Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-21 20:38

Krisje gaat goed!
Sinds vorig weekend weer aan het rijden gegaan. Had er eerder een keer op gezeten maar ze laaide zich zo agressief op dat ik er na een half rondje al af gesprongen ben omdat het gewoon niet goed voelde. Kan goed dat dat iets te snel voor haar was.

Vorig weekend er dus weer op en toen was ze gewoon relaxt.
Voor het rijden goed longeren, dan er op met de touwtjes van het longeren er nog om (heb ze heel los hangen). Die haal ik er dan af als we op beide kanten gegaloppeerd hebben.
Soort psygisch steuntje vooral denk ik. Maar hee, als het werkt. (Dat ik weet dat ze iets tegen gaat komen op een moment en dat dat niet een te harde/stugge hand gaat zijn)
Af en toe probeert ze wel wat maar ik kom er vooralsnog door heen voordat het gebeurt. Kan het voorkomen ipv oplossen op het moment.
Ze is hartstikke energiek en ziet er gelukkig ook goed uit.

Ik was ons vergeten af te melden voor een rondje L1 dit weekend. Kwam er achter toen ik naar de startlijst keek voor mijn andere paard haha. Oeps.
Toen besloten te kijken hoe het deze week zou gaan als ik gewoon kon stappen, draven en galopperen, dan ook te gaan.
Dus vandaag op pad gegaan.
Moeders was met vaders gekomen voor de mentale steun haha. Heel fijn!
Ze gedroeg haar zelf heel goed!
Reed zelf helaas wel wat slordig maar was na de proef heel blij met hoe ze het deed. We kregen 196,5 punt :D

Nu rustig aan zo verder gaan en bekijken hoe en of ik haar lijf goed kan houden.

Afbeelding


nikysa90

Berichten: 784
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 17:23

Wat een fijne update ts! Zou het dan toch een happy end worden? Of eigenlijk meer dan 'een happy beginning'.

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:16

Wat fijn dat ze er zo weinig aan lijkt te hebben overgehouden. Mooie punten gereden!

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:08

Weet niet waarom, maar ik moest ineens aan Krisje denken en vroeg me af hoe het nu gaat?

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-22 09:48

Wat een timing! Precies gisteren rond de tijd van jou berichtje stapte ik in de auto om met Krisje weer naar de kliniek te gaan..

Het ging tot midden mei heel goed. Heel ander paard geworden, in training ging het goed en op wedstrijden kregen we onze draai ook net goed gevonden. De laatste wedstrijd waarbij ze goed was liep ze naar 207,5 (gedeeld 3e, uiteindelijk 5e) en 214,5 punt (1e).
Zagen het allemaal heel positief in!

Vanaf toen dus weer aan het dubben.. osteopaat er bij, natuurgeneeskundige/bewegingstherapeut er bij enz. Hielp niet voldoende.

Helaas geen goed nieuws bij de kliniek. Artrose klasse 3 in kogel en subchondrale veranderingen en remodellering kootbeen bij beide voorbenen.
Heb er voor gekozen om wel te behandelen (inspuiten) maar niet de MRI van 2000,- te laten maken.
Die zou 'nodig' zijn om te bekijken of er botkneuzing of scheurtjes (fissuur) zou zijn en te kunnen zeggen of we weer snel aan het trainen kunnen (wat beste is voor haar halsprobleem) of dat ze toch 3 maanden op stalrust moet.
Hoewel ik de MRI wel echt graag zou willen ivm de problemen die we weer gaan krijgen door haar halsprobleem als de spieren weer weggevallen zijn... mag ik dit van mezelf niet doen.
Het is gewoonweg te veel geld. En er kan ook een negatieve uitkomst zijn waardoor die 3 maanden alsnog benodigd zijn.

Zonder MRI willen ze behandelen alsof de MRI negatief zou zijn.
Nu zou ze 3 maanden stalrust moeten maar dat is niet te doen met haar. Dus ik probeer haar binnen te houden zo lang dat houdbaar is en dan gaat ze 24/7 de wei op en ga ik schietgebedjes doen dat ze zich rustig genoeg houdt. En het uiteindelijk alsnog een soort van mee valt. Waarschijnlijk is dit een beetje tegen beter weten in. Maar ja, dit kan ik proberen.

-O-

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:58

Wat een naar nieuws maar wel heel logisch. Vaak zie je dat hals of rugproblemen ook zorgen voor secundaire problemen aan de (voor)benen. Heeft te maken met compensatie en een lichaam wat niet in balans is. Mijn advies zou zijn om uit te kijken met hoeveel geld je hier nog in gaat stoppen. Je moet het uiteraard zelf weten maar weet dat dierenartsen graag spuitjes geven en echo’s maken omdat het hun brood is. En dat dit nooit meer ‘echt’ goed zal komen. Je zal blijven aanmodderen en tobben en van het ene in het andere blijven vallen. En ten koste van wat uiteindelijk?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DuoPenotti

Berichten: 29337
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:01

Suzanne F. schreef:
Wat een naar nieuws maar wel heel logisch. Vaak zie je dat hals of rugproblemen ook zorgen voor secundaire problemen aan de (voor)benen. Heeft te maken met compensatie en een lichaam wat niet in balans is. Mijn advies zou zijn om uit te kijken met hoeveel geld je hier nog in gaat stoppen. Je moet het uiteraard zelf weten maar weet dat dierenartsen graag spuitjes geven en echo’s maken omdat het hun brood is. En dat dit nooit meer ‘echt’ goed zal komen. Je zal blijven aanmodderen en tobben en van het ene in het andere blijven vallen. En ten koste van wat uiteindelijk?

Hoe rot het ook klinkt. Maar ben het hier wel mee eens.
Je paard staat zo goed gestald.
Jij rijd fijn, geeft alle zorg.
Maar ze blijft van het 1 in het ander rollen.
En daar kun jij weinig aan doen.

:knuffel:

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:12

Oh nee, dit was niet de update waar ik op gehoopt had. Wat een enorme pech heb jij iedere keer met dit paard zeg! Respect voor dat je toch iedere keer weer in oplossingen denkt. Ik vind het volkomen logisch dat je de MRI niet laat doen. Zo veel geld en dan heb je alleen nog maar een "extra" op de diagnose.

Is een veulen fokken geen optie? Ik weet natuurlijk niet of het met deze blessure zou kunnen en of ze pijn heeft als ze niet aan het werk is. Maar voordat ze zwaarder worden ben je meer dan die 3 maanden verder en meestal (is mijn verteld en waar ik ook een beetje op hoop voor mijn eigen paard) worden ze een stuk rustiger op de wei als ze drachtig zijn. Het is een prachtige merrie met veel potentie (als de blessures niet zo in de weg zouden zitten) Misschien als je haar een veulen laat krijgen, haar daarmee een jaar rust gunt en dan voorzichtig weer oppakken dat dat gunstig uit zou kunnen pakken?

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:16

oji schreef:
Is een veulen fokken geen optie?


Die halsproblemen zijn erfelijk dus dat zou ik nooit aanraden. Het probleem is niet of ze de dracht aankan maar wat ze doorgeeft. Als je het veulen meteen verkoopt dan heb je het mogelijke probleem natuurlijk zelf niet. Maar de vraag is of je dit wilt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:20

Oh dat wist ik niet dat de halsproblemen erfelijk waren. Dan zou ik het ook niet doen.

MyWishMax

Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:21

Ik was er al bang voor idd. Dit dilemma hebben wij ook gehad, door de hals ontstonden er andere problemen in het lichaam en daar moest hij eigenlijk voor stil staan. Als dat genezen was koest die hals ook weer behandeld worden en weer van voor af aan beginnen.

Sterkte! Maar mijn ervaring met de kliniek is wel dat ze heel realistisch zijn in wat wel en niet kan nog. Ze geven je de optie om iets re doen maar zullen ook aangeven als dat niet meer zoveel nut heeft oid. Tenminste, de da die ik altijd heb. Helemaal niet zoveel mogelijk willen behandelen enzo als het maar coor korte duur zal verbeteren. Het moest wel langere tijd helpen of echt genezen

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:21

Jee, wat een vervelende update |(
Snap zelf niet helemaal waarom 3 maanden boxrust zouden helpen?
Ik zou zelf eerder zeggen...lekker in de paddock of een stukje wei afzetten. Daar zal ze zich gelukkiger en beter voelen dan op de box. Je krijgt dan een explosief paard als ze er weer uit mag en ben je nog verder van huis denk ik? Een kennis van mij met paard met peesblessure heeft ook een (echt een heel) klein stukje wei afgezet en dat gaat heel goed.

Zelf denk ik...hoe moeilijk ook...ga er vanuit dat je haar nu haar pensioen geeft, rijden is denk ik niet meer eerlijk om dat te verwachten.

Héél veel sterkte met alles en de moeilijke keuzes!! :knuffel:

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

MyWishMax

Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:23

Maar stilzetten is vragen om problemen met de hals manubres. Dat rijden en trainen is nodig om die hals goed te houden en de gevolgen daarvan te remmen. Stilzetten dus ook met pensioen, betekent achteruitgang en steeds meer problemen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:24

Heel naar TS, sterkte, verder ga ik met Suzanne F. mee... kijk goed naar wat je nog wil en kan doen en blijf vooral heel erg eerlijk naar jezelf en je paard toe wat de resultaten ervan zijn en hoe snel iets toch weer een probleem kan worden.

@Oji Behalve het erfelijke component moet je je afvragen of je wel een buik/veulen/gewicht wil hangen aan een dergelijke nek en rug.
Ik heb niet veel merries met artrose er beter uit zien komen.
Een veulen dragen is de laatste maanden en na de bevalling namelijk geheel geen rust, maar gewoon echt zwaar.
En dan inderdaad de erfelijkheid in het hals/nek gebied... zou niet mijn keuze zijn.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:55

-O- Dat is flut..

Zo mooi als ze is, zoveel medische issues heeft ze ook!


Zijn haar benen eerder op de foto geweest?
Wat is de gedachtengand van de kliniek achter de boxrust? Wat zal er verbeteren aan artrose door minimale beweging?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

MyWishMax

Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:23

fransje23 schreef:
-O- Dat is flut..

Zo mooi als ze is, zoveel medische issues heeft ze ook!


Zijn haar benen eerder op de foto geweest?
Wat is de gedachtengand van de kliniek achter de boxrust? Wat zal er verbeteren aan artrose door minimale beweging?


Omdat de mri niet gedaan is en ze dus niet weten of het door een fractuur of kneuzing komt. Dus wordt het aangepakt alsof het er wel zit. Die moeten eerst genezen om het niet erger te maken. Kiezen uit twee kwaden. Boxrust met halsproblemen en artrose is niet goed, maar bewegen en trainen wat daar goed voor is is niet goed voor een mogelijke kneuzing of fractuur... maar die 1e heb je nog de hoop dat je het weer kan behandelen na die rust en dan weer aan de gang kan.

En ik had ook niet gekozen voor mri ts :(:)

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:36

Nee, de mri zou ik denk ik ook niet gekozen hebben. Veel geld en het levert niet veel op qua behandeling.

Op een klein stukje op de wei of paddock lijkt mij beter dan boxrust. Zeker gezien de overige problemen.

Zou best kunnen dat er nog meer niet goed zit en dat dit toch zeker wel een deel van de gedragsproblemen (heeft) veroorzaakt.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:56

MyWishMax schreef:
Maar stilzetten is vragen om problemen met de hals manubres. Dat rijden en trainen is nodig om die hals goed te houden en de gevolgen daarvan te remmen. Stilzetten dus ook met pensioen, betekent achteruitgang en steeds meer problemen.


Maar een paard rijden dat én een halsprobleem heeft én artrose klasse 3 in kogel en subchondrale veranderingen en remodellering kootbeen bij beide voorbenen en daarbij ook al langere tijden aangaf 'last' te hebben wel?

Blijkbaar lukt het 'eromheen' rijden niet want dit is hoogstwaarschijnlijk een klasiek geval compensatie.

MyWishMax

Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:11

Sunnda schreef:
MyWishMax schreef:
Maar stilzetten is vragen om problemen met de hals manubres. Dat rijden en trainen is nodig om die hals goed te houden en de gevolgen daarvan te remmen. Stilzetten dus ook met pensioen, betekent achteruitgang en steeds meer problemen.


Maar een paard rijden dat én een halsprobleem heeft én artrose klasse 3 in kogel en subchondrale veranderingen en remodellering kootbeen bij beide voorbenen en daarbij ook al langere tijden aangaf 'last' te hebben wel?

Blijkbaar lukt het 'eromheen' rijden niet want dit is hoogstwaarschijnlijk een klasiek geval compensatie.


Ja, daar ga ik niet over natuurlijk. Ik heb de mijne toen in laten slapen toen er te veel compensatie blessures kwamen. Op pensioen zetten was niet in belang van het paard geweest want dan zou alles nog slechter worden in sneller tempo. En dat was ook al te zien toen hij tijdelijk niet getraind kon worden door compensatie blessure.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:33

Ja de kans is er dat zo’n paard heel hard achteruit gaat als je hem niet meer traint. Die kan in enkele weken tot een maand compleet instorten. Hier helaas die ervaring. Het ging goed zolang ze in training was en bespierd. Toen ze op rust moest vanwege een wondje ging het helemaal mis.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-22 10:07

Fokken hebben we inderdaad ook nog even aan gedacht en hoewel de dierenarts er niet negatief tegenover stond, met de blessures kan het gewoon en met de erfelijkheid weten ze het niet duidelijk, lijkt me het gewoon niet verstandig.
Ik ben altijd een van de eerste die roept dat als een paard van alles mankeert je er niet mee moet willen fokken.

Dat idee had ik ook MyWishMax! De kliniek stond er nog wel positief tegenover dat het voldoende op kan knappen om er nog een leuk sportpaard aan te hebben. Na enige tijd uiteraard want die hals zal gaan vervelen in haar aansturing/motoriek maar dat zou met training en bespiering weer onder controle te krijgen moeten zijn.
Bij de kliniek hebben ze het nog niet gehad over 'wellicht is het beter dat'. Maar ook niet hele behandelplannen die nodig zouden zijn om.

Fransje23, benen zijn toen ze bijna 3 was op de foto geweest.
Afbeelding


Ik ga haar zo goed mogelijk verzorgen hier in als kan. En dan gaan we het wel zien.
Ik heb haar nu nog op stal staan en laat haar zo veel mogelijk aan de hand grazen samen met haar vriendinnetje. Dat trekt ze vooralsnog goed.
En haar bonte ponyvriendinnetje van de buren mag ik overnemen zodat ze definitief bij ons komt te staan zodat ik ook met mijn andere paard bezig kan zijn en weg kan zonder dat Krisje direct over de flos gaat.

Maar als het gewoon niet goed is, dan stopt het wel. Als grasmaaier op de wei laten staan wordt ook niet paard waardig genoeg. Dan gaat ze een spuitje krijgen.
Wat voor mij nu nog binnen de perken valt is een glucosamine supplement o.d. geven en straks nieuwe foto's maken. Eventueel met enige regelmaat in laten spuiten. Maar ze is nog jong en dat kan je ook niet blijven doen uiteindelijk. Het is mij nog niet duidelijk welke regelmaat daarin benodigd zou zijn en wat daar +/- in gerekt kan worden.
En als we weer aan de gang zouden mogen eerst aan de hand opbouwen en zodra er weer wat spieren op zitten pas er op gaan.

Het is nog niet zo ver om te zeggen geef dat spuitje nu maar, maar het kan nog altijd die kant op gaan. En stel, dit lukt nu wel. Dan kan het natuurlijk zomaar weer zo zijn dat het over 1 of 2 jaar dan zo ver is. Of inderdaad dat we deze 2 grote problemen onder controle lijken te hebben en dat er dan wel weer wat anders naar boven komt.
Dus mijn hoofd ratelt nog wel lekker door ;).

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:30

Wat ontzettend jammer Pattypaard. Je hebt er zo je best voor gedaan!
Heb je geen aquatrainer in de buurt? Met 2 x per week in de aquatrainer hoeft ze niet al haar bespiering kwijt te raken.

MyWishMax

Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:42

Goed bezig hoor! Zo ben ik ook bezig geweest met de mijne met halsblessure. Die had alleen zenuwschade opgelopen door de artrose en ontsteking die nooit meer herstelt is. Die kreeg dus steeds meer blessures erbij, helaas. Maar aan de andere kant heeft hij nog aantal jaar wrl fanatiek in de sport gelopen en daarna nog tijdje recreatief.
Qua inspuiten waren ze bij deze kliniek heel eerlijk, zo 1 of 2 keer per jaar oke. En na een andere blessure ook. Maar toen het sneller slechter ging zeiden ze ook dat het gewoon eigenlijk niet meer nuttig was. Of hoe noem je dat?

Geen optie om op pensioen te zetten, dat zagen sommige mensen als egoïstisch omdat we niet meer konden rijden. Maar het was juist om te voorkomen dat we hem zouden aantreffen dat hij niet meer kon staan oid, want dat hij keihard achteruit zou gaan wisten we. En als we alleen om rijden gegeven hadden, hadden we hem jaren eerder al kunnen laten inslapen toen hij niet meer serieus gereden kon worden := maar in het begin kon hij nog heel goed opgelapt worden. We reden L2 toen de blessure ontstond en zijn in m2 geëindigd met veel hoger in training. Daar ga ik ook voor duimen bij jullie, gewoon nog jaren plezier in zo goed mogelijke gezondheid

Sterkte!

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:49

Ik vind de zin "als grasmaaier in de wei niet paardwaardig" wel apart...Maar als je bedoelt ivm met die hals dan snap ik het wel. Al mag iemand mij uitleggen wat die halsblessure precies is en waarom moet je daar per se mee in beweging blijven?

Sterkte met al je (te nemen) beslissingen...snap dat dit veel gepieker oplevert :(:)

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:56

manubres schreef:
Ik vind de zin "als grasmaaier in de wei niet paardwaardig" wel apart...Maar als je bedoelt ivm met die hals dan snap ik het wel. Al mag iemand mij uitleggen wat die halsblessure precies is en waarom moet je daar per se mee in beweging blijven?

Sterkte met al je (te nemen) beslissingen...snap dat dit veel gepieker oplevert :(:)


Voor zover ik me herinner heeft het paard van Patty ECVM (Equine Cervical Vertebral Malformation) een malformatie of misvorming van de halswervel C6 naar C7 waardoor de wervels niet altijd in lijn met elkaar bewegen. Dat veroorzaakt op momenten een zenuwpijn bij het paard. Als het paard goed bespierd is zorgt dat spierenpakket ervoor dat de halswervels beter op de plaats blijven.

Bij mij op stal staat ook een paard dat ECVM heeft. Die wordt ook behandeld in Heesch.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MallyBelly, Mar_M en 50 bezoekers