een vriendin van mij heeft vannacht een dood merrie veulen gekregen :( nu hebben we dit gelezen:
https://www.foalapp.com/

Ontwikkeld in Australië en in 2017 online gegaan en in de verschillende App stores een gratis te downloaden App.

Naast deze App kun je een zogenaamde “pouch” bestellen. Dat is een smartphone houder die je aan het halster van je merrie kunt vastmaken.

Eenmaal deze houder aangeschaft en de app gedownload kun je een 2e smartphone in de houder doen.

Dan kun je observatie tijd inkopen op de App. Van 1 tot meerdere weken. Heb je dat gedaan dan kun je je smartphone koppelen met die smartphone die in de houder zit. Hij werkt dan op de manier zoals je van elk geboortemelder systeem mag verwachten.

Gaat je merrie liggen dan krijg je een alarm op je smartphone. Je kunt dan de camera op de merrie smartphone inschakelen en ook de microfoon. Zodat je kunt zien en ook luisteren als er iets gebeurd.
Ook kun je dan de lamp inschakelen van de merrie smartphone.

Wij zijn distributeur voor Europa. En als u de “pouch” via de website besteld dan zorgen wij dat u hem krijgt.

De observatie weken kun je ook via de website van foalapp inkopen.

Het is een smartphone die je maakt aan het halster, met camera, geluid en je kan licht inschakelen. Heb er nog nooit eerder over gelezen, maar ben benieuwd of iemand hier er ervaring mee heeft. Lijkt me wel handig maar je moet dus steeds tijd inkopen. Wordt straks teruggebeld door de degene die het verkoopt in nl..

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 09:29

Vulina schreef:
Wat was er met het veulen gebeurd Lauraax?

Weten we niet, ze was om half zeven gebeld vanochtend door de boer waar haar pony’s staan, dus zijn er meteen heengegaan. Veulen zag er verder goed uit, helemaal schoon en geen vlies of iets om haar mond. Heel erg k*t.. merrie staat er al uren bij te schrapen en hinniken, hartbrekend om te zien. Dierenarts is nu onderweg omdat de nageboorte er niet uit komt, hangt er al wel uit sinds wij er waren. Even afwachten wat hij erover zegt..

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:09

Thanks iedereen!

Busymissy, jaa ze was ruim twee week over tijd. Was een heel flink veulen ook. Veearts is geweest en is waarschijnlijk toch een stuitligging geweest, wat we zelf ook al dachten. Was een hele zware bevalling voor haar. Ze is flink toegetakeld van achter wat we nu moeten koelen vandaag en morgen. Erg sneu en nog niet eerder meegemaakt!

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:06

Vulina, nee helaas niet. Voor volgend jaar wordt er een camera geplaatst gericht op het weiland en toch maar een birth alarm.

De Foal App lijkt mij trouwens niks. Je moet een telefoon aanschaffen daarvoor met internet en die plaats je in een soort houder aan het halster aan de onderkant. Je krijgt een melding zodra je pony gaat liggen en kan vanaf dan live meekijken, lamp van de telefoon inschakelen en audio horen. Het probleem is alleen dat je tijd moet inkopen dat je kan kijken. Een week kunnen kijken is 22 euro en vijf weken 90 euro en ga zo maar door. Dan liever maar een gewone birth alarm..

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 05:50

Goedemorgen,
We hebben gisteravond een oproep gezet op fb! Als een van jullie nog een klein veulen weet zonder moeder mag je me wel een bericht sturen! We hebben een Shetlander van 92 cm ter beschikking als pleegmoeder!

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:40

Gefeliciteerd met de nieuwe veulens *\%/*
Hier ook eindelijk verandering bij mijn shetje in haar uiers vergeleken met gisterenavond!

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 06:44

Gefeliciteerd!

Ik wil vandaag ph strips halen, maar alleen de Holland en Baret is open vandaag.. zijn die wel goed?

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 06:59

Cp11 en Kabayo, ik zocht inderdaad een klein moederloos veulen! Tot op heden nog niet gelukt.
Laatst bijgewerkt door laauraax op 28-04-19 07:07, in het totaal 1 keer bewerkt

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:36

Imre, nee het is niet gelukt om een veulen te vinden. Merrie was zaterdagavond ineens erg ziek met 39.6 koorts.. ze ging steeds op haar rug liggen met haar benen in de lucht en haar ogen draaiden weg. Was niet leuk om te zien! Dierenarts van de paardenkliniek is toen met spoed gekomen en is er wel een paar uur geweest. Ze is toen weer gespoeld van binnen twee keer maar er kwam niet heel veel uit. Ook was haar hartslag veelste hoog. Hier heeft ze een paar prikjes voor gehad. Helaas bleef ze maar op haar rug liggen, dus we hebben steeds met haar moeten lopen vijf minuten. Pas toen ze niet direct meer ging liggen ging de dierenarts weg. Verder heeft ze toen de hele nacht om t half uur/uur vijf minuten moeten lopen.. het lijkt nu weer beter te gaan, maar ze staat de hele dag onder toezicht. Vriendin van mij van wie ze is is daar nu 24/7. Die slaapt daar dus ook met uitzicht op de pony’s.

Maar het leuke nieuws is, is dat ik vannacht ben gebeld door haar dat haar andere shet aan t bevallen was! Daar ben ik toen snel heen gereden en is ze binnen een kwartier bevallen van een mooi hengstveulen.

Afbeelding

Met mijn eigen shet schiet het nog niet echt op tot nu toe. Ze is nu vijf dagen overtijd maar haar uier en ph schieten nog niet echt op :')

Afbeelding

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:43

fokfanaat schreef:
laura, weet je zeker dat ze drachtig is, al overtijd en nog totaal geen uier, daar zou ik wel zenuwachtig van worden

Als het goed is wel! Heb het veulen iig vaak genoeg zien trappen :') het is haar eerste veulen misschien dat het daar mee te maken heeft.. ik las vandaag iemand op Facebook die merrie was 22 dagen over tijd ..

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:29

Hier lijkt nu ook eindelijk een beetje uier te komen bij mijn shet! Nu negen dagen overtijd.

Gisteren is helaas het veulen van een vriendin ingeslapen die zondag op maandag is geboren. Geen geluk dit jaar :( veulen was erg sloom, dronk de eerste dagen erg goed maar liep amper en lag veel. Paardenkliniek er weer bij gisteren maar zijn oogleden waren al helemaal geel. Het kon of herpes zijn, of hersenvliesontsteking of bloedarmoede dat hij zijn eigen bloedcellen afbreekt of dat de merrie dat bij hem deed. In alle gevallen was er niks meer aan te doen, vanaf dag 1 al niet.. de dierenarts gaat het bloed nog onderzoeken maar dacht aan het laatste. Hij zou een bloedtransfusie kunnen krijgen maar moest daarvoor erg lang reizen.. Als hij die reis dan al overleefd had dan was de kans nog enorm klein dat die het zal overleven.. over dat laatste gaat ze nog dingen uitzoeken, omdat er niet veel over bekend is. Bijvoorbeeld als het bij de merrie wegkomt, of dit probleem zich weer kan voordoen als ze weer een veulen krijgt. Geen leuke week!

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:47

teuntje_v schreef:
Weten jullie ook iets over de bewegelijkheid van het veulen naarmate de bevalling nadert? Tara's veulen was gisteravond druk aan het schoppen en doen...

Hier was het veulen in de avond rond negen uur nog veel aan het schoppen en om 01:15 was het ongeveer geboren!

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:30

Inez is binnen een halve dag ineens helemaal veranderd in de uier!
Afbeelding

Afbeelding

Ph:

Afbeelding

De ph van een andere merrie die een paar uur later beviel:

Afbeelding

Ik blijf er vannacht slapen, zooo spannend! Wat denken jullie?

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:53

Miekies0710 schreef:
Ik denk dat er vannacht een veulen wordt geboren bij jullie Laura!

Succes met waken

Ik denk het ook! Na twee dode veulens extra spannend, pff!

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:04

Bedankt iedereen! En gefeliciteerd met de nieuwe veulens! Ik heb verder nog niet veel gelezen, dus ik ga het allemaal nog even teruglezen <3

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 01:09

Eef_Bam schreef:
Gepoept,geplast en gedronken. Nu alleen nog de nageboorte eraf. Hoelang wachten jullie hierop?

[ [url=m/Ye5a6a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! Volgens mij moet het er binnen drie uur af zijn gevallen.

Inez is heel onrustig aan het heen en weer lopen in de stal.. banden zijn ook ineens heel slap. Duurt niet lang meer gok ik

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 06:32

Hele nacht om het halfuur/uur wezen kijken, om vijf uur stond ze zo rustig dat ik dacht, dit komt niet meer :')

Ik loop er net heen en er huppelt een veulen! *\o/*

Afbeelding

Een hengstje die al loopt en drinkt! Alles is gelukkig uitzichzelf goed gegaan. Nu wachten op de nageboorte.

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:22

Succes vannacht iedereen! *\%/*

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:39

Nicky1963 schreef:
Hier helaas even wat zorgen/zorgjes.

De dierenarts is net geweest, veulentje heeft een klisma gehad waarna de eerste mest eraf kwam. Ook is er bloed afgenomen om antistoffen te testen. We twijfelen of hij voldoende biest heeft gedronken omdat hij zo moeizaam staat. Zijn voorbeentjes buigen wat naar voren waardoor hij een soort op zijn toon steunt, wat het staan bemoeilijkt. Als het morgen niet beter/goed is, krijgt hij een infuusje. En ik maar denken dat een veulentje fokken leuk zou zijn... :

Hier net ook dierenarts geweest. Sinds gister nog geen mest van de kleine en de merrie gezien. Veulen heeft ook een klisma gehad en het kwam er na vijf minuten uit. Merrie heeft ook een slang door haar neus gehad met vocht. Temperatuur was goed maar darmen klonken wat rustiger dan hoort.

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:05

Wat een veulens vannacht en vanochtend! Super leuk, gefeliciteerd allemaal!

Met Navy en Inez gaat het verder goed hoor! Heb ze vanochtend nadat de dierenarts is geweest lekker buiten gezet. Alleen een beetje jammer van de regen af en toe.

Babyspam!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:10

Diertjec schreef:
Over hard groeien gesproken.
[ [url=m/SaaYS1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn dat het vandaag goed ging Siko!

Gaat echt snel he! Mijn Shetlander veulen tilde ik de eerste paar dagen naar buiten, na een week was die al bijna niet meer tilbaar haha! Gaat zooo snel

Gefeliciteerd iedereen met jullie veulens!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie