Valkbonte Tinkerhengst Finnegan door Nikki de Kerf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine_B
Berichten: 50
Geregistreerd: 30-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:52

Wat een prachtige Tinker!! Die actiefoto's zijn gaaf!

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Valkbonte Tinkerhengst Finnegan door Nikki de Kerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:03

Wauw wat een prachtig paard <3 <3

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:06

Wat een waanzinnig gaaf beest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:13

Ik vind hem echt mooi. Zou er alleen zelf niet mee dekken. Vind zijn benen en behang aan de benen een slag te licht. Verder is hij wel heel erg gaaf en zit goed in elkaar! Maar goed, dat is smaak :D

Heb jij overigens jou ene merrie nog? :) Vond dat wel een super gave tinker!

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Valkbonte Tinkerhengst Finnegan door Nikki de Kerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:47

Qua kleur: hij draagt 1 cremegen (want dat is altijd zo bij valk) dus heb je 50% kans dat het veulen het krijgt. Afhankelijk van de kleur vd merrie kan dat valk, palomino en smokey black geven. Al dan niet met bont.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Valkbonte Tinkerhengst Finnegan door Nikki de Kerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:10

Een te tinkerige tinker ... :D Dat vind ik humor.

Gave foto's van een gaaf paard met zo te lezen, vooral een gaaf karakter.

Uiterlijk van een paard is een kwestie van smaak. Ik had een haflingerige haflinger en heb nu een niet-arabierige arabier. Allebei vond/vind ik ze de leukste pony van Nederland (sorry TS).

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:12

Troi, das niet helemaal afhankelijk van de merrie. Als deze prachtige heer 2 zwartgenen heeft, zal er nooit een vosveulen uit komen, al laat je hem een vos merrie dekken. Als hij 2 agouti genen heeft, zal er nooit een zwart veulen uit komen. Dat ie 1 crème gen heeft, ben ik het wel mee eens, ongeacht merrie heb je met deze hengst altijd 50% kans op een crème verdunning.

Gezien het feit dat zijn ene nakomeling op dit moment bruin is, uit een zwarte moeder, weet je dus nog niks. Mocht ie komend jaar een vos of zwart veulen geven, al dan niet verdund, weet je al wat meer.

Ik vind hem een plaatje. Die bles, die ogen, wauw. Hij is helemaal perfect.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:22

djinnie schreef:
Troi, das niet helemaal afhankelijk van de merrie.

Klopt hoor. Ik wilde het wat simpel houden dus sloeg veel over. Want de merrie zou ook creme drager kunnen zijn waarmee cremmello, perlino en smokey cream mogelijk worden. Maar dan wordt het een halve genetica les :D

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 19:34

Wat overweldigend, zoveel reacties, dankjulliewel!! Finn gaat nog naast zijn hoefjes lopen.

@DeMolenhoek, we moeten niet vergeten dat Finn pas net 3 jaar is geworden. Ik zie de sokken wel steeds voller worden, net als de manen. Hij heeft inderdaad geen hele dikke benen, maar wel passend bij het geheel. En dat zal natuurlijk nog verder uitzwaren de komende jaren. Maar mega zwaar zal hij in de gewrichten niet worden, daardoor is zijn beweging wel enorm sterk en functioneel, wat hem -in de toekomst- ook tot een fijn rijpaard maakt. Voor ons is hij dus de ideale mix van rastypisch en functioneel. Zijn sokken waren ook vochtig door het weer tijdens deze shoot. Dit was afgelopen zomer

Afbeelding

En welke merrie bedoel je? De bruinbonte reus? Die loopt hier nog hoor! Heb even niet veel foto's voor handen, maar dit was zij afgelopen zomer met haar veulen. Eveneens valkbont van kleur, maar met een andere bloedlijn dan Finn.
Afbeelding

@kleurtjeskenners. Finn is gewoon getest op kleur, hij is homozygoot zwart, heterozygoot agouti en heterozygoot tobiano.

Wat dus betekent dat hij bruin-, zwart- en valkkleurige nakomelingen kan geven, en allemaal ook in de bonte variant. Dit onafhankelijk van de kleur van de merrie. Als de merrie een speciaal kleurtje draagt dan zijn er nog meer variaties mogelijk.

Zo hebben we zelf onder andere een zilvervalk merrie en een palomino merrie, bij de eerste kan er ook zilver doorgegeven worden en uiteraard een combinatie van 2 cremegenen. En bij de palomino weten we zeker dat het veulen vosdragend zal zijn. Maar we hebben ook een homozygoot agouti + homozygoot tobiano merrie (die is dus voor het oog gewoon bruinbont), daarvan weten we dat een veulen alleen maar bruinbont of valkbont kan worden. Echter is deze merrie nu gedekt met een cremello hengst, omdat we dan 100% zeker zijn dat er een valkbont veulen uit komt wat vosdragend is.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Valkbonte Tinkerhengst Finnegan door Nikki de Kerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:41

Rete gaaf dier.
Perfecte proporties!

Heb hem al een poosje in het vizier voor mijn snoetertje.
Wat is zijn stokmaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:44

Candy/Phoebe denk ik? Want dat is toch jou eigen merrie en de rest van kennissen? Of gooi ik nu alles door elkaar :=

Hij zit echt gaaf in 1 hoor :j Het plaatje klopt helemaal. Had even de leeftijd niet in acht genomen. Sorry. Ik geloof dus ook dat hij zeker nog gaat verzwaren :j Zou wel willen dat ik een sooty valk had staan. Maar helaas, Charlotte blijft effen bruine eruit poepen. Ze is 1 maal gedekt geweest door een silverhengst en ja hoor. Effen bruin _O- Niets silver aan :')

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 20:06

Hij is voor het laatst officieel gemeten in juni 2018, toen was hij 1.49. Toen hij thuis kwam is hij thuis gemeten op 1.50. Wat het nu is durf ik je niet te zeggen, maar minder dan dat zal het niet zijn. Zijn vader is officieel gemeten op 1.58, zijn moeder was ongeveer even groot, dus wellicht dat Finn nog wel iets erbij krijgt. En anders heeft hij het vast door!

@deMolenhoek, Natuurlijk is Phoebe er nog! We rijden endurance en zijn nu 1 keer gestart, komend jaar is het doel klasse I goed uit te rijden.
Afbeelding

Op papier is dat inderdaad de verdeling, maar in praktijk loopt het behoorlijk door elkaar. Op papier heb ik ook nog een jonge hengst lopen :)

En verder, als je geen valk kan fokken, dan maar 1 kopen! Al zou je wellicht wel een gok kunnen maken. Je hebt dan een hengst nodig met dubbel creme, daarvan zijn er enkele in de benelux inmiddels. In combinatie met een bruine merrie is de kans op valk dan aanzienlijk aanwezig. Zeker als de hengst dan ook nog eens agouti bij zich draagt.

Onlylienn

Berichten: 125
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:34

Wat een knapperd <3

Larissa___

Berichten: 313
Geregistreerd: 19-10-08

Re: Valkbonte Tinkerhengst Finnegan door Nikki de Kerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:38

Wauw, wat een knap dier!! Dat blauwe oog maakt het af <3

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:43

Zo dan wat een knapperd <3 wat groeit hij prachtig uit en dan is hij nog pas 3! Dacht eigenlijk dat ik er wel uit was voor de toekomstige date voor Sanya maar Finnegan zou denk ik ook een zeer goede match zijn. Gelukkig heb ik nog even de tijd :D

Maar wat n eer om zo’n prachtig dier te mogen werken <3

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 21:14

Mooie foto's!

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 21:17

nee joh... wat een paard!!
ik vind hem echt prachtig, helemaal mijn type paard, qua uiterlijk, die appeltjes en zelfs maanoogjes! en zijn uitstraling! ziet er echt heel heel mooi uit. en hij lijkt me nog lief ook <3 <3 <3

Fris

Berichten: 826
Geregistreerd: 06-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 22:16

Wat een prachtig paard <3

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:40

Schitterende hengst <3 Prachtige valk sooty kleur!

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Valkbonte Tinkerhengst Finnegan door Nikki de Kerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:46

Wow schitterend paard en prachtige, heel bijzondere kleur!!!

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:27

RoyceMack schreef:
Ondanks dat mijne ook Finn heet, 25% tinker is en ook appeltjes heeft, vind ik deze Finnegan te tinkerig.
Als ie een sportievere coupe zou hebben en minder sok, zou het voor mij echt een plaatje zijn. Hoe ziet hij eruit met zijn manen in een hengsten vlecht oid?


Te tinkerig ??!! 8)7
Euh ... het is een goedgekeurde TINKERhengst.

@ TS: wat een schitterend beest! Je moet wel apetrots op hem zijn!!

welmoed__

Berichten: 6564
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Valkbonte Tinkerhengst Finnegan door Nikki de Kerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:32

Ik ben niet zo van de tinkers (behalve het bonte dat ze hebben, hihi) maar deze vind ik toch wel erg gaaf!
Prachtig dier!

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Valkbonte Tinkerhengst Finnegan door Nikki de Kerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:20

Sjeetje wat een gaaf paard! :oo Ook hier iemand die over het algemeen geen tinkerfan is, maar man man wat een plaatje.

Heb je ook filmpjes van zijn bewegingen?

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Valkbonte Tinkerhengst Finnegan door Nikki de Kerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:27

Waauuw wat een plaatje!

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Valkbonte Tinkerhengst Finnegan door Nikki de Kerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:28

Oh wauw! Mooi hoor