Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:20

Ik volg dit topic een klein poosje en ik ben western ruiter.
Ik snap wel ongeveer waar jullie naar toe willen maar het klinkt me allemaal zo ingewikkeld.
Ik zie wel iets in dat laatste filmpje, mag wat meer tempo in. Lijkt mij juist een mooie manier om vanuit deze houding verder te werken. :)
Ik vroeg me ook al af of dit een western trainer was.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:41

Ik ben het er toch ook mee eens dat dit joggen weinig gaat toebrengen aan het paard. Als je straks meer gaat vragen en ze gaat dan steeds in de staak,... je moet mijn inziens altijd vanuit de motor werken en niet vanuit de hals. Dus dat tempo is nu hoog ja maar als straks die hals daar vanzelf in gaat vallen dan ben je veel verder. Eerst hals dan motor is toch nooit de bedoeling. Fijn als je bv in de stap zo kan werken, en dan beetje schakelen in de stap, maar in draf heeft ze toch echt die achterhand nodig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:54

Ik snap wel dat het gewoon om visie gaat. Eerst wat te traag maar meer ontspannen of overhaast maar actiever. Het antwoord ligt daar ergens in het midden. Of je nu van links of rechts begint, zo lang je maar dat middelpunt voor ogen hebt. Zelf zou ik met dit paard kiezen voor bezig houden en aan het werk maar altijd na vooruit schakelen zoeken naar het basistempo. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Krijg je haar actief terug, blijft ze dan met de aandacht bij je. Dat is trainen: proberen en desnoods weer stukje vooruit en gelijk weer proberen.
Of je begint vanuit dat trage, maar ook dan zeg ik: van daaruit gelijk activeren. Wordt ze te gek weer terug laten komen naar het geslef, zodra de ontspanning er is weer beetje activiteit vragen. Bij dit paard zou ik eerder voor de eerste manier gaan.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:06

k_m schreef:
Ik ben het er toch ook mee eens dat dit joggen weinig gaat toebrengen aan het paard. Als je straks meer gaat vragen en ze gaat dan steeds in de staak,... je moet mijn inziens altijd vanuit de motor werken en niet vanuit de hals. Dus dat tempo is nu hoog ja maar als straks die hals daar vanzelf in gaat vallen dan ben je veel verder. Eerst hals dan motor is toch nooit de bedoeling. Fijn als je bv in de stap zo kan werken, en dan beetje schakelen in de stap, maar in draf heeft ze toch echt die achterhand nodig.



Maar hoe kan de hals er in gaan vallen bij een stuwende beweging?

Paard is hoogstwaarschijnlijk gaan staken vanwege pijn in de hals.
Ze moet vertrouwen krijgen dat bewegen met een ruiter geen pijn doet.

Een paard mentaal bezig houden hoeft ook niet op hoog tempo.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:32

justkid schreef:
Ik volg dit topic een klein poosje en ik ben western ruiter.
Ik snap wel ongeveer waar jullie naar toe willen maar het klinkt me allemaal zo ingewikkeld.
Ik zie wel iets in dat laatste filmpje, mag wat meer tempo in. Lijkt mij juist een mooie manier om vanuit deze houding verder te werken. :)
Ik vroeg me ook al af of dit een western trainer was.


Ik lees de afgelopen pagina's ook mee en heb heel veel geleerd van een western ruiter( als ze meeleest: hoi :+ ) .

Wat mij opvalt is dat er inderdaad veel vanuit de dressuur invalshoek word geredeneerd de afgelopen pagina's. En ik denk dat western misschien beter zou passen bij dit paard, vraag mij ook af of de cowboy dus western geschoold is. Ook omdat ( als ik het goed gelezen heb) ze bij hem eigenlijk geen gedrag liet zien.

Maar, is maar een hersenspinsel, ben erg benieuwd :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:55

Er is niet gezegd dat ze bij hem niets laat zien denk ik. Wel dat hij er niet per sé wat van zegt. Tong vastbinden doe je niet zomaar denk ik. Sta er ook niet helemaal achter wat dat betreft trouwens. Verre van eigenlijk.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:06

fransje23 schreef:
Maar hoe kan de hals er in gaan vallen bij een stuwende beweging?

Hoezo kan een hals niet vallen bij een stuwende beweging?

Ik verbaas me altijd over het feit dat er gedaan wordt of stuwen iets slechts is. Stuwkracht is zo ongeveer de belangrijkste eigenschap die een paard heeft. Zonder stuwen kom je werkelijk nooit tot dragen. Die achterhand moet actief om je paard van achter naar voren naar de hand te kunnen rijden. En ja actief is bij een jong paard, dat nog niet aan verzamelen toe is, is puur stuwen. En stuwend kan het paard prima naar het bit reiken en de hals laten vallen. Dat is gewoon de standaard eerste fase van de opleiding van een paard.

Pas als je het evenwicht gaat verleggen ga je steeds een beetje stuwen vervangen door dragen, waardoor de beweging meer opgericht wordt. Maar altijd met behoud van stuwkracht. De enige oefening waarbij stuwen volledig is vervangen door dragen is de piaff.

En daarom snap ik ook niet waarom er gedaan wordt alsof dat laatste filmpje het uitgangspunt moet zijn. Het is prima dat ie voor de afwisseling af en toe loopt zoals ie daar loopt, maar dat is vooral voor de mentale ontspanning en vertrouwen van beiden in elkaar. Maar qua lichaamsgebruik gebeurt daar niets en voegt het niets toe aan de fysieke ontwikkeling van Krisje.

En dat is uiteindelijk de bedoeling van het geheel volgens mij, dat Krisje zich fysiek dusdanig gaat ontwikkelen, dat er een spierkorset komt dat de handicap van de blessure compenseert. Dan heeft het geen enkele zin als TS eerst een jaar gaat rondhobbelen zoals op het laatste filmpje, om dan als ze hem daarna een keer wat meer gaat oppakken, er geen spier meer over is en het paard maximaal last krijgt van de handicap in de hals.

Volgens mij is TS prima bezig.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:25

Maar zoals in de andere filmpjes is voor de hals ook niet goed, want dan bouw je de.spieren niet op de juiste plek op. Dat kom je dan alsnog tegen zodra ze wel op juiste manier moet gaan nageven en niet inknikken. Je hebt best kans dat dat namelijk iets is wat ze niet kan of wil.

En ja, dat is mega moeilijk met zo'n blessure en met een paard dat pijn heeft gehad of nog heeft. Het vervelende is namelijk dat die pijn niet continu aanwezig hoeft te zijn, maar op sommige momenten of bewegingen wel in 1 keer kan komen. Halsproblemen zijn echt wel apart wat dat betreft.

Ik vond dat veel lastiger dan andere blessures. En herken helaas dus ook heel veel dingen die dit paard doet. Van het gedoe met hoofd bij teugels op maat maken tot ineens een uitbarsting, tot staart en noem maar op.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:55

MyWishMax schreef:
Maar zoals in de andere filmpjes is voor de hals ook niet goed, want dan bouw je de.spieren niet op de juiste plek op.

Klopt, in die filmpjes erboven heeft ie nog een valse knik wat ook niet goed is, maar wat ik wel begrijp in deze fase van het proces en waarvan ik denk dat TS dat wel op gaat lossen. Maar om dat op te lossen heb je wel activiteit vanuit de achterhand nodig die ontbreekt in het laatste filmpje. Dus als je dat laatste filmpje als je uitgangssituatie gaat nemen zal je nooit tot correct lichaamsgebruik gaan komen in mijn ogen.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:18

Oji, voor jou ook de vraag welke spieren gaat Krisje ontwikkelen met de houding in de eerste 2 filmpjes?

Rugspieren? Buikspieren?

Hoog tempo is niet hetzelfde als activiteit vanuit de achterhand.

Het paard moet zelf gaan zoeken naar de halshouding zeker met deze blessure. Druk van voor gaat weinig bieden.
Al snap ik heel goed waar het vandaan komt hoor!
Loslaten is sowieso moeilijk en in deze situatie al helemaal.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:42

Ik zeg toch ook dat ie vals knikt en voor goed lichaamsgebruik en goede spierontwikkeling zal die knik eruit moeten. Maar ik ga op basis van het beeldmateriaal van TS met dit paard maar ook met haar andere paard, er van uit dat TS daar kundig genoeg voor is om die knik er uit te rijden als zij daar aan toe zijn.

En nee activiteit is niet hetzelfde als hoog tempo, maar laag tempo is ook niet hetzelfde als tot dragen komen.

Activiteit heeft niet zoveel met het tempo te maken, maar heeft wel heel veel te maken met de ruimte in de gangen, de amplitude in de zwaai van de achterbenen. Een paard kan heel snel met korte pasjes lopen en dus snel maar niet actief zijn. En een ver opgeleid paard kan heel langzaam met enorm veel ruimte en activiteit. En die ruimte ontbreekt totaal in het laatste filmpje dus daar is geen sprake van activiteit. Daar wordt ie traag en kort.

Maar zonder activiteit heb je geen basis om wat dan ook te trainen. Die ruimte is er wel in de filmpjes daarboven. En ja die ruimte is nog stuwen, maar zoals ik in mijn eerdere post aangaf is stuwen geen issue bij een jong paard. De pas kort rijden om maar een laag tempo te rijden is dat wel want daarmee verlies je alle activiteit en dus je primaire uitgangspunt om een paard zijn lichaam goed te kunnen gaan gebruiken. Hoe meer kracht een paard ontwikkelt, hoe meer hij met behoud van activiteit in een laag tempo kan lopen. Maar het is wel in die volgorde, niet andersom. Dus ik zie liever een paard dat nog niet de kracht heeft, in een iets te hoog tempo met activiteit lopen, als geforceerd dat tempo laag houden en daarmee de activiteit verliezen. En ja uiteindelijk wil je actief in een (heel) laag tempo kunnen, zodat je paard meer en meer gaat dragen ipv stuwen, meer en meer gaat verzamelen en oprichten. Maar dat is niet van vandaag op morgen. Dat kost vele jaren training.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:20

Ben het eens met oji.

Het lijkt me wel interessant om het joggen te vervangen door dit te proberen verkrijgen in stap, en dan van daaruit steeds overgangen te rijden. Aangezien het paard van zichzelf best actief is, kan je zo misschien vanuit dat ontspannen gevoel in stap, een paar passen ontspannen en actieve draf krijgen. Gaat ze dan omhoog met het hoofd, terug even een gang naar beneden en die rust opzoeken. Zo leert ze het actieve te behouden. Persoonlijk zou ik niet graag op dat joggen door gaan als uitgangspunt, want dat is gewoon geen echte gang vind ik persoonlijk, misschien in western wel daar ben ik niet in thuis. Vanuit een dressuur standpunt lijkt het mij handiger om dit in stap te zoeken en dan in een overgang proberen te behouden en dan 2-3 draf passen en weer terug.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:35

Zoals ik al twee pagina's geleden heb aangegeven vind ik het tempo bij het laatste filmpje ook te traag.
Maar aangezien het een voorwaarts paard is lijkt mij dat wel op te lossen.
De houding en vooral de ontspanning is waar je heen wilt.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:44

Wat ik mooi vind aan het laatste filmpje is de vrijheid die het paard krijgt/heeft in het zoeken naar de juiste hals/hoofdhouding.
Dat is bij mij het uitgangspunt voor alle verdere aansturing. Nou ja samen met wat meer actieve achterhand. Het is niet zo dat je in western maar gewoon wat rondtuft met een losse teugel. (voor degene die dat denkt)

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:39

Denk dat voor dit paard trainen zoals ze bij Mireille doen ook heilzaam kan zijn, mits die hals niet te pijnlijk is (taktacademy).

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:40

Fransje, het paard zoekt de hand niet op maar blijft los van de hand en dat komt in mijn ogen door het gebrek aan activiteit.

De allereerste passen in het filmpje vind ik wel fijn, daar is het paard nog actiever en rijkt naar de hand. Daarna verliest ie activiteit en komt daarmee los van de hand en dan heb je dus geen lichaamsgebruik. Maar wat ik al zei, voor even totale ontspanning en goed voor tussen de oren is het zeker prima om stukjes mee te pakken.

Ik weet niet zo veel van western, maar wat ik van een goede western amazone heb gezien is dat zeker geen rondtuffen. Paarden zijn wel los van de hand, maar met een veel lagere hoofd/hals houding wel goed verzameld en actief aan de hulpen. Maar het zal gerust zijn dat ook in de western er genoeg paarden zijn die wel rondsjokken en niet die verzameling hebben die ik gezien heb. Maar dat is natuurlijk in alle disciplines.

Even iets totaal anders....justkid. Ik spiekte net even in jouw profiel en jouw paard Elsie, komt die uit Lelystad? Die bliksemschicht op het voorhoofd kan bijna geen toeval zijn.....Dan heb ik haar zadelmak gemaakt zien worden. Wat een ongelooflijke lieverd is dat!!!!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 20:19

Grappig, als ik de filmpjes beoordeel, dan denk ik bij t laatst filmpje: ja dat is een miniscuul begin van iets. Die andere filmpje ga je voor mijn gevoel de verkeerde kant op.

Heeft trouwens helemaal niks te maken met hoe het paard loopt op het laatste filmpje, maar dat is ook enorm a-relevant voor nu. Discussies over tot dragen komen :D :D dit paard moet eerst gewoon pijnvrij en met lol kunnen lopen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:14

oji schreef:
Fransje, het paard zoekt de hand niet op maar blijft los van de hand en dat komt in mijn ogen door het gebrek aan activiteit.

De allereerste passen in het filmpje vind ik wel fijn, daar is het paard nog actiever en rijkt naar de hand. Daarna verliest ie activiteit en komt daarmee los van de hand en dan heb je dus geen lichaamsgebruik. Maar wat ik al zei, voor even totale ontspanning en goed voor tussen de oren is het zeker prima om stukjes mee te pakken.

Ik weet niet zo veel van western, maar wat ik van een goede western amazone heb gezien is dat zeker geen rondtuffen. Paarden zijn wel los van de hand, maar met een veel lagere hoofd/hals houding wel goed verzameld en actief aan de hulpen. Maar het zal gerust zijn dat ook in de western er genoeg paarden zijn die wel rondsjokken en niet die verzameling hebben die ik gezien heb. Maar dat is natuurlijk in alle disciplines.

Even iets totaal anders....justkid. Ik spiekte net even in jouw profiel en jouw paard Elsie, komt die uit Lelystad? Die bliksemschicht op het voorhoofd kan bijna geen toeval zijn.....Dan heb ik haar zadelmak gemaakt zien worden. Wat een ongelooflijke lieverd is dat!!!!


Ja dat klopt helemaal :)
Wat leuk, ik heb daar 10 jaar met mijn andere paard gestaan en Elsie ken ik vanaf haar geboorte. Nooit gedacht dat zij mijn nieuwe paardje zou worden.
Wat is jouw connectie met Lelystad dan?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:41

Ik ken jou nog van uitgebreide fototopics van een ander paard, kan goed 15 jaar geleden zijn. Dat liep toen heel stijf in een valse knik en daar was je toen ook al zo keihard mee aan het knokken om er wat van te maken en ondertussen iedereen vriendelijk te woord staan.

Leuk om je nu weer terug te zien met een heel ander soort paard.

Edit: ter aanvulling zou ik mee willen geven dat ik liever korte stukken schakelwerk zou willen zien zowel naar voren als terug dan langere momenten sluiten. Dit paard is daar nog niet aan toe. Ze houdt haar rug nog erg vast en daar moet je steeds stukjes aan kietelen in plaats van met weerstandbiedende hand terugsluiten.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:12

sanne83 schreef:
Grappig, als ik de filmpjes beoordeel, dan denk ik bij t laatst filmpje: ja dat is een miniscuul begin van iets. Die andere filmpje ga je voor mijn gevoel de verkeerde kant op.

Heeft trouwens helemaal niks te maken met hoe het paard loopt op het laatste filmpje, maar dat is ook enorm a-relevant voor nu. Discussies over tot dragen komen :D :D dit paard moet eerst gewoon pijnvrij en met lol kunnen lopen.


Dat kwartje wíl niet vallen :roll:

Daarbij heeft dit paard een probleem op het punt laag in de hals. Daar wil je druk vermijden en dus moet je op lengte gaan rijden!

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:17

justkid schreef:
oji schreef:
Fransje, het paard zoekt de hand niet op maar blijft los van de hand en dat komt in mijn ogen door het gebrek aan activiteit.

De allereerste passen in het filmpje vind ik wel fijn, daar is het paard nog actiever en rijkt naar de hand. Daarna verliest ie activiteit en komt daarmee los van de hand en dan heb je dus geen lichaamsgebruik. Maar wat ik al zei, voor even totale ontspanning en goed voor tussen de oren is het zeker prima om stukjes mee te pakken.

Ik weet niet zo veel van western, maar wat ik van een goede western amazone heb gezien is dat zeker geen rondtuffen. Paarden zijn wel los van de hand, maar met een veel lagere hoofd/hals houding wel goed verzameld en actief aan de hulpen. Maar het zal gerust zijn dat ook in de western er genoeg paarden zijn die wel rondsjokken en niet die verzameling hebben die ik gezien heb. Maar dat is natuurlijk in alle disciplines.

Even iets totaal anders....justkid. Ik spiekte net even in jouw profiel en jouw paard Elsie, komt die uit Lelystad? Die bliksemschicht op het voorhoofd kan bijna geen toeval zijn.....Dan heb ik haar zadelmak gemaakt zien worden. Wat een ongelooflijke lieverd is dat!!!!


Ja dat klopt helemaal :)
Wat leuk, ik heb daar 10 jaar met mijn andere paard gestaan en Elsie ken ik vanaf haar geboorte. Nooit gedacht dat zij mijn nieuwe paardje zou worden.
Wat is jouw connectie met Lelystad dan?

Ha wat leuk. Ik heb daar een half jaar in de revalidatie gestaan met mijn paard. Ik kwam vrijwel elke dag om 1 x het stappen aan de hand zelf te doen en met mijn paard te tuttenbellen. Heb toen dus voor het eerst wat van western (reining) rijden meegekregen want dat was een totaal onbekede wereld voor mij. Elsie zadelmak zien maken. Een Billie dochter toch?? (Ik vind Billie ook geweldig ha ha) Kan me vooral herinneren dat zij heel lief was en natuurlijk die prachtige aftekening op haar hoofd!

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:17

Ik kies geen kanten van mensen maar ik vind het idd ook riskant dat het paard met een valse knik gereden wordt met de genoemde afwijkingen in de nek. Ik zou zoveel mogelijk die knik eruit rijden zodat ze zo min mogelijk kans heeft op pijn met daarop een reactie. Zelf vind ik het laatste stukje van filmpje 2 er fijn uit zien voor haar nek. Misschien is ts zich wel bewust van de valse knik en is ze daar mee aan 't werk dat weten we natuurlijk niet. Dus zodra het safe voelt wat vgm nu wel redelijk is krijg ik het idee van je laatste berichten zou ik proberen de nek juist te buigen. Verder denk ik dat niemand überhaupt z'n als 't 3e filmpje had verwacht een paar maanden terug

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 12:54

Komt mijn hele lange reactie weer hoor :')

Mandarijn12 schreef:
Complimenten voor je manier van communiceren, Patty. Realistisch, oordeelloos en met een 'open mind'. Alleen daarom vind ik het al lekker om dit topic te volgen.

Leuk om te horen, dankjewel!


Ik ga even algemeen reageren over de discussie over de houdingen in de filmpjes. Vind het overigens interessant om te zien dat er verschillende meningen over zijn en hoe die onderbouwd worden!
Over het algemeen ben ik het wel met de gedachtengang van poes & oji eens.

Over hoe mensen op filmpjes reageren denk ik dat het in het beginsel al aan ligt op wat voor een manier je naar een filmpje van iemand gaat kijken. Ga je fouten kijken of kijken wat er beter gaat?
Wat niet wil zeggen dat als je kijkt naar wat er beter gaat dat je niet ziet wat er fout of minder gaat natuurlijk. Maar als je iets op een negatievere manier benaderd zal je ook vooral die dingen zien.
Daarbij denk ik zelf ook dat je nooit een volledig stijgende lijn hebt en als je aan het een werkt, wordt het ander dat je net beter gemaakt had weer iets minder. Die wisselwerking zal er altijd zijn.
Bedoel ik ook niet als aanval of verwijt naar iemand toe. Er mag altijd benoemd worden wat er nog niet goed is, houdt je ook scherp. Al zie ik gelukkig zelf ook veel. Ik zie ook niet alles. En ik zie natuurlijk soms ook een beetje wat ik wil zien.

In mijn ogen is de houding van het laatste filmpje fijn om mee te nemen, vooral voor de binnenkant van het koppie. Lichamelijk draagt het bij dat het paard echt helemaal kan ontspannen, omdat er fysiek ook net niets gevraagd wordt. Bij elke ‘krachtinspanning’ die je moet leveren zit er een bepaalde (positieve) spanning. Als jij mag rondsjokken kan je even alles laten gaan en gewoon je ding doen, zonder nadenken. Dat is al iets wat voor Krisje heel moeilijk is. In mijn persoonlijkheid zit dat stukje ook niet zo zeer, ik ben ook altijd bezig en overal over na aan het denken. Maar ik vind dit fijn om te doen om te controleren dat ze dus wel kan en durft zo te ontspannen. Naar mijn mening moet je ook dit met ieder paard kunnen doen. Wil niet zeggen dat je het moet doen, maar het moet kunnen als je het zou willen.
Ik denk niet dat een paard hierdoor meer kracht op bouwt. Wel als je dit met voldoende activiteit kan doen, met een paard dat niet op de voorhand valt. Zodra ze op de voorhand vallen ben je qua kracht op bouwen aan de achterkant alles kwijt wat je wil hebben. En Krisje kan dat nu gewoon niet. Voorheen liep ze ook op B/L niveau, dan lopen ze vaak gewoon nog regelmatig op de voorhand. En hoe lager de hals en hoofd komen, hoe meer gewicht er natuurlijk ook weer op voor komt.

Sinds de hele DressagePro/Rien van der Schaft hype zijn mensen heel erg van het neus eruit, neus eruit en dan de rest. Naar mijn optiek werkt paardrijden vaak niet zo. Dat zal zeker ook komen door het missen van een bepaalde handigheid. (Ben wel lid van DressagePro, zie er ook wel veel dingen in waar ik me wel in kan vinden)
Ben het er helemaal mee eens dat alles uit de achterhand moet komen. Daarom ben ik helemaal niet zo veel bezig met waar dat hoofd en die hals nu precies zijn. Dat moet in dit stadium niet een van de belangrijkste dingen zijn.
Eerst -ten aller tijde- voorwaarts. Tempocontrole. En voor tempocontrole heb je been en hand nodig. Als ik mijn hand gebruik wil Krisje er heel snel voor weg duiken of tegen in gaan. Als ik daar op ga focussen fopt ze me eigenlijk gewoon, dan loopt ze haar tempo, op haar voorwaarden.
Ik wil van achter uit aansluiting in het lijf krijgen. Dat zal ik er in moeten rijden en op moeten kunnen sluiten. Het liefst met een meeverende hand natuurlijk.
Vanuit daar wil ik dan kijken wat ik kan doen in de hals en hoofdhouding, zonder bovenstaande dingen te verliezen. En die verlies ik echt wel 100 x. Maar je moet wel contact blijven houden daarin. Je hand naar voren steken terwijl je paard niet mee komt heb je ook niets aan.
Van alleen maar die neus naar voren proberen te rijden gaat ze echt niet meer aanspanning in haar lijf maken waaruit ze weer draagkracht e.d. kan ontwikkelen.
Natuurlijk is het ook andersom zo dat een paard dat met de neus op de borst loopt belemmerd wordt in de beweging. Hals kort-achter lang, borst wordt ingehouden, voorbeen/schouder kan er niet uit en noem het maar op. Maar door eerst op de hals/hoofd te focussen ben je naar mijn mening van voor naar achter aan het rijden en niet van achter naar voor.
Nu is dit natuurlijk even in grote lijnen he. Het geheel ligt natuurlijk veel genuanceerder bij elkaar.
En de ene dag kom je wel ergens aan en de andere dag kom je er nog niet in de buurt. Dat blijft helaas ook haha.

Daarbij ben ik het er ook mee eens dat je dit paard niet zo kan rijden en dan ineens kan zeggen ‘nu moet je iets doen’. En dan verwachten dat daar geen negatieve reactie op komt.
Net als dat maar druk van voor blijven geven het ook niet is. Dat kan ik trouwens ook helemaal niet want of dan wordt de spierspanning in mijn armspieren zo hoog dat ik 2 blokken beton krijg of mijn handen/armen vallen gewoon uit :+. Bijna altijd als iemand anders op een paard klimt dat ik rij krijg ik juist te horen dat ze te weinig in hun handen krijgen. Dat is dan weer een ding waar ik niet bang voor hoef te zijn, dat ik met te veel druk rij. Hoewel ik natuurlijk wel op het verkeerde moment net even te veel druk kan hebben, dat zeker wel. Soms mis ik ook wel wat snelheid in mijn reageren daar in.

Ik vind een hoog tempo overigens ook niet zo spannend. Ik rij zelf al vanaf dat ik rij gewoon bijna altijd al vanuit mezelf te hard waardoor ik het vaak niet eens door heb. Maar met zo hard te rijden kan je paard natuurlijk ook niet gaan sluiten, dragen en meer in balans komen. Beetje dom dus :+

Betreft het spieren opbouwen wat langzaam gaat. Dat klopt! Heeft ze altijd al gehad. Gelukkig zie ik nu wel rustig aan e.e.a. veranderen in haar lijf. Maar het zal nog een hoop tijd, met goede training en flink voer, nodig hebben om weer wat spieren bij te krijgen. Ze vermagerd ook heel snel wat het er niet handiger op maakt.

ruitje schreef:
Boeiend topic, jammer dat ik het net pas gevonden heb! Bedankt voor je openheid TS!
Ik heb de berichten van de TS gelezen en de laatste pagina's dus weet niet goed of dit ook besproken is:
Is de cowboy western geschoold?


Nee hij is niet western geschoold maar allround. Dressuur, springen en eventing. Heeft een grote berg aan ervaring en staat overal voor open.
Het stukje van het laatste filmpje is iets wat ik zelf ben gaan doen omdat mijn gevoel zegt dat dit ook moet kunnen :).

Iris82 schreef:
Ik ken jou nog van uitgebreide fototopics van een ander paard, kan goed 15 jaar geleden zijn. Dat liep toen heel stijf in een valse knik en daar was je toen ook al zo keihard mee aan het knokken om er wat van te maken en ondertussen iedereen vriendelijk te woord staan.
Leuk om je nu weer terug te zien met een heel ander soort paard.
Edit: ter aanvulling zou ik mee willen geven dat ik liever korte stukken schakelwerk zou willen zien zowel naar voren als terug dan langere momenten sluiten. Dit paard is daar nog niet aan toe. Ze houdt haar rug nog erg vast en daar moet je steeds stukjes aan kietelen in plaats van met weerstandbiedende hand terugsluiten.

Oh grappig haha!! Dat klopt ja. Dat paard bleek uiteindelijk, ondanks alle dingen die ik toen met dierenarten, osteopaten en noem het maar op, toch iets te mankeren wat door veel mensen over het hoofd gezien waardoor veel vervolg dingen zijn gekomen. Paard is, na behandeling, verkocht en uiteindelijk op een manege in België terecht gekomen waar ze heel blij met haar waren :).
Korte stukjes is inderdaad wat ik aan het proberen ben, al is het met minimale verschillen. En probeer zo weinig mogelijk weerstand in mijn hand te moeten bieden, hoe beter ze op mijn houding reageert hoe fijner dat ook gaat.


Ik ben nu 4 weken 6 dagen per week naar Krisje gegaan om haar zelf te rijden. Kost me behalve een berg geld ook een behoorlijke berg tijd zo :Y)
Heb ook regelmatig alleen gereden, gewoon net hoe het uit kwam of ik wel een halve of hele les had of niets, een keer in een springles er bij gereden e.d.
Afgelopen week maandag zijn we haar in galop wat meer gaan sluiten en tempo verlagen en ook aan laten galopperen vanuit een lager tempo in draf e.d. Dinsdag stapte ik op en toen voelde ik het al. Ze dacht net iets te veel terug in haar koppie. Geprobeerd om haar daar vandaan weg te krijgen en de 1e galop ging ook goed, lekker voorwaarts gehouden, tempo iets hoger daarin omdat dat dan gewoon makkelijker is.
Maar rechtsom had ze even andere plannen en begon ze weer te bokken. Niets heftigs, ze dacht terug en ik gaf been en toen bok. Deze keer reageerde ik gelukkig wel en heb ik haar aangetikt. Weer 2 bokken en 2 tikken verder dacht ze weer voorwaarts en galoppeerde fijn verder.
De tikken waren niet hard en misschien net niet duidelijk genoeg, in de zin van dat ik het misschien net met iets meer overtuiging vanuit mezelf had mogen doen.
Maar… gaande weg te week bleek dat ik toch goed gereageerd heb want ze heeft het niet meer gedaan!
Nu zullen er vast mensen denken dat het bokken wel vanuit pijn zal moeten komen. Maar zo voelde het niet. Zeker weten kan ik niet. Maar het voelde echt alsof haar koppie gewoon terug dacht en daarop even stagneerde. Gezien de hele situatie niet gek en zoiets zal vast nog wel vaker gaan gebeuren.
Op het moment dat ze wel voorwaarts blijft denken, of iig geen -error- krijgt wordt ze namelijk ook niet stout maar geeft ze op andere manieren aan dat ze iets moeilijk of zwaar vind.
Het staartzwaaien heb ik voor mezelf ook even geparkeerd. Ik weet dat ze dat véél te veel doet. Maar dat ga ik niet even kunnen veranderen. Dat is meer iets om over een maand of 2 nog eens goed naar te kijken als ze bepaalde dingen ook gewoon simpeler accepteert en doet. En als dat niet zo is te bekijken waarom dat dan nog niet is.

Ik denk dat ze komende week nu toch écht (eindelijk) mee terug naar huis komt. Volgens de mensen daar gaat het goed en mijn gevoel zegt al langer dat ze mee terug zou kunnen ondanks wat er links en rechts nog gebeurt. Maar zo lang we daar blijven lessen denk ik dat ik nu voldoende handvaten heb om er zelf op een goede manier mee aan de slag te kunnen.

Ik heb weer 2 lange filmpjes voor jullie. De 1e van vrijdag toen ik les had en de 2e van zaterdag in de regen toen ik heb gezegd dat ze gerust lekker warm binnen konden gaan zitten ;).
Had iets om de Pivo en telefoon geprakkiseerd zodat ze hopelijk niet nat zouden worden en warempel het lukte :P Met trui, bodywarmer en jas nog warm gebleven ook haha.
Het voelt voor mezelf alsof we op de goede weg zijn. Met nog 101 dingen die ik allemaal beter wil zien bij zowel paard als mij. Maar als ik terug kijk naar waar we in dit topic ons verdere verhaal opnieuw gestart zijn denk ik dat het allemaal zo verkeerd nog niet is voor het tijdsbestek dat we nu gehad hebben.



Het zijn maar kleine momentjes, maar toch leuk om te zien!
Afbeelding
Afbeelding

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:40

Ik vind het er nu pas echt beter uitzien! Ben benieuwd hoe ze het thuis gaat doen.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:43

Ik ga dit topic verlaten. Uit je verhaal begrijp ik nu dat onze visies vrij ver uit elkaar liggen. Dat is je goed recht, maar heeft mijn inbreng weinig waarde meer. Wens je heel veel succes (meen ik echt) :o