Marietje in het groen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:56

gaaf!

Anoniem

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:23

Op dat plaatje met die drie paarden vond ik het achterste hoofdstel anders een vrij nette neushoogte hebben. Ik vind het gevaarlijker dat de neusriemen en keelriem bij die halsters zo wijd zijn, waardoor er in mijn ogen makkelijk een hoef achter blijft hangen als ze weer eens op drie poten aan een oor moeten krabben. Maar ik denk dat dat risico bij een halster/hoofdstel met bakstukken sowieso wat lager is omdat alle riempjes over het hoofd verdeeld zijn en overal strak tegen het hoofd aan liggen. Dat was ook waarom ik een keelriem zou willen hebben die hoger zit en strakker aansluit, maar het beestje moet natuurlijk nog wel adem kunnen halen dus dat heeft weer andere nadelen. :+

Ik heb trouwens ook wel eens een criollo hoofdstel/halster gezien met riem tussen de oren door, maar dat is volgens mij ook altijd in combinatie met een frontriem, waarschijnlijk toch voor de stabiliteit?
Wie zo'n hoofdstel ook wil moet trouwens vantevoren wel even goed de schedel van het paard rondom de oren aftasten. De mijne heeft van de achterkant van het ene tot de achterkant van het andere oor een vrij scherpe botrichel lopen en die zou ik geen plezier doen met een riem die daar dwars overheen loopt. Helaas. Het lijkt me ook vrij lastig om de juiste maat voor het hoofdstel te bedenken, want je wilt niet dat die tussen de oren door-riem het kopstuk tegen de oren trekt. Een normale frontriem is saai (en over het algemeen ook onnodig) maar heeft als voordeel dat de bovenkant van het kopstuk niet zelf direct naar voren getrokken wordt.

s1993

Berichten: 2117
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:29

Aangezien het hier om een hoofdstel gaat ben ik heel benieuwd: Wanneer komen de rijfoto's/filmpjes? :D

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 09:27

Helaas heeft niet elk paard zo’n dikke voorpluk als Marietje, die doet namelijk volgens mij heel veel goeds voor de stabiliteit en als je niet wil dat het riempje tegen de oren aandrukt kan je gewoon een extra stuk manen bij de voorpluk stoppen.
Als ik tijd, geld en zin had om mijn hoofdstel verder te ontwikkelen zou ik oplossingen voor paarden met weinig voorpluk of gekke richels moeten bedenken, met een naar achteren liggend kopstuk ofzo.

Rijfoto’s komen niet :P Ik zet liever geen rijfoto’s, en al helemaal geen filmpjes, op bokt. Ik snap dat dat een beetje jammer is in dit geval, maar bokt staat bij mij niet bekend als de meest subtiele en inspirerende plek als het om rijden gaat.

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 08:37

Voor deze speciale gelegenheid voeg ik nog iets toe aan mijn verhaal :)
Toen ik een jaar of dertien was was ik verliefd op een jongen die aan LARP deed. Ik had een paard (waar ik nog niks mee aan kon maar dat is een ander verhaal) en begon me te interesseren voor middeleeuwse kleding en, vanwege mijn paard, tuig. Ik begon de gekste ontwerpjes te maken (met chamfrons, gekruiste delen etc etc) en vond uiteindelijk iemand die tuig kon maken: Miranda van Diereninpastel. Zij maakte tuig van touw. Super tof natuurlijk! En veel minder duur dan leer. Ik liet een wit hoofdstel maken met een gekruist front en een concho in het midden, voor mijn puberale jonge zelf exact een ‘ridder’ hoofdstel. Daarna wilde ik een stoerder hoofdstel die makkelijker te gebruiken was (wit wordt snel vies) en liet deze maken:
Afbeelding
Afbeelding
Aan dit hoofdstel kunnen een paar dingen opvallen:
- Hij is groen
- Hij is gevlochten
- Hij gaat over het voorhoofd
- Hij past voor geen meter (ik had geen idee hoe ik maten moest doorgeven want ik wist niet wanneer iets paste)

Dat laatste viel mij niet op en ik zette de foto’s op bokt. Ik kreeg kritiek op de bakstukken, die bijna in het oog kwamen. Terecht natuurlijk :)
Ik wilde mijn hoofdstel niet weggooien en dacht dat het aan de frontriem lag, die te kort was en het bakstuk omhoog trok. Ik pielde de soepele (want ja, het is touw) frontriem tussen de oren. Dit pakte niet zo goed uit, haar voorpluk stak omhoog en de bakstukken kwamen alsnog tegen de ogen aan (voor toekomstige Berbers: kijk naar de bevestiging van het bakstuk aan de neusriem, die zit namelijk veel te hoog). Omdat hij alsnog niet paste haalde ik de bakstukken in het geheel weg en knoopte ik de keelriem aan de neusriem. En voila!
De meest logische volgende stap was het blauwe hoofdstel. De vlechten van mijn touwhoofdstel en de structuur ervan vond ik mooi dus dat had ik ook maar gedaan. Niet zo netjes, vlechten is moeilijk. Toen ik daarna zelf (duur!!) tuigleer kocht voor mijn volgende hoofdstel durfde ik niet te vlechten, uit angst dat het niet mooi zou zijn. Maar mijn liefde voor structuur en vakmanschap was niet weg, dus toen ik Masja vroeg een hoofdstel voor me te maken vroeg ik of ze vlechten in het frontstuk wilde maken.

Ik kwam er ook pas later achter dat Argentijnse halsters bestaan en dat mijn ‘idee’ dus helemaal niet nieuw is. Maar ik vond het alsnog hartstikke leuk om ermee bezig te zijn.
Mijn ontwerpje is dus niet ontstaan door andere halsters of hoofdstellen die op deze manier in elkaar zitten, maar was uit nood door een niet-passend ‘normaal’ hoofdstel. Dit is ook de reden dat die van mij tussen de oortjes door gaat (waarom zou ik een compleet goed werkend ontwerp veranderen door het tussen de oren door te laten gaan?)

Verder heeft mijn interesse in middeleeuws spul niet mogen baten, deze jongeman vond mij namelijk niet leuk :+

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:29

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele discussie berichten over het van het ontwerp verwijderd uit het topic. Het is niet de bedoeling om een gestopte discussie uit een ander topic voort te zetten in een ITP topic en gezien er gesproken wordt over verder stappen het verzoek ook om het geheel niet op Bokt uit te vechten.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:55

Heel interessant, en wat leuk dat je er een hele studie van maakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:29

Haha, wat grappig dat die groene kleur er al meteen vanaf het begin in zat. :D
Het leuke aan het hoofdstel uit de openingspost vind ik dat je daar echt een stap verder bent gegaan dan alle andere Criollo-achtige hoofdstelconstructies. Elk Criollo hoofdstel dat ik ken (of het nu antiek echt is of origineel namaak) heeft namelijk altijd nog een frontriem waar de neusriem aan hangt, terwijl jouw hoofdstel als enige een constructie heeft waar de neusriem zonder frontriem aan het kopstuk hangt. Ik daardoor ook erg benieuwd naar hoe het zich houdt als je gaat longeren met de longeerlijn aan het onderste oogje, dus als je ons daarvan op de hoogte wilt houden dan graag! :j

Helaas heeft mijn paard geen enkele boodschap aan alles wat over zijn voorhoofd loopt want zodra daar ook maar een frontriem overheen loopt probeert hij die al overal aan af te vegen, want anders had ik ook wel eens een eigen Criollo hoofdstel willen maken, ook puur voor eigen gebruik. De mijne zou trouwens een stuk minder origineel zijn, gewoon dit traditionele halster met dan een paard extra ringetjes op de neusriem zodat het ook een sidepull en kaptoomfunctie zou krijgen:
Afbeelding
Bij sommige traditionele ontwerpen zitten de sidepullringen er zelfs al in. Niets meer aan doen! :D
Afbeelding
Het lijkt me voor een paard namelijk super fijn om geen bakstukken over de zijkant van je hoofd te hebben lopen, maar dan met je paard wel al die voorhoofdsriemen op z'n plek laten zitten. :')