[VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:19

Koper schreef:
xyzutu2 schreef:
Edit: ik zie nu in de post van de fokker dat hij van 26 juni is en nu dus nog maar 4 maanden oud is.

Ruim 5 maanden.

En veel te vroeg geboren. Dus vier maanden eigenlijk. Heel normaal bij veel fokkers, helaas. Maar ik denk dat zijn toestand meer te wijten is aan slechte zorg in de twee maanden dat hij ergens anders was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:23

Maar als hij nu 5 maanden is (inderdaad even gerekend van zijn daadwerkelijke geboortedag ipv de eigenlijke geboortedag) en hij is twee maanden bij de vorige koper geweest, dan is hij toch door de fokker al na 3 maanden bij de moeder weggehaald?
Ben ik nou gek dat ik dit extreem vroeg vindt?

Ik ging ervan uit dat dit een normaal afgespeend veulen van 6+ maanden oud was die in de maand na het afspenen verwaarloosd was geraakt, maar dit is een heel ander verhaal. Dat verklaart ook veel beter die extreme ontstekingsreactie in de mond, 'normaal verwaarloosde' paarden krijgen dat niet zo snel, maar hij heeft maar drie maanden moederbiest mogen drinken met alle antistoffen die daarin zitten.

Is het bijvoeren met moedermelk niet nog een optie voor hem aangezien hij zo'n achterstand heeft?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-17 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:26

Och och, arm diertje. TS, ik vind het bewonderenswaardig wat je voor hem doet en ik vind het knap hoe realistisch je in deze situatie bent en er geen rooskleurig verhaal van probeert te maken.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:37

En daarom mijn opmerking mbt dierenarts er meteen bijhalen. Ik snap echt niet dat er eerst zelf moet worden geprobeerd met alle gevolgen van dien.
Niet om vervelend te zijn tegenover ts maar wel om anderen ervan te laten leren.

Ts succes met m ! Hopelijk knapt ie goed op of maak je de juiste keuze als het niet meer haalbaar is

othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 22:58

Ik mag toch wel zeggen dat het mij echt aangrijpt... ik hoop zo hard dat hij het gaat halen. het is hem echt niet gegund. wordt keihard werken om hem goed te krijgen maar hij is het waard. achteruit mag hij niet want dan is het einde verhaal.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:04

Och och wat een klein arm plurkje.. en wat fíjn dat jij je over hem hebt bekommerd! Hopelijk knapt hij snel op, en slaat de AB goed aan.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:37

Wat geweldig dat je dit doet TS, mijn duimen draaien.

Lijkt me niet nodig in dit topic mensen/Fokker aan te vallen.
Misschien kunnen jullie dit ergens anders, of beter helemaal niet doen!
Zo blijft dit het topic over Daantje.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:42

Wat ontzettend dapper dat je dit kleintje een nieuwe start geeft. Heel veel succes en ga hard duimen dat de kleine het gaat redden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:59

marije1109 schreef:
Wat geweldig dat je dit doet TS, mijn duimen draaien.

Lijkt me niet nodig in dit topic mensen/Fokker aan te vallen.
Misschien kunnen jullie dit ergens anders, of beter helemaal niet doen!
Zo blijft dit het topic over Daantje.


De fokker reageert toch zelf ook met een verhaal over het verleden van Daantje? Dat lijkt mij best relevant, zeker omdat het tijdstip waarop Daantje van zijn moeder gescheiden werd grote gevolgen zal hebben gehad voor een gebrekkige ontwikkeling van zijn darmstelsel, vandaar ook de vraag of bijvoeren met moedermelk/veulenmelk niet nog een optie voor hem is. Bij oudere veulens zou ik daar niet aan denken, maar hij is nog maar zo jong en heeft al zoveel gaten in zijn ontwikkeling opgelopen qua voeding...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:54

Sorry, hoor, maar de fokkers reageren zelf en dat verhaal is niet zo positief als ze willen doen voorkomen. Als een veulen te vroeg geboren is EN extra zorg nodig heeft, verkoop je hem gewoon niet, nooit! En al helemaal niet op die leeftijd. Dat is van geen kant goed te praten.

TS zit er maar mooi mee, want die hecht zich aan het beestje, stopt er geld en energie is en heeft het verdriet ervan.

TS, goed dat je een veearts hebt laten komen. Rustig aan met voeren en echt geduld hebben. Ik had er toen ook wel kilo's in willen gooien, maar tijd doet wonderen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 01:41

Eventjes een informatiepuntje voor de mensen die denken dat dit veulen maar 3 maanden biest/antistoffen heeft gehad:

De biest kan alleen in de eerste 24 uur van het leven opgenomen worden. Daar zitten antistoffen in. Als hij te weinig antistoffen opgenomen heeft, is dit in de eerste 24 uur van zijn leven al misgegaan.
Na 24 uur geeft de merrie ‘gewone’ melk die prima vervangen kan worden dood kunstmelk, want dan neemt het veulen toch geen antistoffen meer op.

Wat niet wegneemt dat een veulen van drie maanden over het algemeen niet genoeg voedingsstoffen (niet te verwarren met antistoffen) uit het ruwvoer en brok opneemt, daarom voer je ook melk bij/ speen je niet zo vroeg af.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 02:02

Ach arm hummeltje.. Heb alles bijgelezen en hopelijk kom het goed met hem!

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 02:14

Ach jeetje, dat arme beestje.. Wat fijn dat hij nu in goede handen is. Ik hoop dat hij snel opknapt!

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 02:41

Ik heb net alle pagina's gelezen, jeetje wat een verhaal!! Wat ben ik ontzettend blij dat dit kleine hummeltje bij jou terecht is gekomen en ik hoop zo vreselijk erg dat hij er weer boven op komt. Ik hoop dat hij snel een beetje opknapt.. lieve kleine daantje

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 03:13

superpony schreef:
Sorry, hoor, maar de fokkers reageren zelf en dat verhaal is niet zo positief als ze willen doen voorkomen. Als een veulen te vroeg geboren is EN extra zorg nodig heeft, verkoop je hem gewoon niet, nooit! En al helemaal niet op die leeftijd. Dat is van geen kant goed te praten.

TS zit er maar mooi mee, want die hecht zich aan het beestje, stopt er geld en energie is en heeft het verdriet ervan.

TS, goed dat je een veearts hebt laten komen. Rustig aan met voeren en echt geduld hebben. Ik had er toen ook wel kilo's in willen gooien, maar tijd doet wonderen.


Ik ben het met je eens dat je als fokker de verantwoordelijkheid hebt om je veulen pas te laten gaan als deze er aan toe is. Dan is 3 maanden idd belachelijk vroeg en kun je hem beter een paar maanden extra bij je houden.
Maar TS wist natuurlijk dat ze aan een opknapproject begon en dat ze er geld en energie in zou moeten steken, terwijl de uitkomst niet per sé positief zou worden. (Je hoopt uiteraard van wel en dat zal bij deze ook vast wel lukken). Dus het was wel enigzins in te calculeren.

TS, komt vast goed! Je bent er iig op tijd bij. Nu met beleid voeren en dan staat er volgend jaar zomer vast een totaal andere pony.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 03:19

Arm dier, te vroeg geboren, niet in orde en ook nog eens te vroeg bij de moeder vandaan verkocht. Ik vroeg me al af of andere lezers die geboortedatum niet goed tot zich hadden laten doordringen.

Ts, ik ben heel blij dat het dier bij jou terecht is gekomen. Ik hoop dat het vanaf nu de goede kant met hem op gaat. Succes!

Edit: typfoutje

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 03:51

Achoss, lijkt voor mij ook dwerggroei te hebben inderdaad, arme schat. Gelukkig heeft hij het getroffen bij jou en krijgt hij alle zorg die hij nodig heeft. Hopelijk knapt hij goed op en kan hij een paardwaardig leven leiden, ik duim voor je mee :(:) Sterkte! Bizar, te vroeg geboren en dan alsnog veel te vroeg van de moeder halen en verkopen, waar is je hart.......

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 07:38

Daantje beetje de nacht goed doorgekomen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 08:42

Joscaa schreef:
Achoss, lijkt voor mij ook dwerggroei te hebben inderdaad, arme schat. Gelukkig heeft hij het getroffen bij jou en krijgt hij alle zorg die hij nodig heeft. Hopelijk knapt hij goed op en kan hij een paardwaardig leven leiden, ik duim voor je mee :(:) Sterkte! Bizar, te vroeg geboren en dan alsnog veel te vroeg van de moeder halen en verkopen, waar is je hart.......


Op de veulenfoto's is te zien dat het waarschijnlijk geen dwergje is.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 08:51

Volgens mij ook geen dwerg hoor. En mega vitaminen/ voedingsstoffen tekort waardoor hij er niet uitziet..


Heel sneu allemaal zo'n valse start.. En idd, ook al beloven kopers goed te zorgen voor een veulen, te vroeg bij de merrie weghalen idd niet handig.. maar mogelijk was daar een reden voor een horen we dat nog wel..

Hoe gaat het nu?

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:23

Ik heb alles terug gelezen, want ben je een topper. <3

Ik hoop dat jullie de nacht goed door gekomen zijn.

Armitage
Berichten: 238
Geregistreerd: 28-01-13

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:26

De fokker probeert alleen imago schade te redden. Na zijn start is hij veel te vroeg verkocht. Maar ja money talks. Veel succes TS.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:51

Wat een ontzettend schattig koppie heeft ie zeg. Heel veel succes met hem. Hoop dat ie helemaal opknapt! Ik volg!!

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:25

Wat een frummeltje, ik hoop dat je hem in goede conditie krijgt. Ik volg ook. Succes ts

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:32

Ach jeetje wat een verhaal. Ongelofelijk hoe sommige mensen er mee om gaan.
Die kleintjes hebben dan nog maar zo weinig bij te zetten :(:)
Mijn duimen draaien inmiddels.

De fokker of in ieder de 'hulp' daarvan leest dus mee.
In eerste instantie dacht ik... hey wat vervelend voor ze.
Maar eigenlijk vind ik het toch wel een beetje hun verantwoording...
Te vroeg geboren en dan met 3 maand al af spenen.
Ik had de mijne dit jaar ook bijna op die leeftijd moeten spenen van de dierenarts wegens gezondheid van de moeder.
Ik ben de andere weg ingeslagen en ze gewoon verhuist van stal na weet ik het hoeveel onderzoeken en dat bleek de beste keuze. Hij is nu ruim 5 maand, van 25 juni en nog steeds happy bij mams.
Heb er in Hedel eentje meegenomen die op paspoort ook maar 3 maanden was en Jezus wat een hoopje.
Die had het al verdraait lastig in het begin, maar hey ik had toevallig een zogende merrie die nu 2 babys melk geeft. Ook al geeft ze niet heel veel, hij is enorm opgeknapt.
Too good to be true bijna :)
Wat ik dus wil zeggen tegen de fokker, wat in vredesnaam zijn dan de beweegredenen om zo vroeg te spenen... zeker in dat geval.
De mama is hoe dan ook zo hard nodig.
Mijn adoptie baby is er zo van opgeknapt ondanks het zo'n zielig hoopje was.
Bonus broertje 8)7