Het leven als paardenmeisje in China

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:36

Super leuk om een update te lezen, dank je wel!

Moest wel lachen om de foto met het halster :D heerlijk

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:04

Super leuke zeg! Ben je dit jaar ook nog naar China geweest?

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:28

Leuk om weer een update te lezen!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 08:45

Letizia schreef:
Super leuke zeg! Ben je dit jaar ook nog naar China geweest?


Ja joh... en dat was nog niet zo eenvoudig hoor! :D

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:14

Ik volg je topic stilletjes mee. Weet jij waarom Chinezen voor veel geld dure sportpaarden opkopen in Europa, waar komen die terecht? Heb je buiten zo'n manege ook particuliere trainingstallen oid? In welk opzicht komen die overeen of verschillen die juist van traings- en handelsstallen in Europa?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 15:32

Ja, dure sportpaarden vertrekken vaak naar China omdat de mensen het beste willen. In China zelf zijn/waren eigenlijk geen warmbloedpaarden. Er zijn hier voornamelijk lokale rassen en volbloeden. De lokale paardjes zijn last en -lange afstands paardjes. De volbloeden zijn meestal gefokt (en gebruikt)als renpaard. Er lopen hier ook wel wat kruisingen tussen volbloed en lokale rassen. Eigenlijk zijn dat hele beste paardjes!

Het westerse paardrijden (springen vooral, maar ook wel dressuur nu) is in razendsnel tempo populair. Maarrrrr nog steeds voor de rijke elite...zeker in de grotere steden zijn er best wel wat vermogende klanten.
Men wil kwaliteit in huis halen hier en ook erg graag snel op hoog niveau kunnen presteren. Dan wil je dus het beste paard mét ervaring en bewezen prestaties op stal hebben.
Dat loopt wel af en toe een beetje spaak met het niveau van de ruiter. Leren lichtrijden en voltes rijden lukt beter op een fijn manegepaard dan op een sensibel Grand prix paard :')
Maar, ook dat besef komt er nu wel degelijk!

Je hebt de sportstallen, meestal in eigendom van een liefhebbende vermogende zakenman. Met ruiters die niet persé zelf voor de sport hebben gekozen, maar nu eenmaal in dienst waren bij deze baas en er zo zijn 'ingerold'. Vaak staat er ook wel wat in pension van klanten die een enkele keer per week (of zelfs zelden tot nooit) hun paard komen rijden. Soms ook fanatieke en ambitieuze sportliefhebbers die dagelijks trainen en beter willen worden. Toch is dat lastig hier omdat er aan alle kanten van je wordt verwacht optimaal te presteren (werk/school/sport/talen/etc.)

Je hebt de manege's, die sinds enkele jaren als paddenstoelen uit de grond (of op daken van winkelcentra) verschijnen. Daar zie je veel kinderen die dankzij trotse ouders kunnen leren paardrijden, meestal naast hun dans, muziek, zwem en zeillessen.
Uit die groep komt nu wel een generatie op die nu tiener zijn en die écht gepassioneerd zijn van paardrijden. Vaak zullen de ouders op dat punt gaan zoeken naar een goed leerpaard waarmee ze kunnen shinen in de ring!

Sinds kort merk ik ook dat het toerisme te paard booming is hier. Logisch nu meer mensen kunnen rijden en men door Corona enkel binnen eigen land op vakantie kan. Mongolië, Yunnan of Xinjiang (ja die ene provincie van de Oeigoeren) tegen de grens van Kazachstan zijn adembenemend mooi! Hiervoor gebruiken ze natuurlijk het lokale ras!

Polo wordt er ook wel gespeeld hier (criollo's) en boogschieten te paard is ook nog wel een levende traditie.

Fokkerij is er nog amper..... En ik snap wel een heel klein beetje waarom. Dit vergt in eerste instantie een flinke investering. Voordat je een veulen hebt grootgebracht en klaar hebt om als volwassen paard een wedstrijd te winnen ben je jaren verder. Dus dat is relatief 'oninteressant'.
Ik ken er een paar hier die wel wat fokken, onder andere de KWPN hengst Zambuka is hiernaartoe gekomen om zowel in de sport actief te zijn als voor nakomelingen te zorgen.
https://www.horses.nl/dressuur/kwpn-hen ... ver-china/

De ontwikkelingen gaan snel, dus de hele industrie rondom paardensport is redelijk gevestigd nu. Rijbaanbodems, boxen, materialen, tuigage, veeartsen, hoefsmeden, supplementen. Je ziet het assortiment, de mogelijkheden en de kwaliteit gewoon met de maand groeien. :list:
Een van onze manegeponies heeft sinds kort zelfs een op op zijn rug aangemeten zadel.

Afbeelding

Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6922
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:38

Ik vind dit toch altijd zo'n leuk en leerzaam topic, blijf vooral posten hoor!!!

En manage's op daken, echt bizar.. Kan me er niets bij voorstellen... haha

mysa

Berichten: 10465
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:46

Zeker leuk en leerzaam!

Anoniem

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:54

Super interessant zeg! :D

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:56

Ik lees graag de updates. Erg interessant.

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:23

Zo interessant dit topic! Fijn dat je dit zo met ons wilt delen.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:27

Ik vind het ook super interessant. een nakomeling van mijn vorige fokmerrie waar ik de hengst nog voor had uitgekozen loopt nu in Hong Kong. Dus best heel leuk. (ik sta alleen niet als fokker geregistreerd omdat ik de merrie had verkocht).

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:30

Ik blijf die ontzettende prestatiedrang in veel aziatische culteren bijzonder vinden.
Ik vraag me dan een beetje af of dat leuk is voor die kinderen. Rijden de meeste kinderen paard omdat ze dat zelf echt leuk vinden of zodat de ouders bij hun rijke vrienden kunnen opscheppen dat hun kroost een dure westerse sport beoefenen?
Lijkt me erg lastig om overal altijd maar het beste in te moeten zijn.

Verder vind ik het super leuk en interessant om je topic te volgen!

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:39

Genieten. Fijn weer updates.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:59

Laurora schreef:
Ik blijf die ontzettende prestatiedrang in veel aziatische culteren bijzonder vinden.
Ik vraag me dan een beetje af of dat leuk is voor die kinderen. Rijden de meeste kinderen paard omdat ze dat zelf echt leuk vinden of zodat de ouders bij hun rijke vrienden kunnen opscheppen dat hun kroost een dure westerse sport beoefenen?
Lijkt me erg lastig om overal altijd maar het beste in te moeten zijn.

Verder vind ik het super leuk en interessant om je topic te volgen!

Dit heb ik dus ook. Vind dat op de één of andere manier best wel lastig.
In de US merkte ik al veel meer 'prestatiedrang' en druk, dat vond ik al pittig. Laat staan als het nog eens 10x pittiger is.

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:15

Jaaaaaa update, wat leuk! Volg dit topic graag, erg interessant

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:54

Zo leuk om je verhalen te lezen Kelly!

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:44

Heel leuk en interessant om te lezen, bedankt voor je update!

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:32

Ja het is een heel andere cultuur, maar wel interessant om al deze informatie te lezen. Dus superfijn, ts, ik blijf je volgen.

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:56

Hoe is dat voor jou trouwens? Voel jij ook de drang om te moeten presteren?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 05:59

Ik zie wat de druk met kinderen doet hier en ik probeer niet teveel erin mee te gaan.

Zo ben ik al wel eens lesklantjes verloren omdat ik op de ponies vaak spelletjes speel. Dat was niet serieus en leerzaam genoeg.
Terwijl ik ervan overtuigd ben dat je via spel heel veel leert, spelletjes motiveren en stimuleren, spelletjes maken handig en zelfstandig etc.

Gelukkig hecht onze baas veel waarde aan het Nederlandse (westerse) systeem en krijgen we de kans onze visie gewoon te gebruiken. Het grappige is dat dat toch wel aanslaat en onze rijschool hoog staat aangeschreven. Dat motiveert sterk om toch onze eigen koers te blijven varen.

Ik heb zelf nog wel eens wat moeite met het feit dat ik in Nederland slechts een gemiddeld en niet bijzonder getalenteerd paardensporter ben. In China kijken ze op tegen mijn kennis en kunde.
In het tempo van de business hier voel ik de druk om mijn cv op te schroeven om in ieder geval het gevoel te hebben dat ik de ontwikkelingen voor blijf.
Maar het is lastig bijscholen, presteren op wedstrijden etc. Als je maar 6 maanden per jaar in ieder land bent.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 20:31

Ik weet niet hoor, als ik foto's van jouw rijden voorbij zie komen in dit topic dan denk ik wow, ik zou willen dat ik dat kon. Maar ik snap enigzins wel wat je bedoelt, je wil toch altijd blijven leren en vooruitgang boeken.

Hoe ziet jouw leven in Nederland er uit? En hoe ben je eigenlijk op het punt uitgekomen waar je nu bent?

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:39

Ik hoop, ook voor de kinderen, dat jullie systeem echt aan gaat slaan. Althans, jullie zijn hoog aangeschreven, dus eigenlijk is het al gelukt... ;)

Maar ik hoop daarmee dat de kinderen nu naar paardrijles gaan en niet de prestatiedrang voelen die ze op elk ander vlak in hun jonge leven voelen.
Al tuurlijk, het is de cultuur daar, ze zullen de druk/prestatiedrang (vanuit hun familie) zeker voelen. Maar als deze al minder groot is dan ze 'gewend' zijn... Dat zou toch wel ontzettend mooi zijn!
En dan heb jij daar een behoorlijk grote rol in. Bijzonder :*

Oef ja. Dat kan ik me wel voorstellen. Maar ik denk dat elke professional dat in zijn/haar eigen vakgebied voelt... ;)

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:04

""Je hebt de manege's, die sinds enkele jaren als paddenstoelen uit de grond (of op daken van winkelcentra) verschijnen."""""

Kun je dit ergens opzoeken? Ik kan er geen beeld bij plaatsen

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:48

vivana schreef:
""Je hebt de manege's, die sinds enkele jaren als paddenstoelen uit de grond (of op daken van winkelcentra) verschijnen."""""

Kun je dit ergens opzoeken? Ik kan er geen beeld bij plaatsen


Ik ook niet, had al op Google ingetyped maar kwam niks naar voren. Ik geloof het zeker maar kan me het echt niet voorstellen.