[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Laurievc

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:23

Dames wat denken jullie
Merrie 280 dagen ver... krijgt druppels en bertje gespannen uier.
Placentitis?
Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:41

Dierenarts komt morgenvroeg inderdaad :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:23

Wat een lieverd!
Echt zwart of eerder heel donkerbruin?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:13

Karin en Kabayo: Geen koorts, eet zoals altijd, geen verandering in gedrag, ziet er ook helemaal niet ziek uit. Geen uitvloei aan haar vulva, echt geen ziektetekenen buiten die uier... DA komt morgen rond 10u.

Julie was pas vol na de 3de keer. Of naja, 3 keer tweelingdracht, laatste keer is er dus succesvol eentje afgenepen. 6 weken na het afnijpen is er nogmaals gescand en was er 1 mooie vrucht te zien...

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:35

Dank voor jullie meningen! Ben toch wel een beetje zenuwachtig nu haha. Hopelijk valt het allemaal mee morgen en blijkt het niets ernstig te zijn :o

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:12

Goh ja, melk lekken is ook niet de juist benaming denk ik :+ Het is vrij doorzichtig en is een enkele druppel die weer hard wordt aan de uier zelf. Het lekt er dus zeker niet uit...

Miesje, houd je ons op de hoogte wat er bij jouw merrie uitkomt qua diagnose?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:15

Miesjex schreef:
Laurievc schreef:
Goh ja, melk lekken is ook niet de juist benaming denk ik :+ Het is vrij doorzichtig en is een enkele druppel die weer hard wordt aan de uier zelf. Het lekt er dus zeker niet uit...

Miesje, houd je ons op de hoogte wat er bij jouw merrie uitkomt qua diagnose?

Ga ik doen, ik kijk morgenochtend even hoe het dan is, lekt ze nog wat dat bel ik de dierenarts even op. hebben ze gelukkig bij huis staan, dus de hele dag zicht op.

Ik gelukkig ook. Ben als een havik naar de camera aan het kijken haha. Heb net de 2 druppeltjes van de uier gehaald, ga binnen een uurtje eens kijken hoe snel het terugkomt.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:32

En alleen staan, heeft ze dan wel zicht op andere paarden? Dan zou ik denk ik voorlopig daarvoor opteren. Mijn drachtige merrie staat ook alleen in de paddock, wel met paarden in de paddocks naast haar. Ik neem ook geen risico daarin. 2 nieuwe paarden zou ik ook riskant vinden.

Hier net gebeld met het centrum waar Julie heen gaat om te bevallen. Ik wacht morgen de diagnose af van mijn DA, maar als ik het niet vertrouw laad ik haar op en rij ik naar daar voor hun oordeel. Hij schrapte ook de optie niet dat de 2de inseminatie wel gelukt was en ze hierover hebben gekeken. Kleine kans, maar qua datum zou het wel perfect kloppen... To be continued. Ik ga heel gestresst de nacht in haha

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:19

Aah voyou, wat lief!

Hier sinds gisteren 20u30 geen nieuwe druppel meer aan de uier van Julie. Wel vind ik hem al gespannen staan. Ik ben benieuwd wat eruit komt...
Vannacht werd ik om 5u30 wakker en zag ik een bruine vlek in haar stal. Mijn haar ging spontaan omhoog staan. Toch even naar beneden gespurt om te kijken of er geen veulen naast lag. Gelukkig niet :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:10

Hier is hij net weg, na een dik uur onderzoeken...
Placentitis: geen duidelijke tekenen voor
Geen tweelingdracht, geen inseminatie die gemist is. Geen koorts, geen pijn aan de uier, ...
Veulen bewoog erg fel dus is nog in leven.
Maar inderdaad, melkproductie uit de uier wat zorgwekkend is. Banden zijn nog niet slap.

Eigenlijk niks concreet gevonden dus. Behandeling voor placentitis is toch opgestart omdat ze niet heel de placenta in beeld kunnen brengen. Morgenochtend komen ze opnieuw checken om zo het veulen alle kansen te geven...

Ergens goed dat ze niets vinden, maar zij weten dus ook niet waar de uiervorming vandaan komt... Erg tegenstrijdig.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:48

Vulina schreef:
Nogmaals gefeliciteerd Milan Lover :)

Laurievc, konden ze de dikte van de placenta niet meten?

Jawel, maar er waren geen verdikkingen of tekenen van ontsteking te zien. Ze hebben verschillende keren en met 2 apparaten gemeten, maar was echt 0,0 teken van een probleem te zien... Ze zijn zelfs nog een sterker apparaat gaan halen om nogmaals te checken... We wachten tot morgenvroeg af en anders overwegen we ze naar de plek te brengen waar ze zal bevallen. Just to be sure...
De dierenarts die ik een foto had gestuurd zei placentitis en behandelen met x en y. En die medicatie krijgt ze nu ook.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:40

Sneu Fleuribelle! Veel sterkte en hopelijk kan je merrie het ook wat verwerken

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:35

Spannend Eef!

Hier net Julie nog eens gecontroleerd en ik vind dat haar uier al terug minder gespannen en minder vol oogt. Dat is een goed teken! Hopelijk waren we er dan vroeg genoeg bij en zet het netjes zo door! :D

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:32

Gefeliciteerd met alle schattige snoetjes deze nacht :D

Hier is de DA net bij Julie komen controleren, niet beter, maar ook zeker niet slechter. Veulen nog altijd heel beweeglijk en geen tekenen van ontsteking aan baarmoeder of placenta. DA heeft er een goed oog in haar er door te krijgen omdat we er zo snel bij waren.
Voor nu is het afwachten en heel hard duimen :) Morgen komen ze nogmaals.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:17

jobamara schreef:
Laurie, fijn dat het er stabiel uitziet, heel goed gehandeld. Heb je Dirk vd Heuvel toevallig? Zelf zit ik in de buurt maar Nederland.

Hij is bijna mijn buur :+ Maar hij is tot op heden niet mijn dierenarts. :) Voor dringende zaken zoals dit laat ik Dries Vermeiren komen. Maar bij mij hangt het vaak af per probleem wie ik laat komen haha. Met Dirk moet ik dringend eens kennis gaan maken!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:47

Feli chey!

Hier ook goed nieuws. DA zag beterschap bij Julie. Grootste risico lijkt geweken... maandag opnieuw check met echo

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:17

Gefeliciteerd allemaal!
Hier net gezien dat Julie geschuurd had aan de staart. Kan onschuldig zijn, maar toch even goed in de gaten houden... Gisterenavond was de uier wel duidelijk dunner en minder gespannen. Ook geen melk/kegelen meer.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:21

Wat een knapperd red!

Julie haar uier is weer kleiner aan het worden, we hebben er goede hoop in! We kunnen nu alleen heel moeilijk inschatten wanneer ze gaat veulenen. Ik heb er mijn twijfels in dat ze tot half juni gaat volhouden want ze heeft er wel last van...
Er wordt altijd vastgehouden aan die 320 dagen, maar hoe 'flexibel' is dat?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:48

Dank voor de tips dames. We gaan ze wellicht vanaf 20 mei al wegdoen naar centrum, dan zijn mijn ouders op vakantie en we willen geen risico nemen. Daar kunnen ze haar ook de hulp geven die ze nodig heeft, dus misschien is de kans dan groter dat ze het volhoudt.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:35

Wat een dotjes komen er langs zeg. <3
Ik heb de tijd niet om alles bij te lezen maar ik volg het topic wel zoveel mogelijk haha.

Julie is net weer gescand. Veulen leeft nog, uier wordt niet groter dus we hebben groen licht om de medicatie zachtjes af te bouwen nu.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:11

BusyMissy: momenteel 287 dagen ver... Dus vanaf begin juni zou ze safe zijn..

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:28

jobamara schreef:
Melanie, *\o/* proficiat!!!

Angelpam, potver... al getemperatuurd? Duim dat het meevalt, en voel je geen overbezorgde fokker, ze zijn nog zo kwetsbaar.

Laura, sneu voor de merrie van je vriendin. Wel fijn dat ze nu bij de 2e erbij was.

Knolselder, geweldige foto's wat een knuffel.

Busymissy, spannend wat zullen jullie opgelucht zijn als er een merrie ;) veulen naast staat.

Laurie ook voor jou blijft die spanning aanwezig, dacht dat meestal de antibiotica gegeven bleef worden tot de 320 dgn zeg maar.

Klopt, we morgen afbouwen, maar niet weglaten :) Ze blijft alles in lagere dosissen krijgen. :j