Shetlander Noortje, van toen tot nu

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Riana2

Shetlander Noortje, van toen tot nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 20:35

Hoi allemaal,

Op 5 oktober 2017 was het zover. We gingen haar ophalen! Omdat we al een pony hadden die na het overlijden van haar vorige maatje erg alleen was, hadden we besloten er weer een pony bij te kopen. Dit werd Shetlander Noortje (officieel Ilona vd. Buitenweg (v. Bonants vd. Buitenweg))! Noortje zal 1,07m worden, een hele grote Shet dus!

1.
Afbeelding

Om maar te beginnen met de dag dat we haar kochten. We hebben de trailer achter de auto gezet en zijn vertrokken richting stal de Buitenweg. Het eerste wat ik daar aantrof waten Shetlanders, heel, veel, Shetlanders :D Toen we bij Noor gingen kijken stond ze al op stal. We hebben niet te lang gewacht met haar op de trailer laden, om de spanning/stress zo laag mogelijk te houden.

2.
Afbeelding

Eenmaal thuis angekomen hebben we haar uitgeladen en wat met haar over het terrein gelopen. Ondanks dat ze haar ogen uitkeek bleef ze mooi rustig.

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

We hebben haar naast de wei van Maartje gezet maar ze waren vrij snel aan elkaar gewend. We hebben ze dus bij elkaar gezet wat eigenlijk gelijk goed ging.

Weken vlogen voorbij. Het ging steeds beter en we deden vooral veel grondwerk, we gingen ook vaak wandelen.

5.
Afbeelding

Ook kocht ik eindelijk een spiegelreflex, een Sony a300.

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Babyneusje <3
Afbeelding

9. Vriendjes
Afbeelding

We maken een grote sprong in de tijd, we zijn ondertussen ook verhuisd naar een eigen wei met schuilstal. Helaas hebben we hier geen bak oid, maar kunnen we wel de wei gebruiken om te longeren etc.

Het grondwerk gaat super goed, en ze kan nu longeren. Dit was een echte gelegenheid om haar te fotograferen natuurlijk!

10. Knappe kop <3
Afbeelding

11. En als rasechte Shetlander ben je natuurlijk super eigenwijs O:)
Afbeelding

12. Helaas jammer van de schuurplek van het deken..
Afbeelding

13. Wat een sprookje :oo
Afbeelding

En dan de meest recente foto!

14. Noor het blauwe spook <<)
Afbeelding

Dat was het! Reactie achterlaten zou lief zijn! :evaw:

simodi

Re: Shetlander Noortje, van toen tot nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:01

Leuk!

/3 Buzzs Sassey Bar APHA * Buzzy *
"Mares see things as they are ... never moving far. They teach humility, there's no heart that's as big as a mare's ..."

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:02

Knappe pony! Hoe oud is ze nu?
Gaaf halster ook die roze.

Kleine tip; ik zou op die manier niet longeren met dat hoofdstel zonder bit en dan de lijn zo bevestigd; zo trek je heel gemakkelijk de bakstukken in haar ogen; niet erg comfortabel.
Beter kun je dan gewoon wel een bitje gebruiken (en niet zo'n longeerbitstukje er bij) en de lijn daar doorheen halen. Dan wel even wisselen als je van hand veranderd.

Of een touwhalster/normaal halster, al werkt die laatste niet echt nauwkeurig.

bren979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:03

Mooie pony <3

Riana2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 21:09

JoyCiej007 schreef:

Kleine tip; ik zou op die manier niet longeren met dat hoofdstel zonder bit en dan de lijn zo bevestigd; zo trek je heel gemakkelijk de bakstukken in haar ogen; niet erg comfortabel.
Beter kun je dan gewoon wel een bitje gebruiken (en niet zo'n longeerbitstukje er bij) en de lijn daar doorheen halen. Dan wel even wisselen als je van hand veranderd.

Hoi, ja dat weet ik! Dit was alleen voor de shoot. Normaal longeren we met halster idd. Ze krijgt sowieso nooit een bit in, aangezien we haar volledig bitmoos gaan beleren. Toch bedankt voor de tip :j

Riana2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 21:12

JoyCiej007 schreef:

Ze is nu 3! Ze is van mei 2015.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:18

Vanwaar (nu al) de keuze voor bitloos als ik vragen mag?

Er is overigens niets mis mee om ze alsnog eerst met bit te beleren; dan kennen ze dat in ieder geval en zijn ze er aan gewend (stel dat ze later verkocht wordt, of ze voor de wagen wordt beleerd).

Riana2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 21:23

JoyCiej007 schreef:
Vanwaar (nu al) de keuze voor bitloos als ik vragen mag?

Er is overigens niets mis mee om ze alsnog eerst met bit te beleren; dan kennen ze dat in ieder geval en zijn ze er aan gewend (stel dat ze later verkocht wordt, of ze voor de wagen wordt beleerd).

Omdat we dit zelf fijner vinden werken! Later willen we haar wel voor de sulky oid hebben, dus dan zal ze ook zeker een bitje inkrijgen, maar omdat ze nu aan her wisselen is en ik bitloos prima vind werken doen we het nu zo :)

Riana2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 21:25

Sorry, ik zie nu dat ik heb gezegd dat ze 'nooit' een bit inkrijgt. Dit bedoelde ik niet! Ze krijgt heus wel een bit in, maar we gaan er voorlopig nog geen bit inleggen. Stomme ik...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:39

Ah, op die manier. Eigen keus natuurlijk;)

Ivm wisselen is wel prettig ja.

Al doe ik ze meestal vanaf 3 a 4 jaar af en toe een dun ongebroken trensje in, maar dan halster onder of over hoofdstel; ik "gebruik" het bit dan nog niet, maar dan leren ze wel vast beetje het gevoel.

Gewoon kleine tip hoor :)

Riana2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 21:47

Ja, dat zal ook gebeuren hoor! Voorlopig heeft ze ook gewoon nog de tijd om te groeien en zich te ontwikkelen, vind dat ze zich geestelijk nog niet genoeg heeft ontwikkeld om verder met haar te gaan met betrekking tot inrijden.

Ties1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:34

Mooie pony <3 waar heb je dat hoofdstel vandaan? Is het een bitloos hoofdstel of heb je het bitloos gemaakt?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:04

Helemaal toppie! Tegenwoordig hebben sommige mensen zo veel haast met beleren... zo jammer. En idd het geestelijke aspect wordt maar al te vaak vergeten.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:14

Wat een dropje <3

Sultan <3

Riana2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 12:06

Ties1996 schreef:
Mooie pony <3 waar heb je dat hoofdstel vandaan? Is het een bitloos hoofdstel of heb je het bitloos gemaakt?

Hoi! Het is een normaal gecombineerd hoofdstel zonder sperriem, we hebben de bakstukken nirt aan eem bit gemaakt maar aan de neusriem. Werkt echt heel fijn!

Riana2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 12:07

Ties1996 schreef:

Hier een foto waarop je het beter kunt zien

Afbeelding

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:08

Hele mooi pony!

Ik keek eens op de website die je in de openingspost plaatste, wow, wat een hoop Shetters en allemaal zwart/zwartbruin!

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Riana2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 12:10

JoyCiej007 schreef:
Helemaal toppie! Tegenwoordig hebben sommige mensen zo veel haast met beleren... zo jammer. En idd het geestelijke aspect wordt maar al te vaak vergeten.

Idd.. we hebben totaal geen haast! Ze zal zo rond haar 5e helema uitgegroeid zijn, en ik wil ook dat ze eerst wat meer leert qua grondwerk, want zo af en toe kan ik aan haar merken dat ze mensen nog niet helemaal snapt

Riana2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 12:11

Balte schreef:
Hele mooi pony!

Ik keek eens op de website die je in de openingspost plaatste, wow, wat een hoop Shetters en allemaal zwart/zwartbruin!

Haha! Ja, dat kan wel kloppen! Ze hebben er over de 360 Shetten, vrijwel alleen maar grote! Ze zijn wel allemaal zwart, de kleinere maat zijn vaak bruinbont ;) :D

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:11

Heb zelf ook een zwarte dus daardoor viel het extra op :D

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Ties1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:39

Riana2 schreef:
Ties1996 schreef:

Hoi! Het is een normaal gecombineerd hoofdstel zonder sperriem, we hebben de bakstukken nirt aan eem bit gemaakt maar aan de neusriem. Werkt echt heel fijn!

Bedankt voor je reactie en foto!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie