Van blij ei naar...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Van blij ei naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 19:46

..ongelukkig ...naar blij

Hoi allemaal!
Het is alweer een tijd geleden dat ik een topic heb aangemaakt over mijn IJslander Spuni. Er is in die tijd zoveel gebeurt...
Het begon eigenlijk bij de verhuizing in april. Naar een stal waar hij 24/7 buiten kwam te staan in een grote kudde. Dit wou ik erg graag en het zag er veelbelovend uit. Tot dat...

Laten we bij het begin beginnen. We waren net gearriveerd en hou zou aan het begin enkel worden ingeschaard tussen de shetlanders. Dan kon hij even wennen aan zijn nieuwe plek. Best een goed plan dacht ik zo! Dat vond Spuni ook wel. Al snel had hij een drietal accessoires (aka minions) uitgekozen die hem overal naartoe achtervolgde.
Afbeelding

Als snel daarna werd hij na overleg ingeschaard tussen de 'grote' paarden (de grootste was denk ik 1.55). Dit leverde veel geklooi op, dat had ik verwacht, zo gaat dat nu eenmaal in kuddes. Gelukkig is Spuni redelijk makkelijk. Hij hoeft niet perse een leidersrol maar wel een paard die zich niet ondersteboven laat lopen. Hij is wel van zijn eigen 'zone'.
Afbeelding

De rijomgeving was echt fantastisch! Wat een heerlijke ritten heb ik hier gemaakt! Prachtige natuurlijk en de rustige plekjes kon je opzoeken.
Afbeelding

Tot er opeens een omslagpunt kwam. Opeens kreeg ik hem niet meer te pakken op het weiland. Nu had hij al vangproblemen, maar deze waren ontzettend goed onder controle te houden. Ik heb echt uren achter hem aangelopen. Gedrag dat ik in geen jaren heb gezien. De staleigenaar dacht dat het kwam door het lekkere lange gras. Maar ik wist wel beter. Hij moest ergens van geschrokken zijn. Het is geen grappenmaker. Achteraf vond ik meters lang ijzerdraad in het weiland. Gezien de kale plekken op zijn achterbenen vermoed ik dat hij er in had gezeten. Ik heb hem toen een tijdje apart in de paddock gehad tot hij weer een beetje tot rust was gekomen. Zelfs zijn hooi was te spannend om aan te raken...
Na een tijdje mocht hij weer het land op. Dit leek hij echt verschrikkelijk te vinden. Er bleef constant onrust in de kudde door de merries die hengstig werden. Voor Spuni hoeft dat allemaal niet zo. Hij wil gewoon lekker rustig zijn ding doen.
Afbeelding

Op het gegeven moment kwam ik er achter dat Spuni een wondje had aan de binnenkant van zijn been. Dit werd groter en besloot daarom de dierenarts te bellen. Wat het is geweest weten we niet. Waarschijnlijk een soort van ontsteking. Omdat het na het hebben van een bultje, naar bultje openmaken, naar een enorm dik been ging moest hij wederom in de paddock blijven. Hij kreeg een antibiotica kuur en moest rustig aan doen.
Toen dit op het gegeven moment beter ging besloot dat hij de wei weer op mocht. Maar dan wel apart met een paar shetlanders. Dit was prima. Tot ik een bericht kreeg... Je paard ligt in de sloot. Spuni in de sloot? Gelukkig hebben de mannen hem daar eruit kunnen trekken. Maar dit was zo vreemd. Spuni gaat niet zomaar de sloot in?
Kort daarna kreeg hij aan één been mok. Ik dacht wellicht door de sloot? Ik besloot terug te kijken naar wat er allemaal gebeurt was in deze korte periode van 3 maanden. Er gebeurde allemaal van die rare dingen die ik in de afgelopen 8 jaar geen één keer voorbij heb zien komen. De rechterfoto heb ik als laatste op deze stal gemaakt. Hij zag er slecht uit. Te mager en ongelukkig. Hij heeft denk ik ruim een maand binnen gestaan in de paddock. Ik was er vrijwel twee keer per dag, om te kijken of hij überhaupt nog wel leefde... En om hem meer hooi te geven.
Afbeelding

Wellicht een mooie vergelijkingsfoto. Links stond hij net op deze stal. Een open blik en ontspannen mondje. De rechterfoto was na 3 maanden. Een lege blik met een gespannen bekkie. Toen besloot ik naar wat anders te zoeken.
Afbeelding

Al vrij snel vond ik gelukkig een andere stal. Wat vrij lastig was omdat op veel stallen de paarden veel binnen staan. Ik wilde hem 24/7 buiten houden. Hier kwam hij met drie andere paarden te staan. Klein, rustig, simpel maar netjes. Meer hebben we niet nodig.
Afbeelding

Al snel ging hij de goede kant op. Hij begon goed aan te zetten. Werd weer wat blijer.
Afbeelding

Ook hier zoeken we naar de perfecte rondjes om te rijden. Ook hier lukt dat wel! Als je maar beseft dat er een snelweg in mijn rug zit :+
Afbeelding

Maar helaas hebben we hier ook al onze eerste tegenslag gehad. Ik haalde hem met grasgroen snot de wei uit. Benauwd en niet lekker. Ik wist wel hoe laat het was dus wederom dierenarts erbij gehad. Helaas een slokdarmverstopping gehad. Na wat medicatie ging het gelukkig een stuk beter. Op het moment is hij enkel nog wat snotterig. (de verstopping was vorige week vrijdag).
Afbeelding

Het was even spannend maar gelukkig gaat hij weer de goede kant op. Hij blijft altijd zo een vrolijk kereltje.
Afbeelding

Als afsluiter een foto met mijn bolide :7
76 pk *D
Afbeelding


Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Van blij ei naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 19:52

Wat fijn dat het nu weer beter gaat! En wat goed dat je zo goed naar hem geluisterd hebt :) Je ziet duidelijk het verschil. Ik hoop dat jullie nog een heleboel plezier van elkaar mogen hebben :)

senna21

Berichten: 11806
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 19:53

Wat een verhaal. Hoe oud is hij?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 19:53

senna21 schreef:
Wat een verhaal. Hoe oud is hij?


Hij is nu 21 jaar :)

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 19:56

Ach ja spuni, ik weet nog dat je toen een topic over hem opende omdat hij toen zo moeilijk te vangen was.
Wat heb je wat met hem beleefd zeg, jullie band is er vast veel sterker van geworden.
Fijn dat het nu goed gaat! :D

AshieNL
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Van blij ei naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:57

Hee Phen,

Wat een vervelende periode is dit geweest zeg! Maar wat goed dat je zo goed naar je paard bent blijven luisteren. Hij boft met z’n baasje :)

bertbart
Berichten: 203
Geregistreerd: 29-12-14

Re: Van blij ei naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:02

wat een verschil!! je ziet wel dat die het nu veel fijner heeft!! :)

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 21:19

ellepel schreef:
Ach ja spuni, ik weet nog dat je toen een topic over hem opende omdat hij toen zo moeilijk te vangen was.
Wat heb je wat met hem beleefd zeg, jullie band is er vast veel sterker van geworden.
Fijn dat het nu goed gaat! :D


Onze band was altijd wel sterk. Ik snapte er alleen toen niks van waarom hij zich niet liet vangen :+ Gelukkig gaat het echt heel goed sinds hij heeft geleerd om naar mij toe te lopen. Kan ook zonder halster staan, is het alleen deze zomer niet van gekomen... := Op zijn nieuwe plekje heeft hij wel al zonder halster gestaan. Alleen nu nog even om omdat hij niet helemaal gezond is en zo iemand anders hem wat makkelijker kan pakken.

Maar het is echt mijn beste vriend! Zo lief ondanks zijn moeilijkheden af en toe (en deze zomer heel veel!). We maken zoveel mooie ritjes <3

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Van blij ei naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:41

Super dat je zo goed luistert naar je paardje en het juiste plekje hebt gevonden voor hem. Ik wens jullie een hele fijne tijd toe samen! Je hebt een prachtige Ijslander!

girlyggirl

Berichten: 3092
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:15

Herkenbaar. .was met mijn connemara ook verhuisd naar een fijne stal met veel weidegang maar helaas ook veel paarden en merries en ruinen door elkaar. Ik vond haar altijd in het uiterste puntje vandaan van waar de rest stond en swinters stond ze na 3 uur buiten met smart bij het hek te wachten of ze alsjeblieft naar binnen mocht. Daarbij oogde ze altijd moe. Nu verplaatst naar iemand aan huis samen met onze andere pony en staan ze met zn 3e.. ik heb mn blije, stoute pony weer terug♡ al is t voor mij daar een stuk minder leuk :o

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Van blij ei naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 16:21

Bedankt voor de lieve reacties.

senna21

Berichten: 11806
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:35

Mocht hij de komende tijd niet echt opknappen, zou je nog kunnen laten onderzoeken of hij Cushing heeft.
Gezien de vrij arme bespiering, weerstandsklachten, leeftijd etc., zou ik dat niet onmogelijk achten.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

AM01
Berichten: 139
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:50

Dat is waar ik ook aan zit te denken. Cushing ook wel PPID genoemd. Zou hem er maar eens op laten testen. Het labonderzoek is tot 30 oktober gratis. Dierenarts moet je wel betalen.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Van blij ei naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 22:00

Ik wil hem zeker laten testen op PPID. Maar niet nu tijdens de seasonal rise. Ik wil hem volgend jaar laten testen.

Op het moment is hij weer goed op gewicht. Hij staat nog op het land en krijgt slobber met supplimenten bijgevoerd. Hij is blij, levendig en zit goed in zijn vel.
Wel een erg dikke vacht. Vandaar ook mijn bedenkingen of hij geen PPID heeft.

AM01
Berichten: 139
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Van blij ei naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:15

Waarom niet nu? De testen houden rekening met de seasonal rise. De normaalwaarden van de testen zijn dan verhoogd. Je weet dan wel of hij in het heeft of in de gevaren zone zit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eskimo en 69 bezoekers