Kleine meisjes worden groot

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
xhanneadje

Berichten: 144
Geregistreerd: 11-12-12
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:20

Wat een leuk, braaf paard! De foto van vandaag is echt prachtig <3 Je zal er zelf op letten wat hij wel en niet aankan, dus daar zeg ik verder niks over.

Adje


7ofhearts

Berichten: 2731
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:21

Je weet wat je doet.............
IK vind het toch niet goed als een 2 jarige al zo in de bespiering zit.
Geef dat beestje de tijd.......het is een kleuter.
Kapot maken is zo gebeurt.......de kúnst is om het heel te houden.
Daarin onderscheid zich een goede trainer van een knurft.

Niet zeuren maar lééf!!

Antoinettev
Berichten: 25
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-17 19:22

xhanneadje schreef:
Wat een leuk, braaf paard! De foto van vandaag is echt prachtig <3 Je zal er zelf op letten wat hij wel en niet aankan, dus daar zeg ik verder niks over.


Dankjewel xhanneadje voor deze ... 1ste lieve reactie

Cinnepin

Berichten: 8880
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:22

Antoinettev schreef:
Lieve mensen,
Misschien een vergissing om dit te plaatsen op bokt want blijkbaar trekken mensen ook conclusies die niet kloppen.
Voor de duidelijkheid. We nemen baby stapjes met werken, ik let heel goed op haar lichamelijk belasting. Ik lees wat ze wel en niet kan. Maar een paard van deze leeftijd rent ook in het weiland. Dus 5 min rennen met mij erbij kan geen kwaad.



in de wei rennen ze recht uit en doen idioot..op een cirkel is veel te belastend

Anoniem

Re: Kleine meisjes worden groot :oo <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:24

Als je inschat dat het oké is op een tweejarige te gaan zitten, er "heel erg veel grondwerk" mee te doen (staat toch echt in je OP) en te longeren, dan is je inschattingsvermorgen niet in orde.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Kleine meisjes worden groot :oo <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:27

tsja, als je geen meningen wilde hebben of alleen maar aardige ohhhhh en ahhhhh reacties dan moet je het inderdaad niet op Bokt plaatsen. De mensen die nu opmerkingen maken en advies geven hebben het beste met je paard en uiteindelijk ook met jou voor. Er zit hier veel kennis en ervaring, misschien moet je daar je voordeel mee doen en nogmaals nagaan of je echt wel zo goed bezig bent. Je wilt zo lang mogelijk deze mooie meid in je leven houden in goede gezondheid en dus moet je nadenken bij wat je doet.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:29

Ik heb mijn paard nog niet in een cirkel zien rennen op het land 10 min lang? Als ie dat zou doen denk ik dat er iets goed mis is met hem.. :+ :=

Hier wandel ik veel, rechtuit en straks wil ik het fietsen oppakken. Ook rechtuit maar dan kan ik eventueel (langer) laten draven. Veel minder belastend dan in een rondje laten lopen.
Leuk voor beide, goede oefening, goed voor conditie en fijn voor het verkeersmak maken.

Ik wil zelf mijn paard zijn hele leven bij mij hebben en samen wanneer hij 20+ is nog heerlijk kunnen rijden en niet alleen als weide maatje kunnen gebruiken omdat hij van binnen kapot is.. Uiteraard kun je ook pech hebben, maar ik zelf ga het allemaal niet opzoeken en ben liever voorzichtig met de belasting.

BigOne
Berichten: 37974
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:54

Ts, heb je mijn post ook gelezen?? Je hebt belasten en belasten, op een cirkel galopperen ze zeker ook wel een keer in het land, maken ze een sliding stop, doen ze van alles wat ze later onder het zadel of aan de hand ook doen. Jij hebt een paard wat veel aanbied, de kunst is om haar niet te overvragen en dat gebeurt heel vaak want hij/zij vind het zo leuk. Tot je op zesjarige leeftijd moet concluderen dat de rondjes op jonge leeftijd net te veel voor de groeischijven is geweest. Ik zeg dit niet als kritiek want je bent, terecht, zeer trots op je paard. Maar daarnaast geef je ook aan weinig ervaring met een jong dier te hebben, dus lees je in en doe er je voordeel mee, oefeningen en leuke spelletjes genoeg die niet belastend zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:56

Ik heb een Rocky die 2 geworden is in april. Zit op een Amerikaanse pg en daar worden zijn leeftijdsgenoten ook vaak al ingereden. Mijn uk is ook heel leergierig, wil zijn baas plezieren en wil bij je zijn. Begin april was ik een week thuis en ging ik dagelijks 5 minuutjes met hem aan de slag. Gewoon volgen, achteruit gaan en eens een dekje en longeer singel op. Alles ging vlot, behalve het achteruit gaan, daarmee ging hij volop in verzet. Ben gestopt met oefenen, beginnen nadenken wat ik fout deed en zo stond ie een paar dagen stil. Heeft me nadien niet veel moeite meer gekost om hem de achteruit te leren.

Hier is de boodschap aangekomen hoor. Zo'n 2 keer per maand vraag ik 10 minuutjes zijn aandacht, en dat is echt genoeg voor hem. Longeren? Daar is hij absoluut mentaal nog niet aan toe. Ik bied het hem wel aan, maar als hij netjes een half circeltje stapt, ben ik al blij.
Tutten, kroelen en wandelen, dat staat hier op het programma tot hij 3 is. En dan nemen we grondwerk lessen. Voor hij 4 is, stap ik er niet op.

Vientje

Berichten: 4935
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:59

Handmak maken en een beetje rondprutsen met zo'n jong dier is prima, maar een kleuter van krap 2 jaar plagen met grondwerksessies op de cirkel en longeren meerdere malen per week is van de zotte :x Daarmee maak je hem echt kapot, die belasting is dat lichaam nog totaal niet aan toe. Om nog niet eens te spreken van het erop te gaan zitten.
Hartstikke zonde dit, lees je alsjeblieft beter in zodat je kunt zorgen dat je diertje gezond opgroeit en je er nog gewoon -tig jaar plezier van kunt hebben in plaats van over een paar jaar een grasmaaier te hebben staan!

Miep & Pinda & Jipje :+:

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:07

Hi ik kom me ook even melden,

Voordat ik een emmer reacties op deze post krijg: Ik heb ook een jong paard! Vanaf zijn 3e jaar. En nog een feitje ik ken deze meid en haar geweldige 2e jarige quarter.

Ten eerste is het natuurlijk jammer dat er zo wordt gereageerd op deze post. Het is haar paard en ze mag doen en laten wat ze wilt. Ze gaat door het vuur voor het paardje, zijn een enorm geweldig team samen en Jay is ontzettend gehoorzaam.

Ik kan er nog wat van leren van dit duo! Zoals ik al zei ik heb een 3-jarige en daar ben ik ook volop (voordat het verkeerd begrepen wordt, 2 tot 4 keer in de week) mee bezig. En die heeft het minder snel onder de knie als Jay. Jay is ontzettend leergierig en geeft goed aan wanneer ze iets niet wilt. Dan hoeft het ook niet!

Zoals ze al schreef is ze niet ontzettend fysiek met het werken, dit wordt echt totaal verkeerd begrepen. Ik ben wel eens bij een "training" geweest en het is gewoon geweldig wat ze met het dier al kan. En het beestje heeft een spiermassa waar je u tegen zegt. Van Antoinette kan je op de grond veel leren.

Oh en even om het te verduidelijken het is niet zo dat ze elke dag op haar paardje stapt en er een rondje op rijdt. En het is vorige week voor de eerste keer gebeurt. Paardje heeft het prima naar haar zin. Ga daar ook niet verder op in want als ze daar commentaar op had gewild dat ze dat wel gevraagd ;). Je post het op bokt omdat je het leuk vindt om te delen, anders had ze het wel bij rijtechisch gezet toch?

En zo als @SVRL schrijft, terecht. Ze houdt ontzettend veel rekening wat het paardje leuk vindt en wat genoeg is.

Ik hoop dat de discussie "op het paard zitten" voorbij is en dat er nu leuk gereageerd kan worden. Zowel voor de sfeer en voor haar.

Vindt het dan ook tof dat sommige mensen nog een compliment geven tussendoor!

Ik ben even opgeschreven wat ik met jullie wilde delen en dat dit een beetje het vuur kan doven.

An je bent een topper, geweldig met je paardje en je moet doen waar je je goed bij voelt en voor Jay goed voelt! :o

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:10

Mooi paard. Op de foto waarop je erop zit zie je ook dat de rug vrij ver doorzakt. Vind het niet prettig eruitzien.
Prima dat je zelf vindt dat het goed kan, maar vond mezelf al vlot gaan, maar mijne is toch 3 (een KWPN, met flinke body).

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:12

suikermeisje schreef:
Mooi paard. Op de foto waarop je erop zit zie je ook dat de rug vrij ver doorzakt. Vind het niet prettig eruitzien.
Prima dat je zelf vindt dat het goed kan, maar vond mezelf al vlot gaan, maar mijne is toch 3 (een KWPN, met flinke body).


Als je een quarter Googled zie je dat de achterhand altijd hoger staat. Is vrij normaal.

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:14

EAST schreef:
suikermeisje schreef:
Mooi paard. Op de foto waarop je erop zit zie je ook dat de rug vrij ver doorzakt. Vind het niet prettig eruitzien.
Prima dat je zelf vindt dat het goed kan, maar vond mezelf al vlot gaan, maar mijne is toch 3 (een KWPN, met flinke body).


Als je een quarter Googled zie je dat de achterhand altijd hoger staat. Is vrij normaal.


Heb nergens iets over overbouwd gezegd, heb ook ergens in m'n hersens nog wel wat kennis namelijk. Op de andere foto's heeft het beestje toch iets minder doorgezakte rug als de foto waar ze erop zit... en dat ligt niet alleen aan de hoek waarop de foto genomen is.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Cinnepin

Berichten: 8880
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:16

EAST schreef:
Hi ik kom me ook even melden,

Voordat ik een emmer reacties op deze post krijg: Ik heb ook een jong paard! Vanaf zijn 3e jaar. En nog een feitje ik ken deze meid en haar geweldige 2e jarige quarter.

Ten eerste is het natuurlijk jammer dat er zo wordt gereageerd op deze post. Het is haar paard en ze mag doen en laten wat ze wilt. Ze gaat door het vuur voor het paardje, zijn een enorm geweldig team samen en Jay is ontzettend gehoorzaam.

Ik kan er nog wat van leren van dit duo! Zoals ik al zei ik heb een 3-jarige en daar ben ik ook volop (voordat het verkeerd begrepen wordt, 2 tot 4 keer in de week) mee bezig. En die heeft het minder snel onder de knie als Jay. Jay is ontzettend leergierig en geeft goed aan wanneer ze iets niet wilt. Dan hoeft het ook niet!

Zoals ze al schreef is ze niet ontzettend fysiek met het werken, dit wordt echt totaal verkeerd begrepen. Ik ben wel eens bij een "training" geweest en het is gewoon geweldig wat ze met het dier al kan. En het beestje heeft een spiermassa waar je u tegen zegt. Van Antoinette kan je op de grond veel leren.

Oh en even om het te verduidelijken het is niet zo dat ze elke dag op haar paardje stapt en er een rondje op rijdt. En het is vorige week voor de eerste keer gebeurt. Paardje heeft het prima naar haar zin. Ga daar ook niet verder op in want als ze daar commentaar op had gewild dat ze dat wel gevraagd ;). Je post het op bokt omdat je het leuk vindt om te delen, anders had ze het wel bij rijtechisch gezet toch?

En zo als @SVRL schrijft, terecht. Ze houdt ontzettend veel rekening wat het paardje leuk vindt en wat genoeg is.

Ik hoop dat de discussie "op het paard zitten" voorbij is en dat er nu leuk gereageerd kan worden. Zowel voor de sfeer en voor haar.

Vindt het dan ook tof dat sommige mensen nog een compliment geven tussendoor!

Ik ben even opgeschreven wat ik met jullie wilde delen en dat dit een beetje het vuur kan doven.

An je bent een topper, geweldig met je paardje en je moet doen waar je je goed bij voelt en voor Jay goed voelt! :o


Tuurlijk is het haar paard en mag ze doen wat ze wil. Maar zo met een jong paard aan het werk gaan is gewoon een no go. Het is een levend dier dus * het doen wat je wil als eigenaar * vind ik ook niet zo lekker klinken. Als ze zo doorgaat is het dier op jonge leeftijd versleten of heeft ernstige atrose....dat wil je toch niet?

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:17

suikermeisje schreef:
Heb nergens iets over overbouwd gezegd, heb ook ergens in m'n hersens nog wel wat kennis namelijk. Op de andere foto's heeft het beestje toch iets minder doorgezakte rug als de foto waar ze erop zit... en dat ligt niet alleen aan de hoek waarop de foto genomen is.


Fijn dat je de kennis hebt en het met ons wil delen. Begreep ik je daar verkeerd, spijt me.

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:20

Cinnepin schreef:
EAST schreef:
Hi ik kom me ook even melden,

Voordat ik een emmer reacties op deze post krijg: Ik heb ook een jong paard! Vanaf zijn 3e jaar. En nog een feitje ik ken deze meid en haar geweldige 2e jarige quarter.

Ten eerste is het natuurlijk jammer dat er zo wordt gereageerd op deze post. Het is haar paard en ze mag doen en laten wat ze wilt. Ze gaat door het vuur voor het paardje, zijn een enorm geweldig team samen en Jay is ontzettend gehoorzaam.

Ik kan er nog wat van leren van dit duo! Zoals ik al zei ik heb een 3-jarige en daar ben ik ook volop (voordat het verkeerd begrepen wordt, 2 tot 4 keer in de week) mee bezig. En die heeft het minder snel onder de knie als Jay. Jay is ontzettend leergierig en geeft goed aan wanneer ze iets niet wilt. Dan hoeft het ook niet!

Zoals ze al schreef is ze niet ontzettend fysiek met het werken, dit wordt echt totaal verkeerd begrepen. Ik ben wel eens bij een "training" geweest en het is gewoon geweldig wat ze met het dier al kan. En het beestje heeft een spiermassa waar je u tegen zegt. Van Antoinette kan je op de grond veel leren.

Oh en even om het te verduidelijken het is niet zo dat ze elke dag op haar paardje stapt en er een rondje op rijdt. En het is vorige week voor de eerste keer gebeurt. Paardje heeft het prima naar haar zin. Ga daar ook niet verder op in want als ze daar commentaar op had gewild dat ze dat wel gevraagd ;). Je post het op bokt omdat je het leuk vindt om te delen, anders had ze het wel bij rijtechisch gezet toch?

En zo als @SVRL schrijft, terecht. Ze houdt ontzettend veel rekening wat het paardje leuk vindt en wat genoeg is.

Ik hoop dat de discussie "op het paard zitten" voorbij is en dat er nu leuk gereageerd kan worden. Zowel voor de sfeer en voor haar.

Vindt het dan ook tof dat sommige mensen nog een compliment geven tussendoor!

Ik ben even opgeschreven wat ik met jullie wilde delen en dat dit een beetje het vuur kan doven.

An je bent een topper, geweldig met je paardje en je moet doen waar je je goed bij voelt en voor Jay goed voelt! :o


Tuurlijk is het haar paard en mag ze doen wat ze wil. Maar zo met een jong paard aan het werk gaan is gewoon een no go. Het is een levend dier dus * het doen wat je wil als eigenaar * vind ik ook niet zo lekker klinken. Als ze zo doorgaat is het dier op jonge leeftijd versleten of heeft ernstige atrose....dat wil je toch niet?


Klinkt in veel gevallen ook niet lekker als het dier mishandelt wordt. Met Jay gaat het goed en zoals ik ook schreef dit was de eerste keer en misschien ook wel de laatste tot aan het zadel.

Het grondwerk stelt niet veel voor zoals ik ook al schreef zijn gewoon lichte commando en ze galopt/draaft 3 rondjes. En dat 2 tot 3 keer in de week. Ze is nog geen 5 tot 10 min bezig.

En artrose is geen pretje.

Maar ik bedoel ze weet toch na zoveel commentaar dat het niet gewenst is bij jullie. Het is een keer toch genoeg om iemand de "les" te lezen.

Cinnepin

Berichten: 8880
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kleine meisjes worden groot :oo <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:23

Dat het niet gewenst is bij ons is niet waar, het is gewoon feitelijk dat het niet goed is voor het paard. Weet je wel iets over de groeischijven en het sluiten ervan en wat je daarmee kan belasten en wat niet? Over geestelijke stress maar nog niet te spreken. Een kleuter op een kleuter school geef je ook nog geen wiskunde opgave, gewoon weg omdat het er niet aan toe is

Vientje

Berichten: 4935
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:24

East, niet om vervelend te zijn hoor, maar...het topic staat bij HAW ;) volgens de regels zijn mensen verplicht inhoudelijk feedback te geven daardoor. Ik verwacht dat dat gezien dat het geen echte rijfoto's zijn een foutje van de TS is, bij een ITP zou het topic beter passen :) Hoewel in dit geval ook daar dezelfde reacties zouden komen lijkt mij.

Ik blijf erbij dat het vreselijk onverstandig is om op deze manier met zo'n jong dier bezig te zijn, verkeerde oefeningen in een veel te hoge frequentie volgens wat jij beschrijft :n fysiek heel slecht, mentaal ook niet aan te raden.

*edit: had iets verkeerd gelezen, pardon :)
Laatst bijgewerkt door Vientje op 24-06-17 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Miep & Pinda & Jipje :+:

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Re: Kleine meisjes worden groot :oo <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:26

Laten we dit topic dan nu sluiten en TS het even laten bezinken.

Ik ga nog even van me avond genieten.

Cinnepin

Berichten: 8880
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kleine meisjes worden groot :oo <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:29

waarom sluiten? Je kunt er van leren. Tevens kunnen wij zelf niet een topic sluiten. Dat doen de modjes, maar niet zomaar...Er is geen ruzie ofzo toch?

stitchlover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:29

@ East

Uit jouw post en post van TS maak ik alleen op dat TS ontzettend veel mazzel heeft met deze goedzak van een kleuter die dit allemaal gemoedelijk over zich heen laat komen.

Door de manier van beschrijven en verdedigen kun je de band tussen paard en ruiter/eigenaar romantiseren en de feitelijke handelingen die nu al worden uitgevoerd met een krap aan 2 jarig paard vergoeilijken.

Dat wil niet zeggen dat niemand hier doorheen kan kijken en je alleen maar oh en ah reacties krijgt.

Ook ik vind het niet kunnen dat je zulk werk al met zo'n jonkie doet, laat staan erop gaat zitten. Of het nu een quarter, haflinger, shire of KWPN is, bespierd of onbespierd, de groeischijven zijn totaal nog niet gesloten en de botten nog niet uitgegroeid. Je ziet ook duidelijk op de foto's dat de twenter nog een heel stuk moet bijtrekken qua groei.

Succes met dit paard, hou het voor nu alsjeblieft nog lekker bij wandelen en verzorgen. Als je er zuinig op bent heb je nog genoeg tijd samen te gaan.

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

AnnemiekvM

Berichten: 8228
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:33

Als je niet kan wachten met rijden had je beter een wat ouder paard kunnen kopen.
Natuurlijk kun je lekker aan de hand wat rond gaan lopen, aan verschillende dingen laten wennen. Worden ze makkelijk van.
Maar probeer je meer te verdiepen in de ontwikkeling van je paard.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

N4N4
Berichten: 1088
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:01

Het is een absolute nogo om op een 2 jarig paard te gaan zitten..( maakt niet uit wat voor ras .. een quarter is niet anders daarin )

Niet dat ik het ermee eens ben,helemaal niet zelfs , maar het schijnt in de westernwereld heel gewoon én gebruikelijk te zijn dat quarters op 2 jarige (!) leeftijd al ingereden worden cq weggebracht worden naar africhtingsstallen :-(

Meerdere mensen die ik ken en wat hoger in de westernsport zitten doen dit namelijk ook en in die wereld schijnt het heel normaal te zijn , ook dat diverse paarden op 3,4,5 jarige leeftijd continu gezondheidsproblemen ( lees benen en rug ) hebben en er al verscheidene afgemaakt zijn op zeer jonge leeftijd omdat ze al volledig stuk waren :-( zeer triest !

Geloof niet dat dit diervriendelijk is en dat je dat al helemaal niet moet willen bij je quarterkleuter .. toch ?

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:31

De topictitel is Kleine meisjes worden groot. Nou, dit meisje is nog een uk. Fysiek en mentaal nog niet klaar om 'aan het werk' te gaan. Heb nog 1,5 jaar geduld en laat het dier tot die tijd lekker met rust of ga af en toe eens wat wandelen/kroelen. 2 jaar is echt te jong voor longeren en zadelmak maken, ongeacht het ras.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 11 bezoekers