Het leven als paardenmeisje in China

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Korat

Berichten: 25
Geregistreerd: 19-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:34

Afgelopen november voor 10 dagen naar shanghai geweest, en als ik dit had geweten had ik een bezoekje gebracht! Waar in shanghai zit je?

Een vriend studeert daar voor een half jaar, wij waren hem opzoeken. Was wel even een cultuurshock :+
De didi hebben we trouwens wel flink misbruikt :') Zullen we lopen? Neejoh bestellen wel een didi, kost geen drol daar _/-\o_ (zeker niet als je ook nog eens kortingscoupons krijgt :') )

Hoe heb jij je visum eigenlijk geregeld? Voor alleen die 10 dagen was een visum aanvragen zo'n gedoe en ingewikkeld en nog eens rete duur -O-


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 20:31

Ja, een visum krijg je niet zomaar. Als toerist moet je al een hele administratie opvoeren. Voor een werk of verblijfsvergunning is dat nog een paar keer zoveel. Je moet aan kunnen tonen dat jouw werk in China iets toevoegd en je werkgever moet ook een berg administratie voeren. Van de totale kosten kan je ook een mooi nieuw zadel kopen :D
Je wordt ook medisch gekeurd, bloed afname, röntgenfoto van de longen, hartfilmpje, echo van de organen oogcontrole en meer.

Wat bijzonder om Faline d'r paardje nu toch te zien! Hij is prachtig!

Ik ben inderdaad twee keer per jaar een aantal maanden in Shanghai. Voor Kirrietje, in de buurt van de Zoo. En nu net terug voor de feestdagen in Nederland.

Dat cultuur en normen verschillen dat voel je extra als je weer in Nederland bent. Hoe de omgang met mensen en alles hier in NL gaat zo vanzelfsprekend en soepel.

Ik heb als Hollandse geleerd om direct feedback te geven. Gelukkig doe je haast niet anders in een paardrijles. Of tegen het paard zelfs...
Maar zakelijk werkt dat niet in China. Feedback krijg je achteraf, en dat doe je met 'misschien...' en 'asjeblieft...'.
Ik vind dat onwijs lastig, want dat kan betekenen dat je bij wijze van een project eerst in de soep moet laten lopen terwijl je ernaar kijkt.
Ik moet dus een beetje een weg vinden om niet onbeschoft over te komen. Maar met een omweg communiceren. Gelukkig heb ik lieve collega's die me helpen met al die culturele verschillen. Ik heb ook veel respect voor de dames op ons kantoor die communicatief zeer geduldig zijn.

Ook heel moeilijk om te zien is het gemak waarmee overheid in China geschiedenis en cultuur met de grond gelijk maakt voor innovatie en kapitaal. Ze hebben al wel iets meer respect gekregen hiervoor, ook door druk vanuit het buitenland. Maar de foto's die ik zo laat zien zijn een wijkje pal naast Yuàn Garden. Een toeristische trekpleister waar het wemelt van mensen in een paar gereconstrueerde Chinese gebouwen. Die plek is zeker mooi, maar iets teveel opgepoetst. De wijk ernaast wordt nog echt geleefd, is oud en dringend aan renovatie toe. Maar momenteel worden bewoners uitgezet en gaat de wijk eraan voor een shopping mall. Kijk, geniet en weet dat er over een tijdje een modern winkelcentrum zal staan:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:14

En moet je ook werken als je in NL bent? Of verdien je daar genoeg om hier&daar van te leven? Ik ben super nieuwsgierig haha, sorry als het te veel is.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:45

Wat toevallig! Ik was dit weekend nog in Shanghai en tijdens het zoeken naar de ingang van yu garden, liep ik nog door zo'n straatje. Jou verhaal heeft me ook geïnspireerd voor mijn Chinese culture class, een Nederlandse manege opstarten in China.
Erg leuk om te volgen hoe jij China beleefd. Reis je naast Shanghai nog door andere steden of plekken in China?

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:41

Mooi dat "echte" china...jammer dat het gesloopt gaat worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:42

Faline schreef:
emr schreef:
Niet geheel ontopic. Maar Faline, is deze van jou geweest? https://www.instagram.com/p/BraL_OvgrmG ... 1fch2kdbrz.


Ja klopt, dat is kharamel! Hij staat daar in de box van een ander paard.
Filmpje komt ineens overal voorbij.
Wel heel erg leuk om weer eens wat van hem te zien :j
Voor Chinese begrippen, heeft hij het daar gelukkig wel aardig. Ruimte voor verbetering is er altijd, maar hij ziet er niet slecht uit.
Kreeg ook nog wat foto's en daarop kun je zien dat hij nog steeds mooie highlights in de manen heeft, wat er op duidt dat hij toch genoeg zonlicht moet zien, want anders krijg je dat niet. (Dan zouden de manen nagenoeg zwart zijn)
Dat stelt me ook wel gerust.

Heb wel vaak spijt gehad hoor van de verkoop, maar op dat moment was ik dusdanig ziek dat ik niet eens wist of ik ooit weer zou kunnen rijden. Ik vond het ook zonde om hem als weideornament aan te houden en kreeg toen vanuit het niets ook dat aanbod. In de eerste instantie zei ik ook dat hij niet te koop was, maar ze hielden wel aardig aan en uiteindelijk toch eens gaan nadenken en door de omstandigheden toen toch die knoop doorgehakt.
Zonder zijn verkoop had ik mijn huidige 2 merries Rose en Auri ook niet gehad, dus het heeft ook wel weer moois gebracht hoor, maar als ik hem terug kon halen en de dames ook kon houden, dan gister nog. :o


Dat kan ik me voorstellen, gebruiken ze hem daar ook nog als dekhengst? ik hoop dat ze allemaal nog een beetje buiten komen, maar dat zal toch wel? anders krijg je ook weer problemen als koliek e.d.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jespri

Berichten: 9628
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:04

Leuke update! Vind het zo interessant om te lezen. Geniet van je dagen in NL. :)

Alles wat je aandacht geeft groeit - Aristoteles

Myri

Berichten: 9
Geregistreerd: 19-12-18

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:54

Wat ontzettend gaaf om je Chinese avontuur te lezen!
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe men met de paarden omgaat. Zijn ze erg fysiek (zweepgebruik, sporen, snel agressief doen) of valt dat eigenlijk wel mee?
Ik ben zelf in oa. Latijns Amerika geweest en vond dat toen wel het moeilijkste cultuurverschil om mee om te gaan, terwijl ik ook op een plek werkte waar het voor hun begrippen zeer diervriendelijk was.

juniper

Berichten: 1561
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 05:06

Hoi TS, ik moest ineens aan je topic denken. Hoe is het met je werk in China verlopen, ben je er nog?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-21 10:57

Jeetje, dit topic is al veel ouder dan ik dacht :o

Ik ben nog steeds daar aan het werk, en met tussenpozen in Nederland. vorig jaar was ik er midden in de corona uitbraak, wat alles wat normaal was wel een beetje op zijn kop heeft gegooid.

Als ik tijd heb zal ik wel eens een update plaatsen :)

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:43

Ja leuk! Ik heb het topic ook graag gevolgd!

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:47

Ik zou een update ook erg leuk vinden.

Niet banketstaaf maar poetsen.

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 17:05

Ik
Volg ook weer mee voor de update!

[o]

Emj_23
Berichten: 1153
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 17:30

Ik zou een update ook leuk vinden!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 18:34

Jaaa!

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 18:41

Present voor een update :D

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Ania

Berichten: 6095
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 00:22

Jaaaa update!! We hadden het over je gehad een week of 3 geleden dus ben echt heel benieuwd naar je verhalen

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-21 15:46

Mijn laatste post was in 2018, inmiddels zijn we alweer 2,5 jaar en een pandemie verder :=

Ik weet nog dat ik eind december 2020 naar China vloog en er wat vage nieuwsberichtjes waren van een geheimzinnige longontsteking bij een paar patiënten in Wuhan. Maar dat was honderden kilometers bij 'ons' vandaan, ik maakte me niet zoveel zorgen.
Eind januari werd het serieuzer en werden de Chinezen om mij heen voorzichtiger en zenuwachtiger, op kantoor hadden hele dagen de ramen open, de mondkapjes werden uit het stof gehaald, ik moest toch echt meer thee drinken vond men.
Maar de echte klap kwam tijdens Chinees Nieuwjaar.

Chinees nieuwjaar is de allerbelangrijkste week van het jaar. Het halve land reist terug naar zijn familie, en winkels en restaurants zijn dagenlang gesloten. De stad komt even bijna stil te liggen.
Tijdens Chinees nieuwjaar heb ik 'stal'dienst zodat mijn collega's naar hun familie kunnen. Drie dagen lang het rijk voor mezelf en hele dagen met de paarden in de weer, en ik had een Nederlandse paardenvriendin op bezoek om gezellig samen wat te rijden.

En toen gooide de overheid het land op slot, rigoureus, niemand mocht van zijn plek :list: :=
En ik, ik werd opgesloten in het park waar wij gevestigd zijn. Mijn vriendin werd door haar baas opgehaald en teruggevlogen naar Nederland waar ze veilig zou zijn. Niet wetende dat enkele weken later in haar woonplaats in Brabant een mega uitbraak zou zijn :o
De poort zat letterlijk op slot:
Afbeelding

Uiteindelijk heb ik drie weken in een soort pennydroom geleefd, samen met ruim 20 paarden 'opgesloten' op de manege :')
Vele uren met hun vriendjes zonnebaden {:}
Afbeelding


Stiekem grazen op de grasveldjes van het park:
Afbeelding

Of een stukje rijden langs de lege paden:

Afbeelding


Een collega van kantoor die in de buurt woont en mij als een van de eersten kon komen helpen, niet slecht voor een beginner :Y) :
Afbeelding

Na enkele weken konden mijn collega's 1 voor 1 terugkomen, zij moesten 2 weken in quarantaine in een hotel voordat ze aan het werk mochten. Ik bracht ze wat proviand via het raam met behulp van een emmer en een longeerlijn.
Ook kwamen heel voorzichtig weer een paar klanten, we begonnen met 2 per dag en iedere week weer iets meer klanten. Alleen privélessen en met strenge controle op temperatuur en mondkapjes aan de poort.

In de maand april was het leven alweer redelijk normaal te noemen. 1,5 meter kent men niet, mondkapjes des te meer, en bij ieder gebouw dat je binnenstapt noteer je je gegevens, meet men je temperatuur en laat je je QR code zien die bijhoudt of je risico loopt of hebt gelopen. Zodra er ergens een uitbraak is gaat die buurt of stad weer meteen volledig op slot.
Bezorgdiensten van winkels en restaurants zijn in no-time opgezet en werken uiterst efficiënt.

Een van de eerste klanten helpt opzadelen:
Afbeelding

Op 2 mei (ik heb het er even bij gezocht) sluiten we zelfs een klein 'ponykamp' af:
Afbeelding

Net voor de zomer gaan de mondkapjes voorzichtig weer af:
Afbeelding

En hebben we ook weer evenementen, helemaal opgetut voor een showtje van een VIP feest:
Afbeelding

Afbeelding



Ik ben uiteindelijk maanden langer gebleven dan de bedoeling was, het was onmogelijk om mijn collega te laten komen om mij af te lossen, want de landsgrenzen waren nagenoeg op slot.
Maar ook ik moet een keer naar huis en heb ik mijn Chinese collega's zo goed mogelijk instructies te geven om samen het bedrijf te runnen. Ik wist ook niet zeker wanneer ik of wanneer mijn collega weer kon komen.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:43

Wat een tof verhaal blijft dit toch, wel bizar die hele crisis zo. Toch kan ik me voorstellen dat er vervelendere plekken zijn om "opgesloten" te geraken
Laatst bijgewerkt door Wyb_ster op 29-08-21 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

FrNo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:55

Inderdaad zijn er vervelendere plaatsen om "opgesloten" te zitten.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 29-08-21 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:59

Wat schrijf je fijn, leest heel makkelijk weg en super interessant verhaal hoe dat bij jullie gegaan is.

La Vie en Rose 

gerlindie

Berichten: 4619
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:42

Super gaaf om weer een update van je te lezen!

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:57

Leuk hoor weer een update.
Maar je begint je verhaal met eind 2020. Je bedoelt denk ik 2019?
Hoop op een snel vervolg

Copi
Berichten: 42
Geregistreerd: 23-02-21

Re: Het leven als paardenmeisje in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:05

Volg :D

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-21 18:09

truus1957 schreef:
Leuk hoor weer een update.
Maar je begint je verhaal met eind 2020. Je bedoelt denk ik 2019?
Hoop op een snel vervolg


Klopt, ik typte eerst begin 2020, maar realiseerde me toen dat ik er al eind december was... 2019 dus :o

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers