"Leaver dea as slaef!"

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

"Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-21 19:36

Begin deze maand op 3 oktober ben ik samen met mijn paard Zilver uitgenodigd om als figurant te spelen in een nieuwe film van Steven de Jong. Steven heeft al vele films op zijn naam staan. (O.a bekend van: De hel van '63 , Snuf de hond en De Kameleon.

De film heet Grutte Pier. De grootste held uit de Friese geschiedenis is zonder enige twijfel Pier Gerlofs Donia, beter bekend als Grutte Pier (Grote Pier). Deze beroemde boer uit Kimswerd maakte zich begin zestiende eeuw hard voor een onafhankelijk Friesland.Aanvankelijk wilde de boerenzoon niets te maken hebben met de strijd die om het gebied gevoerd werd. Dat veranderde toen Saksische huurlingen zijn boerderij in brand staken. Zijn vrouw en ook enkele van Pier’s familieleden kwamen hierbij om het leven. Samen met enkele kompanen richtte hij toen een bende op: de Arumer Zwarte Hoop.

Grutte Pier werd aanvoerder van de bende. Op de Zuiderzee ging hij met zijn manschappen de strijd aan tegen de Hollanders, die de Saksische troepen naar Friesland hadden gestuurd om het gebied te veroveren. Schepen werden veroverd en steden werden geplunderd. Volgens de overlevering liet de opstandelingenleider gevangenen een rijmpje opzeggen om te achterhalen of hij met Friezen van doen had of niet:
“Bûter, brea en griene tsiis, wa’t dat net sizze kin, is gjin oprjochte Fries”
Dit betekent zoveel als: “Boter, roggebrood en groene kaas, wie dat niet zeggen kan is geen echte Fries”. Wie de zin niet overtuigend genoeg uitsprak, werd onherroepelijk gedood. De Friezen beschouwden Grutte Pier als een ware vrijheidsheld. De Hollanders zagen dat heel anders. Die beschouwden de Fries als een ordinaire piraat.

Tot zo ver een klein stukje geschiedenis over Grutte Pier. We mochten eerst de optocht na spelen van het leger voor de "Slag om Warns". Hier vertel ik na deze foto's meer over. Het was helaas heel erg koud en guur weer. Met vele plensbuien.  Ik kreeg de vraag of er iemand met vlag kon rijden. Dit had ik nog nooit gedaan maar ze is zo braaf. Geen kik! Heel trots op haar.
Afbeelding
Afbeelding

Even poseren bij de bekende steen waarop een tekst staat van Grutte Pier.
"Leaver dea as Slaef"
Afbeelding
Samen met de andere aanwezige paarden
Afbeelding
Vanaf hier foto's van Framed by D
Dit was een scène dat iedereen ging knielen en wij in de achtergrond stonden. Dit was enkel super koud :brr: Met het hoofd in de harde wind en een dikke plensbui. Alle paarden draaiden het liefste om.
Afbeelding

De scène die we daarna moesten spelen was het gevecht bij Warns. Oftewel de Slag bij Warns.
De Slag bij Warns was een veldslag in de Fries-Hollandse oorlogen tussen graaf Willem IV van Holland en de Friezen op 26 september 1345. Ze eindigde met een overwinning voor de Friezen en de dood van de graaf. Voor een gedeelte van de Friezen is de jaarlijkse herdenking van de slag belangrijk. Er wordt ook wel gesproken van de Slag bij Stavoren, wat correcter is, aangezien Warns niet genoemd wordt in de historische bronnen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Warns
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met ridder Yordi :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En nog een gaaf telefoon kiekje
Afbeelding

Met deze scène ben ik vroegtijdig gestopt. Zilver en ik waren moe, koud en hongerig. Er waren nog 2 ruiters die het toen genoeg vonden en zijn ook gestopt. De andere ruiters zijn doorgegaan tot 18.30. Dit vond ik veel te gek. Ik ga niet mijn merrie opjagen als ze moe is. En ze is ook drachtig. Uiteindelijk van 13 uur tot 17 uur op haar rug gezeten. Zonder enkele pauze in de gure wind en harde regen. 

We hebben wel genoten en zijn dankbaar dat we mee mochten spelen. Ik ben heel trots op mijn paard <3 De film komt volgend jaar augustus uit!
Eerste 4 foto's  zijn gemaakt door mijn moeder. De rest door Framed by D.

Kleine ps. Beeldmateriaal delen van achter de schermen is inderdaad toegestaan ;)
Owja. En mijn paard heeft geoefend op haar "war-face" :')
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 21-10-21 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


marley93

Berichten: 6018
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: "Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 19:45

Wat vet! Ziet eruit alsof het weer een mooi werk wordt van deze filmmaker. De foto's zien er in ieder geval al heel cool uit. :j
En wat een eerlijke beslissing tegenover Zilver dat je eerder gestopt bent.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Renee1991

Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: "Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 19:49

Wow super gaaf joh! Daar zijn hele mooie foto's uit gerold :j

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: "Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 19:54

Gaaf zeg! <3 En wat leuk dat je mee mag doen!
Het ziet er nu al geweldig uit! De beelden moeten vast prachtig worden. *\o/* <3 Ik zit dan iig op de bank :P

Alonzo01
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-01-12

Re: "Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 20:07

Wat gaaf! Heb jullie zien rijden die dag en het zag er (van een afstand) erg spectaculair uit!

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-21 05:33

marley93 schreef:
Wat vet! Ziet eruit alsof het weer een mooi werk wordt van deze filmmaker. De foto's zien er in ieder geval al heel cool uit. :j
En wat een eerlijke beslissing tegenover Zilver dat je eerder gestopt bent.

Het was een hele gave ervaring!! Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het er uit komt te zien. Ik verwacht niet dat ik mijzelf veel zal zien. Wellicht wat op de achtergrond. Maar dat maakt het niet minder leuk :D

Alonzo01 schreef:
Wat gaaf! Heb jullie zien rijden die dag en het zag er (van een afstand) erg spectaculair uit!

Oh wat leuk zeg dat je er ook was! Deed je ook mee? Of liep je er toevalig langs?

Appeltje_1 schreef:
Gaaf zeg! <3 En wat leuk dat je mee mag doen!
Het ziet er nu al geweldig uit! De beelden moeten vast prachtig worden. *\o/* <3 Ik zit dan iig op de bank :P

Dankje!! Het was zeker heel leuk! Ik ben heel benieuwd. Ik ga hem eerst in de bioscoop zien denk ik :D

Renee1991 schreef:
Wow super gaaf joh! Daar zijn hele mooie foto's uit gerold :j

Thanks! :D Ben heel erg blij met de foto's. Een leuke herrinering!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: "Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 06:12

Gaaf zeg :D. Toffe foto's en een mooie herinnering!

Greate Pier is idd wel een heel bekende. Ook buiten Friesland wel. Ons zeilschip is vernoemd naar zijn schip, aan boord staat een beeldje van Pier, haha :D. Het zusterschip, dat Greate Pier heet, hebben we tot de dag van vandaag niet gevonden.

Moska

Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: "Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 06:29

Wat leuk om te zien! Had al wel de verhalen gehoord, aangezien mijn instructeur ook mee doet met zijn paard. Lijkt me een geweldige ervaring!

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Neon

Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Re: "Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 07:46

Aparte belevenis... en groot gelijk dat je eerder gestopt bent... ik vind dat jullie het gezien de weersomstandigheden nog lang volgehouden hebben...

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 08:11

Wat ontzettend leuk zeg! Wat een ervaring!

Ik ga sws naar die film, ben een afstammeling van de Donia’s :))

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 08:27

gaaf zeg, herken de omgeving ook. Verschillende keren bij de betinking in Warns geweest. Dat wordt inderdaad nog elk jaar herdacht, altijd op de derde zaterdag in september.

Is this the real life,

is this just Fantasy?

hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: "Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:08

wat gaaf dat je daar aan meegewerkt hebt en wat is jouw paard braaf! =:)

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-21 12:21

_San87_ schreef:
Gaaf zeg :D. Toffe foto's en een mooie herinnering!

Greate Pier is idd wel een heel bekende. Ook buiten Friesland wel. Ons zeilschip is vernoemd naar zijn schip, aan boord staat een beeldje van Pier, haha :D. Het zusterschip, dat Greate Pier heet, hebben we tot de dag van vandaag niet gevonden.

We hadden wel een beetje geluk met de fotograaf. Ingehuurd door een mede amazone :D Wel heel blij mee!

Wat leuk zeg van jullie schip! Hoe heet jullie boot? Heb je ook een foto? Vind ik wel leuk en interessant!

hobbelheks schreef:
wat gaaf dat je daar aan meegewerkt hebt en wat is jouw paard braaf! =:)

Dankjewel <3 Zit wel wat uurtjes in :P Al heeft ze wel een koel karakter :)

risje schreef:
gaaf zeg, herken de omgeving ook. Verschillende keren bij de betinking in Warns geweest. Dat wordt inderdaad nog elk jaar herdacht, altijd op de derde zaterdag in september.

Wat leuk! Daar ben ik zelf nog nooit geweest. Zit er ook een bepaald ritueel bij? Hoe gaat dat?

Sakura789 schreef:
Wat ontzettend leuk zeg! Wat een ervaring!

Ik ga sws naar die film, ben een afstammeling van de Donia’s :))

Wat gaaf!! Ik snap dat je er heen gaat!

Neon schreef:
Aparte belevenis... en groot gelijk dat je eerder gestopt bent... ik vind dat jullie het gezien de weersomstandigheden nog lang volgehouden hebben...

Ja je hebt gelijk. Ik vond het ook echt wel genoeg toen. Lekker warm ingepakt met een hooinet naar huis :j

Moska schreef:
Wat leuk om te zien! Had al wel de verhalen gehoord, aangezien mijn instructeur ook mee doet met zijn paard. Lijkt me een geweldige ervaring!

Wat leuk zeg! Mijn instructeur Ludo speelt de actierol te paard van de hoofdrol Grutte Pier!
Wie is jou instructeur?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:08

Kabayo schreef:
_San87_ schreef:
Gaaf zeg :D. Toffe foto's en een mooie herinnering!

Greate Pier is idd wel een heel bekende. Ook buiten Friesland wel. Ons zeilschip is vernoemd naar zijn schip, aan boord staat een beeldje van Pier, haha :D. Het zusterschip, dat Greate Pier heet, hebben we tot de dag van vandaag niet gevonden.

We hadden wel een beetje geluk met de fotograaf. Ingehuurd door een mede amazone :D Wel heel blij mee!

Wat leuk zeg van jullie schip! Hoe heet jullie boot? Heb je ook een foto? Vind ik wel leuk en interessant!

hobbelheks schreef:
wat gaaf dat je daar aan meegewerkt hebt en wat is jouw paard braaf! =:)

Dankjewel <3 Zit wel wat uurtjes in :P Al heeft ze wel een koel karakter :)

risje schreef:
gaaf zeg, herken de omgeving ook. Verschillende keren bij de betinking in Warns geweest. Dat wordt inderdaad nog elk jaar herdacht, altijd op de derde zaterdag in september.

Wat leuk! Daar ben ik zelf nog nooit geweest. Zit er ook een bepaald ritueel bij? Hoe gaat dat?

Sakura789 schreef:
Wat ontzettend leuk zeg! Wat een ervaring!

Ik ga sws naar die film, ben een afstammeling van de Donia’s :))

Wat gaaf!! Ik snap dat je er heen gaat!

Neon schreef:
Aparte belevenis... en groot gelijk dat je eerder gestopt bent... ik vind dat jullie het gezien de weersomstandigheden nog lang volgehouden hebben...

Ja je hebt gelijk. Ik vond het ook echt wel genoeg toen. Lekker warm ingepakt met een hooinet naar huis :j

Moska schreef:
Wat leuk om te zien! Had al wel de verhalen gehoord, aangezien mijn instructeur ook mee doet met zijn paard. Lijkt me een geweldige ervaring!

Wat leuk zeg! Mijn instructeur Ludo speelt de actierol te paard van de hoofdrol Grutte Pier!
Wie is jou instructeur?

Ja gaaf, ga je nog wat afdrukken/ophangen?

Ons schip heet It houten Hynder :D.

Afbeelding
Niet in volle glorie, maar dit is ze. Een Zeeschouw, gebouwd in Joure.

Moska

Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: "Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:35

Jan van der Wal uit Firdgum. Had als het goed is een zwart paard met kol bij zich. En eerder bij opnames was er ook een stalgenootje met een bonte pony bij.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Lithya

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:41

Gaaf!

Vind de fouten in zijn films met paarden altijd erg storen. De Gouden Swipe lopen mensen met rubberen laarzen. Moderne bitten.

Nu zie ik bij jou een dressuurzadel met moderne beugels en een beschermhoes.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: "Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:47

Denk dat de ‘fouten’ met name komen door de budgetten voor dit soort films.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-21 13:51

Lithya schreef:
Gaaf!

Vind de fouten in zijn films met paarden altijd erg storen. De Gouden Swipe lopen mensen met rubberen laarzen. Moderne bitten.

Nu zie ik bij jou een dressuurzadel met moderne beugels en een beschermhoes.

Uhm ja. Je wordt vrijwillig gevraagd en zelfs de kleren moet je zelf voor zorgen. Ik kan moeilijk voor 1 dag een heel ander zadel kopen en beugels. Al snap ik je punt zeker. Waren ook meerdere met een normaal trenshoofdstel. Vind ik storende dan een zadel waar een bontje op ligt. Gelpad is nodig voor mijn bekken die gebroken is. Al kon ik na die 3 uren blauwbekken toch niet lopen :+ Ik heb mijn best gedaan qua kleding en over het zadel een bontje gelegd.
Afbeelding

_san87
Wat een geweldig mooi schip! En dichtbij gemaakt. Heb je hier laatst niet een topic van? Met stil liggen op het wad? Vond dat een heel gaaf gezicht. Lijkt mij een leuke ervaring. Ik ben zondag voor het eerst wezen wadlopen. Ook zo leuk

Moska schreef:
Jan van der Wal uit Firdgum. Had als het goed is een zwart paard met kol bij zich. En eerder bij opnames was er ook een stalgenootje met een bonte pony bij.

Ah oke. Heb hem op deze dag niet gezien :)

Sakura789 schreef:
Denk dat de ‘fouten’ met name komen door de budgetten voor dit soort films.

Klopt zeker! Het is voornamelijk vrijwillig zonder enkele bijdrage. Voor mij geen probleem. Maar ga er dan ook niks voor aanschaffen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 12:03

Oh ik had je topic gemist maar hij staat in uitgelicht! :D
Zilver is een prachtig betrouwbaar paard, we waren erg blij dat jullie er waren! Had je denk ik wel als eerste in gedacht :P

Het wordt alleen niet de Slag om Warns, die was in 1345 en Grutte Pier rond 1515 :D O:)


Qua tuig, tja het is gewoon lastig om voor elke tijdsperiode een correcte set tuig te hebben wat ook nog past, en al helemaal als je dit gewoon eens doet. Er zijn tenminste geen lakneusriemen en swarovski frontriemen :+ Tuurlijk heb ik mij ook even 'geërgerd' aan sommige kleding van figuranten, maar omdat je met veel vrijwillige figuranten en een bepaald budget hebt kan je niet veel anders denk ik. De ervaring is er niet minder om :D

juniper

Berichten: 1561
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 17:58

Wat cool! Ik heb nog nooit achter (of voor) de schermen gestaan bij het maken van een film, dus het was gaaf om via jou te zien hoe dat werkt.

Zijn er in Nederland regels voor het welzijn van paarden in de entertainment industrie?

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: "Leaver dea as slaef!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 20:59

Prachtige foto’s!!
Wat gaaf dat je daaraan mocht mee werken, ondanks de kou, een geweldige ervaring!

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 22:10

Gaaf! Ik zag eerder een topic van andere figurant bij deze film, die ook vroegtijdig is gestopt: wordt hier niet over nagedacht bij het filmen? Dat paarden mischien idd een pauze nodig hebben, of als je lange draaidag met dieren wilt, tijdsloten?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

herr_balou
Berichten: 1430
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 01:43

juniper schreef:
Wat cool! Ik heb nog nooit achter (of voor) de schermen gestaan bij het maken van een film, dus het was gaaf om via jou te zien hoe dat werkt.

Zijn er in Nederland regels voor het welzijn van paarden in de entertainment industrie?

Nope.

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 06:44

Heel gaaf topic en verstandig dat je gestopt bent.

Gave platbodem die zeeschouw. Kan ik ook van genieten.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-21 18:30

Bamii schreef:
Oh ik had je topic gemist maar hij staat in uitgelicht! :D
Zilver is een prachtig betrouwbaar paard, we waren erg blij dat jullie er waren! Had je denk ik wel als eerste in gedacht :P

Het wordt alleen niet de Slag om Warns, die was in 1345 en Grutte Pier rond 1515 :D O:)


Qua tuig, tja het is gewoon lastig om voor elke tijdsperiode een correcte set tuig te hebben wat ook nog past, en al helemaal als je dit gewoon eens doet. Er zijn tenminste geen lakneusriemen en swarovski frontriemen :+ Tuurlijk heb ik mij ook even 'geërgerd' aan sommige kleding van figuranten, maar omdat je met veel vrijwillige figuranten en een bepaald budget hebt kan je niet veel anders denk ik. De ervaring is er niet minder om :D

En vandaag sta jij in uitgelicht :D heel leuk! Bedankt voor je leuke compliment en een stuk uitleg over tuigage en kleding !
En oeps. Dacht echt dat het de slag om warns was :+

pien_2010 schreef:
Heel gaaf topic en verstandig dat je gestopt bent.

Gave platbodem die zeeschouw. Kan ik ook van genieten.

Dankjewel!

Juut schreef:
Gaaf! Ik zag eerder een topic van andere figurant bij deze film, die ook vroegtijdig is gestopt: wordt hier niet over nagedacht bij het filmen? Dat paarden mischien idd een pauze nodig hebben, of als je lange draaidag met dieren wilt, tijdsloten?

Zo ver ik door had hadden de dieren niet echt de prioriteit. Er werd verteld dat stoppen echt geen optie was. Toen ben ik omgedraaid en naar de trailer gegaan :+

webster543 schreef:
Prachtige foto’s!!
Wat gaaf dat je daaraan mocht mee werken, ondanks de kou, een geweldige ervaring!

Dankjewel!! Ik kijk er inderdaad met plezier op terug :D

juniper schreef:
Wat cool! Ik heb nog nooit achter (of voor) de schermen gestaan bij het maken van een film, dus het was gaaf om via jou te zien hoe dat werkt.

Zijn er in Nederland regels voor het welzijn van paarden in de entertainment industrie?

Ik ook niet! Is best leuk en interessant!
Zo ver ik weet niet. Misschien weet iemand dat beter dan ik.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers