Marietje in het groen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4412
Geregistreerd: 13-12-11

Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 12:56

Omdat ik het af en toe leuk vind om Marietje te laten zien, hier een topic!

Twee jaar geleden heb ik een eindwerkstuk gedaan over het 'perfecte' hoofdstel. Daar stond een hele hoop informatie in en ik ben op onderzoek uit gegaan. Ik kreeg zelfs hulp van paardentandarts Paul Versluis. Was even spannend toen hij mijn eindwerkstuk las, en hij had een paar kleine opmerkingen, maar hij was verder erg positief :D
Uit dit eindwerkstuk kwam een ontwerp voor een hoofdstel. Deze was echter best wel uniek te noemen: hij heeft namelijk geen bakstukken.

Ik heb zelf drie prototypen en een gigantisch test-paardenhoofd gemaakt:
Afbeelding
Dit is Frederik. Frederik is erg braaf en liet mij zien wat zijn natuurlijke reactie op teugeldruk is. Zoals je ziet zit de neusriem vol met ringetjes: de teugels konden rondom vastgemaakt worden. En ik had ook nog een hackamore gescoord op Marktplaats.
Mocht je benieuwd zijn hoe ik Frederik heb 'afgelezen': ik bekeek hoe hij zijn hoofd bewoog. Als ik aan de linkerteugel trok, wilde ik dat Frederik zijn hoofd zo ver mogelijk naar links deed, zonder te veel hierin naar beneden te buigen. Dat betekent namelijk dat hij zo min mogelijk 'zinloze' druk op de bovenkant van zijn neus krijgt.

Frederik vond de twee ringetjes halverwege de onderkaak het meest logisch. Daar is een prototype uit gekomen:
Afbeelding
Deze was niet gemaakt van tuigleer en hij schoof af en toe een paar cm, maar eigenlijk was ik er erg tevreden mee.

Dit ontwerp wilde ik graag maken in een iets meer middeleeuwse uitvoering en ik maakte onderstaand hoofdstel:
Afbeelding
Ik merkte dat hij door het gekruiste frontstuk ineens bijna niet meer schoof. Ook had hij nu een extra ringetje aan de onderkant voor het leiden, en dit bleek onwijs handig. Helaas ben ik (nog) niet zo'n ster in het maken van hoofdstellen en is hij kapot gegaan, ik had hem namelijk niet bizar goed vastgemaakt.

Nu ben ik in mijn tussenjaar gaan werken, en ik had eindelijk geld genoeg om mijn droomhoofdstel te laten maken! Ik had hiervoor Masja van LuckyLeather gevraagd. Zij was gelijk helemaal enthousiast! Het zou ook wel speciaal worden, met vlechten en een ingelegde steen.

Nou had ik mijn vriendinnen een beetje gespamd met het hoofdstel en de ontwikkelingen. Een hele lieve vriendin wilde me graag helpen met foto's maken! Ze hield Marie vast op de foto's waar ze alleen op staat, en ik heb eindelijk foto's waar ik samen met Marie op sta :D Die heeft zij dan ook gemaakt. Deze vriendin is Lisa, Runa hier op bokt. En nu wil ik jullie heel erg graag haar prachtige resultaat laten zien! Op de foto's is hij gloednieuw. Ik doe nieuwe hoofdstellen altijd erg los bij de neusriem, zo kan Marie lekker goed bewegen. Als het leer soepeler en meer voorgevormd is doe ik hem vaak een gaatje strakker. Dan kunnen er alsnog met gemak twee à drie vingers tussen de neus en de neusriem trouwens.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Detailfoto, zo kan je zien hoe mooi het front is. En ik vind dat Masja een beetje extra reclame verdiend :)
Afbeelding

Afbeelding

Toen mocht ik er ook bij op :D
Afbeelding
Afbeelding

Het lipje voorspelt niks goeds.
Afbeelding
Whoeps (ze beet me hier niet hoor, ze zat gewoon te pielen)
Afbeelding

Kusje
Afbeelding

En deze is toch wel heel lief
Afbeelding

Zo dan! Nogmaals dank aan Lisa voor het helpen met de foto's en aan LuckyLeather/Masja voor het maken van het hoofdstel.


Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:59

Super mooi! Het hoofdstel is ook echt wauw <3 zoiets zou ik ook wel willen :D

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:21

Wat een prachtig hoofdstel en wat een mooie foto's! <3

Mag ik vragen wat het voordeel is van een hoofdstel zonder bakstukken? :)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:41

Heel gaaf! Super mooi gemaakt :D

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:46

Prachtig hoofdstel! En wat een onwijs mooie en lieve foto's <3

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Macs

Berichten: 7630
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:48

Wauw! Hele mooie foto's, mooi paard maar vooral een prachtig hoofdstel. De kleur is ook echt perfect.
Ik ben u nog meer benieuwd naar de keuze van je ontwerp en de achterliggende theorie!
Wat ik me afvraag, als je nu druk legt op de neusriem door teugeldruk, komt er dan ook druk op het voorhoofd (door het rondje met de steen)? Of valt dat wel mee?

Maks :+:

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4412
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 15:46

Dank jullie!

Oh ja, klein detail vergeten :+ Marietje is heel erg gevoelig, dus ik was op zoek naar een zo comfortabel mogelijk bitloos hoofdstel. Nou heb je voor een bithoofdstel twee riemen aan de zijkant nodig, anders blijft het bit niet zitten. Een neusriem gaat rondom, dus heb je wat meer vrijheid.
Ik heb naar het paardenhoofd gekeken en vind dat er aan de zijkant van het hoofd veel ‘aan de hand’ is: het scherpe jukbeen, de ogen en de kiezen.
Op het voorhoofd valt het wel mee. Dus als ik dan toch een losse neusriem had, dan kon ik net zo goed de riemen over het relatief vrije voorhoofd laten gaan. Dan kan het schuiven wat het wil, maar het komt nooit in het oog of er oncomfortabel dichtbij.
Want daar had ik last van: de bakstukken kwamen bij Marietje te dichtbij het oog. Ik wil de neusriem absoluut los houden, dus de neusriem gewoon lekker strak doen om dit te voorkomen was geen optie. Dan kan je nog naar kaakriemen gaan kijken, maar als die daadwerkelijk de bakstukken naar beneden moet ‘trekken’ moet je hem aardig straks doen. En ik hou niet zo van strak.

Nou is mijn design helemaal niet zo uniek trouwens :) de Gauchos in Argentinië doen dit zo al jaren! Alleen ik had iets eerder goed op hun halsters moeten letten, zij hadden namelijk al door dat een gekruist frontdeel beter werkt :+

Edit: en Macs: nee, dat valt wel mee :) Misschien wel als ik de teugels minder direct aan de neusriem had bevestigd. De neusriem wil nu soms wel eens iets omhoog schuiven en daarmee het hele voorhoofd juist ontlasten. Dat omhoog gaan doen trouwens al mijn hoofdstellen en touwhalsters, dus het is niks geks, haha.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:49

Hij is echt prachtig geworden Berber! Staat super :):)

Kieck <3

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:50

En zoiets om mee te longeren? Kan dat ook?
Hij is heeeeel erg mooi!

Sintara

Berichten: 7376
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:04

Jammer dat die eerste zwarte verschoof, want die vind ik echt heel mooi
De groene is ook mooi hoor daar niet van :P ik vind die zwarte gewoon zo lekker subtiel!

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:06

Geweldig hoofdstel en prachtige foto's, maar ik had ook niets anders van je verwacht. +:)+ _/-\o_
Is jouw ontwerp nu ook officieel op de markt zodat mensen het bij jou/Lucky Leather kunnen testen of kopen? Lijkt me namelijk geweldig leuk om zoiets ook eens bij [***] uit te proberen. :)
Zit hij ook stabiel genoeg om het oogje onder de kin ook te kunnen gebruiken voor longeren?

Kaatastrof

Berichten: 6257
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:50

Super gaaf zeg! :D Wat gaaf dat je zo op onderzoek bent gegaan om hét hoofdstel te vinden.

Laat ik een beetje door jouw foto's (zag ze al op Insta en FB voorbijkomen) ook contact opgenomen hebben met LuckyLeather. Zin in ons projectje. Hopelijk heb ik dan eindelijk een hoofdstel dat mijn paard gewoon past.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:22

Te gek! En ze zien er ook nog eens heel mooi uit!!

Kaloe Z1
Jamaica (All at once x Furst Heinrich) -->bijna uitgerekend!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:23

xyzutu2 schreef:
Geweldig hoofdstel en prachtige foto's, maar ik had ook niets anders van je verwacht. +:)+ _/-\o_
Is jouw ontwerp nu ook officieel op de markt zodat mensen het bij jou/Lucky Leather kunnen testen of kopen? Lijkt me namelijk geweldig leuk om zoiets ook eens bij Rio uit te proberen. :)
Zit hij ook stabiel genoeg om het oogje onder de kin ook te kunnen gebruiken voor longeren?
hier nog eeb geinteresseerde!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:10

Ik had het hoofdstel al op FB gezien op Lucky Leather's FB pagina, maar nogmaals, wat een schitterend hoofdstel!!
Nu ben ik na je verhaal over het ontstaan wel héél nieuwsgierig hoe het concept van de 'frontbakstukken' (om ze maar even zo te noemen) werkt in combinatie met de hackamore scharen. Ik rijd mijn merrie op een heel klein schaartje en ben van plan om daar nog een keer een mooi hoofdstel omheen te laten maken (Masja weet dat ze die opdracht nog kan verwachten ;) ) en ik denk maarzo dat mijn merrie dit model hoofdstel ook wel heel fijn zou vinden. Zij is ook zo'n gevoelig typje en heeft een beetje apart gevormd hoofd waardoor bakstukken vrij snel te dicht langs haar oog lopen dus het is altijd lastig om neusriem en scharen zo af te stellen dat die optimaal werken maar niet de bakstukken te ver naar voren halen. Dit zou ook voor ons een perfecte oplossing zijn. Op zich zou ik natuurlijk een side-pull versie kunnen laten maken maar omdat zij ook rijtechnisch nog wel getraind moet worden zou ik liefst een hack-versie willen, maar dan moet de boel wel stabiel zijn en niet gaan draaien want dan geeft het te veel ruis.
Werkte dat ook? Ging het schuiven/draaien? Meer neerwaartse druk? Ik ben wel nieuwsgierig...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:59

Leuk topic en goede uitleg! Ik ben heel blij dat ik dit hoofdstel heb mogen maken.
Ik ben ook erg blij met het resultaat. Het is echt supergoed uitgevallen.
En ik ben, ondanks dat ik er lang mee bezig was, heel trots op het stiksel... *\o/* Die is zo goed gelukt, Wauw! Maar ook de rest: na veel testen en uitrekenen is het helemaal goed gekomen met vlechtjes, onderlegleer, passanten, DE STEEN! Het was een hele uitdaging, maar WAUW, Ik ben er nog steeds euforisch van. _/-\o_ :D

Francis schreef:
Ik had het hoofdstel al op FB gezien op Lucky Leather's FB pagina, maar nogmaals, wat een schitterend hoofdstel!!
Nu ben ik na je verhaal over het ontstaan wel héél nieuwsgierig hoe het concept van de 'frontbakstukken' (om ze maar even zo te noemen) werkt in combinatie met de hackamore scharen. Ik rijd mijn merrie op een heel klein schaartje en ben van plan om daar nog een keer een mooi hoofdstel omheen te laten maken (Masja weet dat ze die opdracht nog kan verwachten ;) ) en ik denk maarzo dat mijn merrie dit model hoofdstel ook wel heel fijn zou vinden. Zij is ook zo'n gevoelig typje en heeft een beetje apart gevormd hoofd waardoor bakstukken vrij snel te dicht langs haar oog lopen dus het is altijd lastig om neusriem en scharen zo af te stellen dat die optimaal werken maar niet de bakstukken te ver naar voren halen. Dit zou ook voor ons een perfecte oplossing zijn. Op zich zou ik natuurlijk een side-pull versie kunnen laten maken maar omdat zij ook rijtechnisch nog wel getraind moet worden zou ik liefst een hack-versie willen, maar dan moet de boel wel stabiel zijn en niet gaan draaien want dan geeft het te veel ruis.
Werkte dat ook? Ging het schuiven/draaien? Meer neerwaartse druk? Ik ben wel nieuwsgierig...

@Francis, ik ben benieuwd! Ik denk alleen dat het met hack niet werkt, de hack is juist om met het bakstuk een extra druk achter de oren te bewerkstelligen. Toch? Ik zou niet weten hoe je die zou moeten vastmaken aan dit hoofdstel

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:39

Hij is zó gaaf geworden! :D De labradoriet past er ook precies bij. Marietje draagt hem ook vol trots.
Vind trouwens de allereerste ook heel stoer.

Nu jij nog een viking outfit :D

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 02:11

loekje schreef:
@Francis, ik ben benieuwd! Ik denk alleen dat het met hack niet werkt, de hack is juist om met het bakstuk een extra druk achter de oren te bewerkstelligen. Toch? Ik zou niet weten hoe je die zou moeten vastmaken aan dit hoofdstel

Ja, als je de boel flink aan trekt gaat'ie daar zeker ook werken maar daar heb ik 'm niet voor, mijn schaartjes zijn ook echt kort. Het is meer dat ik met een hack (scharen zijn vergelijkbaar met een academische hack) wat beter afzonderlijk links en rechts kunt vragen omdat je druk aan één kant van de neusriem kunt zetten waarbij de kinriem dan ook gaat inwerken.. Dat is voor die van mij al genoeg. Als je met twee teugels tegelijk trekt zul je idd achter de oren ook druk krijgen en de hoeveelheid wordt dan vooral bepaald door de lengte van de schaar bóven de neusriem. Daar zit de hefboom voor het kopstuk. Dat is bij mij bijna niks, het bakstuk zit echt vlak boven de neusriem vast. Maar nu ik dit zo schrijf realiseer ik me dus dat het niet kan gaan werken omdat de schaar niet aan een bakstuk zit en dus sowieso nergens kan 'hefbomen' omdat hij zonder bakstuk geen punt heeft waar je'm op laat 'kantelen'. Je scharen zullen dan ook gaan omklappen en kunnen al niet meer als schaar werken... Dan krijg je een sidepull met handvatten :P
Ben ik toch nog steeds wel nieuwsgierig naar dat testmodel mét scharen ;)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4412
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 08:44

Dank jullie! :D

Die zwarte is eigenlijk blauw :P en klopt, hij is mooi simpel. Ik vond het meer een ‘Engels’ model. Het zou goed kunnen dat hij minder schuift als hij van gewoon mooi tuigleer gemaakt is in plaats van dit (tassen)leer. Maar ik hou zelf erg van middeleeuws spul, dus deze groene is toch net even wat toffer voor mij :D

Ik heb de maten nu perfect voor Marietjes koppie, maar ik heb geen idee hoe dat bij andere paarden in elkaar steekt. Masja heeft de mijne nu gemaakt en zou dus, neem ik aan, nog zoiets kunnen maken. Alleen niet exact dezelfde hè jongens, die is van Marietje :P

Frederik had een hekel aan de hackamore, hij dook meteen naar beneden. De rest ging eigenlijk wel heel goed, maar de hack werkte opvallend slecht. Dit zou ik dus absoluut afraden.

Runa

Berichten: 1108
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:15

Haha ik was so bang dat alle foto's onscherp zouden zijn of dat ik op een verkeerd knopje gedrukt had ofzo... Viel gelukkig mee haha!

Het hoofdstel is echt supe mooi geworden, hij staat Marie ook heel goed! Nu jij nog een outfit inderdaad. Dan kom ik nog een keer foto's maken, goed? 8-)

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:04

Sorry heb het eerder ook al gevraagd, maar ben toch wel heel benieuwd en weet niet of je het gelezen hebt, maar kun je er ook mee longeren? :D

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4412
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 19:20

Oeps! Die had ik gelezen maar ik was vergeten erop te antwoorden. Ik ga het even proberen :) Ik heb natuurlijk geen kaptoomringetje erop zitten, dus ik kan de longeerlijn alleen aan de onderkant vast maken.

roos_luna
Berichten: 28
Geregistreerd: 02-10-10
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:14

Super mooi hoofdstel! Mag je zeker trots op zijn :j
Heel mooi vormgegeven en nog belangrijker dat het fijn is voor het paard!
Ik zou er ook wel een willen *\o/*

ODIQUE-ZEPHYROS~LUNA
Wie weet waar Mariska La Luna (bonte Merrie) is??
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=121&t=1927160

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:44

Mooie foto's! Ik vind het hoofdstel ook echt geweldig!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

opisop_shop

Berichten: 15058
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:11

Wat gaaf zeg!

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers