Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-24 13:44

De dag waarvan ik dacht dat we hem nooit mee zouden maken.
*\o/* Zizi-Top is 20 jaar geworden. *\o/*

Afbeelding

Onze tijd samen begon zoals het moest zijn
We reden rond en deden ons best.

Afbeelding

Als afwisseling hielden we ons bezig met longeren, grondwerk, lange lijnen, trainen in liberty en leerde ik haar allerhande bullshit aan met clikertraining :D
Afbeelding

Ondertussen genoot ik van haar prachtige verschijning

Afbeelding

We zijn verhuisd naar een heerlijk particulier plekje en ons lot uit de loterij: Umberto kwam bij ons wonen <3

Afbeelding

So far so good. Klinkt als een fantatisch leven. Toch was ze bij tijd en wijle ziek. Heel erg ziek. De tranen schieten me nog in de ogen als ik deze foto's terug zie. En niemand wist wat haar mankeerde. Stad en land afgeklapperd en dierenarts na dierenarts erbij gehad. Inmiddels was Zizi het helemaal zat en wilde geen vreemde mensen meer aan haar lijf. Helemaal klaar was ze ermee.

Afbeelding

Uiteindelijk is het mij gelukt om uit te vinden wat ze mankeerde. PSSM-2. Ik heb me ingelezen, allerlei voornamelijk natuurgeneeskundige opleidingen gevolgd en heel goed naar haar gekeken. Ik heb geprobeerd de controle los te laten en te vertrouwen op wat zij naar mij communiceert. De weg was lang en donker. En eenzaam. vooral eenzaam. Niemand begreep waar we doorheen gingen want PSSM-2 "bestond nog helemaal niet". We konden nergens hulp of antwoorden krijgen.

Ik weet nog als de dag van gisteren hoe hulpeloos ik mij voelde. Ik wilde haar zo graag helpen. Ik was bereid bergen te verzetten voor haar. Maar niemand kon mij vertellen waar ik de benodigde berg kon vinden. Ik stond er helemaal alleen voor.

Inmiddels woont ze 9 jaar bij mij, en blaast ze 20 kaarsjes uit. En werkelijk, ze doet het beter dan ooit! Ze gaat tekeer als een veulen terwijl ze dit nooit heeft gedaan/gekund. Technisch gezien kon ze het wel, maar het kostte haar zoveel inspanning dat ze ervoor koos dat ze het de moeite niet waard vond. Inmiddels ben ik heel erg dankbaar dat er op dat moment niemand op zit 8-)

Afbeelding

Ik ben zo dankbaar dat ik dit topic nog mag maken! Ze gaat zelfs zo goed dat ik momenteel de instructeursopleiding volg aan de Human & Horse academy en dat zij het paard mag zijn waar ik uiteindelijk mijn examens mee mag doen <3 Daar zijn we nu volop voor aan het trainen zelfs.
Inmiddels rijd ik haar al een jaar of 3 niet meer omdat ik mezelf te zwaar vind. Ze is geen paard om stil te zetten dus ik ben blij dat we weer een doel hebben om naar toe te werken.

Afbeelding

Ik ben zo trots op haar dat ze het zo goed doet <3 Dit gevoel is echt met geen woord te beschrijven. Dankbaar voor alle lessen die ik van haar heb mogen leren en die hopenlijk nog mogen komen. Elke dag een heel klein stapje beter kan je oneindig veel brengen!

Ik loop er al een jaar mee rond dat ik deze kennis met mensen moet delen maar ik vind dat lastig. Er zijn zo veel paarden met PSSM-e en ik gun deze paarden en hun baasjes net zo veel geluk als dat ik mag hebben met haar. Om haar management te optimaliseren gebruik ik ook "alternatieve meet- en behandelmethoden". Iets wat voor mij inmiddels voelt als een tweede natuur maar wat waarschijnlijk veel commentaar en veroordeling gaat opleveren. Zichtbaar zijn en gaan staan voor wie ik ben en wat ik kan vind ik doodeng. Maar Zizi is door de hel gegaan en daar beter uitgekomen. Nu is het mijn beurt! Dit topic is daar het begin van. Gelukkig is mijn lieve vriendin altijd in de buurt voor wat emotionele ondersteuning.


Afbeelding

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training


MissSicarius

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:18

Gefeliciteerd met je knappe paardje! Hopelijk blijft ze nog heel wat jaartjes ‘gezond’!! <3

_Carien

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:33

Gefeliciteerd, jouw en jullie weg gevolgd en vooral geluisterd naar je gevoel. Dat klopt altijd! Mijn ruin is vandaag ook 20 jaar geworden met een gezondheidsweg die anderen anders of niet hadden bewandeld. Dat is oké, als je daar senang mee bent is het 't grootste geluk wat er is. Ik gun jullie nog vele mooie jaren!

Keep shining, keep smiling...

Sandrabokt
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:42

Gefeliciteerd! 20 jaar met PSSM 2/MIM is een mijlpaal. Veel mensen zullen onderschatten wat je daarvoor moet doen en laten. Hoop dat je haar nog vele jaren hebt en goed kunt managen. Je tips die ik voorbij zie komen kunnen nieufwe mensen met MIM paarden erg helpen. Het is zo’n doolhof in het begin en paarden verschillen ook zoveel.

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 08:14

Gefeliciteerd! Ik kan alleen maar respect hebben dat je alles uitgezocht hebt om je paard een beter leven te gunnen. Of dat nu regulier of alternatief is, als het werkt dan werkt het.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:09

Van harte gefeliciteerd! 20 jaar én pssm2 is inderdaad een mijlpaal.

Ik ven meteen je facebookpagina gaan volgen. Ik ben er enkele weken geleden achter gekomen dat mijn paard ook pssm2 heeft. Er is nog zoveel over onbekend. Ik vind het knap dat jij er jaren terug al achter bent gekomen toen er nóg minder over bekend was. Het zijn toch wel hele aparte symptomen die ze laten zien.

joyce83

Berichten: 5195
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:36

Proficiat!!

Pluisje ik waardeer altijd jouw informatie wat ik lees over de pssm dingen. Van iedereen trouwens en dan probeer ik altijd overal uit te halen waarvan ik denk daar denk ik wat aan te hebben, of houd het wel in het achterhoofd (voor zover het kan met zoveel info) als het ene toch niet werkt.

Ik vind het heel erg knap dat jij deze jaren geleden je hebt weten te redden met de toen weinige info. En dan deze: "Ik weet nog als de dag van gisteren hoe hulpeloos ik mij voelde. Ik wilde haar zo graag helpen. Ik was bereid bergen te verzetten voor haar. Maar niemand kon mij vertellen waar ik de benodigde berg kon vinden. Ik stond er helemaal alleen voor." Herken ik helemaal. En dat terwijl er nu zoveel meer informatie te vinden is.

En mij boeit het niet, alternatief, ouderwets, zwevend etc. Als iemand mij zegt je moet de ochtend starten met 3x in de thee links roeren, dan 7x rechts, lepeltje 2x aftikken en mijn paard doet het daar goed ik doe ik het met alle liefde.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Lyona

Berichten: 2006
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:14

Gefelictiteerd! *\o/* Wat een mooie mijlpaal, heel veel respect!

Met mijn pssm2 paard hebben jou tips wbt managment haar echt gered. Zonder dat was ik misschien niet optijd geweest met de pssm2 onder controle te krijgen, dus nogmaals enorm bedankt, ook namens Mira :j

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:25

Kippenvel. Gefeliciteerd! Als pssm-eigenaren onder elkaar weten we hoeveel pijn en verdriet er vaak achter al die jaren zitten, maar deze hebben jullie mooi in de pocket.

Proficiat!


pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-24 14:16

@ MissSicarius, & _Carien Dank!

@ Sandrabokt inderdaad heb ik er veel voor moeten doen en laten. Inmiddels voelt het als normaal en ben ik er aan gewend maar het feit dat als je even niet oplet of een signaal mist dat je dan verantwoordelijk bent voor het veroorzaken van een fiasco is een heel heftig gevoel om mee om te gaan. Ik begrijp bijvoorbeeld ook niet dat paardeneigenaren 2 weken zonder paard op vakantie gaan. Ik ga tegenwoordig max 4 dagen achter elkaar weg en dat is al een overwinning! Inderdaad zul je dit alleen begrijpen als je dit hebt meegemaakt maar het is altijd fijn om met gelijkgestemde eigenaren een weg te vinden in het doolhof.

@Elisa2. Thanks! ja zo denk ik er ook over. Wat werkt dat werkt :D

LV19952: Wat leuk! hij is nu nog leeg maar ik heb zoveel om te delen. er zijn zo veel factoren die allemaal een klein rolletje hebben maar met hun kleine rolletje op dat moment kunnen zorgen voor mega escalatie. dus waar begin je? Ik heb veel om te delen dus stay tuned :) Super fijn om te weten dat mensen echt willen horen wat ik probeer te vertellen. En ja de symptomen zijn heel vreemd... waarschijnlijk als je straks mijn opsomming ziet kom je ook nog weer dingen tegen dat je denkt whut... oh ja! inderdaad!

joyce83: Thanks! meer informatie beschikbaar maakt het niet per definitie makkelijker trouwens. Het is inderdaad niet letterlijk een pasklare oplossing maar gelukkig komt veel wel op hetzelfde neer. dat blijkt wel toen ik Lyona zei wat ze moest doen voor Myra en dat dat eigenlijk wonderwel uitpakt terwijl dat dier in totaal verschillende omstandigheden leefde (en nu weer) dan de mijne in nederland doet.

Lyona: wat leuk dat je hier langs komt. ik vroeg me van de week nog af hoe het met myra zou zijn. Ik weet nog dat jij heel relaxt bracht van ongeveer "oh ja ze heeft ook PSSM-2. no big deal" terwijl bij mij alle allarmbellen af gingen en ze veel zieker en slechter was dan jij op dat moment doorhad. Daarom ben ik ook zeker niet altijd geduldig en heel aardig tegen je geweest. Eigenlijk een tikkeltje te streng elfs achteraf. Maar je hebt het super opgepakt. Alle lof naar jou. Het leuk is wel, dat als je hebt gevonden hoe of wat, de resultaten er vaak wel naar zijn. Misschien in kleine stapjes, maar ze zijn er wel. Mijn weg zou ik niemand gunnen maar de afgelopen 9 jaar waren zo super leerzaam, dat is echt niet in woorden te beschrijven. Het kost wat maar dan heb je ook wat laten we maar zeggen :') Nu hoor je te zeggen "ik had het voor geen goud willen missen!"nah :') :')

@Elin_ nou echt he. het verdriet is onbeschijfelijk. Maar gelukkig zijn we inmiddels op het punt dat de klachten zo onder controle zijn dat het aantal mooie momenten groter is dan de daadwerkelijke zorgen. Ik heb jaren gehad dat ik me elke dag zorgen maakte of ze levend en wel zonder grote drama's de volgende ochtend zou halen. over volgende week durfde ik niet eens na te denken. Energetisch belast je het paard daar indirect ook mee dus het was een hele lastige tijd.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

miereneter

Berichten: 2518
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:41

Gefeliciteerd, ik ben erg blij voor jullie dat dit verhaal zo gelukkig afloopt. Hopelijk nog lang en gelukkig!

En wat een briljante naam!

Homo sapiens non urinat in ventum.

Miss_Mii21

Berichten: 489
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:54

Wat een zoektocht en wat een mooi einde! Op naar nog heel veel jaren samen in goede gezondheid :)

nikysa90

Berichten: 784
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:27

Wat een fantastische mijlpaal voor jullie en wat ziet ze er goed uit!! Ik weet hoe slopend het is om een paard met MIM te hebben. Al die trial en error..... %) Welke variant(en) heeft ze?

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-24 09:37

nikysa90 schreef:
Wat een fantastische mijlpaal voor jullie en wat ziet ze er goed uit!! Ik weet hoe slopend het is om een paard met MIM te hebben. Al die trial en error..... %) Welke variant(en) heeft ze?


De testen waren toen uiteraard nog niet zo als nu. De enige optie was een spierbiopt en dat zou aantonen of er spierschade was. nou daar heb ik geen biopt voor nodig, elke kleuter kan dat nog zien en voelen :D zeker niet omdat een biopt ook een aanval kan triggeren aangezien het evenwicht gewoon heel fragiel is bij deze paarden. Ze hebben nu natuurlijk de DNA test maar die is nog steeds niet gevalideerd en er komen telkens nog genen bij die ze daarvoor niet hebben getest/gevonden. positief testen geeft dus geen volledige diagnose en negatief testen zegt ook niet zo veel, want als ze wel klachten hebben kan het gewoon zijn dat het gen nog niet ontdekt is maar er over een paar jaar wel bij getest wordt. Daarbij ben ik meer fan van maatwerk voor het desbetreffende paard. Er zijn namelijk een aantal dingen waar mijn paard heel goed op gaat terwijl die officieel volgens de richtlijnen niet zouden moeten kunnen. Ik houd P2,P3 en PX management aan met als uitzondering dat Zizi heel goed gaat op halflang, lekker sappig gras. Ook krijgt ze gewoon kalium bij in haar electrolietenmix terwijl de "regel" is dat px paarden gecompenseerd moeten worden voor de hoeveelheid kalium in hun standaard voer door zout toe te voegen.

Waar ik moeite mee heb is dat mensen snel zeggen oh hij heeft type p... dus dan is dit of dat goed voor hem. zo veel gram van dit, zoveel gram van dat. wel gras, geen gras, wel trainen, absoluut niet trainen.... Dat was ook waarom ik op een gegeven moment uit de supportgroep van facebook gegooid werd. omdat ik vragen bleef stellen :D (bijvoorbeeld, ze doet het beter op vitamine E van x dan van Y. hoe kan dat? het heeft een andere draagstof. wat doet MSM voor ze? Antwoord: vitamine Y is beter en die moet je gebruiken. MSM is gewoon een goedkope draagstof en doet onder aan de kwaliteit van de vitamine E van Y. nou dat is dus geen antwoord :')

Maar bij mij wisselt alles mee met wat ze op dat moment nodig heeft. dat zal ik uiteindelijk ook op facebook wel laten zien. Ik vind dit de beste manier en ik denk dat dat niet helemaal zonder resultaat blijft :P

Ze proberen het te brengen als een one size fits all maar mijn ervaring is meer one size fits no-one ;)

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tantejeanne en 72 bezoekers