Een zucht en een traan,..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
espriensma12

Berichten: 7
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Groningen

Een zucht en een traan,..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 18:44

Helaas komt 2018 iets anders aan z'n einde dan we hadden verwacht..

Zo'n 4 jaar geleden waren we opzoek naar een nieuwe topper, als snel kwam Anna-Lena op ons pad. Een haflingermerrie van toen 7 jaar. Ik was opslag verliefd.

Afbeelding

In het begin hadden we wat startproblemen, maar langzamerhand vielen de puzzelstukjes op z'n plek.
Toch is Anna onder het zadel erg baldadig geweest, soms ging het een poosje goed (lees 2/3 week) en dan was het weer compleet mis. Niet willen draven en galloperen, alleen maar staken en bokken.

Afbeelding

Als maar doorgezet, aantal keer masseur, fysio, dierenarts en zadelpasser erbij gehad. Ze zat wat vast bij de schouders en lendenen, maar met een paar bezoekjes bij de masseur moest dit opgelost zijn. Dit was ook zo, maar helaas wel voor maar 2/3 weken..

Het voelde niet goed, Anna is een schat van een dier, onwijs slim en leergierig. Veel mensen langs de zijlijn vonden dat het een stukje karakter was of een gebrek aan opvoeding. Nog altijd hield ik vol dat het niet goed zat, dit is niet Anna.

24 November ben ik weer gaan trainen met Anna (zoals bijna elke dag), Anna was in het begin fijn te rijden maar het duurde maar even en ze ging weer in staking. Ik dacht bij mezelf :'dit kan niet goed zijn, mijn gevoel zegt dat er iets is.' Ik ben afgestapt en teleurgesteld met haar aan de hand gaan uitstappen.
Ze kijk me aan en begreep er niks van,.. toen ik dat zag, brak mijn hart en barstte ik in huilen uit.

Veel met mama gepraat dat weekend, gevraagd of er nog voor 1x (door een deskundige paardenarts) naar haar mocht worden gekeken. Gelukkig stond mama achter mij en hebben we een goede kliniek opgezocht. Maandag 26 November gebeld naar de paardensportkliniek in Wolvega, we konden dinsdag 27 November meteen terecht.

Aangekomen in Wolvega moesten we even wachten, minuten gingen voorbij en ik was ontzettend zenuwachtig. Later werden er röntgenfoto's, en als daar niks uit kwam, een echo gemaakt. Uit de foto's kwam niks, omdat ze nog suf was van de sedatie, direct een echo laten maken. Zelfde wilde ik hier liever niet bij zijn.

Weer tikten de minuten voorbij, het duurde en het duurde en het voelde gewoon niet goed..
Eindelijk mochten we terug naar Anna, nog helemaal suf stond ze daar naast de dierenarts.

En toen kwam het ,... 'Je pony mist een wervel.'
Eindelijk viel ook het laatste puzzelstukje op z'n plek.

Anna mist een wervel in haar rug (vlakbij het heupbeen), dit heeft ze als sinds de geboorte en hierdoor is de wervel voor het heupbeen helemaal vergroeid. Dit verklaarde al die jaren Anna haar gedrag onder het zadel.

Eenmaal in de auto barstte ik weer in huilen uit, het kwam (ook als was ik er op voorbereid) als een klap, maar tegelijk een last van m'n schouders :\ .

Anna mag bij ons blijven en komende zomer gaat ze bij de hengst en hopen we op een prachtig veulentje van haar. Helaas houd de sport en alles wat daar bij komt kijken hier op. Erg jammer, maar Anna hoeft geen pijn meer te lijden tijdens het rijden. Eindelijk begrijpen we elkaar en weet ik wat Anna me al dit jaren heeft willen vertellen.

Bedankt voor het lezen en misschien tot een volgende keer :wave:

Afbeelding


dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Een zucht en een traan,..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:51

Fijn dat jullie het nu weten en dat deze zo belangrijke puzzelstukjes ook op zijn plek is gevallen.
Helemaal super dat ze bij jullie mag blijven, ook naar het paard kun je een prachtige band hebben.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:56

Wat goed dat je je gevoel gevolgd hebt! En fijn dat ze bij jullie kan blijven. Misschien kun je nog leren mennen in de toekomst!

ryukapple

Berichten: 1762
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Een zucht en een traan,..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:03

Super dat je je hart bent blijven volgen en dat je haar daardoor nu kan helpen. Weet je alleen zeker dat het missen van een wervel niet erfelijk is? Zou enorm jammer zijn als je straks met een veulentje zit met hetzelfde probleem

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

espriensma12

Berichten: 7
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 19:06

ryukapple schreef:
Super dat je je hart bent blijven volgen en dat je haar daardoor nu kan helpen. Weet je alleen zeker dat het missen van een wervel niet erfelijk is? Zou enorm jammer zijn als je straks met een veulentje zit met hetzelfde probleem


Hier hebben we uiteraard meteen na gevraagd, de da zijn dat het niet erfelijk is en ook geen gevolgen heeft voor de dracht of etc.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: Een zucht en een traan,..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:18

Wow goed dat je naar jezelf en je pony bent blijven luisteren!! En wat fijn dat ze nog bij jullie kan blijven.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:24

Wat een ellendig nieuws zeg, :(:) maar goed dat jullie het nu weten.

Naast fok (wervel geeft geen problemen met de bevalling?) is mennen een optie voor haar of kan dat ook niet?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

TiffanyJoy

Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-11-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:25

Zou ze nog wel voor de wagen kunnen? Misschien is dat dan ook een leuke optie om met haar aan het werk te blijven.

SjonnieZ

Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Een zucht en een traan,..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:02

goed dat je jouw gevoel gevolgd hebt TS en fijn dat ze bij jullie mag blijven... das echte dierenliefde

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:25

Jeetje, inderdaad wat goed van je dat je de signalen van haar juist geinterpreteerd hebt, en onderzoek hebt laten doen.
En wat mooi dat ze bij je mag blijven. Een paard als dit hoort niet in de handel te belanden; helaas zullen er ongetwijfeld mensen zijn die er alsnog misbruik van maken.

Indien 200% is uitgesloten dat de afwijking écht niet erfelijk is, is dracht natuurlijk een mooie optie.

Wellicht is laten beleren voor de wagen een optie, maar ook dit zou ik zeker eerst met de DA bespreken. Ze hoeft dan geen gewicht echt te dragen, maar te trekken. Al moet ze hiervoor ook goed haar rug gebruiken, alleen dan op een geheel andere manier.

Hoe is ze met longeren/longeren aan dubbele longe?

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:57

Wow, TS, wat heb ik groot respect voor jou! Ik voel met je mee...

Die lieve Anna, wat een geluk dat ze bij jou terecht is gekomen.

Ik hoop dat je nog heel lang van haar kan genieten.

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

espriensma12

Berichten: 7
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-18 13:26

Wat een ongelovelijke lieve reacties! Doet me erg goed :j

karuna schreef:
Wat een ellendig nieuws zeg, :(:) maar goed dat jullie het nu weten.

Naast fok (wervel geeft geen problemen met de bevalling?) is mennen een optie voor haar of kan dat ook niet?


Dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, wel weet ik dat ze bij de vorige eigenaar is weggegaan omdat ze niet geschikt was voor het mennen. Dus ben bang dat het ook niet heel veel zin heeft, vind dit eigenlijks ook niet echt is voor haar :


JoyCiej007 schreef:
Jeetje, inderdaad wat goed van je dat je de signalen van haar juist geinterpreteerd hebt, en onderzoek hebt laten doen.
En wat mooi dat ze bij je mag blijven. Een paard als dit hoort niet in de handel te belanden; helaas zullen er ongetwijfeld mensen zijn die er alsnog misbruik van maken.

Indien 200% is uitgesloten dat de afwijking écht niet erfelijk is, is dracht natuurlijk een mooie optie.

Wellicht is laten beleren voor de wagen een optie, maar ook dit zou ik zeker eerst met de DA bespreken. Ze hoeft dan geen gewicht echt te dragen, maar te trekken. Al moet ze hiervoor ook goed haar rug gebruiken, alleen dan op een geheel andere manier.

Hoe is ze met longeren/longeren aan dubbele longe?


Aan de longeerlijn is een drama, waarschijnlijk ook omdat ze hier zich constant moet draaien en door een vergroeide wervel voor het heupbeen, gaat dit ook niet zonder pijn en moeite. Ik heb haar altijd zonder lijn en touwtjes gelongeerd in een afgezette cirkel. Dit leverde het minste strijd op

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:28

Fijn dat je dit nu weet en dat je daarom begrijpt waarom ze altijd zo deed.
Wat geweldig dat ze bij jullie mag blijven! Dat laat zien dat jullie een hele mooie band hebben :j

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AstridJ, Dammie, Gerliev, Montgri, Sky_As en 20 bezoekers