Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:13

Fijn dat het zo goed ging. Houd wel in je achterhoofd dat de kreupelheid ook kan komen vanuit haar halsprobleem door compensatie in het lichaam. Soms kunnen er dan kleine blessures ontstaan zoals overbelaste hoefbandjes en dat soort dingen. Die vinden dan een oorzaak in het niet helemaal in balans zijn van het lichaam, de bewegingsafloop is dan niet helemaal zuiver en dan kan je blessures krijgen.
Hoeft natuurlijk niet, kan ook zich verstapt hebben etc. Maar houd het wel in je achterhoofd. Ik heb er ervaring mee helaas.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-21 11:49

Dankje Babootje & DuePenotti! :o
En inderdaad... buiten alles wat ze al heeft/mankeert en we kennen zijn er ook nog de gewone alledaagse dingen die ook kunnen gebeuren.

Daar heb je helemaal gelijk in Suzanne F! Dat is ook waar ik aan zit te denken. Omdat er elke keer wel weer wat terug komt. Het kan compensatie zijn vanuit de hals door het probleem en gebrek aan spieren om het goed op te kunnen vangen in dat gebied, waardoor er weer vanalles kan ontstaan idd. En ik denk dan ook veelal aan vage dingen.
Wat ook weer kan passen bij het beeld dat lyme vaak geeft. Of of ;)

Ik ben filmpjes bij aan het houden van hoe ze loopt om deze indien er toch weer regelmatig wat terug komt te kunnen overleggen met Heesch. Want heel simpel, paard hoort niet regelmatig 'iets' te hebben.
Zeker met de wetenschap dat iedere keer als je ergens denkt te komen er weer wat is.
Als er uiteindelijk uit komt dat die vage (bewegings)mankementen toch ook vanuit haar hals komen dan wordt het gewoon einde verhaal. Als dat zich al zo op B/L1 niveau uit. Dan is het de moeite en de energie helaas niet waard.
Ik heb nog de hoop dat de holistisch therapeut iets vind wat dat allemaal verklaard, en we iets aan kunnen doen. Maar misschien is dat wel valse hoop :)

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:49


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:16

Zij is mijn grote voorbeeld :j

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 17:18

Ik ben benieuwd hoe het nu met jullie gaat? Allebei weer opgeknapt hoop ik.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-21 20:42

Helaas de afgelopen tijd niet zo geweldig.
Krisje liep wel weer beter maar alsnog niet helemaal lekker. 3 weken geleden is er een natuurgeneeskundig therapeut bij geweest waar wel wat dingen uit gekomen zijn waar ik wat mee kan proberen. Bijv. haar maag en darmen beter in balans krijgen met bepaalde druppels en supplementen en de behandeling zelf uiteraard waar in haar lijf weer meer 'in connectie' is gezet.
Daar na liep ze wel beduidend beter en na 1,5 week rustig aan wat aan de longe laten lopen ben ik er weer op gegaan na 6 weken er niet op gezeten te hebben. Ze voelde veilig en was heel braaf!
Wel net niets gevraagd maar wel alle 3 de gangen. Qua lopen viel het niet echt tegen maar de keer er op was ze toch slechter en ook 'vervelend'. Ze werd niet echt stout maar gaf wel duidelijk aan dat er wat niet lekker zat.
2 dagen later weer er op gegaan en toen voelde ze weer oke en kon ik zelfs echt rijden en voelde ik haar ook enthousiast worden. Braaf, mee willen denken en geen negatieve reacties.
Maar toch is er nog iets met haar lopen. Lijkt alsof het 'gewoon' atactische klachten zijn.

Vandaag de osteopaat er bij gehad in de hoop dat zij er iets mee zou kunnen dat Krisje weer goed loopt. Ze is inderdaad wat dingen tegen gekomen die e.e.a. wellicht zouden kunnen verklaren.
Maar misschien is het ook niet genoeg. Heb zoiets eerder wel ook al eens met haar mee gemaakt en toen heeft het goed geholpen.
Osteo vond haar overigens ook echt positief veranderd :D. Veel rustiger, liever en openstaand voor de behandeling. Dat is eerder wel anders geweest :+.

Even af wachten wat het doet en gewoon door rijden. Per keer bekijken wat ze aan geeft en daar op aanpassen.
En eind oktober moet ik van mezelf een besluit hebben.
Of we gaan nog naar de kliniek voor alleen een echo van haar hals (als dat kan) om te zien of er een ontsteking zit wat het verklaart. Of misschien zit er wel niets. Maar dan ga ik ook niet meer verder zoeken denk ik.
Ergens moet ik er klaar mee zijn. Kan er nog zo veel geld en moeite tegen aan smijten maar als het lichaam niet wil/kan, dan heeft dat ook totaal geen zin. Om nog meer geld er in stoppen moet er wel een reëel zicht op beter zijn gezien het gehele verhaal lijkt me dat niet.
(Eerst nog door rijden leek mij slimmer omdat ze eerder vol in training stond en er toen ook maar een piepkleine ontsteking te zien was. Om zo meer kans te hebben dat er dan ook wat te zien gaat zijn)

Maar ik hoop natuurlijk dat ze nu na de osteo gewoon weer goed loopt ;)

Earth

Berichten: 7893
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:25

Ik snap dat je er eens klaar mee bent, het moet voor beiden gewoon leuk blijven. Maar het is geen paard waar je 'gewoon' ff op kunt stappen, je moet altijd op je hoede blijven gok ik, en het zal me niks verbazen als er nog steeds iets is.

Earth het reisbureau.

MyWishMax

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:47

Mijn ervaring was dat zodra ze niet meer in training stonden de ontsteking weer terug kwam. Eerst met hele kleine dingen, maat wel alweer een reactie. Ook die atactische klachten klinken heel bekend. Eigenlijk kon ik hem nooit vrij geven, ja een dagje of paar dagen, maar hij moest in training blijven. Als ik niet kon rijden dan veel longeren.

Wij konden dus wel naar de kliniek voor scan en dan meteen behandelen. Hoewel ze vaak ook even keken hoe hij liep op het harde met achtjes.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 12:49

Ah, dat is dus precies wat ik aan het denken was MyWishMax! Dat paarden met zo'n probleem dat zo toch nodig hebben voor hun lijf. Fijn te horen dat jullie dat iig zo konden doen.

Na de osteopaat 1 x gelongeerd en in stap en draf erop gezeten. Ze liep beter en haar lijf voelde veel stabieler met rijden! Gaf een heel fijn gevoel en pakte fijn aan.

Helaas stond ze gisteren met een temperatuur van 42 graden en kon de dierenarts weer komen. Hij heeft haar een ontstekingsremmer in het bloed gespoten.
Vannacht steeds gaan kijken en checken maar te temperatuur is niet onder de 39 geweest en liep weer op naar 41,6. Dus vanmorgen is de dierenarts nog een keer geweest. Nogmaals een ontstekingsremmer spuiten en toch ook maar antibiotica.
Ondertussen eet ze ook niet/slecht. Maar staat er verder helemaal niet slecht bij. Is alert, ziet en hoort alles en reageert ook. Oortjes naar voren, ogen staan best prima. Als ze ergens op pension zou staan zou het niet eens opvallen zeg maar. (Met 42 graden!)
Dus uh ja... Krisje.. :+
Hoop dat haar temperatuur snel weer normaal wordt en blijft!

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:04

Sterkte!

Neon

Berichten: 4923
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:10

Beterschap met Krisje... ik bewonder je nuchtere kijk erop :) je probeert wat mogelijk is maar blijft realistisch...

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:13

Pff wat een ellende allemaal. Misschien een 'gewoon' rondgaand virus? Sterkte en beterschap met haar.

Als ze weer beter is (d.w.z. geen koorts meer heeft) is aquatraining dan misschien ook een goed idee voor haar? Dan kan ze weer wat aansterken en spieren ontwikkelen zonder belasting.

DuoPenotti

Berichten: 29306
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:18

Hopelijk is ze wat opgeknapt ondertussen.

Het zit je niet mee met haar zeg :knuffel:

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-21 15:29

Dankjullie!

Helaas wil het nog niet helemaal gaan. 1e nacht om de 1 a 1,5 uur gaan checken.
Gisteren at ze alleen als ik bij haar was dus heb ik een tijdje na dat ze van de wei af was waar ze gegraasd had 2 uur bij haar in stal gezeten omdat ze dan hooi at. Daar gezien dat ze dus wat at, dronk en mest eruit kwam en ben ik maar om de 3 uur gaan kijken.
Afbeelding

Uiteindelijk was haar temp rond half 4 gezakt naar 38 graden *\o/*. Maar helaas vanmorgen al weer gestegen naar 39 en vervolgens 41,5. Toch maar de wei op gedaan en daar heeft ze weer staan grazen, met een temp van 40,5. Nu regent het dus maar binnen gehaald. Plensbui op haar kop zal haar vast niet goed doen.

Dus uh ja.. pasta van de dierenarts blijven geven en hopen dat het over gaat. Maar gezien haar temperatuur niet blijvend laag wil blijven hebben we er een beetje een hard hoofd in.
Hoewel ze net met frisse tegenzin toch een paar hapjes muesli naar binnen kauwde. En daarna direct weer wat plakjes hooi pakte! Het eten lijkt rustig aan toch te verbeteren.
Afbeelding

@Babootje, Aquatraining heb ik eerder inderdaad ook met haar gedaan om meer onbelaste kracht te ontwikkelen. Helaas zit daar ook een behoorlijk prijskaartje aan. Maar qua idee zeker goed!

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:40

Hoe gaat het nu met Krisje Patty? Wordt het al wat stabieler wat temperatuur betreft?
Veearts enig idee wat het is? Waart er iets rond in de omgeving misschien?

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-21 14:02

Nog steeds wisselend. De nacht door met 38,8 en om 06:00 38,9. Om 09:30 38,4 maar om 13:00 toch weer 40,8.
Hebben geen idee van wat het is. Vooralsnog ook geen andere paarden bij ons bekend die zoiets momenteel hebben.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:27

Het zit ook echt allemaal niet mee met haar! :(:)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:48

Wat raar zeg, echt hoge koorts! Andere symptomen?

Niet banketstaaf maar poetsen.

nikysa90

Berichten: 784
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:14

Hè verdorie, wat krijgen jullie het toch steeds voor je kiezen! Hopelijk gauw duidelijkheid en weer bergopwaarts.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 13:38

Haar temperatuur ging nog alle kanten op! Van onder in de 38 naar 41,5 en alles er tussen.
Maaarr... gisteren heeft ze een emmer slobber toch maar verorberd en heeft ze het voer wat in haar bak zat opgegeten + de avondportie gegeten *\o/*
Temp uiteindelijk gezakt tot 38,1 in de middag. In de avond nog buiten gelaten (hele dag op stal gehad ivm de regen) en later binnen gehaald. Om 00:00 had ze 37,7!
Smorgens weer 38,1 en gegeten. Rond 10:00 38,4. Om 12:00 37,9! Gezakt zonder medicatie bij te geven.
Dus voorzichtig aan gaat het de goede kant op..
Wel wat dunne mest nu maar dat zal wel weer goed komen. Lijkt alsof we het ergste gehad hebben en ze rustig aan ergens toch aan stabiliseren is.

Hannanas, buiten de koorts wat buikgeluiden en een ontiegelijk hoge hartslag. En de mensen die haar goed kennen zouden zien dat ze net iets anders haar ogen keek maar dat viel niet zo op. Verder niks te zien/merken. Dierenarts vroeg de 1e x toen hij haar zag of mijn temperatuur meter kapot was omdat het niet kon hoe goed ze er bij stond met het aantal graden dat ze had. (Een temp van 42 had hij ook nog nooit mee gemaakt overigens)
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 07-10-21 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:48

Oooo gelukkig!!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:41

Pattypaard schreef:
Haar temperatuur ging nog alle kanten op! Van onder in de 38 naar 41,5 en alles er tussen.
Maaarr... gisteren heeft ze een emmer slobber toch maar verorberd en heeft ze het voer wat in haar bak zat opgegeten + de avondportie gegeten *\o/*
Temp uiteindelijk gezakt tot 38,1 in de middag. In de avond nog buiten gelaten (hele dag op stal gehad ivm de regen) en later binnen gehaald. Om 00:00 had ze 37,7!
Smorgens weer 38,1 en gegeten. Rond 10:00 38,4. Om 12:00 37,9! Gezakt zonder medicatie bij te geven.
Dus voorzichtig aan gaat het de goede kant op..
Wel wat dunne mest nu maar dat zal wel weer goed komen. Lijkt alsof we het ergste gehad hebben en ze rustig aan ergens toch aan stabiliseren is.

Hannanas, buiten de koorts wat buikgeluiden en een ontiegelijk hoge hartslag. En de mensen die haar goed kennen zouden zien dat ze net iets anders haar ogen keek maar dat viel niet zo op. Verder niks te zien/merken. Dierenarts vroeg de 1e x toen hij haar zag of mijn temperatuur meter kapot was omdat het niet kon hoe goed ze er bij stond met het aantal graden dat ze had. (Een temp van 42 had hij ook nog nooit mee gemaakt overigens)

42 is ook echt extreem, dat is bijna dood.
Grillig temperatuurverloop wijst trouwens vaak op een virus.

Onderschat de impact niet, ook op langere termijn. Hier ooit een merrie met bijna 42 koorts gehad (onbekende virusinfectie), de DA schrok zichtbaar bij het constateren van de temp. Zij was binnen een week koortsvrij en opgeknapt, maar viel vervolgens enorm terug in de bespiering en het heeft bijna een jaar geduurd voor ze weer de oude was.

Sterkte, hopelijk is ze snel van de koorts af!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-21 07:40

Gelukkig zit ze inmiddels weer helemaal goed qua temperatuur en eet weer alles op wat haar voorgeschoteld wordt *\o/*
Ze lijkt verder ook hartstikke fit, maar ze was met de koorts nog behoorlijk fit.
Ben benieuwd of ik nog een terugval ga merken. Even goed in de gaten houden. Het kan alsnog meer gedaan hebben dan nu lijkt.

DuoPenotti

Berichten: 29306
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 08:18

Dat klinkt super!!!
Hopelijk is het gewoon klaar.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:46

Pattypaard schreef:
Gelukkig zit ze inmiddels weer helemaal goed qua temperatuur en eet weer alles op wat haar voorgeschoteld wordt *\o/*
Ze lijkt verder ook hartstikke fit, maar ze was met de koorts nog behoorlijk fit.
Ben benieuwd of ik nog een terugval ga merken. Even goed in de gaten houden. Het kan alsnog meer gedaan hebben dan nu lijkt.
Misschien valt het mee hoor, mijn ervaring is natuurlijk ook geen bewijs dat die impact er altijd is.
Gewoon goed in de gaten houden en de eerste periode niet te veel vragen - maar dat was je geloof ik ook niet van plan.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 94 bezoekers