Het leven als paardenmeisje in China

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 00:15

Wauw wat gaaf! Dit lijkt me echt een super leuke ervaring!

Een tijdje geleden zag ik ook een vacature voorbij komen. Over 5 maanden ben ik afgestudeerd dan zou ik zoiets graag willen doen in China. Helaas alleen nog wel 22.


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:44

Mies schreef:
. Helaas alleen nog wel 22.



wees juist blij ,daar is niets Helaas aan! *\o/* nog jong en een leven vol met ongeschreven avondturen!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:00

Ik snap het antwoord van TS heel goed. Vergis je ook niet dat er in dit land genoeg kinderen zijn die minder zorg en eten krijgen als deze paarden. Dat relativeert wel. Als ik als ouder zou moeten kiezen tussen het welzijn van een paard en dat van een kind dan deed het paard een stapje naar achteren en niet een kind. In NL zijn we zo rijk dat we deze keuzen helemaal niet (meer!) hoeven te maken maar in China nog wel. Nu hebben deze dieren de mazzel dat ze in een luxe manege staan en de uitbaters nu niet direct hoeven te kiezen tussen mensenwelzijn en dierenwelzijn maar veel medewerkers zullen uit een situatie komen waarbij dat nog anders was (of is, ik hoop was) en dus niet snappen waarom het vele voeren nu zo'n big deal is. Evenals het vele buiten spelen van de paarden, mochten zij vroeger als kind waarschijnlijk ook niet. De paarden doen hun werk en zien er gezond uit dus dan is de rest toch tijd en geldverspilling?


Simpelweg zeggen dat deze mensen dan maar geen dieren zouden moeten houden is natuurlijk nogal betuttelend en onrealistisch. Als wij vroeger geen paarden hielden op een slechte manier (volgens onze visie nu!) dan hadden wij ons niet kunnen ontwikkelen tot een vrij diervriendelijke manier van paardenhouden nu immers.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:16

Ik vind het super leuk om te lezen/meelezen!! Ik ben zelf 5 jaar geleden in China geweest, in niet bijzonder toeristische plekken en ik vond het een super leuk/interessant land. Zo'n enorm verschil met hier. Ik was toen misschien zelfs te jong om het allemaal te beseffen en ik wil zeker nog eens terug gaan. Dat je zo'n kans krijgt is natuurlijk ook uniek en ik begrijp heel goed dat je hem aangenomen hebt!

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:23

[quote

Simpelweg zeggen dat deze mensen dan maar geen dieren zouden moeten houden is natuurlijk nogal betuttelend en onrealistisch. Als wij vroeger geen paarden hielden op een slechte manier (volgens onze visie nu!) dan hadden wij ons niet kunnen ontwikkelen tot een vrij diervriendelijke manier van paardenhouden nu immers.[/quote]

Dat is mooi gezegd!!! Mijn eerste pony kreeg ik 35 jaar geleden en die stond grotendeels op stal, soms in de wei maar ook nog eens zonder maatje.......we wisten niet beter in die tijd. Gelukkig is het nu veel verbeterd maar dat moest inderdaad ontwikkeld worden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 17:20

Mies schreef:
Over 5 maanden ben ik afgestudeerd dan zou ik zoiets graag willen doen in China. Helaas alleen nog wel 22.


Gewoon na je studie proberen om ergens als 'working student' aan de slag te gaan! Kan je tegen reiskosten vergoeding, kost en inwoning, en soms ook wel zakgeld aan de slag en een mooie reiservaring opdoen.


dresjoepie schreef:
Alleen dat niet zelf opzadelen en poetsen dat vind ik erg jammer ik snap dat het in die cultuur zo werkt maar ja het zijn beesten he geen fiets :+ Doen jullie extra dagen of theorie over paarden waarom ze doen wat ze doen enz?

Ps misschien kun je er een wedstrijd van maken ;)


Goeie!!

Wat we nu doen is het volgende en heel on- Chinees: De allereerste les voor iedereen onder de 18 is poets en zadel en met paard loop les. Plus een kwartiertje rijden/paardzitten.
Er zijn ouders die daar onderuit willen, want ja... Kind komt toch PAARDRIJDEN??


Vanaf dan is het meestal alleen rijden. Alleen fanatieke Kids met ouders die het wat meer tijd gunnen komen eerder of blijven wat langer om te 'helpen'.

Op de wedstrijddag hebben we ook theorie toets. En we hebben twee tienerlessen op wat hoger niveau waarbij we stimuleren om eerder te komen en zelf te zadelen. Kom je later en meld je dat dan doen wij het alsnog (gebeurt regelmatig haha).

Dit is een beetje cultuur en ook het statusgevoel. Opzadelen doet het personeel zegmaar... Volwassenen daar is de revolutie nog niet bespreekbaar. Die leveren we de service van het gezadelde paard.

Groot voordeel is dat onze paarden niet nukkig zijn met aansingelen of lastig met het bit indoen. Dat is op veel maneges het gevolg van het (goedbedoelde) 'geklungel' van de beginner namelijk.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:36

Gaaf om eens te zien!

Qua wedstrijden en theorie /verzorging:
In Frankrijk haal je verschillende Galop certificaten om wedstrijden te mogen rijden. Dat zou in China voor meer kennis en status kunnen zorgen.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:43

Wat leuk dat je dit allemaal uitlegt! Een soort kijkje in de Chinese cultuur.
Ik snap heel goed dat je deze unieke kans hebt aangenomen, erg leuk.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 18:40

Jes schreef:
Gaaf om eens te zien!

Qua wedstrijden en theorie /verzorging:
In Frankrijk haal je verschillende Galop certificaten om wedstrijden te mogen rijden. Dat zou in China voor meer kennis en status kunnen zorgen.


Frankrijk verkoopt zelfs het hele Galop pakket aan Chinese ondernemers. Verderop hebben we een ponyclub die dit heeft, leuk detail: ze zitten op het dak van een winkelcentrum. :D

In de praktijk is er geen/onvoldoende toezicht op en gaan de Chinese werknemers al snel weer hun eigen ding doen waardoor het hele concept weer op losse schroeven komt. Enkel je lessysteem verkopen en een handleiding geven of af en toe langskomen is (nog) niet voldoende lijkt het.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:42

Op het dak van een winkelcentrum, hoe moet ik dát voor me zien :')


dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 04:29

Goed te horen dat jullie het iig proberen meer kan je ook niet doen! Bij ons vinden ouders de opzadel en poets les ook te belachelijk ( uitzondering daar gelaten) Terwijl de kinderen het echt heel leuk vinden!

Meile
Berichten: 837
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Almere

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:32

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe ik me dat voor moet stellen, een manege op het dak van een winkelcentrum!
Ik vind het echt heel leuk om je berichten te lezen en te zien hoeveel moeite je doet om alles op rolletjes te laten lopen, volg je topic dan ook met veel plezier

MCSchout

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-09-14

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:55

Wat gaaf, dit moet ik even volgen. :D

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:04


Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:13

Ach nouja.. Ik weet nog dat toen ik begon vooral mijn moeder of een ouder kind de klos was wat betreft het poetsen en opzadelen. Ik poetste dan een schouder ofzo en wel zo zachtjes dat het alsnog over moest :+ . Ik kan me voorstellen dat dat met Chinese kleine kinderen ook zo is.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:25

Ashleytjuhh schreef:
Leuk om te volgen :j

Ik was ook benieuwd naar het op het winkelcentrum dus heb even google geraadpleegd.
https://www.gettyimages.co.uk/search/2/ ... &sort=best |

Hier staan wat fotos ( Ik denk van de begin fase)


Wow! Dan maar hopen dat er nooit eentje op hol slaat en over de hekken heen gaat! :brr:

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:04

Haha exact mijn gedachte soesita!

...

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:32

Er zijn meer van dat soort stallen in China. Een kennis van mij heeft bij een stal gewerkt in een winkelcentrum op de bovenste verdieping. Hij stond met pony’s in de lift :’)

Lumi

Berichten: 4437
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:37

lideli schreef:
Er zijn meer van dat soort stallen in China. Een kennis van mij heeft bij een stal gewerkt in een winkelcentrum op de bovenste verdieping. Hij stond met pony’s in de lift :’)


Het omhoog krijgen kan ik me wat bij voorstellen :')

Wat ik me vooral afvraag nu, wat nou als een pony daarboven overlijdt. Moet die dan dood in de lift? Met een takel naar beneden?

En ik hoop ook echt dat er inmiddels wat hogere hekken staan, zodat niet zo'n kindje over de rand valt.


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:08

Ik heb onlangs nog een Belgische architect raad gegeven over mogelijkheden om het dak van zijn ontwerp als paddock te gebruiken :D na mijn input zag hij er toch vanaf.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

mxren
Berichten: 71
Geregistreerd: 04-02-15
Woonplaats: Gelderland

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:58

Wat ontzettend gaaf! Ik ga je verhalen zeker volgen. China is echt een super interessant land

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:15

In een overbevolkte stad met een slechte luchtkwaliteit is dat dak nog niet eens zo'n slecht idee.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:36

@Lienie_F ik denk niet dat er nagedacht wordt over ‘wat als een pony dood gaat’. Maar ik denk dat hij dan inderdaad met de lift naar beneden gaat.

Wat ik begreep is dat de pony’s ook in de lift moeten om van de stallen naar de rijbaan te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:50

Kelly_ann schreef:
Jes schreef:
Gaaf om eens te zien!

Qua wedstrijden en theorie /verzorging:
In Frankrijk haal je verschillende Galop certificaten om wedstrijden te mogen rijden. Dat zou in China voor meer kennis en status kunnen zorgen.


Frankrijk verkoopt zelfs het hele Galop pakket aan Chinese ondernemers. Verderop hebben we een ponyclub die dit heeft, leuk detail: ze zitten op het dak van een winkelcentrum. :D

In de praktijk is er geen/onvoldoende toezicht op en gaan de Chinese werknemers al snel weer hun eigen ding doen waardoor het hele concept weer op losse schroeven komt. Enkel je lessysteem verkopen en een handleiding geven of af en toe langskomen is (nog) niet voldoende lijkt het.

Ik zie nu echt voor me dat ze daar vanaf vallen. :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers