[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 06:40

Gefeliciteerd Brigitte Oeie das even schrikken dan, gelukkig gaat het nu goed. Waarschijnlijk op zenuw geduwd tijdens bevalling

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:27

Gefeliciteerd eef bam

Ik had ze vandaag ook verplicht buiten want ze kwamen mestkot leeg halen en dan dat lawaai en die grote machines net naast de stallen.
Komt de kleine wel binnen met diarree pfff en kan pas maandag ontwormen. 10 dagen is toch het vroegste dat je ze kan ontwormen he? Zou het kunnen van het nat gras dat die diarree heeft want isde eerste keer dat ze ganse dag op gras stonden. Vraag me dan ook af als jullie veulens 24/24 buiten staan hoe zien jullie dan of ze diarree hebben want zijn poep zag er helemaal niet vuil uit, maar hij ging in stal direct kakken. Nu inmiddels zie je het wel al een beetje aan zijn poep.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:16

Gefeliciteerd Laura

Eef gelukkig heb je de da gebeld. Nageboorte moet er toch zo snel mogelijk af. Tegengewicht heeft dat hier ook nooit, moet gewoon vanzelf loslaten.

Gefeliciteerd met je verjaardag laylah

Hengstigheid van de merrie is al lang achterhaald en ze staat niet hengstig.
Moet echt van nat gras geweest zijn want ganse nacht op stal en poep is droog.
Ik ontworm maandag dan is hij 10 dagen, vulina ik dacht dat het zoiets was voor 10 dagen heeft geen zin.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:57

jobamara schreef:
Busymissy, heeeel veel suc6, echt aftellen nu!

Fotsy, even een vraagje, vorig jaar bij jou was water drinken toch 1 van de oorzaken vd diarree? Wat is een leeftijd dat, dat geen kwaad meer kan.

De eerste zeven dagen omdat de darmen dan nog niet dicht zijn en bacteriën zo het lichaam binnenglippen.
Bakken met water staan hier nu standaard op hoogte.
Veulen was erg ziek nog voor ze diarree kreeg. Ze was 12 dagen ongeveer toen ze ziek werd. Is net als de veulenziekte pas na twee drie weken dat dat bovenkomt. Dus vandaar dat ik ze de eerste maand niet uit het oog wil verliezen. Gaat erg snel bij die klein mannen.
Vrienden van ons ook eentje met de veulenziekte gehad. Gelukkig stonden ze in dekstation en hadden die dierenartsen direct gezien.

Ontwormen voor dag 7 lijkt me dan ook gevaarlijk.

Kleine man lijkt nu geen heel erge diarree meer te hebben. Ze staan nu ook niet op het gras want fikse hagelbuien net gekregen en nu schijnt de zon.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 05-05-19 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:11

BianCatjee schreef:
Laura en Eef_bam gefeliciteerd met jullie veulens! Wat fijn dat alles goed is gegaan!!

Bij mijn beide veulens (andere jaren) waren ze aan de diarree als de merrie hengstig was, mocht het achterhaald zijn dan is het toch wel erg toevallig dat het bij beide zo het geval was..

Maar waren ze dan opnieuw aan de diarree bij de volgende hengstigheid :') want dan zou het nog ergens logisch te verklaren zijn.
Is heel toevallig dat dit soms samenvalt met het sluiten van de darmen. Ik heb er al gehad met diarree en merrie niet hengstig en zonder diarree en merrie knetterhengstig.
Ik hou het dus dan maar op wormen of bacteriën. Klinkt voor mij veel logischer.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:58

angelpam schreef:
Fotsy waren de veulens dan ook verder ziek? De koorts of suf ofzo?

Veulen was heel ziek, lag en wou niet meer drinken, de melk spoot eruit bij de merrie. Diarree kreeg ze pas als ze al op kliniek stonden.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 06:31

*\o/* gefeliciteerd allemaal

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:13

Hier ook zeker wel altijd veulenprikken want zijn er twee. Better safe than sorry.
Ik ben daar natuurlijk wel anders in dan vele van jullie heb ik de indruk.

gefeliciteerd kabayo maar mag ik zeggen dat ik best wel teleurgesteld was om je bericht zo te lezen dat je het gemist hebt en dat met jouw verleden van twee dode merries. Dat noem ik het lot wel echt tarten. Maar gelukkig stonden de goden deze keer wel aan jouw kant dus genieten dan maar. Ziet er wel heel klein meisje uit.

En idd geslachtsbepaling stelt echt niks voor, 1 op de 2 dat ze het juist hebben hahaha.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 23:15

Gefeliciteerd teuntje

Succes aan de wakers, ziet er veelbelovend uit.

Nou ja tuurlijk doet iedereen zoals ze het zelf willen doen. En omdat het toch goed is gegaan, vind ik het daarmee nog niet ok.

Cio doe ik ook hoor en nog steeds. Er hangt ook een cam boven de rest waar ik regelmatig eens op spiek.

Evelien jij ook al eentje van water. Brrr ben er zeer huiverig voor. Veulens en water gaan niet samen blijkbaar.
Al weet ik er die er dan geen last van gehad hebben, maar das ook weer met alles, ene heeft klysma nodig andere fles andere sterft van veulenziekte andere tetanus. Tis maar wat je zelf meemaakt of hoort in je nabijheid dat er effectief maatregelen worden genomen anders lijkt het ver van je bed te zijn.

Maar als ik het risico kan beperken dan zit ik toch wel graag op de eerste rij, kost wat kost.
Ze zijn me niet alleen emotioneel van onschatbare waarde maar tis ook een kapitaal van duizenden euro’s.

Jeetje power zeg. Je hebt ook al wat voor je kiezen gekregen en dan doe je zo je best.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 06:29

Dubbel gefeliciteerd blackbeauty leuk verjaardagscadeau

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:59

Sterkte Happinez wat vreselijk

Brigitte ik zou een tweede mening vragen als je het niet vertrouwt

Oh cl wat een popje

Succes aan de wakers

Lisanne kan lichter worden of donkerder hahaha wie zal het zeggen, veulenhaar is vaak anders getint

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:43

Gefeliciteerd nog met je veulen

Nog meer merries spannend en deze nacht veulens dan. Succes aan de wakers.

Op 10 dagen scannen nog nooit van gehoord. Een eventueel vruchtje zit pas stil op 16 dagen. Tussen de 5 en 14 stuitert het blijkbaar rond in de baarmoeder dus lijkt me moeilijk te vinden. Maar ik zou ze eens laten opvoelen. Weg onzekerheid.

Luca racertje ja

Ik heb net filmpje van keizersnede gezien op fb van equitom.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 06:00

Gefeliciteerd diertjec en xpenny

Pff korte nachtjes altijd he en nu genieten maar.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:51

Gefeliciteerd vulina pfff spannend, lijkt ook vaker bij Friezen voor te komen heb ik de indruk. Zo belangrijk dat je erbij bent anders was deze al verloren.

Ik zou ze nog eens laten opvoelen maar dracht van langer dan 1 jaar kan. Oudere merrie? Ziek geweest tijden dracht?

Zeker ontsmetten ik doe zuurstofwater en isobethadine. Ze zijn nu nog onbeschermd tegen tetanus. En dat krijgen ze niet mee via de melk van mama ook al is die goed geënt. Das een bacterie en geen virus.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:42

Gefeliciteerd jael

Lijkt me idd logisch dat de merrie tijd moet krijgen om te herstellen. Is niet niks zo tussen je bek door uitpersen. :')
Bedankt voor info. Altijd leerrijk.

Mooie naam

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:07

Ik ontworm ook preventief. Hier doen ze niet zo aan mestonderzoeken.

Jeetje wat een lompe merries zeg. Ik had daar ook beetje schrik van maar men merrie is ineens super voorzichtig geworden en kijkt altijd goed waar kindlief loopt.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 06:55

Gefeliciteerd jeetje weer red bag, gelukkig goed afgelopen, knap gehandeld en jullie mogen fier zijn dat jullie ze gered hebben

Xpenny knap veulen

Idd candalisa ze is dik ineens

Vulina oh ik ook onlangs voorgehad in men schouder. Gezellig he drachtige merries

Leuke mijlpaal neon

Caesar WoW mooie dames. Heeft je hengst goed gedaan.

Bussymissy is normaal. Hier is dat ook iedere keer als eentje op ponykamp is geweest of op training heeft gestaan. Leuk is het niet maar dus duidelijk normaal.

Cp niks

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:39

Gefeliciteerd siko eindelijk is hij er
Idd groot veulen, lange benen

Oh diertjec hij is ook best klein dat hij zo makkelijk onder moeders kan. Heb dat hier nog maar eentje zien doen en moest wel erg door de benen gaan.
De wind is wel verraderlijk en de eerste dagen ben ik ook wel heel voorzichtig. Wel nog geen dekentje nodig gehad.

Engelengeduld laylah

Mijn knapperd doet het ook heel goed in zijn harem van vijf merries. Iedereen is toch anders tegen een veulen. Ongelooflijk hoe zorgzaam ze ineens worden bij het zien van een veulen.

Afbeelding

Afbeelding

Allen rond het veulen ter bescherming denk ik.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 07:00

*\o/* gefeliciteerd cp met je palomino hengst

Gefeliciteerd bussymissy met je black beauty en wat een toeval met je vriendin

Ik doe ook eerst merrie en veulen buiten en voeg dan een voor een de rest toe.

Hier wel eentje die mooi meeloopt, alleen stond er water in de doorgang en iedereen gaat hier vlot door maar hem heb ik eerste dagen moeten helpen

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:27

Ik krijg ook wel alarm om de twee minuten als de batterijen bijna leeg zijn. Maar dat heeft ook even geduurd eer ik het door had. Eigenlijk zou ik de handleiding ieder jaar nog eens moeten lezen.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:24

Oh spannend pina colada :')

Laylah ze is haar tjoepkes aan het vullen. Nog even geduld.

Die van mij komt ook altijd hinnikend afgelopen naar mij maar ik demp hem nu ook al want remt dan net voor men neus en hup beentjes in de lucht. Nou nou zo kom je me niet begroeten dus paar keer gecorrigeerd en nu is het al beter. Maar zal me sterk moeten houden om niet in de verleiding te komen en toe te geven aan zen opdringerig geknuffel. :')

Diertjec leuk he <3

Spam maar even jullie nieuwgeboren veulens dames. Benieuwd naar droogfotos

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:19

Hahaha ja ik krijg ook altijd commentaar van de dierenarts, zit er nog eentje in :') mar ze leveren dan wel snel in bij het zogen.

Ja ik draai me nooit meteen rug naar een veulen want voor je het weer heb je ze in je nek. Ik corrigeer ook zeker en vast maar anderzijds wil ik geen respect afdwingen via angst. Heel dunne lijn en moeilijk in te schatten.

Ook even vraagje maar men merrie leek deze nacht wat koliekerig en heb groot vermoeden dat ze eisprong had. Kan dit dar de eerste hengstigheid koliekerig overkomt? Heb ze lekker een uitgebreide buikmassage gegeven en wat stond ze te genieten en knapte ze vlug op. Moet wel zeggen dat het nogal een kleinzerige is.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:49

Diertjec schreef:
El staat op 1 3/4 per dag op het moment en ruim hooi en kuil. Melk geeft ze zat en ze zit ook goed in dr conditie. Voer ik nu te weinig? :wow:

Nee hoor helemaal niet, een paard heeft een maag de grote van de maag van een hond. Snap niet dat mensen er soms zoveel voer inkrijgen :')
Is ook niet de hoeveelheid voer dat telt maar de kwaliteit van het voer specifiek voor dat paard.
Men nieuw paard kreeg bijna ganse emmer korrels en pulp en dan waren die mensen verwonderd dat ze dat niet in 1 keer opat. Onbegrijpelijk en dan stond ze nog heel mager, tuurlijk wel, je overbelast de maag en de zuurtegraad wordt alleen maar hoger waardoor nog minder voedingsstoffen worden opgenomen. Nu krijgt ze handje korrels, gras en hooi en ze is al verdikt. :o
Ik voer echt handje korrels met minste suikers en zetmelen dat er bestaat en ik heb nog dikkerds lopen en andere voeren kilo’s en ... mmm stof om over na te denken.

Gefeliciteerd happytime

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 06:06

Gefeliciteerd miekies WoW wat een stelten.
Arme merrie. Was ze maiden?

Toch mooie foto’s bussymissy wat een zwarte schoonheid

Ja het vorm me ook wel direct op cp komt dit vaker voir bij tinkers? Zen bles vertekend zijn hoofd ook wel een beetje denk ik. Dat heb je ook vaak met de witkoppen. Vandaar dat ik er minder fan van ben, soms is het mooi maar soms geeft het ze zo een groot hoofd.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 13-05-19 06:12, in het totaal 1 keer bewerkt

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:05

sjanien schreef:
Gefeliciteerd met de veulens. Zag ook al weer een red bag voorbij komen. Is er ook een evt oorzaak bekend waarom een merrie dat krijgt? Komt dit jaar nu aardig vaak voorbij.

mijn da staat er juist heel erg op om veulen consequent te ontwormen. Hij geeft altijd een schema mee en houdt ook goed bij dat ze de jaren erop een andere kuur krijgen als de oudere paarden.

Onze merrie was vannacht ook vreselijk onrustig. heb er een uur bij gestaan kijken. Telkens hap eten en dan snel paar passen verder lopen wat eten en tussendoor telkens rondkijken. En dan ineens weer helemaal naar voren in de wei ging ze in de hoek staan en staan geeuwen. toen mijn man ging kijken vannacht was ze ook nog onrustig. En vanmorgen stond ze op drie benen en was ze weer rustig.

Hadden bij jullie de merries altijd hars op de spenen voor ze bevielen?

Nope geen hars, geen kegels en geen melk. Wel een melktest van 5.5, paar uur later veulen

One life, live it.