Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5700
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 16:00

No Nonsense Noïr
Vandaag weer even aan het knutselen geweest. Hij is 4 jaar (bijna 5), jong en jeugdig in lichaam. Groot en ook nog eens in de groei. Zo nu en dan is de coördinatie ver te zoeken en er zit nog werk aan hem.

We hebben geen haast, doen alles op ons gemak en aangezien hij ook weer overbouwd is laten we hem gewoon groeien en sterk worden.

Hij pakt veel spanning in de bovenlijn, zet vast vanuit zijn kaak en is scheef. Hier zijn we mee aan het werk maar dat neemt niet weg dat ook de weg ergens naartoe vastgelegd mag worden. Hij laat het allemaal toe en is heel bewerkbaar. Dit is voor ons zoveel meer waard dan het perfecte plaatje.

Hij heeft veel rust gehad het afgelopen jaar en dat vooral om te groeien en kalm in zijn hoofd te worden.

Hoe we begonnen.
Hier hebben we direct besloten weer helemaal bij 0 te beginnen!
Afbeelding

Weiland op en even gewoon paard zijn!
Afbeelding

Langzaam aan zijn eigen lijf laten ontdekken. Ik vind dit namelijk heel belangrijk.
Afbeelding
Afbeelding

En dan nog foto's van vandaag.
Zijn hoofd-halshouding vind ik niet het belangrijkste. Hij heeft snel de neiging om in een bubbel te gaan en dan volledig af te sluiten. De drive en het plezier in het lopen proberen we te behouden door met hem te spelen in het schakelen.

Ons doel is dus niets meer dan op aarde blijven en te ontspannen als er iets gevraagd wordt. De focus bij me te houden zonder dat hij spanning pakt.

Neus eruit en zoeken maar
Afbeelding

Afbeelding

Iets meer actieveren
Afbeelding

fladderend blaadje :+
Afbeelding

Stukje laten vertrekken
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Commentaar waar we wat mee kunnen is natuurlijk altijd welkom. Hou er wel rekening mee dat dit paard van ver komt en we dus gedoseerd met hem schakelen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:31

Dat ziet er netjes uit hoor, ik zie dat hij al meer lengte pakt. Ik weet nog hoe vastgereden hij was toen je hem kocht.

Durft hij ookal meer los te laten in het lijf?

En dat achterbeen blijft super.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:32

Mooi diertje goed op weg hoor.. neem lekker jullie tijd :D daar gaan jullie veel plezier van hebben

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:14

veel plezier samen, hij ziet er knap uit!

anca

Berichten: 1779
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:12

Mooi hoor dat laatste plaatje . Zo fijn dat je hem alle rust gunt . Daar houd ik van. Paard voorop *\o/*

Maar hij kan mooi “ sjouwen” zeg .

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:21

mooi paard, maar ik zou hem gewoon zonder iets longeren, daar heeft hij behoefte aan, wil soms langer dan de bijzet toestaat en dan zie je dat hij niet verder gaat terwijl hij dat wel wil, en die spanning in de bovenlijn geeft, ik zou hem die ruimte geven, in een ander topic komt de thoracic sling in beeld, die tekst spreekt voor zich.

https://www.balanced-equitation.com/pos ... leutelbeen.

u kent zijn rugzak(je) maar zo vanaf de foto zou ik hem zonder enige belemmering longeren om alle spieren in de thoracic sllng goed te kunnen losmaken en verder ontwikkelen,

heel veel succes

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:29

Knap paard! <3 ziet er goed uit!

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:32

Wat een heerlijk dier. Fijn dat je hem tijd geeft.
Interessant artikel @mce

GabberGill

Berichten: 5700
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 19:47

mce schreef:
mooi paard, maar ik zou hem gewoon zonder iets longeren, daar heeft hij behoefte aan, wil soms langer dan de bijzet toestaat en dan zie je dat hij niet verder gaat terwijl hij dat wel wil, en die spanning in de bovenlijn geeft, ik zou hem die ruimte geven, in een ander topic komt de thoracic sling in beeld, die tekst spreekt voor zich.

https://www.balanced-equitation.com/pos ... leutelbeen.

u kent zijn rugzak(je) maar zo vanaf de foto zou ik hem zonder enige belemmering longeren om alle spieren in de thoracic sllng goed te kunnen losmaken en verder ontwikkelen,

heel veel succes



Ik snap je verhaal en daarom longeren wij 1x per week met dubbele lijnen.

En verder heel veel zo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat neemt niet weg dat hij langzaam aan moet wennen aan het feit dat hij ook "aangeraakt" mag en kan worden zonder verwachtingen.

Het proces naar dat punt toe is met dit paard balanceren op een zijde draadje.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:52

De foto's zonder bijzet vind ik heel fijn om te zien, daar kan hij mooi zelf gaan dragen.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:54

dat je er zo instaat helpt hem enorm en hij beloont je met zijn wijze van werken zoals op de foto te zien

wat ik zei ik ken zijn rugzak(je) niet maar op de foto's zichtbaar de goede aanpak voor hem

GabberGill

Berichten: 5700
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 20:00

Ik heb gelukkig een geweldige vriendin die hem gehouden heeft nadat ik hem niet kon houden. We kochten hem samen maar mijn hele leven veranderde en hierdoor was ik genoodzaakt om eruit te stappen.

Ik heb nu het geluk dat ik hem gewoon nog door kan pakken en hij de tijd van haar krijgt. Zo zijn we er aan het begin ingestapt en tot nu toe werkt het nog steeds.

Hevonen

Berichten: 5612
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:36

Ik zou zonder iets longeren; die laatste foto voor jouw tekst 'En dan nog foto's van vandaag.' geeft een fijn beeld van lengte en ontspanning. Longeren is natuurlijk vooral lichaamstaal (van jou), maar ik heb gemerkt dat sommige stemcommando's ook heel handig zijn. Voor lang en laag gebruikte ik 'oooontspan' en dan krijg je meteen een kalmer beeld. Bij balkjes en rare dingen 'opgelet!', maar ook 'omdraaien', 'halt', langzaam (bijvoorbeeld om een paard juist heel langzaam te laten draven) en 'wacht!' (als je even weg moet om iets te pakken of te doen.

Ik begrijp overigens niet dat zo'n jong paard al verreden kan zijn zoals Elisa2 zegt; je begint met 4 jaar maar net met inrijden zou ik denken.

Ik longeerde trouwens ook vaak zonder lijn, dat heeft als groot voordeel dat je makkelijker rechte lijnen kunt afwisselen met ronde, wat allemaal helpt voor balans.

GabberGill

Berichten: 5700
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 11:47

Hevonen schreef:
Ik zou zonder iets longeren; die laatste foto voor jouw tekst 'En dan nog foto's van vandaag.' geeft een fijn beeld van lengte en ontspanning. Longeren is natuurlijk vooral lichaamstaal (van jou), maar ik heb gemerkt dat sommige stemcommando's ook heel handig zijn. Voor lang en laag gebruikte ik 'oooontspan' en dan krijg je meteen een kalmer beeld. Bij balkjes en rare dingen 'opgelet!', maar ook 'omdraaien', 'halt', langzaam (bijvoorbeeld om een paard juist heel langzaam te laten draven) en 'wacht!' (als je even weg moet om iets te pakken of te doen.

Ik begrijp overigens niet dat zo'n jong paard al verreden kan zijn zoals Elisa2 zegt; je begint met 4 jaar maar net met inrijden zou ik denken.

Ik longeerde trouwens ook vaak zonder lijn, dat heeft als groot voordeel dat je makkelijker rechte lijnen kunt afwisselen met ronde, wat allemaal helpt voor balans.



Hij kent ze allemaal,
En heeft een heel ruim vocabulaire.

Los longeren
Touwhalster
Halster
Kaptoom

We wisselen met van alles en nog wat af. Echter is er wel een punt dat je over gaat naar hoofdstel en contact. Je ziet overduidelijk dat hij daar nog niet helemaal comfortabel in is en dat is niet erg daar moet hij doorheen geholpen worden. Het is een paard met een net wat groter rugzakje dan het gemiddelde paard.

Ook ben ik van mening dat we een paard comfortabel kunnen maken zonder "dwang". Dit betekent wel eens dat we dingen doen waar hij net wat meer spanning pakt en dat vind ik zelf niet erg als we het maar positief maken en er mee naar voren komen ipv achteruit gaan.

Waar hij eerst helemaal niet zakte en ruimte pakte pakt hij nu al iets meer ruimte. De lijnen zijn op een zeer gemoedelijke manier bevestigd en hangen er vrijwel gewoon aan. Het verfijnde contact behouden maat meeveren als hij ruimte wilt pakken helpt hem erg goed (vergeet vooral de complimenten die hij ontvangt niet :j :') )

Anoniem

Re: Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:10

Lekker bezig, ziet er fijn uit! Vind het ook leuk dat je precies beschrijft wat jullie aan het doen zijn en waarom. +:)+

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:48

Met de dubbele longe kun je hem veel meer uitnodigen zijn lichaam op een goede manier te gaan gebruiken. Aanspanning in ontspanning en een beetje meer gymnastiseren en lengtebuiging vragen. Het is een fijne manier juist voor een paard om onbelast al wat meer in balans te leren lopen zodat het met een ruiter een stukje makkelijker wordt.

Ik ken zijn rugzakje en weet waar hij vandaan komt en denk dat de TS heel goed weet wat ze doet en hij daar ook alle tijd krijgt die hij nodig heeft.

GabberGill

Berichten: 5700
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 22:44

Daarom heb ik alles er zo goed mogelijk bijgezet. Ook dat hij zijn eigen lichaam heeft moeten leren kennen enz.

Hij doet het prima op eigen benen momenteel en dat is wel eens anders geweest. Ik heb hem heeeeeeel lang moeten uitnodigen voordat hij wilde zakken.

Het begin heb ik zijn vertrouwen volledig moeten winnen dat ik überhaupt iets "mocht" vragen zonder negatieve reactie terug te krijgen. Ooooh soms vroeg ik niet eens iets en deed alleen zijn voorkappen of iets dergelijks om. Dan vond hij het nodig om op zijn achterbeentjes te staan.

Longeren ging niet. Vooral linksom klapte hij sowieso de lucht in om daarin om te draaien en weer rechtsom te racen.

Dus ben ik begonnen met los longeren zodag hij zelf kon kijken waar hij zich het prettigste voelde en dat hij zou merken dat ook rechtsom geen enkel probleem was. Toen hij dat allemaal begreep hebben we hem lekker buiten gegooid. Gewoon paard zijn in een kudde. Dier had nog nooit met andere paarden gestaan en ik ben ook van mening dat ze daar veel leren van elkaar.

Toen zijn we met hem verder gegaan aan de lijnen en bleek ik zwanger te zijn dus is zijn officiële eigenaar, goede vriendin van mij tot opstappen en wegrijden gekomen.

Opzich allemaal positief maar onder het zadel had hij teveel hulp nodig en zij vond het zonde om dit zelf te doen omdat ze er dan liever vanaf blijft dan dat ze dalijk wat fout doet.

Ik pak hem nu dus weer verder aan de lijnen en we kijken dalijk wel wat er gebeurd als ik niet meer zwanger ben. Tijd zat en geen haast aangezien hij weer aan het groeien is. Dalijk weer 24/7 maar buiten waar zijn grote lichaam kan groeien en zijn coördinatie kan ontwikkelen.

Het is tot nu toe een vreselijk braaf en vriendelijk paard! Dat proberen we zo te houden.

Avalanche

Berichten: 15972
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Knutselen aan de grote zwarte vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:13

Super hoor. Het ziet er echt fijn uit.

Marigold

Berichten: 12566
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 13:28

Wat leuk om dit zo te kunnen blijven volgen.

Ik heb er misschien overheen gelezen maar wou het solarium even noemen. Veel sportpaarden worden onder een solarium gezet, het geeft ontspanning aan de rugspieren.

Je hebt hier (en wat fijn dat dit met jou vriendin samen zo verwezenlijkt kan worden) een heel mooi sportpaard (hoog in het bloed staand gefokt). Sowieso een plaatje om mee te werken en van te genieten. Ik gun het jullie dat het ook als goed sportpaard kan worden opgeleid.

Is me misschien ook even ontgaan of hij bemerkingen heeft, behalve de rug die vast blijft zitten, en het explosieve gedrag soms.

Merk je toevallig ook positief verschil nu in de zomer zijn spieren warm zijn door de zon verus winter koude?