Het leven als paardenmeisje in China

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 23:06

Mjetterd schreef:
Kelly_ann schreef:
Heilan ga ik in oktober naartoe, ze hebben veel westerse mensen in dienst dus de welzijnsstandaard zal vrij hoog zijn. Ik weet dat de museumpaarden iedere dag slechts een paar uur in hun 'vitrinestal' staan. Veel mensen zullen dit plaatje wel herkennen denk ik, het is een paardenmuseum met alle rassen ter wereld:
[ Afbeelding ]



Ik had hier nog nooit van gehoord. Wanneer je er bent geweest zou je dan verslag willen doen en foto's :D!? Ik ben heel benieuwd namelijk.

En wat bijzonder dat er een pony van een bokker staat!

Ik hoop vooral dat de welzijnsstandaard inderdaad hoog is, ben erg benieuwd hoe TS het gaat ervaren.

Dit is het filmpje waar ik persoonlijk niet heel blij van werd:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 23:10

Wauw, heel gaaf avontuur zeg! Doe je vast een heleboel ervaring mee op.

Wat mij wel op valt, als er hier op bokt gesproken wordt over een manege/stal waarbij de paarden geen weiland hebben, staat heel bokt op z'n achter poten. Maar dat is hier toch ook het geval? En daar hoor ik niemand over? Hoe kan dat?

idylle
Berichten: 5797
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 23:16

AmoorM schreef:
Wauw, heel gaaf avontuur zeg! Doe je vast een heleboel ervaring mee op.

Wat mij wel op valt, als er hier op bokt gesproken wordt over een manege/stal waarbij de paarden geen weiland hebben, staat heel bokt op z'n achter poten. Maar dat is hier toch ook het geval? En daar hoor ik niemand over? Hoe kan dat?


Gaat dit dan niet vooral om paarden die tussen de 12 en 24 upd op stal staan, dus maar 2 of 3 uurtjes in een paddock komen?

Hier (op de fotos te zien) is de ruimte waarin paarde vrij kunnen bewegen veel ruimer als de paddocks bij ons. Dat maakt ook veel verschil denk ik.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 23:49

Wat een super leuk topic! Ik ga zeker volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 00:07

Citaat:
Ik hoop vooral dat de welzijnsstandaard inderdaad hoog is, ben erg benieuwd hoe TS het gaat ervaren.

Dit is het filmpje waar ik persoonlijk niet heel blij van werd:
[ Video ]


O wauw, ik kende de foto's maar had er nog nooit een filmpje van gezien. In plaats van museum van het paard hadden ze het het museum van stalgebreken kunnen noemen. :(
Het zou best kunnen dat ze maar een paar uur per dag in deze museumhokjes staan, maar om in die paar uur zoveel ellende te laten zien moeten de overige uren er ook niet al te gezellig uitzien. Goed dat ze mensen zoals de TS invliegen, want het lijkt me extreem gevaarlijk om een paard te verkopen naar zo'n land waar de eigen bevolking geen enkele basiskennis heeft over wat paarden zijn en wat ze nodig hebben. Ik snap dus goed dat ze duur personeel uit Europa invliegen, maar ik zou mijn paard nooit naar zo'n land durven te verkopen, want ook al staat hij op het ene centrum waar het wel goed geregeld is, wat als eigenaar A hem zat is en doorverkoopt?
Maar wel heel fascinerend om zo een kijkje achter de schermen te krijgen via dit topic!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 00:30

xyzutu2 schreef:
Citaat:
Ik hoop vooral dat de welzijnsstandaard inderdaad hoog is, ben erg benieuwd hoe TS het gaat ervaren.

Dit is het filmpje waar ik persoonlijk niet heel blij van werd:
[ Video ]


O wauw, ik kende de foto's maar had er nog nooit een filmpje van gezien. In plaats van museum van het paard hadden ze het het museum van stalgebreken kunnen noemen. :(
Het zou best kunnen dat ze maar een paar uur per dag in deze museumhokjes staan, maar om in die paar uur zoveel ellende te laten zien moeten de overige uren er ook niet al te gezellig uitzien. Goed dat ze mensen zoals de TS invliegen, want het lijkt me extreem gevaarlijk om een paard te verkopen naar zo'n land waar de eigen bevolking geen enkele basiskennis heeft over wat paarden zijn en wat ze nodig hebben. Ik snap dus goed dat ze duur personeel uit Europa invliegen, maar ik zou mijn paard nooit naar zo'n land durven te verkopen, want ook al staat hij op het ene centrum waar het wel goed geregeld is, wat als eigenaar A hem zat is en doorverkoopt?
Maar wel heel fascinerend om zo een kijkje achter de schermen te krijgen via dit topic!


Brr wat naar dat filmpje. Ik zou idd ook nooit een paard daarheen willen verkopen. En arme kindjes die moeten presteren. Unieke ervaring voor jou, dat wel. Ik zou het niet volhouden.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 01:09

Wat gaaf om door te lezen en wat een ervaring doe je zo op! Ik ga je volgen hoor.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 02:42

Ik wil hier eigenlijk geen welzijnsdiscussie van maken, maar ik wil er wel even op reageren. Over het algemeen kan je zeggen dat de welvaart in een land het dierenwelzijn ook optrekt. Bedenk dat Nederland (na b.v. Zweden) het zó goed heeft dat er urenlang discussie gevoerd kan worden of je wel of geen bit/ijzers/loopstal gebruikt.
Dit land heeft het welzijn voor de mens soms nog niet eens op orde, en de contrasten zijn groot. Datzelfde kan je zeggen voor de dieren, tel daarbij op dat mensen, maar ook bedrijven met dieren vaak geen idee hebben wat ze doen. Je komt als dierenliefhebber uit het 'westen' dan ook echt dingen tegen die je schrijnend kan noemen. Dan kan je moeilijk gaan doen over een stalondeugd, maar de prioriteiten liggen ergens anders kan ik je zeggen.

Ik besef me heel goed dat onze paarden (waarschijnlijk) nooit in hun leven in een weiland met gras zullen staan. Daarentegen hebben wij hier paarden staan die gered zijn van een vreselijke plek, mager, vol wonden, wormen en vreselijk bang voor mensen. Bovendien heeft mijn collega hier heel hard gevochten voor het stalmanagement zoals het nu is. Als zij of ik twee weken afwezig is loopt het al spaak met kleine maar belangrijke dingen. Nu komen de dieren dagelijks in de groep buiten, dat zal men al snel niet meer doen. Omdat je het directe nut ervan niet ziet. Waarom vier voerbeurten per dag als het er ook twee kunnen zijn? Waarom een beschimmeld stuk hooi weggooien als de paarden het gewoon opeten? Waarom een dik bed zaagsel als het ook met minder kan?

Bovendien zijn we ook 'gewoon' een manege, waar onze paarden soms best moeten afzien omdat het talent van de Chinese ruiter niet altijd ligt bij het paardrijden. Waar kinderen soms simpelweg de kracht niet hebben om te drijven en je van die klapperende schopbeentjes krijgt om überhaupt in draf te komen. Dat moet je ze dan later weer afleren... Als ik de bokt discussies lees kunnen we de boel wel opdoeken :list:

Maar zo zit de wereld niet in elkaar. Je doet wat je kan en ik weet dat ik en alle andere westerse (paarden)collega's in dit land veel betekenen voor de dieren waarmee we werken. En er komen daarmee ook steeds meer Chinezen bij die meer weten, kennen en doen voor het dierenwelzijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 03:36

Ik vind het wel een nuttige discussie. Er zijn ook steeds meer mensen die de paardensport in vraag stellen, ook die van het rijke westen, en in mijn ogen alleen maar terecht. Want is tijdelijk ‘leed’ tot het beter wordt eigenlijk wel aanvaardbaar? En hoe ver mag dat gaan?
Ik merk dat ik me zelf hier steeds meer vragen bij stel...

Jouw foto’s zien er alleen maar leuk uit TS. Maar van dat museum keert mijn maag om.

Ze hebben daar echt een heel andere visie op dieren. In de zoo alles in betonnen hokken, bezoekers gooien eten bij de dieren.

maras

Berichten: 2341
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:02

Kelly-Ann ik vind dat je de situatie hierboven prachtig verwoord!! Veel plezier nog in China en ik blijf je interessante updates graag volgen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:53

Het is ook een interessante discussie Poes. Alleen denk ik wel dat het zich leent voor een eigen topic. Ik snap dat TS in dit topic wil laten zien hoe zij het doet op haar plek, niet hoe er in het land in het algemeen naar dieren gekeken wordt.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:53

Kelly het was ook absoluut geen aanval en ik vind het heel interessant om jouw ervaringen te lezen.
Wat ik echter las van 'westerse standaard' en wat ik op dit soort filmpjes zag kwam gewoon niet overeen. En ik denk dat mensen zonder achtergrondinformatie er dan een heel ander beeld bij krijgen dan het in werkelijkheid is.
Hoe ik het persoonlijk zie is dat het welzijn inderdaad behoorlijk achterloopt, en dat er mensen zoals jij heel hard werken om dat te verbeteren. En dan is jullie kennis en inzet heel belangrijk, maar dat maakt niet dat de huidige standaard al zo is dat het te vergelijken is met wat hier als voldoende wordt beschouwd. Dat is niet jouw schuld en het is heel informatief om te lezen hoe jij en je collega's daarmee om gaan, maar die kanttekening mag er wel bij volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:57

poes schreef:
Ik vind het wel een nuttige discussie. Er zijn ook steeds meer mensen die de paardensport in vraag stellen, ook die van het rijke westen, en in mijn ogen alleen maar terecht. Want is tijdelijk ‘leed’ tot het beter wordt eigenlijk wel aanvaardbaar? En hoe ver mag dat gaan?
Ik merk dat ik me zelf hier steeds meer vragen bij stel...

Jouw foto’s zien er alleen maar leuk uit TS. Maar van dat museum keert mijn maag om.

Ze hebben daar echt een heel andere visie op dieren. In de zoo alles in betonnen hokken, bezoekers gooien eten bij de dieren.

Nuttige discusie ja, kan best, maar daar is dit volgtopic over de belevenissen van TS niet de plek voor, wellicht kun je er een topic over openen?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:15

Niets is goed en niets is slecht, het is een waarde oordeel, een aangeleerd waarde oordeel zelfs. Wat jij goed vind, vind een ander slecht en vise versa.

Wij douche met zuiver drinkwater, terwijl er op andere plekken mensen niet eens zuiver water hebben om te drinken. Is het dan goed dat wij dat doen? Of is dat slecht dat wij dat doen?

Dingen zijn, maar niets is per definitie goed of per definitie slecht. Dat verschilt per land, per cultuur en zelfs per persoon... Maar ook in welke tijd je leeft, 100 jaar geleden dacht men heel anders over dingen dan nu, maar was dat goed of slecht? Geen van beide.

Op zich interessante discussie, maar hoort hier niet thuis. Dit topic is bedoeld om ts te volgen over haar avonturen in China en ik vind het ontzettend leuk om de verschillen te zien. :j

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:26

Als je vindt dat die hier niet thuishoort, dan moet je zelf natuurlijk geen verhandeling van 3 alinea's over jouw mening gaan houden :)

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:52

Wauw, wat ontzettend gaaf! Ik moet voor mijn opleiding stage gaan lopen in het buitenland. Dus super interessant om te kijken hoe dat er in China aantoe gaat. Wat een gave kans!

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:14

Afgelopen jaar heb ik een aantal paarden weggebracht naar China. Naar Beijing maar ook naar Shanghai. Leuk om te zien waar jij werkt.
Als ik het had geweten was ik langs gekomen :))

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:19

Wauw wat een prachtige kans!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:09

Kelly_ann schreef:
Dit land heeft het welzijn voor de mens soms nog niet eens op orde, en de contrasten zijn groot. Datzelfde kan je zeggen voor de dieren, tel daarbij op dat mensen, maar ook bedrijven met dieren vaak geen idee hebben wat ze doen. Je komt als dierenliefhebber uit het 'westen' dan ook echt dingen tegen die je schrijnend kan noemen. Dan kan je moeilijk gaan doen over een stalondeugd, maar de prioriteiten liggen ergens anders kan ik je zeggen.

Ik besef me heel goed dat onze paarden (waarschijnlijk) nooit in hun leven in een weiland met gras zullen staan. Daarentegen hebben wij hier paarden staan die gered zijn van een vreselijke plek, mager, vol wonden, wormen en vreselijk bang voor mensen. Bovendien heeft mijn collega hier heel hard gevochten voor het stalmanagement zoals het nu is. Als zij of ik twee weken afwezig is loopt het al spaak met kleine maar belangrijke dingen. Nu komen de dieren dagelijks in de groep buiten, dat zal men al snel niet meer doen. Omdat je het directe nut ervan niet ziet. Waarom vier voerbeurten per dag als het er ook twee kunnen zijn? Waarom een beschimmeld stuk hooi weggooien als de paarden het gewoon opeten? Waarom een dik bed zaagsel als het ook met minder kan?


Ik denk op zich dat als ze maar lang genoeg mensen als jullie over de vloer hebben dat het bewustzijn van wat een paard écht nodig heeft vanzelf wel binnen sijpelt. Maar in de tussenliggende fase betekent elk vertrek van een 'Westerse' medewerker waarschijnlijk inderdaad weer een teruggang in welzijn. Is dat niet deprimerend als je weer terugkomt en alles is weer een stap terug gezet?

Het gevaarlijkst aan zo'n land lijkt me niet eens dat de professionals niet weten wat een gelukkig paard is, maar dat het grote publiek ook geen flauw idee heeft wat een paard is/nodig heeft. In Nederland heb je de dierenbescherming bij wijze van spreken al op de stoep als wandelaars zien dat je waterbak nog maar halfvol is. ;) Maar daar kunnen paarden mager en gewond rondwandelen in manegelessen zonder dat iemand een probleem ziet. Hoe groot is dan de kans dat je als paard op een goede stal belandt, en hoe groot is de kans dat je daar tot het einde van je leven goed verzorgd mag blijven?
Maar nu moet ik zeggen dat ze daar bijvoorbeeld in Griekenland ook wel een handje van hebben, dus het is ook zeker niet alleen een Chinees probleem.

Elitedeux

Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:29

Wauw wat gaaf!

Anoniem

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:38

Ach, niet alles begint perfect (en perfect zal het bijna nooit worden). China lijkt al vooruit te gaan op het paardenwelzijn door westerse mensen te laten komen.
Komt vast wel goed daar. Lijkt me echt heel gaaf ook om zo'n kans te krijgen, daar te werken en te laten weten wat jij van alles denkt. Als er over een paar jaar nog steeds mensen gezocht worden dan kijk ik er misschien nog een keer naar, want dit is zeker iets wat ik ook zou doen en interessant vind.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:00

Wat leuk om te horen hoe het daar gaat in China wat een lef ook gewoon ff naar China :D

Alleen dat niet zelf opzadelen en poetsen dat vind ik erg jammer ik snap dat het in die cultuur zo werkt maar ja het zijn beesten he geen fiets :+ Doen jullie extra dagen of theorie over paarden waarom ze doen wat ze doen enz?

Ps misschien kun je er een wedstrijd van maken ;)

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:12

Kelly_ann schreef:
Ik wil hier eigenlijk geen welzijnsdiscussie van maken, maar ik wil er wel even op reageren. Over het algemeen kan je zeggen dat de welvaart in een land het dierenwelzijn ook optrekt. Bedenk dat Nederland (na b.v. Zweden) het zó goed heeft dat er urenlang discussie gevoerd kan worden of je wel of geen bit/ijzers/loopstal gebruikt.
Dit land heeft het welzijn voor de mens soms nog niet eens op orde, en de contrasten zijn groot. Datzelfde kan je zeggen voor de dieren, tel daarbij op dat mensen, maar ook bedrijven met dieren vaak geen idee hebben wat ze doen. Je komt als dierenliefhebber uit het 'westen' dan ook echt dingen tegen die je schrijnend kan noemen. Dan kan je moeilijk gaan doen over een stalondeugd, maar de prioriteiten liggen ergens anders kan ik je zeggen.

Ik besef me heel goed dat onze paarden (waarschijnlijk) nooit in hun leven in een weiland met gras zullen staan. Daarentegen hebben wij hier paarden staan die gered zijn van een vreselijke plek, mager, vol wonden, wormen en vreselijk bang voor mensen. Bovendien heeft mijn collega hier heel hard gevochten voor het stalmanagement zoals het nu is. Als zij of ik twee weken afwezig is loopt het al spaak met kleine maar belangrijke dingen. Nu komen de dieren dagelijks in de groep buiten, dat zal men al snel niet meer doen. Omdat je het directe nut ervan niet ziet. Waarom vier voerbeurten per dag als het er ook twee kunnen zijn? Waarom een beschimmeld stuk hooi weggooien als de paarden het gewoon opeten? Waarom een dik bed zaagsel als het ook met minder kan?

Bovendien zijn we ook 'gewoon' een manege, waar onze paarden soms best moeten afzien omdat het talent van de Chinese ruiter niet altijd ligt bij het paardrijden. Waar kinderen soms simpelweg de kracht niet hebben om te drijven en je van die klapperende schopbeentjes krijgt om überhaupt in draf te komen. Dat moet je ze dan later weer afleren... Als ik de bokt discussies lees kunnen we de boel wel opdoeken :list:

Maar zo zit de wereld niet in elkaar. Je doet wat je kan en ik weet dat ik en alle andere westerse (paarden)collega's in dit land veel betekenen voor de dieren waarmee we werken. En er komen daarmee ook steeds meer Chinezen bij die meer weten, kennen en doen voor het dierenwelzijn.




wat een goed geschreven antwoord!!

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:11

dresjoepie schreef:
Wat leuk om te horen hoe het daar gaat in China wat een lef ook gewoon ff naar China :D

Alleen dat niet zelf opzadelen en poetsen dat vind ik erg jammer ik snap dat het in die cultuur zo werkt maar ja het zijn beesten he geen fiets :+ Doen jullie extra dagen of theorie over paarden waarom ze doen wat ze doen enz?

Ps misschien kun je er een wedstrijd van maken ;)


Haha goeie :')

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 23:04

Wat gaaf!!
Super interessant om te lezen hoe het er daar aan toe gaat, ik ga het topic zeker volgen