[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
pien_2010

Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:34

Jolien87 schreef:
De meeste mensen komen na hun vakantie thuis met een koelkastmagneet maar dit is het betere werk. Wat is ze mooi, ik snap wel dat je die niet kon laten staan.
Gefeliciteerd en vele mooie jaren met elkaar gewenst.



Hier moest ik zo om lachen. Erg geestig.

Ik vind het een heel mooi paard TS. Veel geluk jullie samen. Enne, ik volg graag.


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 14:09

Die reactie vind ik ook geweldig! :))
Leuk dat je volgt! Ik vind haar zelf ook prachtig, maar ik ben misschien een beetje bevooroordeeld. :o Als ik toch een opmerking over haar zou moeten maken, dan is het dat ik liever iets meer wit zie. :P Maar dat donkere hoofdje heeft zeker ook zijn charmes. :D Een voordeel heeft het weinige wit, ze is makkelijk mooi te houden. xD

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:08

Pas op met extraatjes voeren! Dat ene worteltje of appeltje kan nl. bij een Teke al gauw toch wel kwaad! Het zijn nl. extreem sobere paarden die zijn aangepast op een hels klimaat en dus alles maar dan ook alles uit het beetje voer dat er daar is moeten kunnen halen. En zeker van teveel suiker (dus absoluut ook appels en wortels) kunnen ze heftig reageren, bultjes krijgen, ziek worden... dood gaan...

Zodra ik een te dikke Teke zie gaan mijn nekharen overeind staan. Ze hoeven niet eens te dik te zijn om ziek te worden van suikers.

Zo onschuldig is dat dus niet.
Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar je kunt net zo lief een plukje hooi geven als beloning of een aai, want echt, een aai krijgen Tekes echt wel liever dan snoep. *\o/*

Ik train mijn merrie ook met stukjes wortel. Hele dunne plakjes en nooit meer dan een halve bospeen per dag. Meestal niet meer dan de grootte van een vinger of zelfs halve vinger en in mijn geval niet elke dag omdat de mijne al ziek is geweest door suiker.

Zij mag ook absoluut door niemand anders worden gevoerd. Geef haar liever een aai, dat vindt ze net zo fijn.

Haha, nu kom ik onverwachts fel uit de hoek.
Maar zeg je moeder dus echt op te passen. Ze zijn echt veel gevoeliger op suiker dan andere paarden van dit formaat en alle dagen meerdere wortels (of andere zoetigheid) voeren zou ik echt mee oppassen.
Of voer in plaats van een hele wortel alleen een schijfje wortel als je even wat wilt toestoppen. Is paard net zo blij mee als een hele en kun je toch eens wat toestoppen. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 12:01

Ik weet het, vandaar dat ik de wortels sowieso al uit het voer haal als ik weet dat mijn moeder geweest is of nog langs gaat. :( Op stal heb ik ook al verwittigd dat ik niet wil dat ze gevoerd wordt omdat ze zo sober zijn. Ik heb gisteren nog ruzie gemaakt met mijn moeder omdat ze gewoon overdrijft met altijd te willen voeren. Bij het minste dat Aliaa in haar ogen goed doet, moet ze iets krijgen. Bij mij krijgt ze enkel een beloning wanneer ik weet dat ze het ergens moeilijk mee heeft en dit braaf laat doen (bijvoorbeeld voetjes geven in het begin. Verder beloon ik veel met een aai, een glimlach en 'goed zo meisje!'. Ik durf ook eens wat brokjes nemen, dan krijgt ze 's avonds gewoon dat tikkeltje minder van de brok. :P

Ik vind niet dat je fel over komt hoor, je hebt gelijk. En ik zal het zeker eens laten lezen door mijn moeder aangezien ze naar mij toch niet wilt luisteren. :+
Voor beloning snij ik de wortel sowieso in stukjes. Aliaa is niet echt een moeilijke op gebied van voeding, als ze maar kan eten. :')

Ondertussen is Aliaa 3 jaar geworden (al hebben we dat niet gevierd, een schande... :P). En ik ben bezig om een les Parelli te regelen. :D

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:11

Gefeliciteerd!

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 19:28

Een klein verslagje van deze avond:

Vandaag zag ik dat er balken in de bak lagen, dus die wou ik wel even uitproberen met Aliaa, het gevolg: Aliaa wilt er pas overstappen als ze in de balken gebeten heeft... :') Nadat ze in 3 balkjes gebeten had, wou ze de laatste 2 wel doen zonder te bijten. :j
Daarna ben ik doorgegaan naar de wasplaats. Vaststaan tussen 2 touwen vindt zij niet zo leuk, maar ze deed het heel goed! Ik heb rustig haar benen afgespoten en daarna ook haar borst en schouders, omdat ze gezweet had. Ze was zo braaf dat ik besloot om meer naar achter te gaan (het is toch een vrij smalle gang en ondanks dat ze braaf is, neem ik liever niet teveel risico's) en haar staart mee af te spuiten. Haar staart kon ik mooi tot boven afspuiten en ze is zo braaf gebleven! <3 Conclusie: als het morgen goed weer is, ga ik haar staart eens wassen, dan is alle troep er hopelijk uit en heeft ze minder last van jeuk (al lijkt hij al properder te zijn en zie ik haar minder/niet meer schuren). :D

Nadat ze gegeten had, was het tijd voor nog wat foto's.

Waar gaat dat hoofd met mijn paard naartoe? >;) Haar hoofd lijkt echt gigantisch op de foto, maar ze heeft echt een heel klein en fijn hoofdje. :D

Afbeelding

Nadat ik nog voor haar stal had opgeveegd en de borstel op kant gezet had, heeft Aliaa niet beter gevonden dan de borstel naar mijn hoofd te gooien... Gelukkig kon ik nog op tijd wegduiken. :')
Dit dacht Aliaa er zelf van:

Afbeelding

Vanochtend had ik ook mijn touwhalster van mijn KWPN gepast en het was niet te groot! *\o/* Ideaal want mijn eerste Parelli les staat gepland op 20 juli. :D

Afbeelding

Kusje? :D

Afbeelding

En hoe moet ik ooit naar huis kunnen gaan als Aliaa mij elke dag zo aankijkt wanneer ik vertrek... :=

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:41

Ik vind het wel een schatje hoor.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 20:04

Het is ook echt een scheetje! :D

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:08

Wat een leuke paard zeg.

En iemand hier heeft gelijk hoor en dat weet je zelf ook wel, ze zijn heel sober. Dus oppassen met appels en wortels te geven als extraatjes. En vooral niet in plakken snijden maar liever eerst een plakje snijden van de wortels en dan weer doormidden, dat voorkomt dat het blijft steken in de slokdarm, want je weet maar nooit.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 20:15


Anoniem

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:54

Ik zou niet naar huis gaan, maar op stal blijven wonen. <3

Of je gaat wel naar huis en stopt je paard mee in je bed. :))

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:03

Hahaha dt is zooo herkenbaar en dan kijken ze je zo aan en dan moet je nog even terug om ze te aaien ofzo vandaar ook dat ik vaak te laat ben op school :+ ik kom dan gewoon niet weg _/-\o_

some of my best friends, never say a word to me...

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 19:10

SVRL schreef:
Ik zou niet naar huis gaan, maar op stal blijven wonen. <3

Of je gaat wel naar huis en stopt je paard mee in je bed. :))
I wish I could... :)) Al zou Aliaa me waarschijnlijk niet al te veel met rust laten en alles kapot bijten. :')


Jannexjolink schreef:
Hahaha dt is zooo herkenbaar en dan kijken ze je zo aan en dan moet je nog even terug om ze te aaien ofzo vandaar ook dat ik vaak te laat ben op school :+ ik kom dan gewoon niet weg _/-\o_
Ik ga gewoon niet naar mijn paard voor school, anders volg ik geen lessen meer. :+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 21:24

Examens zijn gedaan, dus ben ik een klein stukje gaan wandelen met Aliaa! :D Dit was de eerste keer dat ik met haar buiten de pensionstalling geweest ben. We waren nog niet door de poort of mevrouw had al gemest van de stress... :') Gelukkig was mijn vader in de buurt, dus heb ik hem achter een kruiwagen en schop gestuurd en heeft hij Aliaa vast gehouden terwijl ik het opgeruimd heb. En daarna konden we op pad! Het eerste minuutje heeft ze vooral veel geblazen, maar daarna viel het goed mee! We zijn jammer genoeg niet al te ver kunnen gaan omdat ik naar huis moest voor het eten. :P Morgen gaan we verder! :D

Na het wandelen heb ik haar los voor de stal laten staan (waar ik haar normaal vast zet) om haar hoeven te controleren op stenen, ik ben namelijk aan het oefenen op los blijven staan. Haar hoeven heeft ze super braaf gegeven, daar doet ze totaal niet meer moeilijk om, integendeel. Daarna rustig de hoeven kunnen invetten en haar ogen uitgewassen met kamille thee (ze heeft 1 oogje dat blijft tranen en de dierenarts heeft dit aangeraden omdat er aan haar oog niets te zien is). Ze is heel braaf blijven staan, heel af en doe moest ik eens een correctie geven omdat ze mij wou volgen. *\o/*

En met ruinen loopt mevrouw heel erg te flirten, daar maakt ze geen ruzie mee hoor (oke ze is nu wel hengstig maar goed :') ), dus SVRL, je hebt geen excuses meer om Quick niet bij mij te laten logeren. }>

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de slechte telefoonkwaliteit foto's, ik moet nodig eens een gewone camera meenemen naar stal. :P

Anoniem

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:40

Jawel, ik heb nog wel een goed excuus: ik zou mijn schatje veel te hard missen!

Super dat ze het zo goed doet. Nu lekker genieten van de lange wandelingen die jullie nu kunnen gaan maken.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 15:55

Daar heb je gelijk in! Maar ik wil gerust komen babysitten als je op verlof gaat hoor. O:) Ik zou mijn meid ook niet kunnen missen, we zouden normaal volgende week op vakantie gaan, maar ik blijf thuis. :')

Echt genieten van de lange wandelingen zal nog niet voor meteen zijn haha, het is toch een stresskipje. _O- Ik ben ondertussen nog 2 keer met haar gaan stappen aan de hand en tot de conclusie gekomen dat ze absoluut nog niet verkeersmak is. :P Gelukkig had ik daar wel rekening mee gehouden en nog niet teveel straat meegenomen in mijn wandelingen. Ik zou ergens een plekje moeten kunnen vinden waar Aliaa rustig op kant kan staan langs de weg en de auto's kan bestuderen terwijl ze langs rijden. Maar dat zal pas voor volgende week zijn, ik doe nu een week de nacht dus zal er weinig tijd zijn voor wandelingen. :( In de veldbanen begint ze wel lekker te ontspannen! :D

Ook heb ik vorige week 1 keer geoefend op de vliegenspray, en dat heeft ze me niet in dank afgenomen. :+ Normaal komt ze altijd nog even knuffelen in de stal als ik naar huis ga en kijkt ze me na, die dag negeerde ze lekker. Maar dat heb ik dan ook wel verdiend denk ik. :')

Ook de jeuk aan haar staart is al veel beter! De haren zijn mooi terug aan het groeien en ik zie haar niet meer schuren! *\o/*

Vandaag heb ik wel lekker geknuffeld met mijn meisje! <3 Ondertussen is ze al 4 weken bij mij, wat vliegt de tijd toch voorbij... Ik zit makkelijk 3 uur op stal in de voormiddag, en ik me maar afvragen waarom ik thuis niets meer gedaan krijg. >;)

Aliaa heeft kennis gemaakt met een bal vandaag!
Afbeelding

Ze liep echt zonder aarzelen meteen op de bal af. Zolang het geen enge geluiden maakt, is het allemaal prima. :))



Ik ga haar echt eens leren apporteren... :')





Ik heb de bal tegen haar benen laten botsen, onder haar door, dat is allemaal geen probleem! Ze stond los en kon weglopen, maar ze bleef netjes staan als ze de bal voelde. :) Ik heb daarna de bal ook vastgenomen en rond haar gelopen en 'per ongeluk' ermee tegen haar lijf gebotst. Dat vond ze wat spannender, maar nu ook weer niet zo spannend dat je moet gaan lopen. Gewoon baasje in het oog houden en kijken wat ze allemaal doet is voldoende. :j

Ik heb Aliaa nu 4 weken en zou echt geen afscheid meer kunnen nemen van haar... Ik kan me niet voorstellen hoe het er bijvoorbeeld over een jaar gaat uitzien, als zij nu al zo geweldig is, dan kan het niet veel beter meer toch? <3

ieris

Berichten: 1774
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:10

Leuk zeg! Ze ziet er echt nu al veel beter uit in die korte tijd dat je haar hebt!
Fijn dat ze het spelen met de bal zo goed oppakt!
Dat verkeersmak gaat vast goedkomen, Guli was ook mega bang van auto's, maar nu rijd ik zo langs een vuilniswagen!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 23:43

Ja he! :D Zeker nu die wintervacht eraf is, is het al een heel ander paard. :P Toen ze hier toekwam was haar vacht ook echt vuil doordat ze 24/7 buiten liep en weinig geborsteld werd (wat ik ook snap als je rond de 25 paarden lopen hebt _O- ). Ook de bijtwonden zijn mooi aan het wegtrekken.

Dat verkeersmak komt inderdaad wel zodra ze de klik zal maken dat verkeer niet eng is. Daarom ga ik eens kijken of er in de buurt geen ideale plek is om vanop een afstand naar het verkeer te kunnen kijken zodat ze eraan kan wennen zonder dat het gevaarlijk wordt. :)

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:49

Ze ziet er steeds mooier uit. Fijn dat die van jou de bal niet eng vond. Die van mij zag er pas voor het eerst een toen hij 5 was en heeft sindsdien besloten dat hij er niets van moet hebben. Hij blijft er ook mooi uit de buurt van, is maar verdacht volgens hem... zo'n ding dat geen geluid maakt en opeens toch kan rollen.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 18:04

Dank je, zelf zie ik het niet zo omdat ik haar meerdere keren per dag zie natuurlijk. xD Wel tof dat jullie het verschil op de foto's zien! :D
Aliaa is echt een durvertje op gebied van nieuwe voorwerpen en dergelijke, die gaat meteen op onderzoek uit en moet er haar tanden eens inzetten. :P Als iets geluid maakt daarentegen, vindt zij het heel wat minder leuk. :') Grappig dat Agan net omgekeerd is!

Vandaag had Aliaa een nieuwe weidebuurman, ik heb medelijden met de arme stakker... :') Als ik bij haar in de weide was, vloog ze echt razend op dat paard af, zo kwaad heb ik haar nog nooit gezien op een ander paard. := Wanneer ik uit het zicht was, stond ze lekker aan de andere kant van de weide te grazen, als ik weer in haar buurt kwam, ging ze weer in de aanval. Zou het een of andere beschermingsdrang naar mij toe kunnen zijn? :P Naar mij toe was ze echt poeslief en knuffelig. <3 Ze wou niet dat ik haar achter liet in de weide, dan stond ze lekker zielig te kijken naar mij. :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:26

Ik val even binnen :P vlakbij je stal zit toch dat gebouw met die senior appartementen? Als je vanaf je stal rechts gaat en dan meevolgt links kom je daarnaast uit op de veldweg. Je kan haar van daaruit eventueel laten kijken en wennen.

Mijn grote paard en mijn 2 kleintjes zijn verkeersproof, de tinker iets minder maar die houdt zich vast aan mij. Als je graag wil kan ik na mijn verlof, als ze daar weer staan, eens met 1 ervan tot bij jullie komen te voet. Ze kan zich daar dan aan optrekken (al is de kleinste amper 80cm) en dan kan ik je ook gelijk leuk stap rondje tonen door het veld :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 20:46

Ja, daar staat zij inderdaad! Zoiets zoek ik dus inderdaad, daar is ruimte en ze kan rustig kijken en wegspringen als het nodig is. De enige reden waarom ik die plek liever niet neem, is omdat er vrij grote stukken steen liggen in die baan. :/ Ze heeft geen ijzers en als ze op zo'n steen stapt, heeft ze daar last van. Ik ben bang dat als ze springt, ze haar pijn kan doen aan die stenen.
Het lijkt me leuk om eens samen op stap te gaan! :D Dan ziet Aliaa ook eens hoe het hoort, haha. :P Ik verwittig je wel, Aliaa is een bitch naar andere paarden... :') Maar als het gewoon achter jouw paard lopen is, zou dat wel moeten lukken. :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:18

Ik heb 3 ruinen en een hengstje die zich allen weten te gedragen :)

Over die stenen, dat valt mee. Ze Zal er toch aan moeten wennen als je haar ijzerloos wil houden en anders heb ik een hele goeie smid als je nog iemand zoekt. Heel geduldig ook (ik heb 2 angsthazen bij vreemden).

Het is vanaf jullie stal mss 200m stappen, dat scheelt ook. De meeste veldbanen liggen er zo bij is mijn ervaring. En om ze nu direct op asfalt te laten staan... je zit daar ook met die wegversmalling wat maakt dat er niet zo vaak vol gas voorbij gevlogen wordt.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 00:51

De gewone stenen loopt ze niet gevoelig op, maar soms zit er echt een dikke steen tussen en als ze net daarop stapt (of zou springen), dat voelt ze wel hoor. :+ Een smid heb ik, iemand die een ander paard op stal doet, neemt de mijne mee.

Ik ken die baan hoor, ik passeer er regelmatig met mijn hond en met Aliaa ben ik er ook al enkele keren door gelopen. Op het einde liggen toch echt wel een flink stuk meer van die dikke stenen. De overkant iets meer naar links is ook een veldbaan (richting die hopvelden), misschien dat het daar beter ligt, zal er eens naar gaan kijken. :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:39

Ga dat batje tot het einde, links en dan heb je direct rechts mijn 2 apen staan :D
Dat stuk valt mee. Ga je op het einde links heb je veel putten en hobbels. Ga je rechts, dan liggen er weer meer stenen.

Je kan aan dat hopveld ook links en dan direct rechts aan die bomen, dat is een smaller pad maar lag de laatste keer wel redelijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, criollo_yess, Ilona__, J30d, Lisette1987, lynn_Joy, lynnXtubbie, meniekske, Mo_Noah en 75 bezoekers