Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 15:07

He, wat naar dit! Helaas is dit best wel een vaak voorkomend verhaal, compensatie op compensatie op compensatie.
Ik vind het zo jammer dat er nog zo weinig aandacht is voor echt solide revalidatie. Er wordt nog steeds geadviseerd om er een enorm spierpakket op te trainen. Vaak bestaan die spieren uit bewegingsspieren, die keihard getraind worden om het gebrek aan houdingsspieren op te vangen.
En deels werkt dat ook wel. Alleen wat je hier ook vaker leest, zonder training vallen ze vrijwel acuut uit elkaar en een groot deel van de paarden (of mensen trouwens..) lukt het sowieso niet om door de pijn heen te trainen. Jammer genoeg is deze kennis nog geen gemeengoed, maar je kan met zelfstudie een heel eind komen.

Ik ben echt enorm voorstander van een veel langzamere revalidatie, waarbij je eerst zorgt dat alle spieren kunnen aan- en ontspannen, het hele lijf ontspannen is (en ook bij elke stap blijft!), daarna ga je eerst de houdingsspieren en proprioceptie trainen en het zenuwstelsel leren om het lijf weer op de juiste manier aan te sturen. Pas ver daarna kan je gaan denken aan bewegingsspieren, krachttraining en sport-specifieke training.

Veel van dit soort oefeningen kunnen prima in stilstand en in stap, dus laat maar weten als je aanraders of links wil hebben.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:03

Je kan altijd nog kijken naar de balance through movement methode om haar thoracic Sling en hals te ondersteunen terwijl ze op rust staat

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:55

Babootje schreef:
manubres schreef:
Ik vind de zin "als grasmaaier in de wei niet paardwaardig" wel apart...Maar als je bedoelt ivm met die hals dan snap ik het wel. Al mag iemand mij uitleggen wat die halsblessure precies is en waarom moet je daar per se mee in beweging blijven?

Sterkte met al je (te nemen) beslissingen...snap dat dit veel gepieker oplevert :(:)


Voor zover ik me herinner heeft het paard van Patty ECVM (Equine Cervical Vertebral Malformation) een malformatie of misvorming van de halswervel C6 naar C7 waardoor de wervels niet altijd in lijn met elkaar bewegen. Dat veroorzaakt op momenten een zenuwpijn bij het paard. Als het paard goed bespierd is zorgt dat spierenpakket ervoor dat de halswervels beter op de plaats blijven.

Bij mij op stal staat ook een paard dat ECVM heeft. Die wordt ook behandeld in Heesch.


Dank je voor de uitleg!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:01

Caaatje schreef:
Je kan altijd nog kijken naar de balance through movement methode om haar thoracic Sling en hals te ondersteunen terwijl ze op rust staat


Dat is een goeie tip. Fijne methode, heel simpel uit te voeren. Een goed voorbeeld van het soort revalidatie dat ik in m'n vorige bericht beschreef.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:25

Heeft iemand een goede link met oefeningen vanuit die methoden? Soort feldenkrais voor paarden.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:28

De oefeningen zijn op zich niet echt bijzonder of anders, het gaat meer om de manier waarop je de oefeningen uitvoert. Inderdaad meer als een soort feldenkrais, dan als krachttraining. Misschien leuk om een nieuw topic over te openen?

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:08

Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat nu!

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:14

Wat goed dat je dat vraagt Blaze, ik zat van de week ook al eraan te denken, maar kon niet meer op de naam van TS en het paard komen

GabberGill

Berichten: 5691
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:21

Humor! Net heel gesprek komt het topic weer omhoog

nikysa90

Berichten: 785
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:14

Ik ben ook heel benieuwd. Las altijd graag mee

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 16:36

Na ons bezoek aan de kliniek heeft ze 4 maanden box/weiderust gehad.
Helaas liep ze daarna helaas nog steeds niet goed.

We zijn naar een andere dierenarts geweest 20 oktober die haar klinisch bekeken heeft en met uit verdoven van de rechter ondervoet was er een grote verbetering zichtbaar. Ze is ingespoten in het hoefgewricht met hyduralonzuur, chondroïtine en glucosamine.
5 weken daar na (eind november) zijn we terug geweest en liep ze wel 80% beter maar nog niet helemaal goed.
Toen is het hoefgewricht rechtsvoor weer opnieuw ingespoten met hetzelfde goedje.

Na 14 dagen zou ik er weer op mogen maar in overleg ben ik aan de longe met haar begonnen.

Helaas liep ze niet helemaal goed en hoewel het wel met wat beweging verbeterde werd het niet 100% goed. De osteopaat nog eens laten komen want tja.. you never know. Naar de dierenarts gaan ben ik nu echt klaar mee. Kan er 10.000 tegen aan gooien, maar als ze echt kapot is, dan is ze kapot.

Het verbeterde nog wat en ik ben ook weer op haar gestapt op 25-01 om te kijken wat ze daar mee deed.
Ze geeft een heel wisselend beeld. Op het zachte lijkt ze rechtsom goed en linksom slechter. Op het harde rechtsom slechter en linksom beter.

Hoop denkwerk, tranen en gedoe met mezelf later besloten om met de hoefsmid te overleggen over ijzers. Als een soort laatste strohalm greep.
Hoefsmid kwam terug met het idee om er full roller ijzers aan de voorkant onder te gooien en af te wachten wat dat doet. Dat is op 10-02 gebeurt.

Afbeelding
Krisje vond het wel interessant :P

Toevallig kwam gisteren iemand even filmpjes maken om te kunnen zien hoe het uit ziet; (Met ijzers de 2e x er op. Daar voor zonder ijzers er 3 x op gezeten)




De ijzers lijken zeer zeker iets positiefs te doen!
Ik denk zelf dat haar halsprobleem hier nu meer het probleem geeft dan 'iets' aan haar benen.
Ze verdeeld haar gewicht niet gelijkmatig en het incorrect lopen zie je voornamelijk samen met spanning bij het probleemgebied. (Op het 1e filmpje zie je ook duidelijk verschil met het begin linksom en einde linksom.)
In mijn logica is zijn de wervels nu niet 'verstevigd' genoeg door spiermassa waardoor het probleem niet ondervangen wordt.
Dus ik hoop dat met de juiste training en spieropbouw het laatste stukje weg gaat...
Kan ook goed zijn dat dit helemaal niet zo is en het zo blijft of erger wordt. Maar daar komen we maar op 1 manier achter.

Afbeelding

Dus uh ja.. soort van same old, same old :Y)

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:25

Ja, met zoiets kun je in een vicieuze cirkel terecht komen dat hals en voorbenen elkaar blijven beïnvloeden.
Heb je wellicht nog een echo van de hals gedaan om uit te sluiten dat daar ontstekingen zitten?

Over fokken: Ja er is een erfelijke component. Maar niet 100% gezegd dat het veulen dat dan ook meekrijgt.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:27

Respect voor hoe ver je voor dit paard gaat TS!
Je hebt nu ongeveer wel al het denkbare gedaan. Ik zou zeggen, gewoon gaan rijden en opbouwen, sterker maken want na zo lang niets doen is het dier slap en zullen al haar zwakheden extra tonen. En dan over een tijdje gewoon kijken of er verbetering in zit. Zo ja kun je door, zo nee, dan denk ik dat je wel kunt stellen dat het er niet meer inzit dat Krisje een rijpaard wordt.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:38

Ik vind het knap dat je nog zo voor haar door zet. Met al die fratsen was ik nooit meer opgestapt, ik zou haar niet vertrouwen, maar dat siert je enkel.
Ik vind haar niet verkeerd lopen, ik ben benieuwd hoe verder.

GabberGill

Berichten: 5691
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:58

Nog steeds respect!
Je weet mijn mening en ik hoop dat ze het na al je moeite goed zal oppakken!

Je bent een topper

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 19:49

Dankjullie! :)

Wel aan gedacht om dat nog te gaan doen Babootje. Maar ik had tegen mezelf gezegd dat ik nu niet meer naar de dierenarts zou gaan met haar dus zo lang ik geen groot vermoeden heb dat er een ontsteking zit gaan we iig niet.
Wellicht in een later opbouwstadium dat ik daar alsnog voor zou kunnen gaan. Maar helaas ben je voor zo'n echo ook niet met 50,- klaar. Anders zou ik het nog wel doen :P.

Dat denk ik dan inderdaad ook Oji.

Earth, wonderbaarlijk genoeg had ik totaal geen schrik om er weer op te gaan. Ze probeert zo goed haar best te doen en haarzelf te gedragen haha!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:17

Ik heb dit topic altijd gevolgd en blijf toch het idee houden dat het proces vooral het paard als 'rijpaard' dient en niet als paard met eigen waarde.

Zolang dit dier niet katskreupel elke pas loopt blijft het cirkeltje rond gaan. (Paard heeft fysiek ongemak, moet weer onder het zadel met wat aanpassingen tot het niet meer genoeg kan compenseren, uit dit met fysiek ongemak/slecht gedrag en dan begint het weer opnieuw)

Het is geen aanval ts, maar ik vraag mij oprecht af: wanneer zou voor jouw nu echt de grens bereikt zijn als rijpaard? En hoeveel pijn en ongemak een dier mag hebben om het doel als rijpaard te blijven dienen?