Even stronger with only one eye

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Orsje

Even stronger with only one eye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 14:25

You don't need two eyes, to be beautiful and amazing

Het is alweer bijna drie maanden geleden, toen ik op een rustige zondagmorgen telefoon kreeg van stal.
"Er is een ongeluk gebeurd met History op de weide.."
Heel even stond mijn wereld stil.. En vervolgens ging alles heel snel en in een waas aan me voorbij.

History had op de weide een trap gekregen, recht op zijn linkeroog. Er moest accuut een dierenarts bij en ik moest er vanuit gaan dat het oog verloren was. Daar zit je dan op je bed..
Gelijk de dierenarts gebeld, kleren aan en op weg naar stal. Ondertussen wrijvend over mijn 33 weken zwangere dikke buik.. Ik moest rustig blijven, maar de weg naar stal duurde een eeuwigheid..
Dan komen we eindelijk aan.. En daar staat mijn liefste viendje verslagen in zijn box.. Zijn linkeroog is duidelijk kapot en er loopt bloed uit.. Hij laat het koelen met een icepack heel braaf toe, maar het was duidelijk dat zijn zicht daar al volledig weg was.. De dierenarts komt eindelijk na 1,5 uur.. ze had twee koliek spoedgevallen tussendoor op weg naar ons... Maar het vonnis was duidelijk.. Naar de kliniek voor een oog operatie..
In de kliniek komt hij trillerig van de trailer af, wat in shock, maar super braaf.
Hij volgt ons vol in vertrouwen. Ik moet hem afgeven voor de röntgenfoto's aangezien ik zwanger ben.
Gelukkig geen breuken te zien, maar het oog kan definitief niet gered worden, Het moet eruit.

Gelukkig dankzij ons koelen, kon History diezelfde avond al geholpen worden en kijk ik hopeloos toe hoe hij in de narcose ruimte op de grond ligt en opgetakeld wordt naar de opratiekamer. Daarna gaan we naar huis.. Er volgen maar liefst 8 dagen in de kliniek. History doet het mentaal super goed. Hij eet en is vrolijk, alsof alles de normaalste zaak was. Echter na 2 dagen wordt hij koliekerig en krijgt koorts.
Hij mocht dus niet eerder mee naar huis. Hij moest het weekend ook blijven. Maar na 8 dagen is de koorts en infectie in zijn oog weg en mag hij eindelijk mee naar huis!
Hier volgden 10 dagen boxrust, enkel aan de hand stappen en grazen. Een nieuwe wereld gaat open qua ontdekken en handelen. Maar His is mega sterk van karakter. Hij volgt ons moeiteloos overal naartoe. Zelfs zijn blinde kant op draaien doet hij zonder aarzelen. Dus als snel ontdek ik, dat ik gewoon normaal met hem kan blijven doen. Na 10 dagen mag hij eindelijk weer los op de paddock, en daar genoot hij met volle teugen van. Hij ging snoeihard door de bochten en maakte de kleinste spin draaien zijn blinde kant op. Ik moest lachen om hem en wist toen zeker... dit komt goed! Slechts 6 weken na zijn operatie mocht hij terug de kudde in, want daar hoort hij nu eenmaal gewoon thuis. Daar is mijn vriendje het gelukkigste. De trap was een ongelukkig ongeluk, het typische op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.

Door mijn zwangerschap was rijden voorlopig geen optie. En door zijn oog operatie is gelijk besloten hem op vakantie te doen. Dus toen hij weer de weide op mocht, is zijn vakantie echt begonnen. Sinds ik bevallen ben 4 weken geleden, is zijn verzorgster weer actief gaan longeren met hem. Zodat we het rijden binnenkort weer kunnen oppakken en zijn rugspieren alweer wat getraind zijn.
Het longeren was even wennen in het begin, als je veel op lichaamstaal gewend bent. Maar gelukkig had ik voor mijn bevalling via grondwerk al het een en ander getraind. En wat pikt hij het allemaal super goed op. Nu zijn we bijna zover dat ik geheeld ben van mijn bevalling en binnenkort voor het eerst weer op zijn rug ga klimmen.

Zoals History tot nu toe met zijn zicht is omgegaan, verwacht ik totaal geen rare dingen met het rijden in de toekomst. Uiteraard zullen we onze momentjes gaan beleven waarin we samen moeten gaan ontdekken hoe we iets moeten gaan oplossen. Maar met het karakter en vertrouwen van mijn viervoeter zit het ruim goed. Hij bewijst maar weer dat dieren sterk en veerkrachtig zijn. Ze leven in vandaag, en niet toen hij wel nog volledig zicht had. Hij leeft zijn leventje nog even ondeugend en eigenwijs. Hij laat zich totaal niet belemmeren!

History is back, and even stronger with one eye!

Paspoortje:

Naam: History (His)
Ras: Fjord X Pinto (/QH)
Leeftijd: 5 jaar
Geslacht: Ruin

1. Net 1 week voor zijn ongeluk had ik een fotoshoot met hem en mijn zwangere buik. Alsof dat zo moest zijn..
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Toen de dag van zijn ongeluk
Afbeelding

9. Paar dagen later in de kliniek
Afbeelding

10. Aankomst thuis!
Afbeelding

11. Na 10 dagen eindelijk weer vrijheid!
Afbeelding

12. Na 15 dagen
Afbeelding

Hier een filmpje van het grondwerk waar ik zo ontzettend trots op ben.
Zelf ben ik hier 37 weken zwanger. En na dit filmpje had ik eindelijk rust en wist ik zeker dat hij klaar was voor de weide. En kon ik me eindelijk weer gerust concentreren op dat kleine meisje in mijn buik.

13. Eindelijk terug op de weide!
Afbeelding

14. 2 weken geleden weer een keertje zadel erop gelegd met longeren
Afbeelding

15. Dit doet me heel goed om te zien. Vlak voor zijn ongeluk hadden we hem geïntroduceerd aan springen. Dit hoopte ik na mijn zwangerschap zelf met hem te kunnen doen. Ik ben absoluut geen springruiter, maar met His wou ik gaan proberen. Na zijn ongekluk dacht ik dus dat dit geen optie meer zou worden... Tot ik dit zag...
Afbeelding

Dus nu is het wachten tot de dag dat ik eindelijk weer bovenop zijn rug mag genieten.
Wat ben ik ongeloofelijk trots op mijn kanjer en alles wat hij doorstaan heeft.
Zo veerkrachtig, zo sterk, zo stoer... En uiteraard, de ALLERMOOISTE!

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

Orsje

Re: Even stronger with only one eye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 15:16

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:47

Allereerst, gefeliciteerd met de geboorte van je kindje!

Wat fijn dat het zo goed gaat! Zo te zien doet hij het super en gaat het helemaal goedkomen :D

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:10

Wat een weg, maar fijn dat het beter gaat!

S <3

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:11

Wat een verhaal zeg! Heel knap hoe jullie dat zo samen opgepakt hebben.
Veel geluk samen!

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 22:17

Vandaag eerder dan verwacht... zat ik ineens weer bovenop mijn trouwe kerel. En super braaf dat hij was! Precies zoals ik had verwacht, geen kick gegeven! Wat ben ik ongelooflijk trots op hem!
Afbeelding

Gillbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:22

Jeetje dat is een klap geweest en dikke pech precies op zijn oog maar wat doet hij het goed!!

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:22

Wat fijn dat hij het zo goed op pakt na dat nare ongeluk, super!

Spike 30-04-2007-22-05-2020

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:33

Ik volg je al een tijd op facebook, maar daar reageer ik eigenlijk nooit op je posts :o. Super fijn dat hij het zo goed doet! En gefeliciteerd met de geboorte van Logan!

Djimmie <3

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:42

Wat een verhaal zeg.
Een super knol heb je daar :D
Nu lekker genieten

~Always~ Volwaardige tijger [o] #krabt.nl

[BB-HK] [VOLG] Rottweiler Leslie

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:47

Super hoor!

Bewijs dat jij er vaak een groter probleem van maak dan jou paard. Is bij mijn merrie net zo :j .

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:50

Wat een mooi en sterk verhaal zeg. Super fijn dat ondanks het ongeluk jullie nog zo genieten van elkaar

♡ Jilte 20-11-2019 ♡
Ons prachtige meisje <3

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:50

Wat leuk om hem weer te zien, super dat het zo goed gaat! Op naar nog vele fijne jaren ;)

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:19

Wat een bijzonder topic! Gelukkig is het toch nog redelijk 'goed' gekomen en is hij nog gelukkig! Hij blijft knap. :)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-17 10:20

Dankjewel! Ik ben super trots op hem. Hij bewijst echt mijn droom paard te zijn. Dat wist ik natuurlijk al, maar sinds ik nu echt bewijs heb dat hij mij blindelings vertrouwd ben ik dat alleen maar meer gaan waarderen! De wereld stopt niet met maar 1 oog. Dat is op het moment als het net gebeurd is, moeilijk te beseffen. Iedereen verteld het je, dat ze prima kunnen functioneren zo. Maar op het gevoelige moment eindigt je wereld. En wat was ik bang dat mijn lieve eigenwijze en grappige kerel, misschien door de emotionele klap zijn karakter zou kwijt raken. Maar al die zorgen waren voor niks. Hij is nog precies dezelfde en heeft helaas niet geleerd van zijn "fout".
Het betreffende paard was nieuw in de groep toen, en toen His weer terug mocht in de kudde, is hij dit paard gelijk weer gaan opzoeken. Dit keer ging het wel gewoon goed, maar nu staan ze regelmatig samen te kroelen. Zijn gewoon vriendjes geworden! En hij steekt nog steeds zijn neus tussen de benen van dat paard.. precies zoals het ongeluk gebeurd is... naja, je moet het los laten als baas zijnde. His is een kudde paard en daar is zijn thuis. Het gaat al zijn hele leventje goed. Hij heeft nu eenmaal pech gehad en een grote prijs ervoor betaald. (Of moet ik zeggen, ik als baas? :P )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:35

Ik moest ook wel even slikken toen mijn merrie naar de kliniek ging, terwijl ze al zeker 10 jaar niets zag met dat oog.
Mijn muts heeft nog meer pech gehad (kreupel, artrose, peesblessure en inmiddels veel te vet ivm insuline resistentie), we zijn nu keihard aan het werk om te kijken of ze haar titel op het districtskampioenschap kan gaan verdedigen over 3 weken. Dat na een half jaar niet starten, misschien (tot nu toe) 3x 2span gelopen te hebben dit jaar en al maanden nauwelijks voor de wagen gestaan te hebben ivm een blessure en operatie van mij (word wel onder het zadel gehobbeld).

Ze kunnen wel tegen een stootje en wat tegenslag :j .
De jouwe springt makkelijker dan de mijne ;) , maar mijne mag het nu ook niet meer ivm haar voetjes.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie