Jasper steeds een half jaar ouder (Fries x Haflinger)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Jasper steeds een half jaar ouder (Fries x Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:17

Beginnend bij 17 maanden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geëindigd bij 3 jaar en 2 maanden. Vanaf het begin af aan, we kochten hem met 15 maanden, 12/7 buiten en flink bijvoeren. Hij krijgt 200g grasbrok, 200g sojaschroot en 150g force. Lijnzaadolie leek hij op te jeuken, maar willen we binnenkort nogmaals proberen.

Er wordt nog altijd niet mee gewerkt en zijn ribben zijn (nog steeds) goed te voelen. Deze spieren zijn de basisbespiering. Hij is alles wat we gehoopt hadden en meer.

Clauwtje

Berichten: 1150
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:58

Wat een leukerd!! Hoe groot issie? Ik heb zelf ook een kruising fries haflinger, alleen dan een kleiner formaatje :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Jasper steeds een half jaar ouder (Fries x Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:42

Die ribben mag je best voelen, je mag ze niet zien. En ik vind hem hartstikke leuk maar hij is nu eigenlijk te dik. De spieren die jij denkt te zien zijn geen spieren. Hij heeft gewoon een onwijze spekhals. En ik vind dat ook mooi hoor. Maar het is niet goed.
Je moet hem sober voeren. Gewoon klein beetje basisbrok en voor de rest goed hooi. Daar doet hij het prima op. Succes met je leukerd!

Temeraire

Berichten: 3530
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Jasper steeds een half jaar ouder (Fries x Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:52

Wat leuk om hem zo op te zien groeien!
Echt een leuk paard! Op de laatste foto komt hij op mij ook over alsof hij wat te dik is, zou jammer zijn als het dadelijk de andere kant door slaat.
Nou weet je qua voer erg goed wat je doet volgens mij, dus dat komt vast goed :)

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 12:04

janderegelaa schreef:
Die ribben mag je best voelen, je mag ze niet zien. En ik vind hem hartstikke leuk maar hij is nu eigenlijk te dik. De spieren die jij denkt te zien zijn geen spieren. Hij heeft gewoon een onwijze spekhals. En ik vind dat ook mooi hoor. Maar het is niet goed.
Je moet hem sober voeren. Gewoon klein beetje basisbrok en voor de rest goed hooi. Daar doet hij het prima op. Succes met je leukerd!


De ribben zijn dus goed te voelen. Daarom had ik dat erbij gezet. Het is inderdaad een aandachtspunt, dus we zijn er scherp op. Qua kcal krijgt hij ongeveer een kwart basisbrok bijgevoerd, alleen dan met alleen maar nuttige stoffen en wat ruwvoer (pavo fibernuggets) zodat er wat in de bak terug te vinden is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:43

Mizora schreef:
janderegelaa schreef:
Die ribben mag je best voelen, je mag ze niet zien. En ik vind hem hartstikke leuk maar hij is nu eigenlijk te dik. De spieren die jij denkt te zien zijn geen spieren. Hij heeft gewoon een onwijze spekhals. En ik vind dat ook mooi hoor. Maar het is niet goed.
Je moet hem sober voeren. Gewoon klein beetje basisbrok en voor de rest goed hooi. Daar doet hij het prima op. Succes met je leukerd!


De ribben zijn dus goed te voelen. Daarom had ik dat erbij gezet. Het is inderdaad een aandachtspunt, dus we zijn er scherp op. Qua kcal krijgt hij ongeveer een kwart basisbrok bijgevoerd, alleen dan met alleen maar nuttige stoffen en wat ruwvoer (pavo fibernuggets) zodat er wat in de bak terug te vinden is.

Maar je moet ze voelen als je ze niet voelt is hij véél te dik. Je mag ze niet zien. Dat is een heel ander verhaal.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 12:55

Dat snap ik. Maar hij valt dus in die categorie. Hij is op een schaal van 1-9 een 6, soms een 6.5 (dan proberen we er iets aan te sturen,
Uiteindelijk zal dat waarschijnlijk een graasmasker worden overdag en s nachts graszaadhooi ). Voor een sportpaard is 5 ideaal, voor een racepaard 4, voor een weidepaard is 5.5-6 goed. Hij is dus een fractie aan de zware kant, maar nog niet te dik.

Hij is er wel gevoelig voor, dus we controleren minimaal eens per maand bewust, vandaar dat ik ook zeker weet dat de ribben goed te voelen zijn. Als 2-jarige had hij echt nog een volle schep voer nodig, dat is niet meer.

Zodra ik meer energie krijg wil ik het longeren gaan oppakken en dan rustig aan het beleren voor de wagen zodat hij met 4 kan gaan werken en dan met 5 onder de man beleren. Dan zakt hij wel terug naar de 5.5 verwacht ik. Maar op dit moment red ik dat niet, dus mag hij zo lang zijn ribben zo te voelen zijn zo blijven en worden er anders verdere maatregelen genomen. Dit soort paarden groeien gemiddeld gesproken juist sneller dicht met minder vitaminen, mineralen en eiwitten omdat ze het dan gaan proberen te compenseren met meer hooi eten.

Juist door deze spullen toe te voegen heb ik al een heel aantal paarden zie afvallen en tegelijkertijd gespierder zien worden, omdat ze niet langer hun tekorten hoefden bij te eten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:18

Mizora schreef:
Dat snap ik. Maar hij valt dus in die categorie. Hij is op een schaal van 1-9 een 6, soms een 6.5 (dan proberen we er iets aan te sturen,
Uiteindelijk zal dat waarschijnlijk een graasmasker worden overdag en s nachts graszaadhooi ). Voor een sportpaard is 5 ideaal, voor een racepaard 4, voor een weidepaard is 5.5-6 goed. Hij is dus een fractie aan de zware kant, maar nog niet te dik.

Hij is er wel gevoelig voor, dus we controleren minimaal eens per maand bewust, vandaar dat ik ook zeker weet dat de ribben goed te voelen zijn. Als 2-jarige had hij echt nog een volle schep voer nodig, dat is niet meer.

Zodra ik meer energie krijg wil ik het longeren gaan oppakken en dan rustig aan het beleren voor de wagen zodat hij met 4 kan gaan werken en dan met 5 onder de man beleren. Dan zakt hij wel terug naar de 5.5 verwacht ik. Maar op dit moment red ik dat niet, dus mag hij zo lang zijn ribben zo te voelen zijn zo blijven en worden er anders verdere maatregelen genomen. Dit soort paarden groeien gemiddeld gesproken juist sneller dicht met minder vitaminen, mineralen en eiwitten omdat ze het dan gaan proberen te compenseren met meer hooi eten.

Juist door deze spullen toe te voegen heb ik al een heel aantal paarden zie afvallen en tegelijkertijd gespierder zien worden, omdat ze niet langer hun tekorten hoefden bij te eten.

Spieren groeien echt niet van eten en niets doen. Jouw paard is ook niet gespierd al vind je het een mooie bespiering. Alles wat je ziet zitten is vet. Vooral zijn hals. Een halsspier is heel duidelijk geprononceerd. Dit is 1 vlak. Maar goed, wil je topic niet verpesten dus ik ga weer.