Onze start was niet heel makkelijk. Clara is geen lieve, knuffelige merrie en in het begin kon ik haar op sommige dagen amper poetsen. Ze was ontzettend boos op de hele wereld. Ook de grote omslag van 20 uur per dag op stal en 4 kg haver, naar 24/7 buiten was erg lastig voor haar. In het begin kreeg ze hetzelfde voer als op haar vorige stal, maar ze wou er niks van hebben. Ze heeft de eerste twee maanden amper wat gegeten en viel veel af.
Gelukkig ging het langzaam aan beter. Clara werd liever, na een paar maanden rust en heel veel wandelen aan de hand begonnen we wat te rijden en ze kwam aan in gewicht. Ze kon nog steeds erg humeurig zijn, maar buitenrijden vond ze heerlijk en daar was ze altijd in de mood voor

IMG_4700 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
Helaas kreeg ze in maart, precies voordat ik met mijn nieuwe baan in Denenmarken zou beginnen, koliek en heeft ze een paar dagen niet mogen eten. Het was echt verschrikkelijk om haar zo te zien, mijn lieve paard die altijd vol met leven is, was nu echt een zielig hoopje. Drie keer is ze behandeld door de DA voordat ze eindelijk opknapte.
Na een week met 3-4x per dag bij haar langs, wandelen, grazen aan de hand, was ze eindelijk weer wat fitter. Clara is een werkpaard en wil graag dingen doen, dus we gingen maar weer lekker uit rijden. Ze leefde echt op in het bos, maar ze had maar heel weinig energie.
Ze wou wel even model staan met mijn wedstrijset, maar je ziet in haar blik dat ze nog niet helemaal de oude was

Ik ging twee keer, soms wel drie keer per dag naar stal om Clara te voeren, om te checken of het wel goed met haar ging, en haar deken te wisselen. Het was overdag nu rond de 10 graden en ze vond 't duidelijk heerlijk zonder dekens op!

Eind april, 3 weken na haar koliek was ze eindelijk pas weer terug haarzelf, en nog meer dan ooit. Ze had bergen met energie en ik had m'n handen vol op buitenrit

We wonen zo'n 2 km van de zee af, maar we waren nog nooit het water in geweest. Ik had geen idee wat ze van het water zou vinden, ze was eerder altijd heel terughoudend met nieuwe dingen. Ze verbaasde me door in 1x achter me aan het water in te lopen en oh oh oh, ze vond het geweldig! Nog nooit had ik haar zo veel plezier zien hebben

Hiep hiep hoera, 4 mei werd Clara 4 jaar oud

Ze begint er echt geweldig uit te zien, ze zit prachtig in haar zomervacht, bomvol fijne, werkbare energie en ze is in de laatste paar weken zo veel liever geworden.

We gaan nu wekelijks naar het strand en Clara vind dat echt geweldig. Ze weet altijd precies waar we heen gaan en kan niet wachten om in het water te spelen.

Eind mei kreeg ze een mini-shet als buurman, dus ze moest even haar moves laten zien. Ze heeft gigantisch lange benen en die gingen echt alle kanten op

Vorig weekend was een grote dag, want we zouden voor het eerst op een andere locatie trainen. Via facebook een mede endurance ruiter gevonden, en bij haar afgesproken. Ze was al een paar maanden niet op de trailer geweest, maar ze liep er zo in 1 keer op. Daar op locatie was ze ontzettend braaf tijdens het zadelen, en de hele rit liep ze met gespitste oren voorop terwijl we daar nog nooit geweest waren. Ik ben zo ontzettend trots op haar, zo jong en ze doet alles met zo veel moed. Vanaf volgend jaar mag ze starten in de endurance sport, en ik heb het gevoel dat ze het geweldig gaat doen als endurancepaard

De zomer is nog maar net begonnen, maar hij is nu al fantastisch en ik kan niet wachten op meer avonturen met mijn lieve draver