Het leven in ons paardenparadijsje

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Het leven in ons paardenparadijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-23 08:15

Nu bijna een jaar zijn we bezig met het opknappen en inrichten van ons paardenparadijsje. Tot en met november hebben we veel gedaan. In de winter wat minder, want iets met slecht weer en korte dagen...
Behalve wat planten en struiken geplant dan, want dat moet dan juist wel weer in de winter.

Elke dag als ik kom, krijgen ze wat hooi, gewoon zonder netten. Dit werkt goed om de rust te bewaren en kan ik ook zonder pottenkijkers mijn werk doen :+
Afbeelding

Ons perceel is 5900m2 en we hebben er voor gekozen om er een equihabitat van te maken. Of eigenlijk een tracksysteem met snackweitjes, diverse voerplaatsen, maar ook veel ruimte voor biodiversiteit, kruidenrijke weitjes, enz. We hebben er voor gekozen om geen rechte weitjes te maken, maar ronde weitjes met slingerende paden.
Afbeelding

We hebben een fantastische rij berkenbomen in het midden staan die de paarden zelf gebruiken als beschutting (liever dan de schuilstal :+ ) en ik heb op aantal plekken een touw hangen waar ik een hooizak of net aan kan hangen. Ik gebruik nooit alle plekken tegelijk, maar wissel, zodat ze gaan zoeken naar eten en ook in verschillende houdingen eten.
Afbeelding

Jim is mijn pensionado. Geblesseerd, senior, maar hij doet het nog :+:
Afbeelding

Afbeelding

Foto's maken is een uitdaging, want ze zijn liever bij mij :+
Afbeelding

Noura is mijn 3-jarige paint. Zij heeft ook haar eigen topic gekregen: [ITP] Kleine meisjes zijn niet klein meer: LC Tecum Special Moon
Afbeelding

3e bewoner is minishet Ximo. Ik zeg altijd: die kregen we er gratis bij. Maar hij is zo leuk. Ondeugend, zoals het hoort bij een shet. Altijd weideversiering geweest. Maar inmiddels ook fanatiek grondwerker, handtrail pony en wandelpony. Hij is er altijd graag bij en altijd vrolijk. Staat dus ook weinig op foto's, want hij staat meestal tegen mijn been geplakt :+
En dikke mik met Jim. Mini en Maxi worden ze in de buurt ook al genoemd <3
Afbeelding

Afbeelding

We hebben behalve de paden ook een aantal open plekken gemaakt waar de paarden heerlijk kunnen liggen of lekker soezen in het voorjaarszonnetje :z
Afbeelding

Of lekker te rollen natuurlijk. Liefst op de meest modderige plek. Die zijn er niet veel, maar ze weten ze te vinden :))
Afbeelding

In totaal heb ik 10 plaatsen waar een net hangt of haken waar ik ze aan kan hangen. Ik hang altijd zo'n 20% hoog of achter een hek en de rest is laag. Ik pak altijd maar een stuk of 6 plekken, zodat ze gaan zoeken. Of juist op alle plekken een klein beetje. Zo bewegen ze het meeste en zijn ze altijd aan de scharrel. De netten hebben verschillende mazen. Groot om even lekker te kunnen eten en klein om te slowfeeden. Zo voorkomen we frustratie. Dit net hangt achter een pad met boomstammen. Ze hebben de keuze: of omlopen zonder de boomstammen, of wat extra de benen optillen maar wel de kortste weg :D
Afbeelding

En je zou denken dat ze de voorkeur hebben voor de lagere netten, maar niets is minder waar. Ze beginnen altijd met de hooizak in de boom.
Afbeelding

In november en december heb ik verschillende planten geplant. En ook een paar weken terug nog wat fruitstruiken. Zo hebben we nu verschillende wilgensoorten staan: boswilg, geoorde wilg en amandelwilg. Maar ook rode kornoelje, haagbeuk, meidoorn, duindoorn, bosbes, zwarte bes, hazelaar, rosa rugosa, hondsroos en framboos. En ik vergeet vast nog wat. Het leuke is: het slaat aan en komt allemaal mooi in de knop!
Afbeelding

En zoals het hoort in een equihabitat is er ook ruimte voor andere dieren. Zo hebben we vorig jaar een bloemenstrook gezaaid en ik hoop dat er dit jaar ook weer veel op komt (we gaan nog wat doorzaaien). We hebben insectenhotels opgehangen, er hangt een uilenkast, er is een takkenhoop, er komt nog een takkenril en ik heb een voerstandaard voor de vogels hangen. Het is ook altijd een gezellige boel als ik bij de paarden ben. Er is altijd wel leven. Ik hou er van :+:
Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:15

Het is een fantastische plek!

Ik kwam dit laatst tegen op de FB pagina van Ukies PP. Lijkt me ook echt iets voor jou dus ik deel m ff hier.


Gras en bloemen/kruiden zaaien gaan niet echt lekker samen. Gras groeit sneller en verdrukt je mooie bloemen nog voordat ze de kans krijgen om te groeien. Toch is het heel leuk en waardevol om een bloemenstrook naast je weide aan te leggen. Met een beetje voorbereiding kun je vanaf maart beginnen met zaaien.

Om een nieuw bloembed te maken kun je karton gebruiken. Het liefst karton zonder bedrukking (inkt) en uiteraard zonder tape of plakband. Het karton zorgt ervoor dat het gras en onkruid niet meer kunnen groeien en op den duur vormt het een mulchlaag voor de bodem. Een ander voordeel is dat je niet hoeft te spitten of frezen en je het bodemleven daardoor niet verstoort.
Leg het karton op de plaats waar je de bloemen wilt zaaien.
Zorg dat alle stukken karton elkaar goed overlappen.
Bedek het karton met organisch materiaal, zoals bladeren, stro of houtsnippers.
Daarop breng je een laag schone aarde of compost aan, hierin kun je straks gaan zaaien.

Let op, het verteren van het karton kan wel eventjes duren. Het vormt een barrière tegen gras en onkruid, maar ook voor de jonge wortels van de pasgezaaide bloemen om naar de bodem te gaan. Zorg er dus voor dat de bloemen voldoende water krijgen en dat de aarde in het zaaibed voldoende voeding bevat.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-23 09:51

Ja die ken ik inderdaad! Voor de strook van 70 meter wel wat onhandig. Iets met veel karton :+
Dat gaan we weer maaien en frezen en inzaaien, zodat nieuw en oud zaad gemengd wordt. En dan hoop ik dat het volgend jaar zelfstandig kan groeien.
Voor kleinere stukjes zaaibed is de methode met karton geweldig!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:40

Met recht een paradijsje ja <3 Ziet er heerlijk uit. Ben benieuwd naar het proces en hoe het er over een paar maanden uitziet! Erg tof concept, dat equihabitat met oog voor biodiversiteit :j Heb je daar ook hulp bij van iemand, of bedenk je alles zelf?

Edit; zie nu je linkje naar een volgtopic haha, ga die eens lekker doorlezen!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het leven in ons paardenparadijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-23 10:47

Ik wilde net zeggen: zie onderschrift :D
Ik bedenk alles zelf. Maar lees wel heel veel, kijk af bij andere mensen. En soms loopt het ook anders dan ik in mijn hoofd had. Super leerzaam en leuk om te doen :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Lys_PPA

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:55

Heerlijk plekje, ik blijf je volgen in je volgtopic :D

hannelot
Berichten: 956
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Het leven in ons paardenparadijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:10

Het ziet er zo leuk uit! Zullen we ruilen? Jij schoolkind dat niks mag en ik zo'n mooie pp?!?
Dit is een grapje natuurlijk hè! Maar wel echt een ontzettend mooi plekkie!!

Keep calm and love horses

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het leven in ons paardenparadijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-23 13:15

Ha nee, dank je :D

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Lokii

Berichten: 169
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Het leven in ons paardenparadijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:21

Super leuk! Een eigen paardenparadijs. Ik droom hier ook al zo lang over <3 . Ik volg graag mee! Het is je gegund :D

Never stop dreaming about horses :D

_Tarzan

Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Het leven in ons paardenparadijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 07:36

Prachtig plekje heb je, alle foto's stralen gewoon rust uit <3

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

miereneter

Berichten: 2476
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Het leven in ons paardenparadijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 07:46

Het is echt een paradijs, fantastisch. Fijn dat al dat werk zoiets moois oplevert. De paarden zien er heel goed en tevreden uit!

Homo sapiens non urinat in ventum.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:06

Wat een mooi plekje! En leuke kudde!

winterbuitenrit

Eve_Nie

Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-05

Re: Het leven in ons paardenparadijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:08

Meelezer hier maar ik vindt dat je zo'n gave plek hebt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers