De paarden in de Oostvaardersplassen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rosslover

Berichten: 1131
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

De paarden in de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 11:35

Hooii,

Afgelopen dinsdag was ik met mijn zus​ in de Oostvaardersplassen. We zagen op social media veel er over en wilden graag met eigen ogen zien hoe het er aan toe gaat.

De dieren die in de open gebieden staan zien er wel redelijk uit, helaas waren de afgesloten delen waar de ergste dieren schijnen te staan alleen van een afstand te zien.. Wat we wel van een afstand konden zien was dat het gewoon een heel groot open veld is met heel erg veel dieren zonder echte beschutting en het leek niet alsof er daar werd bijgevoerd.

De dieren die in de open gebieden stonden en waarvan we wél hebben gezien dat er was bijgevoerd werden bijgevoerd in een grote open kuil waar 5 a 6 paarden in stonden en de rest stond er omheen en kon er niet bij. Die 5 a 6 paarden wisselden af en toe af maar toch waren er een groot aantal dat zich afzijdig hield en de restjes op aan t eten waren.

Ik heb nog steeds geen echte mening er over, de paarden die we zagen vielen heel erg mee(misschien hadden we na alles in de media ook wel een horrorbeeld verwacht). Wat we niet konden zien was hoe de dieren op het afgesloten deel er uit zagen, en aangezien dat het ergste deel schijnt te zijn ben ik daar nog wel erg benieuwd naar.

word vervolgd...?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie


Anoniem

Re: De paarden in de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:38

Is dat afgesloten stuk helemaal niet te betreden? (Interesse hoor, ben er nog nooit geweest)
Mooie fotos trouwens.

rosslover

Berichten: 1131
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 11:43

VivaLaVida schreef:
Is dat afgesloten stuk helemaal niet te betreden? (Interesse hoor, ben er nog nooit geweest)
Mooie fotos trouwens.


Helaas niet, overal staan hekken en als je er alsnog door gaat krijg je een hele hoge boete.. Staatsbosbeheer rijd echt om de tien minuten langs dus dat is niet te doen.

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie

Janneke2

Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:45

Mooie foto's!
En idd: de "indianenverhalen" kloppen niet.
De grond is vruchtbaar en geeft veel (laag calorisch) voer. De dieren die te zeer vermageren worden afgeschoten (bij gebrek aan wolven etc).
Van honger gaat hier niemand dood. (Aan koliek mogelijk wel - al is SBB slim genoeg om oud hooi te geven.)

Tja - men neme een sportpaard. Gefokt, getraind, vertroeteld om klus X te doen.
Neem een foto van dit dier, op het moment dat klus X geklaard is.
Hijgend, kletsnat van het zweet, dorstig (1 bodempje water en uitstappen, een minuut later weer 1 bodempje water en uitstappen etc).
Zielig...? Mishandeling...?
Dat hangt er maar van af.
Stress...? Vast wel.

De winter/ het vroege voorjaar is zo'n soort iets in de natuur: een stevige prestatie die je moet leveren.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-03-18 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:46

Ik heb het hele gebeuren meegelezen, stil gevolgt.
Ben er nog nooit geweest, dus geen idee wat ik er allemaal van moet vinden.
Vind de foto’s mooi! En op de foto’s valt het allemaal mee lijkt wel.

NadineBlabla

Berichten: 2151
Geregistreerd: 23-10-11

Re: De paarden in de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:49

geheel los van de hele discussie, ik vind het schitterende foto's! Heel mooi vast gelegd, met name foto 4 :j

''Chaque battement de mon coeur est un je t'aime que je t'envoie''

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Re: De paarden in de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:52

Foto 11 is echt heel mooi, zou ik zo aan de muur hangen!

Aan een dood paard staan trekken is een groter onderdeel van mijn leven dan je zou denken :')

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:52

Janneke2 schreef:
Mooie foto's!
En idd: de "indianenverhalen" kloppen niet.
De grond is vruchtbaar en geeft veel (laag calorisch) voer. De dieren die te zeer vermageren worden afgeschoten (bij gebrek aan wolven etc).
Van honger gaat hier niemand dood. (Aan koliek mogelijk wel - al is SBB slim genoeg om oud hooi te geven.)


https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... -downloads

Het overgrote deel van het afschot is natuurlijk wel gewoon omdat ze bijna omvallen door het gebrek aan voedsel. dat ze uiteindelijk sterven door een kogel doet daar niets aan af.

los daar van: prachtige foto's! fijn om te zien dat er ook beesten zijn die gewoon op een normale manier de winter door komen. Wel apart dat juist die dan in het zicht staan. het geeft ook het gevoel bij de mensen dat er de schone schijn wordt op gehouden, of dat nou terecht is of niet.

Valse hoop is ook hoop!

rosslover

Berichten: 1131
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 12:03

Chasey schreef:
Ik heb het hele gebeuren meegelezen, stil gevolgt.
Ben er nog nooit geweest, dus geen idee wat ik er allemaal van moet vinden.
Vind de foto’s mooi! En op de foto’s valt het allemaal mee lijkt wel.


Dat hadden wij dus ook, we hadden het online stil gevolgd maar waren heel erg benieuwd hoe het er nou echt is. Media kan veel vervormen en er gingen ook veel dingen rond die gephotoshopt waren of gewoon écht niet klopten. Dankjewel!


NadineBlabla schreef:
geheel los van de hele discussie, ik vind het schitterende foto's! Heel mooi vast gelegd, met name foto 4 :j

Heel erg bedankt! :D


Potate schreef:
Foto 11 is echt heel mooi, zou ik zo aan de muur hangen!

Superlief, dankjewel!


M_i_R schreef:
Janneke2 schreef:
Mooie foto's!
En idd: de "indianenverhalen" kloppen niet.
De grond is vruchtbaar en geeft veel (laag calorisch) voer. De dieren die te zeer vermageren worden afgeschoten (bij gebrek aan wolven etc).
Van honger gaat hier niemand dood. (Aan koliek mogelijk wel - al is SBB slim genoeg om oud hooi te geven.)


https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... -downloads

Het overgrote deel van het afschot is natuurlijk wel gewoon omdat ze bijna omvallen door het gebrek aan voedsel. dat ze uiteindelijk sterven door een kogel doet daar niets aan af.

los daar van: prachtige foto's! fijn om te zien dat er ook beesten zijn die gewoon op een normale manier de winter door komen. Wel apart dat juist die dan in het zicht staan. het geeft ook het gevoel bij de mensen dat er de schone schijn wordt op gehouden, of dat nou terecht is of niet.


Hier ben ik het zeker mee eens, wij denken ook dat ze de goede dieren expres laten zien en het deel op het afgesloten gedeelte er pas echt slecht uit ziet.



Ik hoop trouwens dat de discussies weg kunnen blijven uit dit topic, discussiëren mag best maar daar is een ander topic voor. Ik wil graag laten zien hoe het er uit ziet voor de mensen die er nieuwschierig naar zijn en ik wilde een verslagje erbij zetten met mijn idee er over. :D

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: De paarden in de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:15

Wauw wat een sterke platen heb jij geschoten!

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:37

Je foto’s zijn prachtig!!
Verder hanteer ik (heel slecht ik weet het) de struisvogel techniek over dit onderwerp...
Ik heb er geen mening over omdat ik ook niet precies alle ins en outs erover weet. Sommige zaken worden meer uitgelicht dan anderen en zouden me een verkeerd beeld kunnen geven.
Dan is gaan kijken zoals jij hebt gedaan nog wel een goede optie.

Edit: getemd voor uitgelicht btw ! :D

Whoever said diamonds are a girls best friend, never owned a horse
*Mexx, you left paw-prints on my heart!*


Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: De paarden in de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:50

Gave foto’s!!

Ik durf er verder ook niks over te zeggen, heb het niet met eigen ogen gezien dus durf er niet over te oordelen. Al vind ik wel dat SBB er voor moet zorgen dat het aantal niet de pan uit reist (of rijst?)..

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: janderegelaa, NorwayFjord, stella92 en 80 bezoekers