Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xRoossie95

Berichten: 1373
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 21:29

Twee weken geleden mochten Tosti en ik mee doen aan de NH-challenge op Equiday. 4 weken van te voren hadden we te horen gekregen welke opdrachten getoond moesten worden, dus hard op geoefend van te voren. Het was namelijk toch wel wat anders en moeilijker dan ik had verwacht. Hoewel we heel veel op de grond toen, waren tal van deze oefeningen niet iets wat we zomaar konden :') Maar dus goed geoefend en het meeste zal er wel voor het grootste deel in.

Op Equiday zelf nog even afwachten wat de Tostiman er van zou vinden, zo'n grote hal met allemaal gekke dingen in de bak en natuurlijk de drukte eromheen. Het boeide m echt geen ene bal <3 Hij was super gefocussed en enthousiast. Het ging ook echt beter dan verwacht, zo braaf en meewerkend als ie was. En als kers op de taart waren we ook nog eens 3e geworden.

Genoeg gepraat, tijd voor actiefoto's;

Met z'n voorhand in de hoepel blijven, en met de achterhand een rondje draaien. Dit vond hij eerst super moeilijk, maar na goed oefenen deed hij het echt heel goed op de dag zelf!
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Z'n favoriete onderdeel! Los met mij mee rennen om vervolgens over een sprongetje te moeten. Op een vastgezet punt vanuit galop naar stilstand en dan achteruit terug naar de sprong. Dit deed ie echt perfect {:}
3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Slalommen om pionnen waarop tennisballen lagen. Als ie de ballen liet liggen, kreeg je bonuspunten. Tosti dacht alleen dat je bonuspunten kreeg als je ze er af gooide :') Maar, uiteindelijk helemaal gelukt en de bonuspunten gescoord
5.
Afbeelding

Halthouden, stappen, draven, zijwaarts over een zijltje deed ie ook allemaal supergoed. Alleen achterwaarts was gek en deed ie niet het hele stuk :+
6.
Afbeelding

Achterwaarts vind ie sowieso moeilijk. Bij dit onderdeel moest ie achteruit tussen de pionnen door terwijl ik in mijn hoepel bleef staan. Hij deed t wel heel goed en heeft best een stukje gelopen. Met oefenen was dit ook echt enorm frustrerend omdat ie je soms gewoon bleef aankijken van 'het is hier toch veel gezelliger??' :roll:
7.
Afbeelding

En een van z'n andere favorieten; voetballen! Echt mikken kan ie niet, maar trappen wel
8.
Afbeelding

Ook was er een heuse twister voor paarden. Er werd een kleur gedraaid en dan moest het paard daar met z'n voorhoef (1 punt) of achterhoef (2 punten) op gaan staan. Hij begon echt super goed, maar op het eind vond ie t wel prima en probeerde ie ze in te graven
9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Ook nog een oefening dat ik in het midden in een hoepel moest blijven en Tosti met de balk onder z'n buik een rondje om me heen moest lopen. Dus het hele vierkantje rond, zonder dat de balk niet meer tussen z'n benen zat. Dat deed ie echt goed :j
11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

We moesten ook in vrijheid longeren. De 'bak' was alleen erg groot en er waren mensen aan de zijkant :') Dus eigenlijk snapte ie geen snars van mijn vraag. We kunnen prima zonder lijn longeren, maar in zo'n groot vierkant vak, ik had net zo goed chinees kunnen praten :+ Dus op andere manieren nog geprobeerd of ie wilde lopen maar hij ging alleen showen. Ach z'n best doet ie wel
13.
Afbeelding

En wat ik van te voren NOOIT had verwacht; hij ging op het blok!!
14.
Afbeelding

En als je zo braaf bent, staan er natuurlijk wel koekjes tegenover
15.
Afbeelding


Wij vonden het zo'n gave ervaring om mee te mogen doen op Equiday. Ook extra leuk omdat je kan zien dat Tosti ook echt van alle aandacht en oefeningen genoot <3

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:38

Wat een mooi verslag. Je schrijft zo leuk over Tostiman. Het is helemaal duidelijk dat jullie allebei enorm je best hebben gedaan en dat je beretrots op Tosti bent.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:41

Oh daar is die leuke Tosti weer! Hij doet dit echt goed :j !

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:19

Ik heb jullie zien werken en jullie sprongen er eigenlijk gelijk tussenuit. Wat een enorm leuk team zijn jullie! Heel leuk om dat te zien! :j

flver
Berichten: 28
Geregistreerd: 18-04-23

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:43

Ik heb jullie gezien en het zag er super leuk uit en ik heb er van genoten!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:03

Wat leuk om te zien! Ik vind het knap wat jullie allemaal gedaan hebben. Lijkt me nog knap lastig om een paard met de voorhand in een hoepel te houden en met de achterhand een rondje te laten draaien.

Het lijkt me sowieso behoorlijk wat hersenwerk voor beide en dat met de aandacht vast proberen te houden..ja, dat is nog niet zo simpel volgens mij.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:12

Wat knap zeg en wat een leuk verslag! Super leuke samenwerking te zien tussen jullie, wat een focus van jullie beiden heb je hiervoor nodig zeg.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:37

Superleuk verslag! Wat zijn jullie een fijn team <3 Ik vind het erg leuk om te lezen hoe jullie de challenge ervaren hebben. Jullie hadden er een hoop publiek bij 8-)

Zijn hoofd (en in het bijzonder zijn uitdrukking) lijkt erg op mijn paard. Die is ook zo'n fan van spelletjes (en snoepjes) :-)

xRoossie95

Berichten: 1373
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 21:43

Wat leuk dat mensen ons ook gezien hebben :D

Die hoepel opdracht hebben we inderdaad wel echt goed op moeten oefenen. Die vond ie stiekem ook wel echt lastig. Dus toen ie eindelijk de opdracht leek te begrijpen, moest ik nog oppassen dat ie niet te veel ging smokkelen en stiekem voor ook ging bijdraaien :+ Het tweede onderdeel hierbij was dat de achterhand in de hoepel moest blijven en dan de voorhand draaien. Dat vond ie nog lastiger en is ons ook niet gelukt binnen de tijd.

Maar de optie met zn voorhand in de hoepel ging eigenlijk ook pas de dag van te voren opeens helemaal goed. Muntje is precies op tijd gevallen :=

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:02

Hoe leer je dat aan? Die hoepel opdracht vind ik echt heel leuk gevonden, maar tegelijkertijd hoe simpel dat er misschien ook uitziet wel ontzettend moeilijk.
Het is dus de bedoeling dat de 2 benen in de hoepel helemaal niet bewegen?

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 12:39

Ineke2 schreef:
Hoe leer je dat aan? Die hoepel opdracht vind ik echt heel leuk gevonden, maar tegelijkertijd hoe simpel dat er misschien ook uitziet wel ontzettend moeilijk.
Het is dus de bedoeling dat de 2 benen in de hoepel helemaal niet bewegen?


De voorbenen moeten natuurlijk wel iets bewegen, anders draait het paard zichzelf in de knoop :')
Ze kunnen om 1 voorbeen draaien, of met de voorbenen heel kleine stapjes nemen.

Deze oefening komt (o.a.) uit level 2 van Parelli en is een test om te zien hoe goed je kunt communiceren met de voorbenen en de achterbenen. Liefst zo nauwkeurig dat je tegen je paard kunt zeggen: achterbeen 1 stap opzij, linkervoorbeen 1 halve pas schuin naar achteren.

Het paard hoeft niet zelf te leren "in de hoepel te blijven" als jij hem heel nauwkeurig kunt sturen.

Het beste begin je ook zonder hoepel en kijk je of je het binnen voor een zo veel mogelijk op de plek kunt laten staan. Of je de achterbenen echt stap voor stap kunt laten bewegen en of je paard op elk moment een klein stapje achteruit of vooruit kan zetten.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:16

Vandaar mijn vraag ook, omdat ts het heeft over bijdraaien. Dat dit niet mocht, maar totaal stilstaan terwijl je vraagt om iets te draaien is niet mogelijk. Dan heb ik er nu een beter beeld bij :)

xRoossie95

Berichten: 1373
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 14:55

Ah ja ik bedoelde echt "grote passen". De hoepel is natuurlijk niet zo groot, dus een beetje bewegen kan wel maar met een normale pas ben je zo die hoepel uit. Dus met de beweging mee bewegen moet inderdaad wel, maar als tosti voor zn balans het in de voorhand wilde oplossen, pastte dat eigenlijk nooit in de hoepel.

Ik heb het zelf wel meteen in de hoepel aangeleerd. Wij hebben ook geen ervaring met Parelli dus zelf maar wat geprobeerd :P maar stap 1 was in de hoepel parkeren en bijven staan (nee Tosti de hoepel hoeft niet ingegraven te worden :+ ) dus eerst daar alleen voor belonen. Daarna 1 pasje zn achterhand omvragen met "uit". Dat is een oefening die we in de grondwerk gebruiken. Als hij dan zn achterbeen een beetje de goede kant op bewoog deed ik stilzetten en belonen. Toen dat goed ging, vroeg ik meerdere passen. Voor ons was het lastigste om niet op zo'n manier te bewegen dat Tosti uit balans kwam, want vooral op die momenten ging hij de hoepel uit

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:35

Wat een leuk verslag, en wat een leuk scala aan opdrachten ook. Ik moest vooral lachen om het stukje bij de 'Twister' opdracht, dat Tosti probeerde de schijven in te graven.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 06:45

Wat een super leuke opdracht, dit is toch veel leuker om naar te kijken dan de zoveelste piaffe en appuyement.

Echt gave inspirerende oefeningen ook, leuk om thuis ook te gaan oefenen. :)) Heeft dit nog een specifieke naam? Dit is anders dan horse agility toch?

Super knap van jou en Tosti, en je spreekt met heel veel liefde over hem. <3

Pepressel
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-10-17
Woonplaats: Helmond

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:39

Wat knap zeg <3 zo leuk om te zien

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:34


xRoossie95

Berichten: 1373
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 19:39

Captain schreef:
Wat een super leuke opdracht, dit is toch veel leuker om naar te kijken dan de zoveelste piaffe en appuyement.

Echt gave inspirerende oefeningen ook, leuk om thuis ook te gaan oefenen. :)) Heeft dit nog een specifieke naam? Dit is anders dan horse agility toch?

Super knap van jou en Tosti, en je spreekt met heel veel liefde over hem. <3


Volgens mij hebben dit soort opdrachten niet echt een specifieke naam. Wel leek er veel vanuit Parelli oogpunt te komen. Maar ik had zelf van te voren deze opdrachten ook niet zien aankomen dus heb eigenlijk geen idee "wat het is" :+ In ieder geval "leuk"!


Marjo schreef:
Wat leuk! Ik heb volgens mij ook foto's van je, mijn verslag staat hier: https://www.equinemarkt.nl/blog/836-equ ... d-en-beeld :D


Oh wat een leuke foto's heb jij gemaakt ook <3

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:58

Dit lijkt op een oefening die je in de TREC zou kunnen tegenkomen qua het laten staan van de voorvoeten in een hoepel.

Vanuit western trail snap ik hoe je dit zou kunnen trainen. Je begint met een side pass waarbij de voorbenen overkruisen en de achterbenen overkruisen zodat je paard zijdelings beweegt waarbij het dus belangrijk is dat de schouders en de heupen evenveel bewegen. Daarna kan je bijvoorbeeld oefenen in een vierkantje (dus 4 balken in een vierkant op de grond leggen) waarbij je de rechte kanten side pass doet en in de hoeken de voorbenen zoveel mogelijk laat staan en de achterbenen de hoek om laat gaan.
Als dit goed gaat, kan je een driehoek oefenen (dus 3 balken op de grond in een driehoek leggen) waarbij de voor- en achterbenen over de zijden parallel bewegen en de voorbenen in de hoeken een klein beetje draaien terwijl de achterbenen om de balkpunten draaien.
Daarna kan je dit in een hoepel doen.
Hoe je dit ook aanleert, het is feitelijk wijken voor druk waarbij je schouder- en heupcontrole toepast.

Mirjam79

Berichten: 1710
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:38

Wat een leuk topic en wat hebben jullie het goed gedaan. Fijn als de "kwartjes" zo lijken te vallen. Het ziet er heel sympathiek uit!

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Equiday Natural Horsemanship Challenge met Tosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:07

Super leuk topic over jullie samen, leuke foto's plezier straalt er van af en de aandacht van hem naar jou!!