[VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

[VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 20:22

Soms maak je dingen in het leven mee die een betekenis hebben, die je brengen naar een toekomst. Een 5 tal weken geleden kreeg ik een foto doorgestuurd van een kennis, ik kreeg een foto van een Palomino shetlander veulentje. Wel vertelde de beste man erbij dat het veulen erg schraal was door een slechte start.
Ik zag de foto en iets in mij zei dat ik bij hem moest gaan kijken, was alleen een probleempje… ik woon in het zuiden van Limburg en het veulen stond helemaal in Gelderland.
Nu ben ik zoals altijd stront eigenwijs en toch wilde ik er gaan kijken. Trailer kunnen regelen en een vriend geregeld voor het rijden van de combinatie. En zo gingen we op een zondag ochtend op weg naar Gelderland. 3 uur rijden en waren daar aangekomen. Ik was erg benieuwd naar wat we te zien kregen. Het moment kwam daar en toen ik hem zag schrok toch wel behoorlijk. Dit was geen schraal veulentje…. Dit was een zwaar ondervoed veulen met een enorme achterstand. Door zijn enorme dikke vacht kon je dat niet zien maar als je hem aait dan voel je zijn botten overal uitsteken.
Ik moest even goed nadenken of ik dit wel ging doen, want het was niet niks wat ik mij op de hals ging halen. En met het feit dat ik al een c pony heb en een ander mini veulen was dat wel een pittige keuze.
Met een brok in mijn keel het veulen meegenomen, de brok zat er vanwege een twijfel of ik er wel goed aan had gedaan. Onder tussen zijn we al bijna een maand verder en ik kan toch wel zeggen dat het een hele goede keuze is geweest dat ik hem had meegenomen.
De vorige eigenaar had hem pas enkele dagen. Hij heeft het veulen uit zijn benarde situatie gehaald.
Nu bijna 4 weken verder is hij al 200% vooruit gegaan, van een zielig hoopje ellende naar een beestje met meer pit, aandacht naar zijn omgeving. Stilletjes begint het echt een veulen te worden.
De eerste dagen at hij heel erg slecht. Hooi ging er nauwelijks in en brok al helemaal niet. Leven zat er nauwelijks in. Had hem voor de zekerheid iedere dag getemperatuurd. Want zoals ze zeggen, meten is weten. Zijn temperatuur bleef gelukkig in orde. Heb hem 10 dagen lang ondersteund met een vitamine kuur in overleg met de dierenarts. Ondertussen is hij ook bekapt. Hij draagt een deken om zijn warmte niet voor zichzelf hoeven te gebruiken.
En nu…. Wordt ik iedere dag begroeit door 2 hinnikende veulentjes en zie ik hem met de dag vooruit gaan. We zijn er nog lang niet. Maar we komen er wel, heeft alleen nog veel tijd nodig.
Ik was helemaal niet van plan om een veulentje erbij te nemen, maar iets in mijzelf zei dat dit diertje het verdiende. Ik ga niet gauw voor een veulentje bijna 400 km rijden. Maar hij is het dubbel en dwars waard.
En zijn karakter is goud waard<3
Hier stond hij net in de trailer op weg naar huis.

Afbeelding

1,5 uur later, even controleren.

Afbeelding

aangekomen bij mijn weide.

Afbeelding

we hadden hem samen gezet met het andere veulen en dat ging vanaf het eerste moment super goed. daarom besloten we om even naar huis te gaan en om het veulen op adem te laten komen. het was namelijk een vermoeide rit voor hem.

laat in de avond nog even bij hem gaan kijken. hij lag lekker te slapen in het stro.

Afbeelding

ik vond hem maar traag, daarom besloten om hem een dekentje om te doen. dat heeft hem heel goed gedaan. zijn lichaamstemperatuur was hoger want was wat aan de lage kant. en veel actiever.

enkele dagen later samen de 2 veulens op de weide gezet:)

Afbeelding

Afbeelding

enkele dagen later, begint met de dag vooruit te gaan, begint leven in te komen, zijn hele blik in zijn ogen begint te veranderen.

Afbeelding

enkele dagen later ben ik eens met hem gaan wandelen. en dat deed hem zo goed. kort stukje want een korte afstand is nog erg zwaar voor hem.

hij genoot ontzettend van de wandeling!
Afbeelding

en hoe het nu gaat? goed! Hij begint echt veulen te worden, hij heeft veel meer energie. begint stilletjes aan te komen en zijn blik in zijn ogen spreekt boekdelen.
op deze foto is te zien hoe klein hij is. het linkse veulen is rond de 69 cm.

Afbeelding

en nu deze dag wordt ik begroet door dit vrolijke koppie, een echte bevestiging dat hij echt keihard vooruit aan het gaan is.

Afbeelding

we zijn er nog lang niet maar de progressie die hij al heeft gemaakt is groot en dat is het belangrijkste.
en heb ik hier goed aangedaan? ja helemaal! want hij is het dubbel en dwars waard. ben echt dol gek op hem!
bedankt voor het kijken!
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 18-01-18 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [VOLG] tag aan titel toegevoegd


Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:29

Och jeetje, wat een dingetje :(:) Snap dat je hem mee genomen hebt, hij is super aandoenlijk en al zo opgeknapt.
Ben benieuwd wat er onder de enorme vacht zit, zijn ruggetje/buik lijkt een beetje vreemd zo op de foto.

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:29

Wat een scheetje <3 En wat super dat je dit veulen een kans geeft :9

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:34

Bamii schreef:
Och jeetje, wat een dingetje :(:) Snap dat je hem mee genomen hebt, hij is super aandoenlijk en al zo opgeknapt.
Ben benieuwd wat er onder de enorme vacht zit, zijn ruggetje/buik lijkt een beetje vreemd zo op de foto.



Eens.. :j heeft hij een karperrug?
En heb je hem al ontwormd? Als ik zo zijn buik zie, gok ik dat hij helemaal vol zit..

<3 Sneakers <3

Jolien87

Berichten: 17400
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:34

Och wat een dotje! Maar ik vind zijn rug en buik er ook heel gek uitzien, ik zou haast zeggen dat hij een karperruggetje heeft maar ik kan me ook voorstellen dat zijn dikke vacht erg vertekent.
Ik ben benieuwd hoe hij verder gaat opknappen.

othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 20:34

Bamii schreef:
Och jeetje, wat een dingetje :(:) Snap dat je hem mee genomen hebt, hij is super aandoenlijk en al zo opgeknapt.
Ben benieuwd wat er onder de enorme vacht zit, zijn ruggetje/buik lijkt een beetje vreemd zo op de foto.


zijn ruggetje en heupen zijn in orde, het zijn de botten die uitsteken wat het zo vreemd laat uitzien. wil hem over een tijdje gaan scheren. nu niet, want dan haal ik hem echt omlaag. de rede dat ik hem wel gaan scheren is zodat ik kan gaan zien wat er precies onder zit en dan kan ik hem veel beter in de gaten houden.

othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 20:36

Het is helaas zijn magerheid die door de vacht naar komen komt. zijn ruggetje is verder in orde, althans zo ver ik kan voelen door zijn vacht heen. hij is voordat hij naar mij kwam ontwormd en vorige week weer opnieuw, na de eerste keer ontwormen zijn er spoelwormen afgekomen, na de tweede keer niks meer gezien

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:38

En toch vind ik m voor een veulen sat zo mager is als jij beschrijft, veel te bol.. Kan gewoon niet kloppen..

<3 Sneakers <3

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:38

Och gos toch, die eerste foto's... wat fijn dat je je over hem hebt ontfermd, zijn ogen spreken inderdaad boekdelen +:)+

Grappige foto ook met de rode voerbak, mijn merrie (shet) heeft die ook maar bij jouw pony kan z'n hoofd er voor de helft in, haha! Wat zijn je plannen met 'm op de langere termijn?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:39

zijn bouw is ook het eerste wat mij opviel een bolle rug en bolle buik, kan mij niet voorstellen dat dat botten zijn. Fijn dat hij een kans krijgt en ik ben beniewd hoe die opknapt

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:41

Ach jee, ik kan me heel goed voorstellen dat je die niet kon laten staan <3
Wat ook een frummeltje zeg, flink achterstand dat kun je duidelijk zien,.
maar de oogopslag van de eerste foto en de laatste is een wereld van verschil!

Ik denk dat het volgend voorjaar een heel mooie diertje gaat worden :j


Top van je! +:)+

othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 20:42

wil hem ook graag scheren dat ik eens zien wat er onder zit. moet er wel even bij vertellen dat hij met 3 maanden is afgespeend. zijn moeder gaf te weinig melk de hele melkgift door. heeft in 1 maand 3 verschillende eigenaren gehad en een spoelworminfectie. kan niet gezond zijn voor een beestje. maar scheren durf ik helaas nog niet aan. zijn enorme vacht vertekend ook enorm. hij heeft wel een gevulde buik, krijgt wel onbeperkt hooi. als het goed is, is hij nu wormen vrij, wat zeggen jullie? scheren nu of niet?

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:43

Vijf weken geleden? Zuidlaren was net geweest en waar je hem van hebt gekocht wou zeker alleen het bedrag hebben wat hij er voor moest betalen bij de "redding".Geeft niet, anders was er wel iemand anders in getrapt en bij jou heeft hij het goed maar gezond is hij qua bouw zeker niet. Misschien dat het meevalt in de zomervacht maar dit is absoluut geen normale rug.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

little_birdy
Berichten: 12224
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:45

Oghh wat een arm misvormt bolletje :(
Ik hoop dat je hem weer helemaal oke krijgt hoe kunnen sommige het zo ver laten komen

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:45

wat een heerlijk hobbeltje. Daar heb je zeker goed aan gedaan hem te nemen! De eerste foto's lijken zijn ogen veel holler, nu na een maand kijkt hij idd anders uit zijn ogen. Fijn dat hij bij jou een toekomst heeft!

Die bolle rug is inderdaad raar, maar door scheren kun je er niet meer van beoordelen denk ik. Gewoon laten zitten die haren. Als hij een rare rug heeft, dan is dat maar zo, maar daarom hoeft ie toch niet weg of zo? Als hij gewoon kan functioneren verder. Maar ik vind op de laatste foto's met het dekje dat hij al niet meer zo bol staat toch?

En als hij geen luizen heeft, zou ik hem niet scheren. Beter natuurlijk laten lijkt me. Als je zijn ribben niet meer kan voelen, is het goed.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 01-12-17 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:46

othelloster schreef:
wil hem ook graag scheren dat ik eens zien wat er onder zit. moet er wel even bij vertellen dat hij met 3 maanden is afgespeend. zijn moeder gaf te weinig melk de hele melkgift door. heeft in 1 maand 3 verschillende eigenaren gehad en een spoelworminfectie. kan niet gezond zijn voor een beestje. maar scheren durf ik helaas nog niet aan. zijn enorme vacht vertekend ook enorm. hij heeft wel een gevulde buik, krijgt wel onbeperkt hooi. als het goed is, is hij nu wormen vrij, wat zeggen jullie? scheren nu of niet?

Niet scheren, wel ontwormen. Zou ik doen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:46

Dit lijkt mij gewoon een beestje met dwerggroei, zou ook de vreemde bouw verklaren..

Lief dat je je over hem ontfermd hebt :)

[o]

othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 20:47

Gek genoeg heeft hij stamboek papieren en alles, in zijn papieren staan dat hij 0.0% inteelt is. ja klopt.. de man waar hij van komt heeft hem verkocht aan mij voor het bedrag waar hij hem voor heeft gekocht.
dekentjes heb ik voor hem.... hondendekentjes, andere dekentjes verzuipt hij in.
hij zal ten alle tijden blijven!ook al is hij misschien misvormt, dat maakt mij niet uit, hij krijgt de hulp die hij nodig heeft:)

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:48

Ach jeetje inderdaad, die rug is echt misvormd. Lijkt inderdaad op dwerggroei. Lief dat je hem hebt genomen, ik ben benieuwd hoeveel beter hij gaat worden.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:49

Wat een schatje! <3 Ik ben er zeker van dat hij een super leven tegemoet gaat!

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:50

Het is maar goed dat Daantje's leven een andere wending heeft genomen :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 20:51

ik ben er ook heel erg benieuwd heen, nog suggesties wat ik hem het beste kan voeren voor bij te komen? krijgt nu goed kwaliteit hooi onbeperkt, gras op de weide en 2 handjes brok per dag. wil hem namelijk niet gaan over voeren. eerst at hij niks, nu eet hij heel goed wat ik hem geef.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:53

Dan zou ik het voorlopig zo laten :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 21:00

Okej dankjewel! zo een karperrug, hoeveel invloed heeft dat op zo een beestje?

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:04

Wat ben jij eigenwijs ! :P
Ben ook wel benieuwd hoe hij opknapt. Ik zou wel voor scheren gaan. Die dikke woekerende vacht er af en een goed deken op. Met zo een dikke vacht kunnen ze ook moeilijk hun warmte kwijt. Dat isoleert zodanig dat er niets doorkomt en dat vind ik ook niet zo gezond. Mijn vorig paard had ook zo een dikke vacht. Tussen 2 buien door kreeg zijn vacht de kans niet om op te drogen waardoor hij rainrot kreeg. Die knapte echt op van het scheren. Vooral als ze minder weerstand hebben is die vacht de ideale broeikast voor bacterien.
Ik denk ook zijn gewicht en conditie op die manier beter kan zien en zo kunt inspelen.
Laatst bijgewerkt door betadine op 01-12-17 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

uva uvam vivendo varia fit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 44 bezoekers