Het leven als paardenmeisje in China

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:59

Kelly_ann schreef:
JoSav, ik weet niet of je ooit nog een stukje gaat schrijven over het mongoolse ras. Ik ben in ieder geval gek op deze dieren!

Mongoolse paardjes zijn fantastisch! :D En spijkerhard.
Ik ben zeker van plan ook hier eens de aandacht wat op ze te vestigen, al voorzie ik niet dat er dan ineens een run op ze komt en iedereen aan de Mongool gaat, haha. :+ Hoe leuk ze ook zijn.

Wat grappig, die doe het zelf mestboy met pollepel. :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Yoshja
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:07

Ik ben niet vaak actief, maar wil toch graag via deze reactie jouw topic blijven volgen. Zelf ook ooit in het buitenland gewoond en mis dat door deze verhalen toch wel erg!

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 00:00

Leuk topic, ik hoop dat je je ervaringen blijft delen. Ik woon ook in het buitenland, maar 'slechts' in Frankrijk. En daar zijn de cultuurverschillen tov paarden vaak al verbijsterend, dus kan me voorstellen dat je in China helemaal een cultureshock kreeg in eerste instantie qua paardenwereld. Ben je van plan ooit helemaal te emigreren?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 16:51

China is wel echt even wat anders ja. Hoewel ik de cultuur in zuid Europa ook best vind verschillen met de onze.

Afgelopen weken dus visite van de familie, zo fijn om mijn leven hier en alles eromheen te laten zien!

Een van de grote dingen waar hun mond van openviel was dat je werkelijk ALLES met je telefoon doet hier.

Zoals reizen. Ik heb een app waarmee ik trein en vliegreizen kan boeken. Een app waarmee ik door de poortjes van de Metro ga en na mijn reis automatisch wordt afgeschreven.
Maar de leukste heet hier Didi; Het Chinese - super succesvolle- equivalent van Uber. Ook omdat ik niet mag (en wil) autorijden hier. Bovendien is dit legaal, de overheid heeft zich er gewoon in gemengd onder het mom "If you can' t fight them, join them".

Stap 1, kies je vertrekpunt. De GPS laat zien waar je bent en jij pint op de kaart waar je in de auto wil stappen. Kan werkelijk op iedere straathoek.
Stap 2, kies waar je heen wilt. Typ het adres (en het werkt ook in het Engels!) of de naam van bv. Het restaurant waar je heen gaat.
Stap 3, kies de auto. Wil je een gewone wagen? Een luxere? Een busje? Een limo? Of een good old taxi? Prijs varieert maar je betaalt in NL al meer voor de bus.
Stap 4, een van de auto's in je buurt reageert en komt je halen. De aanrijtijd is meestal maar een paar minuten.
Stap 5, dit down, buckle up and enjoy the ride :D de app volg je reis op de voet en je betaalt ook meteen via de app.


Afbeelding

Afbeelding

Ohja... Overdag is er best veel file. Het aantal auto's in Shanghai is nu dan ook streng gereguleerd. Niet Shanghainese kentekens komen de stad in de spits niet in. Je moet op de snelweg blijven. Shanghainese kentekens met een 1 of 9 moeten op maandag thuis blijven, 2 op dinsdag etc. Een kenteken verkrijgen is tegenwoordig heel erg duur.

Dan mijn portemonnee... Die ligt thuis :D
Ik betaal hier alles met telefoon. Mijn bank is gekoppeld aan mijn WeChat wallet. En WeChat is dan weer de Chinese broer van WhatsApp. Die dus ook een soort Facebook functie heeft en een zogenaamde 'Wallet'. Ik open mijn app. Scan de QRcode van de winkelier of de winkelier scant mijn QR. Ik klik voor akkoord mijn code in en de betaling is rond.
Geen pasjes meer, geen cash... Klantenkaart? Miles sparen? Flesje drinken uit de automaat? Telefoon erbij, ff scannen, akkoord geven en je hebt het!

Binnenkort meer foto's! Dit is met mijn mobiel getikt..

Een groet vanuit het verre oosten :D

Afbeelding

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:00

Wat een leuke update Kelly! Grappig dat je zo al je betalingen etc kan doen! Is dat niet fraude gevoelig trouwens?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 17:10

De veiligheid (ook online) is enorm hoog hier. Een van de voordelen van het strenge overheidstoezicht...

Nadeel is dat alles wat online gebeurt in de gaten wordt gehouden, gefilterd en indien nodig geblokkeerd.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:45

Wat gaaf! Maar je kan dus ook niet op facebook en whatsapp?

Door je topic zijn we toch stiekem een beetje verliefd geraakt op de mooie plaatjes in topic & gaan we china en misschien in ‘19 bezoeken!
Hoor wel van veel mensen die in china geweest zijn dat de mensen erg onbeschoft zijn? Hoe ervaar jij dat?

S <3

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 13:03

Bokt gast tot nu toe best goed haha! WhatsApp en Facebook alleen met een omweg.

Chinezen onbeschoft. Ja en nee. Op straat is het niet bepaald de gewoonte om gedag te zeggen of je met een ander te bemoeien. Tenzij je verkoper bent van toeristische meuk, dan is het net als in alle andere landen: "Hello, you buy nice bag? Good price!" Verder kunnen Chinezen goed duwen, voordringen, herrie maken, rotzooi dumpen, rochelen/boeren/slurpen etc. Al is dat bij de jongere generaties al een stuk minder.

Maar als je wel in gesprek raakt of klant bent in hotel oid. Dan is men uitermate vriendelijk en behulpzaam. Hiërarchie is hier belangrijk en goed voor je klanten of relaties zorgen ook!
Ik voel me hier absoluut veilig, er wordt echt goed gezorgd voor je als westerse gast. En als je de toeristische trekpleisters gaat bezoeken, neem dan de gewoonte om ook een blokje om te lopen. Daar leer en zie je zoveel meer van het echte China.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:38

Kan dat via een omweg, je niet gigantisch in de problemen brengen?

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:48

Wauw wat wijs! En wat dapper alles achterlaten en naar zo een andere manier van leven daar!

:¨·.·¨:
`
·. Gijs van de Hertoghoeve
Gijs staat ter dekking via KI Gijs op facebook
viewtopic.php?f=250&t=1873568

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:46

super gaaf zeg!!! {:}

fight for what you want and you will never lose

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 11:18

eclair98 schreef:
Kan dat via een omweg, je niet gigantisch in de problemen brengen?


Weet ik eigenlijk niet... Ik weet wel dat een hele grote groep mensen gebruik maakt van VPN om de firewall van de overheid te omzeilen. En er zit natuurlijk een zeker belang bij om expats in het land te tolereren. Inclusief hun westerse media. Dat botst met de bescherming die de overheid wil bieden versus de vooruitgang die ze nastreven.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Yonker

Berichten: 13500
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:31

Wat grappig dat alles zo via de telefoon gaat!!
Maar wat nou als je telefoon leeg is? Dan heb je dus wel een probleem := Al die apps zullen ook wel batterij vreten.

Always be yourself unless you can be a Unicorn then always be a Unicorn!!!!

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:25


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:37

De valk-achtige? Daaronder staat toch Colorado Ranger? Lijkt me sterk dat een vertegenwoordiger van dat ras uit Nederland komt. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-12-18 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:39

Ik ben wel blij dat mijn paarden daar niet staan..

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:45

emr schreef:
Niet geheel ontopic. Maar Faline, is deze van jou geweest? https://www.instagram.com/p/BraL_OvgrmG ... 1fch2kdbrz.


Ah gossie, ik dacht toen ik het zag dat ze gelukkig nog contact hadden met elkaar..totdat je die linkse ziet. -O-

Een leuk inkijkje weer in het chineze leven, lijkt me best raar dat de overheid alles in de gaten houd en dus ook alles wbt het internet. En dat je dan juist alles via de telefoon doet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:10

Oh god, wat ontzettend gaaf.

Ik heb een aantal jaar terug ook het aanbod gehad om naar China Te gaan. Klanten die we op dat moment hadden wouden heel graag dat ik mee terug ging.
Toendertijd direct mee gezegd, was net 18 en vond het allemaal maar eng en raar.
Als ik dus nu zo zie bij jou krijg ik toch wel spijt, echt wauw!
Snap het wel dat je het daar naar je zin hebt!

IG: daniquewensink1995
Free Venda v. Sir Fashion Z1+11
Ironstone-O v. Johnson L1+10

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:23

Weer even bijgelezen!
Wat bizar, een paarden flat. Ik kan mezelf er nou echt niks bij voor stellen.
Jij gaat dus 2x per jaar naar China om te werken? En bent ongeveer 3-4 maanden in NL als ik het goed begrijp?

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 02:12

emr schreef:
Niet geheel ontopic. Maar Faline, is deze van jou geweest? https://www.instagram.com/p/BraL_OvgrmG ... 1fch2kdbrz.


Ja klopt, dat is kharamel! Hij staat daar in de box van een ander paard.
Filmpje komt ineens overal voorbij.
Wel heel erg leuk om weer eens wat van hem te zien :j
Voor Chinese begrippen, heeft hij het daar gelukkig wel aardig. Ruimte voor verbetering is er altijd, maar hij ziet er niet slecht uit.
Kreeg ook nog wat foto's en daarop kun je zien dat hij nog steeds mooie highlights in de manen heeft, wat er op duidt dat hij toch genoeg zonlicht moet zien, want anders krijg je dat niet. (Dan zouden de manen nagenoeg zwart zijn)
Dat stelt me ook wel gerust.

Heb wel vaak spijt gehad hoor van de verkoop, maar op dat moment was ik dusdanig ziek dat ik niet eens wist of ik ooit weer zou kunnen rijden. Ik vond het ook zonde om hem als weideornament aan te houden en kreeg toen vanuit het niets ook dat aanbod. In de eerste instantie zei ik ook dat hij niet te koop was, maar ze hielden wel aardig aan en uiteindelijk toch eens gaan nadenken en door de omstandigheden toen toch die knoop doorgehakt.
Zonder zijn verkoop had ik mijn huidige 2 merries Rose en Auri ook niet gehad, dus het heeft ook wel weer moois gebracht hoor, maar als ik hem terug kon halen en de dames ook kon houden, dan gister nog. :o

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 06:32

Ontzettend leuk om je verhaal te volgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110617
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 06:34

Ik vind hem er toch wel een beetje sneu bij staan :o
Ook door het verhaal dat ze niet op de wei komen etc.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Anoniem

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:38

Maar ze gaan overdags toch wel samen in paddocks? Of is dat neus strekken over de rand van de museumstal het enige contact dat ze met andere paarden hebben?

Caitlin_K
Berichten: 3753
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:59

Zo te zien komen ze ook buiten. Afbeelding
Dit was op zoeken ; naar de tags van de museum naam. Staan ook foto’s van de stallen bij. Bij meer tags zie je paarden rollen in de waterbak etc.

Never make eye contact with anyone while eating a banana


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 44 bezoekers