Kleine meisjes worden groot

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Kleine meisjes worden groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:16

dat in uitgelicht hoeft van mij niet, zo lijkt het inderdaad promotie van iets wat niet goed is...

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]


Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:17

Willemina_L schreef:
ElCamino schreef:
tja.... groeischijven zijn pas dicht met 5 jaar.... ongeacht het ras.
En ja, in de western "beginnen ze allemaal vroeg".... maar dat maakt het niet minder erg.... dat is gewoon weer nadoen omdat iedereen het doet..en ik vind het niet kunnen.
Ik rij al 25 jaar western en ben nog steeds absoluut van mening dat alles veel te vroeg ingereden wordt... tegenwoordig koop je volledig netjes rondgereden 3-jarige KWPN ook al.... dat gaat dezelfde kant op....blijft het zonde van de paarden vinden....


Ik ben het hier helemaal mee eens. Het heeft me ook best moeite gekost om een 4 jarige Quarter te vinden die nog helemaal groen was. Pas op zijn vijfde mee begonnen maar dat schijnt echt raar te zijn helaas. En ik dacht dat paarden zelfs tot hun achtste nog groeiden in sommige gevallen!


Precies de reden dat ik een jonkie heb gekocht. Joy is nu 14 maanden en staat lekker in de crèche op 24/7 gras. Helaas moest ik in maart met haar naar de kliniek (reparatie navelbreuk) en moest ik haar wel eventjes grondwerken om het trailerladen voor te bereiden. Ze moest kennis maken met de halster, leadrope en stick en moest ook de druk kennen. Daarna liep ze binnen tien minuten wel 3 keer zonder stress de trailer op.

De basis dingen trainen (aan de hand, voetjes voor de smid, wijken voor druk, overal aangeraakt kunnen worden en uit de persoonlijke ruimte blijven) vind ik zeker iets dat je moet trainen met een jonkie. Helaas gebeurd het nog al te vaak dat er quarters inbetaald worden in de futurity en dus vervolgens met 2 al een zadel op hun rug krijgen. Wat ik daardoor jammer vind, is dat de algemene opvatting over "westernmensen" is dat álle paarden zo jong worden beleerd. Helaas helpt de toon van deze post niet mee om dat vooroordeel uit de wereld te helpen.

Terug naar de post. TS je hebt een prachtig en bijzonder paard. Ik zie de hengst vaak voorbij komen op social media en hij geeft echt alleen maar mooie nakomelingen. Ik snap de reacties, en wat ik mis in jouw post is misschien wat professionele hulp. Ik zelf ben ook een complete leek in het trainen van jonge paarden. Gelukkig sta ik op een stal (met opfok dus ook) waar die expertise gewoon aanwezig is. Met hulp in grondwerk, maar op mijn tempo wordt Joy de komende jaren beleerd. Ook ik laat haar nog lekker staan tot ze 3 is. Maar ik ga wel kijken of ik kan gaan halteren om haar zo te laten wennen aan een show.

Ik wens je veel succes en plezier met de bijna naamgenoot van Joy :D . Hoe moeilijk het ook is (het kriebelt bij mij ook zeker al) het is echt beter, en je hebt er uiteindelijk mentaal en fysiek een sterker paard aan, om het trainen nog even te beperken tot wandelen en korte oefeningetjes aan de hand zonder wendingen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:19

Lieve TS

Ik snap jouw trotsheid, ik snap dat je graag jouw paard wilde laten zien en wat jullie samen allemaal kunnen. Maar misschien kan je al deze wijsheden toch in je opnemen en serieus nemen, horsemanship gaat ook over respect, invoelen en verbinding. Niet over deze grootse verwachtingen en oefeningen. Geef je relatie en het lijf van en met dit prachtige dier de tijd, geef je dier de tijd om te groeien en te ontwikkelen.

Ik ben het met bovenstaande comments eens dus ik ga verder niet herhalen.

"Our hoofbeats were many, but our hearts beat as one."

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kleine meisjes worden groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:29

Ik vind dat je een prachtig paard hebt, eentje om te koesteren. Maar moet me helaas ook aansluiten bij de commentaren van de mensen hierboven.
Quarter of niet, wat jij ook van mening bent, 2 jaar is écht te vroeg om er op te gaan zitten. Zeker als ie nog maar net 2 is. Dit is een feit, geen mening. Ook al is het maar 1 minuut per maand, laat je paard wat genieten en met rust, want die 1 minuut is WEL een overbelasting, ook al is het maar een minuut. Dit is net alsof een volwassen persoon op een kind van 5 gaat springen, iets dat we niet doen.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:53

Is ze nou nog maar 1 of al 2?
Ik vind wel dat je heel veel van haar vraagt al op je foto's te zien. Persoonlijk zou ik pas met 3 gaan grondwerken en 3,5 de eerste keer er op, maar mijn paard zijn lijf/ rug is me dan ook erg dierbaar dat ik liever iets teveel geduld heb dan iets te weinig. Want een halfjaartje of een jaartje te vroeg beginnen kan zomaar 10 jaar korter genieten betekenen aan het eind van hun leven. En ik heb liever een paard dat met 20 nog alles kan, dan 1 die met 15 al kapot is en allemaal zwakheden in zn lijf/ rug heeft ontwikkeld omdat IK niet nog even kon wachten..

Maar die meningen verschillen. Op bokt (en waarschijnlijk op vele andere plaatsen) weet je echter dat je kritiek kan verwachten als je (te) veel met een (te) jong dier doet.

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kleine meisjes worden groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:20

TS, allereerst wat een prachtig paard! Ook heel leuk dat je een jonkie hebt gekocht, daar kan je ontzettend veel van leren.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige reacties hier wel erg overtrokken vind. Over het zwaaien met een zweep, dat dat er heftig uitziet. Kom op! Het valt allemaal heus wel mee... :roll:

Ik ben het eens met het feit dat je rustig aan moet doen met een jong paard. Niet te veel vragen, niet te extreem gaan longeren/grondwerken. Maar aan het werk gaan met een jong paard, een schriktraining bouwen, wat stemcommando's, een beetje grondwerk. Dat kan echt niet zoveel kwaad. Ik heb mijn jonge quarter ook al vanaf jongs af aan om handen. Daardoor had ik al snel een paard wat rustig en braaf is bij de hoefsmid en dierenarts en die nu erg relaxed is in de omgang.

Een tijdje terug nog een topic over gemaakt: [ITP] Justa Twisted Chex: van 0 tot...
En ja, daar longeerde ik hem ook al op een leeftijd van 2. En nee, echt niet lang en echt niet intensief.

Wat ik wil zeggen: tips geven mag maar laat ieder in zijn waarde. TS, je pakt het leuk aan met hem. Let erop dat je hem niet overvraagd.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:27

Tessa_93 schreef:
Lily_Fee schreef:
Xyzuru2 ik ben het persoonlijk helemaal met je eens. Ik denk alleen dat Bokt er voor kiest om de discussie op gang te brengen. Ik vind dat dat hier eerder in dit topic heel netjes gebeurd. Ondanks dat TS het niet zo lijkt te waarderen.

Tenslotte is met twee jaar een paard trainen helemaal niet zo raar in de paardensport... helaas. Ondanks dat wetenschappelijk is bewezen dat de groeischrijven nog lang niet gesloten zijn er artrose zeker op de loer ligt als het paard dermate wordt belast dat de groeischrijven niet normaal kunnen sluiten.

Misschien maakt Bokt een standpunt door de discussie er te laten ontstaan. Of wordt uitgelicht gerealiseerd door een logoritme en staat hij daarom bovenaan. Er is namelijk veel op gereageerd en kiest het logoritme het topic uit met de meeste reacties.

Hoe dan ook ben ik van mening dat de reacties in dit topic niet "verstopt" moeten worden, maar juist zo'n topic inzicht geeft in misverstanden in de paardensport. Hier kunnen mensen juist van leren...


Beestje is pas 1,5.. :n


Ik snap deze reactie niet? En volgens allbreeds en ts is het paard twee.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:10

Beestje is pas 1,5.. :n[/quote]

Ik snap deze reactie niet? En volgens allbreeds en ts is het paard twee.[/quote]

In OP word gezegd dat het paardje (toen nog 1) opgehaald werd en dat ze nu, 4 maanden later zo ver zijn. Dan zou ze 1 jaar en 4 maarden moeten zijn :+

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:16

LillyMedley schreef:
In OP word gezegd dat het paardje (toen nog 1) opgehaald werd en dat ze nu, 4 maanden later zo ver zijn. Dan zou ze 1 jaar en 4 maarden moeten zijn :+

Paard kon ook al langer 1 zijn? Dat hij over 4 maanden 2 werd.

Dat praat dit natuurlijk niet goed, zoveel met een jong dier doen vind ik belachelijk :(

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:18

Ik vind je paardje prachtig, ook echt mooie bijzondere kleur. En ze ziet er heel lief uit :P
'Tips' zijn hier al genoeg gegeven ;)
Ze heeft ook wel een heel mooie vader. Heb je ook een foto van haar moeder?

Edit: stuur ook eens een foto als ze aan het spelen is met haar vriendjes ;)
Laatst bijgewerkt door Sophie_Wind op 26-06-17 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:19

Wauw... Wat een mega gaaf paardje heb je daar!
Maar toen ik las dat ze in februari nog 1 was en ik zie hoe je haar al rondstuurt en er zelfs op zit dacht ik even dat je een typfout had gemaakt ofzo.

Zo te zien ben ik niet de enige die er van schrikt :o
Ik snap persoonlijk niet hoe het in je op kan komen om dit al te doen. Ik heb zelf een mini appaloosa waarbij het ook lijkt alsof die echt wel wat moet doen, maar voor ik dit met hem ga doen... Laatst op paard & leven een grondwerk les gehad. Dit puur zodat hij leert wie er de leider is, omdat hij nogal dominant kan zijn. Maar ook daar hebben we hem echt niet aan het werk gezet. Hier zijn we puur met de basis bezig geweest van het volgen en het netjes stilstaan en letten op mijn druk. Ik kreeg de complimenten dat ik hier wel mee bezig was maar dat ik hem ook niet teveel wilde gaan belasten omdat hij nog jong is. Ook zij zei dat ze 2- jarigen voor cirkelen en dergelijke nog te jong vind.

:+: ♥ Flame & Bartje ♥ :+:
[ITP] Vijf jaar later..... eindelijk weer genieten!
♥♥ Nancy, Skippy & Sultan zal jullie nooit vergeten ♥♥

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Kleine meisjes worden groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:33

Al is ze ondertussen 2, dan is het nog veel en veel te veel wat ze vraagt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Mondy

Berichten: 11819
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:18

TS ook ik vraag me af waarom je niet voor een 3/4 jarige bent gegaan als je er al zo veel mee wilt doen ? Ben ik oprecht benieuwd naar ?
Je hebt nu een prachtpaard, wees dr zuinig op !!!
Dat "iedereen" dat in de western doet ( gelukkig niet waar) wil niet zeggen dat het daarom maar ok is trouwens.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:31

Mondy schreef:
TS ook ik vraag me af waarom je niet voor een 3/4 jarige bent gegaan als je er al zo veel mee wilt doen ? Ben ik oprecht benieuwd naar ?
Je hebt nu een prachtpaard, wees dr zuinig op !!!
Dat "iedereen" dat in de western doet ( gelukkig niet waar) wil niet zeggen dat het daarom maar ok is trouwens.


Er wordt soms ook maar vanuit gegaan dat je met 2 jaar al gaat beginnen als je een quarter hebt. Ik moet daar echt voor waken hoor. Mezelf constant blijven influisteren dat ze echt nog moet groeien. Gelukkig heb ik ook een hoop mensen om me heen die me gaan slaan als ik eerder begin dan drie, dus ik peins er niet over :D

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kleine meisjes worden groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:37

Nou, ik denk dat TS jullie nu wel snapt of gaan jullie nog even vrolijk door met iemand in 4 pagina's vertellen wat ze fout doet?

Ik vind dat als veulens veel in handen komen je een goed, leuk braaf paard hebt later, mits goed gedaan natuurlijk. En 1x erop zitten kan echt geen kwaad mensen jeetje, TS deed het zoals ze zelf zegt: om te wennen en waarschijnlijk heeft ze er nog geen minuut opgezeten. Even een foto momentje en klaar. Nou nou paarden zijn dus blijkbaar van suiker? In de rensport doen ze niet anders en die beestjes worden ook 20/30. ( niet allemaal maar velen wel)

Daarbij als ze niet meer dan 10 min per keer werkt zie ik ook het kwade niet en ja ik heb alle reacties gelezen. Als TS kan zien dat haar paard dit leuk vind en hieraan mee wil werken en TS dus ook de grens trekt van: je hebt het nu 5 a 10 minuutjes goed gedaan, klaar zo.

TS je hebt een ontzettend knap dier! Hele mooie pappa ook! Heb je een foto van de mamma?

Mondy

Berichten: 11819
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kleine meisjes worden groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:42

Dus je mag maar 1x iets "negatiefs" zeggen en 100x iets positiefs ...dacht het niet ;)
Als je een stevige tinker jaarling hebt... er ook maar een keer op zitten dan voor de foto ? Super leuk toch en ach als hij het kan houden waarom niet ?
Iemand van 1.80 op een C-pony is toch ook geen probleem voor een keer ?

Of is het dan wel normaal om er iets van te vinden en te zeggen en nu niet ?
Koop een ouder paard als je zo graag meteen er vlot mee aan de slag wil.
Het gaat de meeste niet om het ermee bezig zijn. Ik denk dat daar helemaal niks mis mee is, overvragen echter wel.
Dat ze elders paarden wel op 2 jarige leeftijd rijden maakt t nog niet goed..

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:48

Mondy, je hebt gelijk. had mijn mening moeten onderbouwen.

Ik vind, zoals in mijn eerder reactie reeds aangegeven, dat TS een onwijs leuk dier heeft.

Maar om dit sort zaken al te ondernemen met een diertje dat 2 is en dan als voorbeeld dienen voor andere jeugdigen die denken dat ze goed bezig zijn.... Dat vind ik oneerlijk naar de paarden.

Rockes <3

zusi2

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:49

Machtig bokt laat weer duidelijk van zich horen!
Ik vindt het echt super sneu waarom dit meisje zo de grond in trappen.

Wie kent zijn/haar paard nu beter jullie allemaal van achter de computer/telefoon of TS zelf ?

Begrijp me goed dat ik het echt allemaal niet goedkeur zeer zeker niet.
Maar jeetje zeg dit gaat wel heel ver!
En een paard is eigenlijk pas met 7 jaar helemaal uitgegroeid..
Dus dan zijn we allemaal veels te vroeg met inrijden en alles

TS je hebt een onwijs leuk paard, wees voorzichtig met haar
Laatst bijgewerkt door zusi2 op 26-06-17 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zusi en felien mijn meiden voor altijd.

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:50

Toothless; de foto's liegen er niet om.
Als de ts er het hele verhaal en de vele foto's NIET had bijgeplaatst had ik me serieus afgevraagd hoe zo een 2 jarige al zo gespierd kon zijn.
Dit komt niet van "lekker spelen "in de wei, en ook niet door erfelijk materiaal.
Dit is net zo onnatuurlijk als een peuter van 2 of 3 jaar met een six-pack.

Niet zeuren maar lééf!!

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kleine meisjes worden groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:12

Een paard in het Z starten met 6 jaar is ook niet goed, toch zie ik vaak genoeg topics waar dan op gereageerd word dat diegene zijn/haar dier mooi aan het lopen heeft.

2 is jong, geen twijfel over mogelijk maar niemand hier is dagelijks aanwezig bij haar 'trainingen'
Ik zie dat er 'overvragen' word genoemd, wat gemeen om dat te zeggen als je betreffende paard en eigenaresse niet kent...

@Mondy, je kan wel zeggen 'dacht het niet' maar ik zie hier meer negatieve reacties dan aardige. Sommige mensen zie ik echt op de man spelen in plaats van op de bal. Zag al iemand reageren dat TS niet in orde is... Nou sorry maar om dat zo te durven zeggen tegen iemand waarvan je het paard en haar niet kent vind ik echt niet kunnen. Je kan ook te ver gaan en om nou 4 volle pagina's te besteden aan iemand gewoon uit kafferen, want dat is het nu, vind ik niet netjes.

Ik hoop dat TS de goede adviezen meeneemt en alle andere verwijten naast zich neer kan leggen want ikzelf zou nog al aangeslagen zijn hiervan en m'n topic simpelweg verwijderen. Lekker aardig weer bokt. Meid wil gewoon laten zien hoe trots ze is met haar knappe dier en na 4 goed onderbouwde reacties had ze het ook wel gesnapt :)

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:16

Moderatoropmerking:
Ik heb diverse off-topic berichten verwijderd, graag hierbij het verzoek ontopic te blijven.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

Mondy

Berichten: 11819
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kleine meisjes worden groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:22

Toothless maar dat is iets anders...dat soort reacties zijn sowieso nooit de bedoeling !
Gewoon netjes blijven idd. Maar dat ze t s napt na 4 goed onderbouwde reacties is niet waar, ze praat t alleen maar goed of reageert niet :)

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:25

Mondy schreef:
Toothless maar dat is iets anders...dat soort reacties zijn sowieso nooit de bedoeling !
Gewoon netjes blijven idd. Maar dat ze t s napt na 4 goed onderbouwde reacties is niet waar, ze praat t alleen maar goed of reageert niet :)


Ik vind het niet heel gek dat ze niet meer reageert, zou me ook niet verlagen naar mensen die ook even hun zegje willen doen :)

Daarbij kan je ook niet weten wanneer ze iets wel en niet snapt. Wat een aannames weer :')

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:34

Toothless schreef:
Nou, ik denk dat TS jullie nu wel snapt of gaan jullie nog even vrolijk door met iemand in 4 pagina's vertellen wat ze fout doet?

Ik vind dat als veulens veel in handen komen je een goed, leuk braaf paard hebt later, mits goed gedaan natuurlijk. En 1x erop zitten kan echt geen kwaad mensen jeetje, TS deed het zoals ze zelf zegt: om te wennen en waarschijnlijk heeft ze er nog geen minuut opgezeten. Even een foto momentje en klaar. Nou nou paarden zijn dus blijkbaar van suiker? In de rensport doen ze niet anders en die beestjes worden ook 20/30. ( niet allemaal maar velen wel)

Daarbij als ze niet meer dan 10 min per keer werkt zie ik ook het kwade niet en ja ik heb alle reacties gelezen. Als TS kan zien dat haar paard dit leuk vind en hieraan mee wil werken en TS dus ook de grens trekt van: je hebt het nu 5 a 10 minuutjes goed gedaan, klaar zo.

TS je hebt een ontzettend knap dier! Hele mooie pappa ook! Heb je een foto van de mamma?


Ik heb gezien wat er gebeurd met een renpaard wat te jong getraind word. Dier is oud, maar je wilt zijn rug echt niet zien. Moet er niet aan denken om die van mij ook al te gaan trainen en zelfs op te gaan zitten.. Want de benen van het renpaard zal ws ook niet 100% gezond meer zijn..
Zoiets gun je geen enkel paard (of welk ander dier) en wanneer de schade is gemaakt kan je het niet terug keren. :(

Voor hetzelfde geldt gaat TS nu anders denken en toch wat voorzichtiger zijn.. Zou zonde zijn als het beestje met 15 al met pensioen moet omdat er dik een jaar te vroeg te veel gedaan werd..

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:49

Ik weet niet wat de bedoeling hier is, maar TS is wel weggepest hoor! Rust nu maar lekker uit hoor, onze taak is weer volbracht. En het dan ook nog goed proberen te maken met leuke smilies :n
Geen wonder dat TS niet meer reageert, ik vind het erg jammer dat het zo gaat. Leek me leuk om nog een foto van paardjes moeder te zien, maar dit is gewoon één grote discussie geworden, terwijl het gewoon leuk is bedoeld allemaal, als ze jullie mening had willen horen had ze het wel gezegd, eerlijk: TS heeft het begrepen wat jullie ervan vinden :evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cowgirl83 en 126 bezoekers