Knappe pownie aan het werk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-23 19:11

Vanmorgen even de kleine pownie weer gelongeerd. Is vorige week voor de tweede keer behandeld met fascia release en de tweede keer kon er al veel dieper behandeld worden en zat er al veel meer ontspanning in de pownie.
Nu weer voorzichtig een beetje training opgepakt en dat viel niks tegen. Dus maar gelijk wat beeldmateriaal gemaakt om de ontwikkeling bij te kunnen houden die ik nu met jullie deel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even rustig voorwaarts neerwaarts loswerken aan de enkele longe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stukje echt aan het werk aan de dubbele longe.(nog niet te lang)


Als ze lekker genoeg door het lijf loopt en los laat begint ze steeds meer te swingen door het lichaam. Dus het gaat de goede kant op. Nu vooral sterker maken en zorgen dat ze haar lijf goed gaat en blijft gebruiken. :-)
Laatst bijgewerkt door Melissa0304 op 15-02-23 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Stukje film verwijderd op verzoek

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:44

Zo'n leuk dier, en ze is duidelijk opgeknapt van haar behandelingen :j !

Extremely rare and Beyond Compare

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:48

Fijn!! De foto’s aan de dubbele longe vind ik echt niet wenselijk maar ze loopt aan de enkele met touwtje heerlijk :)
Welke tools gebruikt de fascia release masseur?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-23 13:21

Dank jullie wel!

Wel grappig dat je dat zegt Hannanas want ze knapt juist van het werk aan de dubbele longe enorm op. :-)

De Fascia release gebeurd vooral met de handen, ik heb er niet genoeg verstand van denk ik om daar wat zinnings over te zeggen. Het zijn een soort strijk/ rek bewegingen? Het verschil tussen de 1e en 2e behandeling was wel heel duidelijk te zien, echt al veel meer ontspanning in het lijf en ook momenten waarop ze er heel ontspannen van werd en al veel meer toe liet. Terwijl het de eerste keer tijdens de behandeling net zo'n kleine demon werd.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:44

Hannanas schreef:
Fijn!! De foto’s aan de dubbele longe vind ik echt niet wenselijk maar ze loopt aan de enkele met touwtje heerlijk :)
Welke tools gebruikt de fascia release masseur?


Mag ik vragen waarom je het niet wenselijk vind uit nieuwsgierigheid?
Zelf vind ik het alsnog ontspannen alleen wat meer opgericht nog steeds los in de bovenlijn en zie goed achterbeen gebruik op de laatste foto steekt die ook mooi zn neusje eruit.
Andere fotos zijn laag en rond.

Super leuk aan lopen leuke pony!

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:50

Aan de enkele longe ziet er indd fijn uit(al ben ik niet van bijzet.) Ik zag het stukje film maar besloot niet te reageren; Vond het zelf geen fijn beeld maar weet niet waar jullie vandaan komen, ik zie slechts plaatsjes en een stukje film.
Leuk paard ts, dat zeker!

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-23 17:43

Bedankt :-)

Ik heb het filmpje ook weggehaald omdat het slecht te zien is. Ik film, beweeg en heb ondertussen de dubbele longe vast. Dat geeft niet zo,n duidelijk beeld.

De belangrijkste indicator is het paard zelf en die wordt duidelijk beter van het dubbele longe werk gelukkig.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:53

sannahtris schreef:
Hannanas schreef:
Fijn!! De foto’s aan de dubbele longe vind ik echt niet wenselijk maar ze loopt aan de enkele met touwtje heerlijk :)
Welke tools gebruikt de fascia release masseur?


Mag ik vragen waarom je het niet wenselijk vind uit nieuwsgierigheid?
Zelf vind ik het alsnog ontspannen alleen wat meer opgericht nog steeds los in de bovenlijn en zie goed achterbeen gebruik op de laatste foto steekt die ook mooi zn neusje eruit.
Andere fotos zijn laag en rond.

Super leuk aan lopen leuke pony!


Dat zie ik dus duidelijk niet. Ik ga eigenlijk mee met Hannanas. Op de foto's met dubbele longe zie ik incorrect gebruik van de achterhand (wordt niet onder de massa geplaatst), een weggedrukte rug en een valse knik in de hals. De totale bovenlijn oogt gespannen. Bij de enkele longe foto's is er meer stuwing te zien, en ook veel beter gebruik van buik en rug. Een veel wenselijker beeld, dus.
idd, mooie pony!

Born to slide, forced to work

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-23 18:01

Ik vraag me af wat je verwacht te zien? Pony is 5.. het is geen Grand Prix niveau afgerichte pony. Pony leert juist wat meer te dragen aan de dubbele longe en tegelijkertijd door het lijf te bewegen. Lang/ laag is makkelijk voor haar maar daar hoeft ze niet rechtgericht door het lijf te bewegen nog. (enkele longe)

De hals aan de dubbele longe komt zelf omhoog nav de activiteit van achter. Zij bepaalt dus zelf in welke houding ze voor loopt. Dit doe ik niet met mijn hand, voor mij is het juist belangrijk dat ze goed over de rug blijft lopen terwijl ze meer gaat dragen en door het lijf leert lopen op een ontspannen manier. Op die manier bouwen we stap voor stap op zonder iets te forceren. Juist de activiteit van achter uit is belangrijk daar zij de neiging heeft iets in te gaan houden op het moment dat de spiertjes wat gerekt worden.

Hier een ander moment aan de dubbele longe waarbij ze wat minder draagt en automatisch dus ook wat lager loopt aan de voorkant.
Afbeelding

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:08

Grappig, en leerzaam. Ik moet toch zeggen dat ik het niet met je eens bent Elisa. Ik zie juist minder gewenste activiteit van achter en een minder dragende rug aan de dubbele.
Imo train je juist een aanspanning die je niet wilt. Ze verkort haar bovenlijn en verlengt haar onderlijn. Ik zou echt voorkomen dat ze in die houding (uit zichzelf) gaat lopen. Je ziet duidelijk ook meer stuwende benen met het kontje eruit. Achterbeen rijkt veel verder naar achter en minder naar voren, terwijl aan de enkele lijn ze door haar hals ruimte krijgt om onder te treden en haar buik kan aanspannen. Daar stapt ze mooi lekker onder.

* ook op je laatste foto zie ik dat terug

Niet banketstaaf maar poetsen.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-23 19:30

Je ziet niet dat het spronggewricht veel meer buigt aan de dubbele longe? Het achterbeen er ver onder zetten zonder te buigen in het spronggewricht is niet zo moeilijk. Juist de activiteit omzetten naar meer buiging en draagkracht is een stukje lastiger en wordt niet beter als zoiets niet getraind wordt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:16

Ik zou dat toch pas later vragen, eerst leren gewicht verplaatsen etc. Anders heeft meer buiging in de benen überhaupt geen zin.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-23 22:25

Hoe denk je dat gewicht verplaatst wordt dan? Want zonder activiteit en buiging van het achterbeen valt er niets te verzamelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:41

Ziet er toch fijn uit? En begrijp dat deze van ver moet komen?
Ben zelf niet (meer) zo van de touwtjes om 'vast te zetten', maar dubbele longe vind ik wel fijn.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:00

Ik volg Hannanas nog steeds. Het paard loopt in drie stukken. Denk dat het wenselijker is om haar eerst meer zichzelf te leren dragen dmv omhoog brengen van buik en rug en haar aanmoedigen de ruglijn langer te maken, ipv te gaan rennen met de achterhand erachteraan. Op die manier met de dubbele longe kun je ook enkel neus en hals rechtrichten, maar heb je totaal geen controle over schouder en rib, omdat haar hals met een hefboom in een krul getrokken wordt. Persoonlijk zou ik ervoor opteren om de buitenste longe achter de achterhand te laten doorlopen.

Born to slide, forced to work

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:40

Lastig om van foto's een goed beeld te krijgen. Zelf longeer ik ook aan de dubbele longe/werken aan lange lijnen maar doe dat altijd met een enkele lijn. Dus niet in een hoek. Volgens mij heb je zo meer een soort hefboomwerking en werk je krachtiger in?

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-23 16:22

Nee helemaal niet, mits je zelf niet gaat lopen trekken natuurlijk..op deze manier kun je heel goed de schouders begrenzen.

En ik zelf kan al helemaal niks in mijn hand hebben qua gewicht vanwege fysieke beperking dus de lijn achterlangs kan ik daarom al niet doen. Vind dat overigens ook niet zo prettig..hiermee is het fijner inwerken en ik kan het afwisselen met zijgangen etc. en van hand veranderen dus erg fijne manier van werken. Werk vooral aan de overgangen, stap-draf..actief maken zorgen voor meer buiging in het achterbeen etc. Haar ruglijn langer maken is geen enkel probleem, dat is wel te zien op de foto's van de dubbele longe. Dit is juist een stapje er na, goed door het lijf leren lopen, actief, zonder zich te overlopen etc.

Ik zie gelukkig zelf heel goed het verschil en haar ook zo enorm opknappen van de dubbele longe. En dat geeft mij aan dat we op de goede weg zitten. :-)

Pony komt inderdaad van ver, zat vast in haar lijf doordat ze als 2/5 jarige met ruw geweld voor de wagen is geknoopt met de zweep er over. Zat vooral vast bij de borst (waar de wagen getrokken wordt) en de spanning had ze vastgezet in de rug waardoor deze verkort, hol en strak was en ze trok met spanning helemaal scheef rechtsom.
Ook ging ze letterlijk zitten van angst toen ze er net was als je alleen al naar haar wees. Het is nog steeds een sensibele pony dus ontspanning en een losse rug zijn juist de speerpunten waar ik het meeste op let.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Avalanche

Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:50

Ik word wel heel blij van de dubbele longe foto's. Misschien moet ik dat ook weer op gaan pakken :j netjes hoor.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Flubberboot

Berichten: 2836
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:19

Bokt is weer bezig :') Deze pony komt van ver, dan is het toch onmogelijk om te verwachten dat de pony ineens perfect goed en correct loopt?? Zou een beetje makkelijk zijn als dat wel zo was namelijk.

Leuke pony is het! Fijn dat de fascia behandelingen helpen! Ze verrichten bij mijn paardje wonderen :j Door wie laat je de pony behandelen?

Pedro <3 B+13 || L1+12

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-23 17:29

Was het maar zo makkelijk dat alles vanzelf ging inderdaad hihi..maar dan is er ook geen uitdaging meer natuurlijk.

Dank jullie wel :-)

https://www.horserelease.nl/

Dit is de behandelaar, wie doe het bij jou Flubberboot? en hoelang ben jij er mee bezig? Ik zie ook echt duidelijk positieve verschillen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Captain

Berichten: 21361
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:09

Flubberboot schreef:
Bokt is weer bezig :') Deze pony komt van ver, dan is het toch onmogelijk om te verwachten dat de pony ineens perfect goed en correct loopt?? Zou een beetje makkelijk zijn als dat wel zo was namelijk.


Dat zegt 'Bokt' toch niet? Wel dat de enkele longe foto's er beter uitzien qua lichaamgebruik dan de dubbele longe foto's.

Niemand heeft het over perfect en correct lopen.

Flubberboot

Berichten: 2836
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:48

Elisa2 schreef:
Was het maar zo makkelijk dat alles vanzelf ging inderdaad hihi..maar dan is er ook geen uitdaging meer natuurlijk.

Dank jullie wel :-)

https://www.horserelease.nl/

Dit is de behandelaar, wie doe het bij jou Flubberboot? en hoelang ben jij er mee bezig? Ik zie ook echt duidelijk positieve verschillen.


Tetje krijgt Equine Touch, werkt ook met de fascia :) Geen idee of het precies hetzelfde is, maar ze hebben beide hetzelfde doel! Fascia lekker los maken!
https://equinebodybalance.nl/home
Deze doet het bij Tetje en Pedro! Ze is echt enorm kundig en kan meer dan alleen ET zoals bloedzuigers en lymfedrainage. Bij Tet hebben we echt na elke behandeling een compleet ander paard in een positieve zin! Pedro is gelukkig fitter maar ook bij hem merken we verschil na een behandeling!

Pedro <3 B+13 || L1+12

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:25

Ik wordt ook niet heel blij van de dubbele longe foto's.

Ik denk dat als je je lijnen door je singel direct aan het bit vast maakt de pony veel meer lengte in de bovenlijn pakt. Van singel door bitring terug naar singel werkt imo bijna altijd het 'achter de loodlijn' kruipen in de hand.
Bij dit type pony, was een tuiger of hackney toch? Dan wil ik juist verlengen in de bovenlijn.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-23 19:31

Gelukkig kruipt ze niet achter de loodlijn:-). Pony kan nog niet eens op de loodlijn lopen in verzameling dus dat gaan we ook zeker niet vragen! De houding aan de voorkant is echt het minst belangrijk in dit stadium van de africhting.

Wat ik wil is dat ze los en ontspannen, actief genoeg van achter naar voren over de rug loopt. Verlengen in de bovenlijn is voor haar geen enkel probleem zoals goed te zien is op de enkele longe foto,s.

Flubberboot, dat klinkt goed! Zaten jouw paarden nog op specifieke plekken vast?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Captain

Berichten: 21361
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Knappe pownie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:38

Hoe kun je dat zeggen? :+ Op de eerste vier foto's loopt ze inderdaad netjes voor/op de loodlijn. Maar op de foto's met de dubbele longe loopt ze op vrijwel alle foto's achter de loodlijn.
Vraag, als de houding aan de voorkant niet belangrijk is, waarom dan toch zo bijzetten? Dat is namelijk om toch aan die voorkant te zitten. Met de voorkant bijzetten zorg je namelijk niet dat die achterhand actiever wordt.

Je tekst is zo tegenstrijdig met de foto's. Maar misschien is een filmpje beter? :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers