Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:31

Dank je wel nicolanca. Zal eens kijken.

Off topic, maar de huidige dressuursport is enorm fout bezig en gelukkig komt dat besef ook langzaam en gaat het hopelijk weer terug naar hoe het bedoeld was. Voor elk paard.
Er staat niks in de regels over extravagantie. Alleen over regelmaat, cadans etc. Dit is voor elk paard haalbaar. Dressuur is bedoeld om paarden te verbeteren, niet om ze kapot te rijden voor prijzen.

Betreffende luxe, de meeste Nederlanders houden wel degelijk van een bepaald soort paard, ik zie dat ook als ze Lusitanos zoeken.
Dat staat inderdaad de populairiteit tegenwoordig in de weg. In de jaren 60 en 70 zouden ze het goed gedaan hebben.


Ik houd zelf van taaie, oorspronkelijke types en die mogen van mij een ramshoofd en van mijn part een korte of hertehals hebben als dat zo uitkomt. Waar het bij mij ophoud is als een paard ernstig overbouwd is, omdat ik dat gewoon niet lekker vind rijden, dat continue "bergafwaarts".

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:28

Een korte hals hebben eigenlijk alle berbers. Bij berber-Arabieren kan dat anders zijn. Over het ontstaan van berber-Arabieren verschillen de meningen. Sommigen zijn van mening dat deze pas ontstaan zouden zijn tijdens het koloniale tijdperk doordat het Franse leger de berber wilde “ verbeteren” en kruiste met Arabische hengsten uit Syrië. Dat er door het Franse leger Syrische hengsten zijn gebruikt lijkt wel vast te staan. Maar er bestaat verschil van mening of er niet ook al invloed van Arabische paarden is geweest vanaf de tijd dat Arabische stammen door oorlogen invloed kregen in noord Afrika. Sommigen zijn juist van mening dat lokale stammen niet zo “stom” zouden zijn geweest hun veel betere berberpaarden te kruisen, anderen denken dat die invloed er wel is geweest. De universiteit van Wenen heeft onderzoek gedaan naar de Y-chromosomen van paarden in Noord Afrika en Midden en West Europa. Deze bleken allemaal terug te voeren op een hengst die tweeduizend jaar geleden in Perzië geleefd moet hebben, en de onderzoekers vonden geen verschil tussen berbers en berarabieren als het ging om het Y chromosoom.

Driss Salalamimi heeft in een recent bericht op zijn Facebook pagina een video staan van paarden uit het Atlasgebergte. Ik denk dat je ze mooi zult vinden.

Als je op zoek gaat naar een berber in Noord Afrika moet je wel bedenken dat berbers niet hetzelfde is als paarden die zijn opgenomen in het berberstamboek. Het stamboek is een Europese uitvinding, en opname in het stamboek is beïnvloed door criteria die in het verleden door Franse legerofficieren zijn vastgesteld en, helaas, hedentendage door vriendjespolitiek, corruptie en zakelijke belangen van staatstoeterijen. Juist in Marokko zijn overbouwde en obese paarden in de mode als het gaat om stamboekkeuringen. Het oorspronkelijke type is zeker te vinden in het noordelijke Atlasgebergte, maar of deze kans maken op opname in het stamboek? Geluiden in verschillende facebookgroepen geven in ieder geval de indruk dat dat niet zo is. Maar omdat de kans klein is dat deze stamboekpapieren krijgen, zal het ook moeilijk kunnen zijn om deze te exporteren naar Spanje.

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 18:01

Ik ben niet geïnterreseerd in een stamboek, maar in een paard. Van mijn part is het zo kreupel voor de kar weggetrokken.
Ik heb niks te maken met Spanje. Ik woon in Portugal.
Ik weet ook niet wat stamboekpapieren met export te maken hebben?
Kun je daar meer over vertellen?

Overigens mag dit ook per pb want we kapen het topic een beetje. :+

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 13:19

nicolanca schreef:
Beste Cambiar, ik vind het jammer dat je mijn paard afdoet als “te luxe gefokt”. Juist als je kijkt naar de paarden die - zonder stamboekpapieren - op Algerijnse veemarkten te koop staan kun je zien dat Berbers niet lelijk hoeven te zijn. En te duur? Ik vind tweeduizend euro voor een jaarling niet duur, als je er van uitgaat dat het redelijk is dat de fokker uitgaat van zo’n 90 euro aan onderhoudskosten voor de moeder, en er niet ieder jaar een veulentje uit moet rollen en de fokker ook zo eerlijk is om de fokmerries tot aan hun dood te houden (de moeder van mijn paard is 28 jaar geworden). En ja, mijn bijrijdster vindt het leuk om dressuurwedstrijden te rijden. Dat doen wij in het volle besef dat berbers met hun vlakke economische gangen en barokke bouw nooit In de top van de huidige dressuursport zullen kunnen meedraaien, maar het commentaar van de jury is bijna altijd nuttig: het is soms niet leuk om te horen dat sommige dingen beter kunnen maar dan weet je wel waar je aan moet werken, ook al is het maar “gewoon” de L2. Ik denk niet dat berbers ooit erg populair zullen worden in Nederland, ook al denk ik dat hun karakter menig recreatieruiter heel veel fijne uren in het zadel kan bezorgen.

Lusitano, er is een Marokkaanse dierenarts, Yassine Jamali, een groot liefhebber van berberpaarden. Hij heeft een Facebook account, mocht je contact met hem willen opnemen.

Ow... Ik weet echt niet waar ik jou paard ergens vernoemd heb en heel spijtig van het misverstand...
Neen, 2000 euro is absoluug niet teveel, als je weet dat in fokkerij en waar Berbers gefokt worden, meestal met zicht op prijskampen, meestal tussen de 3000 en 6000 euro gevraagd worden.
Daarover heb ik het.
Over de tendens van het wegfokken van de oude Berber, naar een groter type, met zoals Xyzutu zo voor pleitte, de typisch hogere hals aanzet. De zogenaamde '' klasseberbers'' volgens haar, terwijl een echte Berber helemaal geen klassepaard is zoals zij in haar hoofd heeft, maar een taai, lelijk en redelijk iel dier, die nog veel van zijn primitieve genen overgehouden heeft omdat Berbers niet voor de spring of dressur sport werden gemanipuleerd.
Deze moderne Berbers worden wel gemanipuleerd naar een schoonheidsmodel, en sommige lijken net moderne Andalusiers. Dat zou jij ook moeten weten, want Yassine is daar heel anti tegen en heeft er volgens mij ook een boek over geschreven.
Iedereen zou moeten beseffen dat deze manipulatie's op zekere dag zijn tol eisen. Ik weet waarover ik het heb, uiterlijke kenmerken zeggen niets over sterkte en genen diversiteit.
De enige manier om gezonde paarden te bekomen.
Sorry als jij je aangesproken voelde, was zeker niet de bedoeling. Is gewoon omdat het voor immens leed zorgde in de jeugd van mij en mijn zus, niets wat ons meer pijn deed dan dat het slecht met onze paarden verging. Ten eerste de trainingen die voor niets waren en het afscheid, paar keren gebeurd, van een wedstrijpaard dat op redelijk niveau liep.
Al waren de afstammingen zorgvuldig uitgekozen, heel veel miserie gehad.
Daarom: ik ben deze weg ingeslaan, nml het zoeken naar de oorzaak van deze problemen, via een zeer moeilijke, dure, maar leerrijke weg, fokken van kruisingen die opgroeien in goede omstandigheden.
Terwijl ik het door te leren via levenslessen die ik krijg bij het fokken de kennis krijg waarom het steeds zo vergaat met sommige warmbloeden en Iberische paarden, is mijn zus hard gaan studeren om te leren wat de oorzaak en mogelijke genezing is van al deze aandoeningen. Door de pijn van het verlies van enkele goede military paarden, prof geworden in de dierengeneeskunde.
Neem me aub niet kwalijk als ik iets verkeerd zou gezegd hebben, ik doe het enkel om paarden te helpen door de kennis te krijgen wat er precies fout gaat bij raspaarden.
Het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen.
Het zit in mijn aard om iets wat mij heel veel pijn doet, uit te pluizen tot op het bot, bijna letterlijk, naar het waarom.
Het gebrek aan genen diversiteit bij onze rassen is een vies beestje en zorgt voor ernstige mutatie's in de genen.
Ik wil je pb verder uitleggen, maar weeral ben ik op problemen gestoten ivm verkeerde fok keuzes, de kern, en waarvan het allemaal voortkomt. Doet pijn, en is niet leuk voor het paard, daarom probeer ik de keuzes optimaal te maken wat tot nu toe gelukt is.
Ik begrijp jou ook helemaal, je hebt een prachtige Berber en neen, 2000 euro is gewoon ontzettend weinig en ik heb zeker niet jouw paard naar beneden willen halen.
Je mag het gerust weten, ik heb voor mijn Berber, die enkel Franse OC papieren bezit, 3000 euro betaald, op 9 maanden, vervoerskosten niet bijgerekend...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 13:43

Hélène Du Verseau heeft er ook veel over geschreven op haar website en was steeds op zoek naar het oude, primitieve type.
Zo komt de moeder van mijn Berber uit het wild, kleur Lobo dun, en geen papier. Het enige wat Hélène niet wou, is meedraaien met de absurde Trent van de moderne Berber fokkerij.
Paarden in het wild, net zoals de vader van mijn Sorraia kruising, hebben de natuurlijke selectie overleeft en bezitten ook een betere genen diversiteit dan gefokte en geselecteerde dieren.
https://www.google.com/search?q=lehya+d ... _RqFly42qM
Samen met Al Bassatine en nog iemand die bezig is met het oude type, meer primitieve Berber type, selecteren ze in Afrika de types die ze zoeken.
Lehya, de moeder van mijn Berber, is daarna wel mooi opengebloeid, hier zag ze er verwaarloosd uit.
Afbeelding

Soms moet er iemand uit de toon vallen, en de gang naar commercie en geld doorbreken. Dat zijn de idealisten zoals Hélène en ook Yassine er 1 is.
Het is een immens lastige, financieel uitputtende weg, maar aan andere kant is de beloning datgene waar je naar streeft. Waarom terug? Voor de balans in geest en lichaam.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 13:54

nicolanca schreef:
Het oorspronkelijke type is zeker te vinden in het noordelijke Atlasgebergte, maar of deze kans maken op opname in het stamboek? Geluiden in verschillende facebookgroepen geven in ieder geval de indruk dat dat niet zo is. Maar omdat de kans klein is dat deze stamboekpapieren krijgen, zal het ook moeilijk kunnen zijn om deze te exporteren naar Spanje.

Dat schreef ik ook al, en daar schreef Anne Erbrich ook al uitvoerig over, Berbers verschillen van streek, al naargelang biotoop en gebruik. Er is in het verre verleden niet echt een uitvoer geweest, waardoor types uniek bleven.
Daarom, de meer lelijke sterke waarop Lusitano doelt, is eerder te vinden in de bergen. Logisch ook, resistente, sobere dieren die in extreme omstandigheden leven. Niet in een oase...

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:57

Afbeelding

Afbeelding
Beste Cambiar,
Je schreef: “Er is ook een site van het Berber stamboek met wat er te koop is, maar meestal weer van die luxe gefokte, veel te dure Berber Arabieren. De Bonnefont en zo...Om te scoren op prijskampen.”

https://www.afcbarbe.fr/chevaux-à-vendre/111-falko-de-bonnefont.html







De vraagprijs voor Briska’s volle broer was 2800 euro toe hij twee was, hij is nu vijf en loopt braaf trektochten met kinderen, maar is nog steeds te koop.

Volgens haar papier is Briska 100 procent berber, maar ik denk zelf dat er vast wel ergens een scheutje Arabisch bloed doorheen is gegaan. Te dik is ze wel, het is erg moeilijk om deze sobere paarden in Nederland te houden.



Afbeelding

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 14:17

nicolanca schreef:
[ [url=m/DUSnbU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OBrrn0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beste Cambiar,
Je schreef: “Er is ook een site van het Berber stamboek met wat er te koop is, maar meestal weer van die luxe gefokte, veel te dure Berber Arabieren. De Bonnefont en zo...Om te scoren op prijskampen.”

https://www.afcbarbe.fr/chevaux-à-vendre/111-falko-de-bonnefont.html

https://www.afcbarbe.fr/chevaux-à-vendre/111-falko-de-bonnefont.html


De vraagprijs voor Briska’s volle broer was 2800 euro toe hij twee was, hij is nu vijf en loopt braaf trektochten met kinderen, maar is nog steeds te koop.

Volgens haar papier is Briska 100 procent berber, maar ik denk zelf dat er vast wel ergens een scheutje Arabisch bloed doorheen is gegaan. Te dik is ze wel, het is erg moeilijk om deze sobere paarden in Nederland te houden.



[ [url=m/IWp5lI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb even gekeken naar de verkoopssite en daar heb ik Berbers zien staan op deze berbersite van oa De Bonnefont. Ik heb nergens jouw paard nooit en nergens vernoemd, want ik wist niet dat jouw paard deze naam droeg.
Ik denk ook niet, dat het hier iets ter zake doet, omdat ik repliceerde naar Lusitana, die een typische sobere berg Berber zoekt, wat stamboek Berbers meestal niet zijn en jouw paard ook niet.
Dat jouw paard die naam draagt, het spijt me en bied mijn excuses aan, maar ik had het absoluut niet over jouw paard, mocht je je nog steeds aangesproken voelen.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:38

Excuses aanvaard, en ik wens Lusitana heel veel succes bij haar zoektocht.

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 14:41

Mijn Berber is helaas ook te dik nu. Hij is thuis gebleven bij mijn Sorraia kruising en staat op hooi.
Hij deed het beter in Tsjechië.
Daarom kruis ik ook de berber, met mijn grotere, sportieve Lusi en Anda merrie's.
Resulteert in een biomechanisch sterker type rijpaard met betere, rechtere hoeven, die zonder onderhoud perfect hier afslijten met juiste ondergrond.
Zo is de zoon van mijn Berber, de Buckskin PRE X berber ong 1m62-65, groot, en daardoor doet hij het beter met Belgisch /Nederlands rantsoen, hij verbruikt meer en is actiever.
Toch met de sterkte door natuurlijk opgegroeid te zijn en zijn Berber genen.
Zijn zoon is een 3 kruising, Lusi x PRE X berber.
Die zal meer naar het zwaardere Lusitano type gaan, maar ook weer met de verbeterde biomechanische verhoudingen in het lijf. Terwijl moeder redelijk lomp en groot is met verheven gangen, deze merrie stapt amper over een balk, heeft haar zoon de lichtvoetigheid en ultieme springvermogen mee van de vader (sprong aan 2 maand al van afgrond van 2 meter).
Daarom vind ik dit kruisen intéressant, om goede, gezonde rijpaarden te bekomen, zonder de problemen van de ouders.

Afbeelding
Afbeelding

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:45

Afbeelding

Kruisen deden ze 100 jaar geleden ook al, hierbij een foto van een ansichtkaart die ik heb. Het paard van de pasha wordt omschreven als “Andalou-barbe”.

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:04

Hoe ze zullen uitgroeien is soms moeilijk te voorspellen: hier op deze foto was Briska 1 jaar en 9 maanden. Toen had je nog kunnen denken dat het een bonkig type zou wordenAfbeelding

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 16:28

nicolanca schreef:
[ [url=m/WWcNjU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kruisen deden ze 100 jaar geleden ook al, hierbij een foto van een ansichtkaart die ik heb. Het paard van de pasha wordt omschreven als “Andalou-barbe”.

Mooi, helaas type niet zo duidelijk door het harnachement...
Idd, meer nog, zoals ik schreef, PRE en Lusi, zijn van oorsprong allemaal afkomstig van Iberisch-Berber kruisingen, de Spaanse genet. Zie wetenschappelijke recencie's.
Is dus in feite niet kruisen, maar wel herintroduceren van authentieke genen. Jammer dat dat nu minder gedaan wordt, maar daarom dat ik sensibiliseer.
Ikzelf verkoop niet, maar zou mooi zijn om te zien dat men in de toekomst die richting uitgaat, om te kruisen met Berber of Sorraia. Je krijgt echt wel meer kans op biomechanisch correcte, gezonde dieren. Eventueel dat er een stamboek komt, zoals de Azteca, want de kruising met quarter vind ik persoonlijk niet altijd een verrijking, gezien de issues die sommige quarters hebben.
Ik krijg pb veel vraag of ik verkoop, helaas niet, maar raad deze kruisingen ten zeerste aan.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 16:48

Helene Verseau had een enorme verzameling ansichtkaarten, Helaas is ze die kwijtgeraakt. Ik koop af en toe er een op internet, maar dat is best wel duur soms dus ik doe dat maar een enkele keer.

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 21:28

nicolanca schreef:
Hoe ze zullen uitgroeien is soms moeilijk te voorspellen: hier op deze foto was Briska 1 jaar en 9 maanden. Toen had je nog kunnen denken dat het een bonkig type zou worden[ [url=m/x6hrX6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat ik dat al iets beter kan weten, omdat ik de eerste generatie heb zien uitgroeien.
De tweede generatie is iets eleganter gebouwd. Berber x Lusitano gaf 2x een grover type, de Berber x Lusitano x PRE geeft iets eleganter homogeen gebouwd type. Logisch ook, gezien er 2x Iberisch aanwezig is.
Ze zijn erg fijn, dat hebben ze van hun vader mee, die dat weer van zijn moeder, mijn slanke PRE mee heeft.
Afbeelding

En dat was ook mijn opzet.
Barok is bij mij miserie, altijd te dik. Die iets grotere slanke die evenwichtig in elkaar zoals mijn buckskin nu, daar heb ik qua dik worden geen probleem mee.

Voor mij liefst niet teveel werk aan de voeten en liefst ook geen veearts kosten.

Oblicaja

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:39

Cambiar, heb jij een eigen pagina ergens? Ben echt benieuwd naar jouw paarden en alles :) heb net wel de fb groep gevonden van het project.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-21 01:54

Oblicaja schreef:
Cambiar, heb jij een eigen pagina ergens? Ben echt benieuwd naar jouw paarden en alles :) heb net wel de fb groep gevonden van het project.

Tof! Is de link in mijn onderschrift.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 23:28

Ik wou nog even een paar foto's delen van mijn F2 generatie.
Dus Lusitano x Berber x PRE.
Mijn streven was om meer square te fokken, natuurlijke balans.
De Berber was daar de beste kandidaat voor.
Ik ben best wel trots op mijn mannetje Tito (Palomino) en zijn halfzusje Mesquita (donker).
Ze zijn nu beide 1 jaar en 5 maanden. Het merrie'tje is kleiner, haar moeder is ook veel kleiner.
De palomino wordt groot.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gisteren avond is zijn toekomstig vriendinnetje uit Portugal toegekomen, een prachtig zwarte Lusitano merrie, fijn maar groot, geen barok type, mooi typisch Lusitano hoofd, dochter van stierenvechters lijnen, zowel moeder als vader, dus veel bloed.
Binnen een jaartje of 3 zou het de bedoeling zijn te kruisen.
Mijn richting gaat naar slank, atletisch met typische Lusitano uitstraling en hoofd. Heb zelf problemen gehad met barok, daarom nu richting pezig en atletisch. Beetje zoals de oudere types Andalusiers waren.
Quimera is gefokt door de staalharde stierenvechter Luis Rouxinol.
https://www.luisrouxinol.pt/?

Quimera'tje:

Afbeelding


Afbeelding

Ik heb haar gekocht van Nelson Gabado.
Quimera is de dochter van de stierenvechter Fenicio SS.
https://myalbum.com/album/tbiCR6WoQ2LmQy/
Veiga is de lijn die zowel in mijn Tito als Quimera zit. Het authentieke stierenvechtersbloed.
Omdat Quimera nog niet in mijn kudde kan, zal ze samen opgroeien met haar vriendinnetje Pezeta.
Pezeta is een zuivere Sorraia van bijna 3 jaar oud, met een ontzettend stabiel en rustig karakter, waarbij Quimera veel steun zal vinden bij deze drastische verandering.
(de grullo)
https://youtu.be/CtxiINFu7cI
Ik ben de uitdaging aangegaan goede, gezonde paarden te fokken met leergierig, aangenaam karakter (mijn Tito is een ongelofelijk zalig karakter en leert zeer snel), omdat mijn idee is dat het flink fout gaat met de fok van Iberische paarden.
Geen enkel van mijn veulens heeft stamboekpapieren. De moeders wel.
Ik verneem helaas van eigenaars vaak problemen, en dat zou in feite niet mogen, dat is afzien voor eigenaar en paard (zelf meegemaakt).
Mijn ervaring is dat kruisen betere immuniteit geeft, minder koliek gevoelig, betere hoeven en vooral dat de berber een korter, vierkante frame geeft, wat meer sterkte geeft in toplijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, Anike en 108 bezoekers