Champagnes in miniformaat.

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Laureas

Champagnes in miniformaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-22 10:23

Amerikaanse minipaarden heb ik al een hele tijd maar het is sinds paar jaar dat ik me probeer te focussen op de meest speciale kleur bij dit ras van minipaarden, namelijk champagne. Ondertussen heb ik zo twee goedgekeurde dekhengsten van 77 cm en 80 cm schofthoogte gemeten en 5 jonge champagne merrietjes die ik in de toekomst kan gebruiken om nog meer vers bloed en verfijning toe te gaan voegen. Ik zie de toekomst wel zitten met hen. Een tijdje geleden heb ik ook een fotografe mijn champagne hengsten laten vastleggen, ben wel trots op deze kleine mannen, Bubbles en King. Die laatste is mijn eerste eigen gefokte champagne minipaard ooit, geboren in juni 2019, over 10 dagen wordt hij exact 3 jaar en hij is mijn oogappel. <3

Afbeelding

Dit is dus Laureas Gold'N KingDom of Perignon, schofthoogte is 80cm, zijn eerste veulens worden volgend jaar verwacht en ik ben zo vreselijk benieuwd! :D

Afbeelding

En dan heb ik ook nog Sparkling MH Honey Sweet maar we noemen hem hier gewoon 'Bubbles' thuis, de volle 77cm schofthoogte van hem, vergis je niet, Bubbles is echt mini-mini! :P

Afbeelding

Afbeelding

En ja hoor, het zijn er echt zeker twee verschillende, hier zie je ze samen. :+ Bubbles, de linkse is trouwens een classic cream champagne en King is een classic silver champagne. :9

Afbeelding

Voor de nieuwsgierige meer foto's kan je vinden op mijn website, de link staat in mijn onderschrift en profiel. Daar vind je trouwens al mijn minipaardjes en een boel uitleg. :D

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

Snippergroen

Re: Champagnes in miniformaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:29

Zooo hee die zijn knap! Wat een rijkdom :D

Aangezien de kleintjes al snel spek aanmaken, hoe hou je ze zo goed in conditie? :)

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)

Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:32

Wow 77 cm is wel heel erg klein. Daar zijn de mijne giganten naast met hun 85cms. :P
Doe je verder ook nog dingen met hen naast de keuringen enzo, of zijn ze echt te klein om te werken en puur voor de show?

Alex en Jorie <3

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:35

Geweldige knappe paardjes en wat een gave kleur hebben ze <3

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:23

Mooie paardjes en kleuren. Ik hou wel van bijzondere kleuren, heb momenteel mijn 3e valk.

De foto's, zeker voor een echte fotograaf vind ik niet zo, eerlijk gezegd. Achtergrond, schaduw, halve paarden, op website kom ik onderhals etc tegen. En dat terwijl er super paardenmateriaal voor de lens lijkt te staan. Misschien toch nog eens kritisch naar kijken?

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara), Bon Jaylin EC (2024) Bon Mailin EC (2023, te koop), Indy (20) B ruin amazones)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-22 13:49

Snippergroen, eerlijk, ik moet ze zelfs bijvoeren, vooral King is moeilijk op gewicht te houden, hij is een moeilijke eter en ik moet echt mijn best doen om hem genoeg vetjes te laten krijgen. Dit zijn dan ook geen shetjes hé. ;)

Jorex, deze dekhengsten gaan alleen naar keuringen, het vergt al heel wat voor hen, om ze te trainen, keuren en dan te laten dekken. King is bijvoorbeeld nu wat té mager, dus shows lopen zou net dat tikje teveel zijn. Maar ik ben het wel van plan met zijn nageslacht. :)

EllyC, nadeel van deze te sociale hengsten is dat ze steeds te dichtbij komen staan en nergens bang van zijn of onder de indruk om hun aandacht te krijgen. Dus het is niet makkelijk om ze net goed te laten poseren, ik ben al heel blij dat de fotografe die paar halve secondes heeft kunnen gebruiken om toch nog een deftige shot te maken. En veel van de minipaarden fotografen gebruiken teveel photoshop, dus ik hou wel wat van natuurlijkere foto's.

Voor de rest dank je voor de complimentjes. <3

Laureas Stables!

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 07:44

Echt prachtige dieren heel sjiek !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:04

Wat gaaf! Daar is zeker een markt voor, voor die kleine champagne kleurige mini’s!
Ze zijn prachtig.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:06

Gaaf! En uit nieuwschierigheid, hoe train je zo´n echte mini keuringsklaar?

S <3

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-22 11:04

Deni11 schreef:
Gaaf! En uit nieuwschierigheid, hoe train je zo´n echte mini keuringsklaar?

Als ik hetzelf doe is dat meestal met veel longeren, balkjes en trainen aan de hand en het vierkant opstellen. King heb ik dit jaar daarvoor naar een professionele trainer gebracht die dagelijks zulke dingen en nog meer met hem deed. Zij heeft hem ook voorgesteld op de keuring. Wegens persoonlijke redenen had ik weinig tijd.

Laureas Stables!

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:28

Ik denk dat ik gelijk jouw fotograaf herken :D Ze is hier 2 weken geleden geweest!

Mooie foto's, mooie paardjes <3

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-22 16:41

Granoek schreef:
Ik denk dat ik gelijk jouw fotograaf herken :D Ze is hier 2 weken geleden geweest!

Mooie foto's, mooie paardjes <3

In elk geval een hele lieve fotografe en ook met uitstekende service, naam beginnende met L. :D

Laureas Stables!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:47

Ja zo, keuringsklaar maken enzo vergt natuurlijk ook heel veel training. Mijn shetjes van 85 cm bvb lopen nog wel voor de kar, maar ik snap wel dat ze dat er niet naast kunnen doen ook nog. Mijne zijn ook ruinen en natuurlijk breder dus dat maakt ze meer geschikt om te trekken. Ik ben heel benieuwd naar hun nakomelingen. Champagne is wel echt een prachtig kleurtje <3

Alex en Jorie <3

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:04

Super mooie paardjes! Mag ik vragen hoe de schofthoogte van dit ras in het algemeen is? (min/max)

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Neem een kijkje op mijn blog: Van mier tot olifant. Allerlei leuke dierenweetjes
https://vanmiertotolifant.blogspot.com/

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-22 22:56

Bambi1995 schreef:
Super mooie paardjes! Mag ik vragen hoe de schofthoogte van dit ras in het algemeen is? (min/max)

Natuurlijk, er zijn drie maten bij het minipaardenstamboek in Nederland, het nmprs, zij werken als volgt,

Minimaat van 0 tot en met 86cm
Kleine maat van 87 tot 95 cm
Grote maat 96 tot 106 cm

Bij het amha (Amerikaanse stamboek) moeten ze onder de 34inch blijven, wat daar wel heel anders is dat ze gemeten worden op het laatste maanhaar en niet op de schoft zoals in Nederland.

Laureas Stables!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:19

En hoeveel is 34 inch? kan een amha ook de grote maat hebben?

Neem een kijkje op mijn blog: Van mier tot olifant. Allerlei leuke dierenweetjes

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:28

EllyC schreef:
De foto's, zeker voor een echte fotograaf vind ik niet zo, eerlijk gezegd. Achtergrond, schaduw, halve paarden, op website kom ik onderhals etc tegen. En dat terwijl er super paardenmateriaal voor de lens lijkt te staan. Misschien toch nog eens kritisch naar kijken?

Mee eens. Ik stoor me aan de lijnen die niet weg gewerkt zijn, en de compositie.
Wel super knappe modellen <3.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:48

Geweldige paardjes!

Ik zou er eigenlijk ook graag een mini bij hebben. Met name omdat ik twee paarden heb en het echt heel lastig is als ik er een mee neem voor degene die achter blijft. Maar ook als ik over een jaar of twee een veulen met Roos ga fokken en ze maanden van huis is en op de wei staat. Niet leuk voor Nilay die dan alleen aan huis zou staan.

Maar ik ben dus bang dat ze snel te dik zullen worden omdat ik mij paarden onbeperkt ruwvoer geef. Ik had wel al bedacht dat ik dan vooral met verhoogde bakken met netten kan werken voor het rijke hooi (ik heb paarden die vrij veel nodig hebben om op gewicht te blijven) zodat de mini daar niet bij kan. En dan netten met gerst en armer hooi juist laag.

En nu lees ik van jou dat de Amerikanen niet zo snel vet worden... Dan heb ik toch wel een beetje hoop dat het zou kunnen werken. Wat denk jij?

Unru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:36

Oh prachtig! En wat een bijzonder kleurtje

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-22 09:58

Malenka schreef:
En nu lees ik van jou dat de Amerikanen niet zo snel vet worden... Dan heb ik toch wel een beetje hoop dat het zou kunnen werken. Wat denk jij?

Mijn merries krijgen éénmaal per dag een handje recreatiemengeling, lopen van s'morgens tot s'avonds op de weide en staan s'nachts op de paddock met hooi. Mijn hengsten hetzelfde maar zij krijgen nog eens tweemaal per dag krachtvoer erbij. Aanleg tot dik worden is ook genetisch bepaald, net omdat ik probeer verfijning te krijgen in de champagnes fok ik dus met dieren die deze aanleg minder hebben. Je hebt bij Amerikaanse minipaarden net zozeer lijnen waar je moet mee oppassen omdat ze ook aanleg hebben tot snel bijkomen. Het is belangrijk om de lijnen na te kijken dan, ouders, voorouders, hoe zagen zij eruit, dus je moet beetje selectief zijn daarop.

Laureas Stables!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-22 11:11

Dit wordt bij mij trouwens het eerste veulen van King. De moeder is ook bij mij geboren, dus een combinatie uit twee eigen gefokte dieren maakt het extra bijzonder. <3

Afbeelding

Laureas Stables!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:14

Jouw Bubbles zou ik wel een keer willen proberen op mijn Liesje !

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-22 11:31

Bambi1995 schreef:
En hoeveel is 34 inch? kan een amha ook de grote maat hebben?

Heb ik overgelezen, sorry... Nee, als een AMHA op drie jaar over de 34 inch wordt gemeten voor de permanente registratie wordt die niet meer beschouwd als een AMHA geregistreerd minipaard.

Dit komt uit het rule book:

Citaat:
Permanent Registration
Permanent certificates of registration shall be issued to qualified
Miniature Horses who have attained the actual age of three (3)
years, and measure thirty-four (34) inches or less in height,
measured at the base of the last hairs of the mane while standing
squarely on a level surface, and have met all the requirements of
the Association.
The American Miniature Horse shall not
exceed thirty-four (34) inches in height when measured according
to Article XI, Sec. 4 of these Bylaws. The registration of any horse
exceeding thirty-four (34) inches shall be void and such horse
shall not be considered or designated as an American Miniature
Horse

MAAR er bestaat dan ook nog het AMHR en daar worden paarden geregistreerd die wel over die maat groeien.

@Hahahatsjoe, Liesje is welkom hoor. :P

Laureas Stables!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:21

Laureas schreef:
@Hahahatsjoe, Liesje is welkom hoor. :P

Dat zal ik onthouden !

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:45

Aaah oke, duidelijk. Ik ben me een beetje aan het oriënteren in minipaarden dus dankje voor je uitleg!