koniks op t oostvaardersveld

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

koniks op t oostvaardersveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 09:38

tegenwoordig kom ik geregeld op de oostvaardersplassen en t veld, het veld is momenteel de hoofd attractie van sbb.

helaas is t merendeel hengst, en is er zeer veel onrust in de groepen door al die hormoon bonken.

merries en veulens hebben geen rust, maar genoeg gelult kijk met mij mee.
wil je meer zien? de rest is te vinden op http://www.facebook.nl/nathaliekoopmansfotografie


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:41

Prachtige foto's zeg!

Jammer dat er zoveel onrust is, maar dat levert wel bijzonder mooi materiaal op.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:57

Wauw heel mooi! <3 Die steiger!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:59

Wauw, prachtig!

Echt heel gaaf

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: koniks op t oostvaardersveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 12:31

dank jullie wel ja t levert foto's op waarbij paarden echt paard zijn, incl het vechten ook al is t niet goed

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Re: koniks op t oostvaardersveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:42

Wauw, prachtige foto’s.
De paarden zien er nu gelukkig wat beter uit dan een paar maanden geleden en een voordeel aan veel hengsten is, dat er volgend jaar niet teveel veulentjes zullen zijn.
Ik vrees nu alweer voor de winter, als de helft van de paarden een hongerdood sterft.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:44

NathalietjeB schreef:
dank jullie wel ja t levert foto's op waarbij paarden echt paard zijn, incl het vechten ook al is t niet goed


Waarom is het daar niet goed en in een opfok met alleen hengsten wel?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:55

Polly schreef:
NathalietjeB schreef:
dank jullie wel ja t levert foto's op waarbij paarden echt paard zijn, incl het vechten ook al is t niet goed


Waarom is het daar niet goed en in een opfok met alleen hengsten wel?

Misschien omdat er ernstige blessures zouden kunnen ontstaan?

Kabayo

Berichten: 13874
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:55

Polly schreef:
NathalietjeB schreef:
dank jullie wel ja t levert foto's op waarbij paarden echt paard zijn, incl het vechten ook al is t niet goed


Waarom is het daar niet goed en in een opfok met alleen hengsten wel?

Spelen in een stabiele kudde zonder gierende hormonen en vechten om een merrie is een heel verschil

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Popstra
Berichten: 13704
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:13

Polly schreef:
NathalietjeB schreef:
dank jullie wel ja t levert foto's op waarbij paarden echt paard zijn, incl het vechten ook al is t niet goed


Waarom is het daar niet goed en in een opfok met alleen hengsten wel?

In een goede opfok staan de kuddes gescheiden. Bij de hengsten gaat het er alsnog soms best hevig aan toe maar daar kan een ouder opvoed paard, meestal een ruin wel de rust bewaren. Als er merris bij staan is het net zo een chaos natuurlijk.

Prachtige foto's trouwens :)

Ik l*l niet met de wind mee nee...

sterregoud
Berichten: 1831
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:49

Polly schreef:
NathalietjeB schreef:
dank jullie wel ja t levert foto's op waarbij paarden echt paard zijn, incl het vechten ook al is t niet goed


Waarom is het daar niet goed en in een opfok met alleen hengsten wel?


Dat lijkt me logisch. Nu komen de merries en de veulens vaak in de verdrukking. Zij kunnen per ongeluk ook klappen krijgen. Daarbij worden de merries ook sexueel belaagd, (soms zelfs als ze al drachtig zijn).

Ik blijf me verbazen over de voorstanders van het huidige beleid.

In de èchte natuur bestaat een kudde paarden uit een groep merries, met 1 hengst. En daarnaast -op ruime afstand- een of meerdere bachelorskuddes van hengsten.
In de echte natuur is er dus meer rust en ruimte voor merries en veulens.

Rizette
Berichten: 4323
Geregistreerd: 11-06-09

Re: koniks op t oostvaardersveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:08

In de echte natuur kunnen ze ook eten zoeken en verhongeren ze niet een aantal maanden per jaar omdat er een hek omzit en ze geen kant op kunnen.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 00:00

sterregoud schreef:
Ik blijf me verbazen over de voorstanders van het huidige beleid



Ik blijf me verbazen over alle mensen die aan elke foto wel iets dramatisch zien

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:32

Polly schreef:
sterregoud schreef:
Ik blijf me verbazen over de voorstanders van het huidige beleid



Ik blijf me verbazen over alle mensen die aan elke foto wel iets dramatisch zien


Ehhh.... je kunt toch moeilijk je hoofd in je bips steken en vergeten dat hier iets niet klopt?

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: koniks op t oostvaardersveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:42

Nou inderdaad. Mijn god zeg. Je kunt niet ontkennen dat de OVP een vreselijk mislukt experiment is. Arme beesten.

Desondanks wel prachtige foto's!

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: koniks op t oostvaardersveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:51

Dat zeg ik toch ook helemaal niet, ik zie alleen geen ernstige dingen op deze foto's evenmin dat ik dat zag toen ik enkele weken geleden daar was.
Alles wat ook maar op dierenleed lijkt word breed uitgemeten en vergeleken met de OVP en dat heb ik nu wel een keer gezien.

Ik hoop van harte dat ze voor de winter een groot deel van de populatie afschieten zodat de overgebleven dieren de winter door kunnen komen zonder al te veel leed en ik hoop dat ze gaan nadenken over een manier om het vlees aan de man te kunnen brengen.

Maar hier zie ik geen magere dieren die hier en daar aan het knokken zijn maar dat is in deze tijd van het jaar heel normaal.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Rizette
Berichten: 4323
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:04

Polly schreef:
Dat zeg ik toch ook helemaal niet, ik zie alleen geen ernstige dingen op deze foto's evenmin dat ik dat zag toen ik enkele weken geleden daar was.
Alles wat ook maar op dierenleed lijkt word breed uitgemeten en vergeleken met de OVP en dat heb ik nu wel een keer gezien.

Ik hoop van harte dat ze voor de winter een groot deel van de populatie afschieten zodat de overgebleven dieren de winter door kunnen komen zonder al te veel leed en ik hoop dat ze gaan nadenken over een manier om het vlees aan de man te kunnen brengen.

Maar hier zie ik geen magere dieren die hier en daar aan het knokken zijn maar dat is in deze tijd van het jaar heel normaal.

Och ja gewoon heel veel afschieten dat maakt niks uit. Heel veel Jacobskruiskruid maakt ook niks uit. Veel te veel hengsten die constant elkaar afmaken en niet wegkunnen maakt ook niks uit.Merries die doodgeschopt worden omdat veel te veel hengsten tussen de kuddes lopenmaakt ook niets uit. Allemaal nepnatuur waar sommige fotograven blijkbaar van houden want je krijgt daar altijd wel een dier voor je lens want er zijn er daar veel te veel dus weinig meters, weinig tijd en veel foto's. Volgepakt moeraslanschap waar paarden en runderen en herten zich maar moeten redden. Elders in Nederland gaat de brandweer een hert reddden uit een kanaal. In de OVP gaat men filmen als een dier verzuipt en steekt men geen poot uit. Grotendeels moeras en water maakt ook niets uit. Slappe bodem dus bijna alle paarden grote hoefproblemen. Maakt ook niks uit. Niks aan het handje. Prachtige foto's, dat klopt maar verschuil je niet achter je camera. Maak van diezelfde paarden maar eens foto's van de hoeven. Maak in een natte periode maar eens foto's van de bodem. Of in de winter als er geen sprietje voer te vinden is en van de magere heckrunderen die nu nog steeds mager zijn omdat er geen gras geschikt voor hen is. Durf de foto's ronduit misleidend te noemen. Klopt de dieren zijn prachtig maar de manier van houden is totaal ziek een schaamte voor Nederland.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:08

Rizette schreef:
Och ja gewoon heel veel afschieten dat maakt niks uit. Heel veel Jacobskruiskruid maakt ook niks uit. Veel te veel hengsten die constant elkaar afmaken en niet wegkunnen maakt ook niks uit.Merries die doodgeschopt worden omdat veel te veel hengsten tussen de kuddes lopenmaakt ook niets uit. Allemaal nepnatuur waar sommige fotograven blijkbaar van houden want je krijgt daar altijd wel een dier voor je lens want er zijn er daar veel te veel dus weinig meters, weinig tijd en veel foto's. Volgepakt moeraslanschap waar paarden en runderen en herten zich maar moeten redden. Elders in Nederland gaat de brandweer een hert reddden uit een kanaal. In de OVP gaat men filmen als een dier verzuipt en steekt men geen poot uit. Grotendeels moeras en water maakt ook niets uit. Slappe bodem dus bijna alle paarden grote hoefproblemen. Maakt ook niks uit. Niks aan het handje. Prachtige foto's, dat klopt maar verschuil je niet achter je camera. Maak van diezelfde paarden maar eens foto's van de hoeven. Maak in een natte periode maar eens foto's van de bodem. Of in de winter als er geen sprietje voer te vinden is en van de magere heckrunderen die nu nog steeds mager zijn omdat er geen gras geschikt voor hen is. Durf de foto's ronduit misleidend te noemen. Klopt de dieren zijn prachtig maar de manier van houden is totaal ziek een schaamte voor Nederland.


Als jij denkt dat ik dit bedoel dan moet je mijn berichten misschien nog een keertje lezen maar dan met een neutrale blik.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Rizette
Berichten: 4323
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:09

Voor diegene die echt begaan zijn met de dieren in de Oostvaardersplassen. Kijk eens op fb bij Stichting Cynthia en Annemieke zij hopen alle grazers uit de OVP te kunnen laten halen en het een gebied voor vogels te laten worden zoals Natura 2000 ook aangaf. De Vogels kunnen er uit vliegen als er geen eten meer is en gaan als ze er niet kunnen leven. Dat hebben ze ook allemaal gedaan behalve de ganzen die eten nu heel veel gras op wat eigenlijk nodig is voor de grote grazers.

Kabayo

Berichten: 13874
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: koniks op t oostvaardersveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:13

Jammer dat het topic van ts met mooie foto's weer zo bevuild word over het ovp gejank. Weten we nu wel eens toch?

Prachtige foto's! Vooral die laatste :wow:

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:14


NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 09:32

wat een aannames hier wauw := :oo
rizette ik schrik van wat jij qua onzin hier uit kraamt :=

ik ben absoluut geen fotograaf die houd van nep natuur :=
ik heb afgelopen maanden dieren voor mijn lens zien overlijden op de ovp, dat is mij niet in de koude kleren gaan zitten.(wil deze foto's best posten hoor als dat is wat je wil zien?)

en wat is er misleidend aan mijn foto's?? := want ik kan dr niks anders van maken dan wat ik zag.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: koniks op t oostvaardersveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:58

De dieren op het veld (oostervaardersveld) zijn er het beste aan toe. De dieren op de praam zijn er nog steeds zeer slecht aan toe. Er groeit geen gras, alleen giftige planten. Er gaan nog steeds dieren dood. Laatst nog:

"Gisteravond had ik met mijn partner in crime boefje en vriendinnetje Dorien Schrader een wandeling gemaakt op de driehoek. Op de terugweg richting Almere, zijn we nog even gestopt bij de Praamweg waar de kudde paarden met de veulens stonden te eten. Bijna tegen het hek aan stonden 2 paardjes, een fotograaf en een jong stel. Meteen werden we door de fotograaf aangesproken dat het paardje een enorme wond had. Samen zijn we het hek doorgegaan en hebben de wond bekeken, wat zag dat er vreselijk uit. Het leek op het eerste oog alleen een grote schaafwond. Meteen hebben we onze flessen spa blauw uit de auto gepakt en hebben de wond gespoeld. Als snel bleek dat deze wond gehecht moest worden. De merrie, drachtig maar had nog even te gaan, had al behoorlijk wat bloed verloren en begon steeds meer te leunen tegen één van ons, werd koud en begon te bibberen. Nog even en ze in shock raken. In deze noodsituatie zou elke minuut gaan tellen. Direct hebben we contact gezocht met de bekende 06-nummers van SBB en kregen niemand te pakken. De ene met verlof, de andere die geen telefoon aannam en de laatste die de telefoon uit had staan. Waar zijn jullie als er echt een noodsituatie is?? Nergens! We bedachten ons geen moment en hebben een 4 tal dierenartsen gesproken, niemand durfde te komen toen het bleek te gaan om een dier in nood op het terrein van SBB. Hoe kan het zijn dat je dierenarts bent geworden in de volle overtuiging dieren in nood te helpen, dat je het in je hoofd haalt om glashard “nee” te zeggen bij een hulp vraag en dat de locatie van het dier in nood alle morele waarden overstijgt. Schaam jullie!
Gelukkig kregen we een 06-nummer van een dierenarts dichtbij de OVP met een hart van goud die meteen in de auto is gesprongen en is gekomen. Ze schrok bij het zien van de wond en stelde vast dat deze gehecht moest gaan worden. Ze kwam naast de merrie staan om haar verder te bekijken. Dorien en ik gingen op dat moment een nieuw “gevecht” aan met de hengsten die vonden dat de merrie gedekt moest worden. Als snel constateerde de DA dat de merrie in shock was en een ondertemperatuur had. Een 3e omstander pakte daarop een fleecedeken uit de auto en is over de merrie heen gelegd. Ach meisje wat vond je dat lekker, je kreunde en duwde met je snuit tegen me aan….
Op dat moment heeft de DA gebeld met de onafhankelijk veearts van SBB de heer B.S. Helaas kostte het enige moeite deze man te bewegen om te komen, maar hij is gekomen. Tijdens het telefoongesprek is de merrie gaan liggen en zijn door de shock de vliezen gebroken. Ach meisje wat heb je het goed gedaan en wat was je dapper aan het persen….wat een intense hel om daar in het donker met zn trauma te moeten bevallen, dat is niet te beschrijven. Elke kreun gaat je door merg en been, met de wetenschap in welke ellende een nieuw leven terecht komt. Het was hartverscheurend.
De veearts was inmiddels gearriveerd en constateerde direct dat de wond moest worden gehecht. Terwijl hij zijn spullen uit de auto haalde, werd er een mannelijk omstander erbij gehaald om de merrie plat op de grond te houden tijdens het hechten. Dorien en ik vroegen ons huilend af wanneer er een einde zou komen aan de hel van deze merrie, liggend op de grond, kreunend van de pijn, niet op mogen staan zodat de wond gehecht kon worden. Gelukkig was de wond snel gehecht, heeft een injectie gekregen die haar zichtbaar wat verlichting gaf. Ze ging weer even staan om op adem te komen, liep een paar meter en ging weer liggen in een bedje van hooi van enkele weken geleden. Op dat moment besloot ik even het gebied te verlaten, om wederom te bellen met SBB en een up date te geven aan Gerald Geert Trip die via fb ons aan alle kanten ondersteunde. Tijdens het telefoongesprek kwamen er 2 politiewagens aan en die bij de 10-12 omstanders bij het hek gingen staan. Mijn vraag aan één van de agenten waarom ze nu, anderhalf uur later, wel konden komen en toen er werd gebeld voor een dier in nood niet wilde komen, kwam helaas geen reactie. Inmiddels was de veearts vertrokken, zijn werk zat erop en de natuur moest het verder doen. Dit besluit nam hij terwijl de vruchtzak er half uit hing en de merrie in de buurt van de slot lag. Hoe bestaat het dat je dan het gebied verlaat. Gelukkig was het voor de dierenarts met een hart van goud, geen optie om de merrie zonder toezicht alleen te laten.

Terug naar Dorien die nog steeds alles aan het filmen was, bleek dat de merrie was verplaatst richting de sloot. Tussen de merrie en de sloot bleven we op gepaste afstand zitten om als eventuele barricade te dienen. Op dat moment hoorden we een mannenstem met het verzoek het gebied te verlaten. Behoorlijk geïrriteerd keken we om en bleek er een politieagent te staan die sommeerde het gebied te verlaten. Ondanks de nood die dorien aangaf om te blijven, was er geen gesprek mogelijk. Eenmaal op de openbare weg, maakten we een plan wat te doen. Helaas was ons geen tijd gegund en hoorde we in het donker een enorm lawaai en een klap in het water. Ons meisje waar we uren voor vochten was tijdens de weeën in de sloot gerold, een horrorscenario werd werkelijkheid! Met een aantal omstanders zijn we het gebied in gegaan, andere hebben de brandweer gebeld, SBB gebeld….NIEMAND wilde ons meisje komen helpen. Twee mannen zijn het riet ingeklommen naar de merrie om dr hoofd boven water te houden en te kijken hoe we haar konden redden. Wederom werd er gebeld met politie en brandweer, wederom kregen we nee te horen en werd zelfs bij de politie de telefoon erop gegooid. Hoe moesten we ooit haar eruit krijgen? Niet veel later zei 1 van de mannen, ze heeft geen hartslag meer….helaas werd dit bevestigd door de dierenarts die continu in de buurt was.

Toen kwam bij iedereen de ontlading, de woede, de teleurstelling, het ongeloof….het waarom?
Tussen alle emoties door was één ding heel duidelijk, hier moet een eind aan komen en daar zullen we voor blijven vechten.

Ik wil de dierenarts en veearts bedanken voor hulp en inzet!! Als enige hadden jullie wel het “lef” om een dier in nood te helpen. Alle omstanders terplekke en de hulp van mensen op fb. En heel veel dank voor alle steun aan mn maatjes Dorien Schrader en Gerald Geert Trip…topteam!"

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:08

Moderatoropmerking:
Zouden jullie de discussie willen blijven voeren in het grote topic over de Oostvaardersplassen die er loopt? Dan kan dit ITP topic gebruikt worden voor de foto's zelf.

Tica_81 geeft al heel fijn de link:

Anoniem schreef:
Kabayo schreef:
Jammer dat het topic van ts met mooie foto's weer zo bevuild word over het ovp gejank. Weten we nu wel eens toch?

Prachtige foto's! Vooral die laatste :wow:

:j :j

[VN] Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af
Hier kunnen jullie verder over OVP en je mening daar over.


Bedankt!

"Een draver, is gaver" :D

marachels

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-02-09
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:26

Mooie foto´s!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Keell94 en 51 bezoekers