Zal dit nog ooit goedkomen?

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

puppy1128

Zal dit nog ooit goedkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-16 18:24

Hallo allemaal,

hier ben ik weer.. Vandaag twijfel ik toch een beetje over mijn paardje. Vandaag heb ik hem precies een maandje. Alleen hij doet toch wel vreemde dingen af en toe..

Aller eerst een beetje informatie over hem:

-Irish Cob
-Hengst
-Geboren op 5 april 2015, dus nog jong. Misschien dat het hier aan ligt?
-Staat op het land tussen paarden met verschillende leeftijden, van anderhalf tot 33 jaar!
-Krijgt onbeperkt hooi.

Nou is het zo, ik heb hem dus een maandje.. En als ik probeer selfies te maken (waar ik al zo'n ster in ben #) ) doet hij dus allemaal vreemde dingen.. Soms als ik hem film ook.. Enig idee of het met de tijd over zal gaan?
Ik ben bang dat ik toch het verkeerde maatje voor het leven heb gekocht.. En later allemaal problemen ga krijgen.. -O-

Hij pakt mijn muts af..
Afbeelding

En het lukt hem ook nog.. En dat doet hij dus op eerste kerstdag? Wat is daar nou zo lief aan? :\
Afbeelding

Hij wilt maar al te graag mijn mobiel opeten.. Of zou hij zijn mooie snor graag op de foto willen hebben? :o?
Afbeelding

En als zijn snor niet op de foto mag.. Dan gooit hij zijn hoofd voor mijn gezicht en lacht mij keihard uit.. |(
Afbeelding

Of hij probeert zijn hoofd op de mijne te leggen. Lui beest. :Z
Afbeelding

Of hij eet mijn hoofd maar op.. Alsof hij niet genoeg te eten krijgt? 8)7
Afbeelding

Maar gelukkig kan hij ook heel lief doen en vooral, normaal. :D
Afbeelding

En nog twee foto's en een filmpje van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

En het filmpje van vandaag. Volgens mij denkt hij dat ie op water kan lopen ofzo? >;)

Ik heb hem nu dus precies een maandje.. En ohh wat ben ik nu al dol op hem! <3

emil01

Re: Zal dit nog ooit goedkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:28

:+ :+ :+ :+ :+ <3

DaniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:30

Wat een leukerd <3

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:33

Oh jee....
Ik wil hier echt geen topic lopen verpesten.....echt niet..
Maar je hebt een jong paard, een jong hengstje en je vind dit gedrag goed, je vind dit grappig.

Maar realiseer je je ook dat je een jong dier aan het opvoeden bent, en dat dit gedrag in dat kader gewoon echt grensoverschrijdend is?
Heel fijn om te lezen dat het dier in een kudde staat met allemaal verschillende leeftijden ( geen merries hoop ik), en ik hoop dat er in de kudde voldoende dieren zijn die hem leren wat wél en niet kan in de sociale omgang..

Maar misschien dat je zelf die taak ook iets serieuzer moet nemen. Dit is gewoon echt niet grappig, dit is een jonge hengst die zich niet weet te gedragen...... En ja.. Nu kun je zeggen klik dan weg, reageer niet. Maar als dit fout gaat in het opgroeien is het dier de klos..

Dit is een jong dier, en jong hengstje en hij moet van jou leren om eeen gezond respect te hebben voor grenzen van mensen, moet van jou leren wat wel en niet kan, moet door jouw opvoeding opgroeien tot een stabiel, prettig dier..

En dat gaat niet lukken als je hem zoveel ruimte geeft vrees ik...

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-16 18:42

Hij leert ook respect hoor. Genoeg. Probeert genoeg uit. Maar als hij verjaagt wordt door een ander, dan loopt hij met een boog om mij heen. Zodat ie mij dus niet omver loopt. Ken er genoeg die dat absoluut niet doen.. #)

Af en toe moet je dingen niet te serieus nemen. Je moet ook samen gewoon lol met je knol kunnen hebben.

Een ander jong dier wilde ook mijn muts pakken, maar deed dat best wel hard, die heeft het geweten. Elano doet het echt heel voorzichtig. Als ik nee zeg op een zachte toon, houdt hij gelijk op. Hoef hem geen klap niks te geven. Hij wordt gewoon keurig opgevoed. Ook door de kudde. Dus maak je geen zorgen. :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:50

Super prettige reactie van je! +:)+

We gaan het wel oneens blijven vrees ik, want mijn jonge dieren zouden dit echt niet mogen, ook niet voor lol met je knol, maar goed; oneens moet kunnen toch?

Veel plezier met je pony in ieder geval, en oprecht: doe voorzichtig !
Laatst bijgewerkt door Punz op 26-12-16 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:52

Ik ben het eigenlijk eens met punz maar ik zie dat je die raad niet ter harte neemt. Ik hoop alleen dat je niet een keer een deel van je gezicht/oor kwijt raakt tijdens deze "lol met je knol."
Maar om je vraag te beantwoorden: nee. ben bang dat dit niet goed gaat komen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:00

Ik ben het eigenlijk wel een beetje met Punz en Ayasha eens, vind het eigenlijk ook geen super idee dat hij tussen merries staat en dat hij ook al aan het dekken is.

Maar ja zelf weten. Vind het wel een heel leuk beestje! <3

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-16 19:09

Zo is iedereen weer anders. :)

Maar snap het wel hoor. Genoeg mensen die er totaal geen gevaar in zien.
Met de andere jonkies zou ik het absoluut niet toestaan. Maar dat is meer omdat hun dan een klap moet geven de keer erop omdat zij niet naar een 'nee' luisteren, bij hun geef ik ook geen toestemming om te lopen klooien bij mij/rond mij. Bij hun zoek ik het niet op om het zo te zeggen.
Als ze met elkaar staan te klooien en komen richting mij, stuur ik ze ook weg. Om zeker te zijn, mochten ze naar elkaar slaan ik geen hoef tegen mijn gezicht krijg. Terwijl Elano zo voorzichtig is als het maar kan zijn.

Toen ik paar jaar terug een veulen verzorgde, moest ik dit soort dingen ook niet toestaan. Omdat het bij haar karakter niet goed zou komen. Dat was een draakje in een paard. :D

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:16

Maar dat vind ik dus ook banketstaaf...

Ene paard mag wel in je muts bijten (ookal is het voorzichtig) dus de ander denkt ''leuk! ik wil ook meedoen!'' maar die krijgt vervolgens een mep want dat mag niet.

Dat vind ik dan niet eerlijk. Of alles toestaan of niks. Ookal bijt de ene hard en de ander zacht..

Dat is net alsof je het ene kind op je gezicht laat tekenen maar de ander mag niet.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-16 19:19

Bij mij mogen ze ook krabben, maar alleen zacht. Krab soms ook even op hun hoofd. Na enkele keren hebben ze wel door dat er verschil zit tussen hard en zacht. De een na 1 keer de ander na 300 keer. Elano leert wat dat betreft ook snel.

Overigens als ik met Elano bezig ben, moeten de rest niet staan klooien. Is dat dan ook niet eerlijk dat zij geen aandacht krijgen op dat moment? :P

BellaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:25

Ik ben het wel eens met Terra en Punz.
Ik weet niet of je van plan bent om hem te ruinen, anders zou ik toch zoeken naar een andere plek om hem ergens te laten staan.
Als je zo door gaat met "opvoeden" dan krijg je een onhandelbaar paard. Die kudde gaat hem niet leren dat hij jou niet mag bijten/krabben, die kudde gaat hem niet leren dat hij naast je moet lopen, die kudde gaat hem niet leren dat jij de baas bent.
En ook al is hij voorzichtig, het blijft een paard en die zijn toch altijd net een stukje lomper en sterker dan mensen en dat kan heel erg fout gaan. Vooral als ze zo opgevoed worden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:26

Krabben en bij mij schuren wil ik niet hebben, net als na het rijden met het hoofd tegen mij aan rossen omdat ze jeuk hebben, dat mag van mij dus niet want dan komen ze te veel in mijn persoonlijke ruimte. Maar dat is meer persoonlijk of je dat toestaat of niet.

Over dat laatste, je snapt mijn punt niet.
En nee, als de rest dan niet aandacht krijgt is het logisch dat je ze wegstuurt, maar dat is anders.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:28

Denkt TS een leuk topic te openen... :x

Tuurlijk moet je opletten en je grenzen stellen, maar komop zeg. Een beetje fun hebben mag toch wel he :) Mijn 9-jarige trok ook elke dag voor de gein mijn muts af, deed hij al vanaf hij 4 jaar was en zat geen kwaad in.

Veel plezier verder met hem, TS!

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:31

Ziet er gezellig uit !

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:58

Poeh wat een reacties weer, TS reageert ook gewoon netjes maar heeft haar eigen manier die ik wel begrijp, als het paard wel respect voor haar heeft en goed luistert, waarom zou het dan niet een keer !voorzichtig! mogen?

Grappige foto's hoor! :D mooi paardje heb je.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:38

TerraHowrse schreef:
Maar dat vind ik dus ook banketstaaf...

Ene paard mag wel in je muts bijten (ookal is het voorzichtig) dus de ander denkt ''leuk! ik wil ook meedoen!'' maar die krijgt vervolgens een mep want dat mag niet.

Dat vind ik dan niet eerlijk. Of alles toestaan of niks. Ookal bijt de ene hard en de ander zacht..

Dat is net alsof je het ene kind op je gezicht laat tekenen maar de ander mag niet.

Juist dat is levensgevaarlijk. Je wordt dan het middelpunt en dus het leukste stuk speelgoed van een stel zeer lompe kleuters. Komt bij dat die paarden dan bepalen wie "rechten" heeft over jouw. Jouw lijf, jouw grenzen, en wie er dus al dan niet wat mag in jouw persoonlijke ruimte is jouw beslissing, niet die van het paard. Ik heb hier ook wel dieren bij mij weggestuurd omdat die een uitgenodigde of heel beleefd komen vragen kuddegenootje van mij wegstuurden en de aandacht opeisten. Het is zowel zeer onopgevoed als gevaarlijk om toe te laten omdat ze dan ook gaan bakkeleien over jouw heen (met kans dat jij klappen/happen opvangt. Hier heeft er een ook speciale rechten omdat die beleefd blijft en het dus veilig is voor mij om dat toe te laten. De rest mag het niet, want die kan daar (nog) niet goed mee omgaan. Sommige dingen zijn afhankelijk van leeftijd, trainingsniveau en karakter.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:39

Laurievc schreef:

Tuurlijk moet je opletten en je grenzen stellen, maar komop zeg. Een beetje fun hebben mag toch wel he :) Mijn 9-jarige trok ook elke dag voor de gein mijn muts af, deed hij al vanaf hij 4 jaar was en zat geen kwaad in.

Even leuk voor de grap een topic openen kan helaas op Bokt niet :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-16 20:48

sureido schreef:
Laurievc schreef:

Even leuk voor de grap een topic openen kan helaas op Bokt niet :D

Nee idd. Maarja, als je geen commentaar wilt, moet je geen topic openen hea? Bokt zou anders geen bokt zijn. :D

Maar goed. Niet ieder paard is hetzelfde. De een zit geen kwaad in en de ander moet je constant opletten voor je een verbrijzeld gezicht hebt. Op een stage bedrijf was dat bij iemand gebeurd. Jong paard ging er vandoor, eigenaar hield vast en kreeg een klap in zijn/haar gezicht.. Maarja, dat paard had ook niet bepaald veel respect eb scheen al niet zo braaf/lief te zijn..

En zolang Elano naar mij luistert (en alle andere paarden natuurlijk), zie ik er geen kwaad in. Zeker niet met zijn karakter. :)
Met de andere paarden van het land zou ik ook niet zo bezig zijn. De meeste ken ik niet goed genoeg en andere is het karakter niet voor geschikt. En 1 is te schuw, dat wordt helemaal lastig. :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:08

Wat een leukerd!Die snor!
Geen idee of dit fout gaat gaan?Ik heb drie hengsten,geen last mee...
Ontworm hem wel goed he?Daar maak ik mij dan weer meer zorgen om :+

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:10

Nu is hij braaf, maar wacht maar tot hij ouder word :j
Ik heb de gevolgen met mijn nu 4 jarige ook ;)
Sinds ik hem over gekocht heb gaat het beter maar hij blijft bijten ;)
Meer ga ik er niet van zeggen, maar als het mis gaat geef dan niet je prachtige pony de schuld :j

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:23

Ik maak me hier ook een beetje zorgen im. Mijn bijna 3 jarige mag dit gedrag echt niet vertonen. Hij moet normaal doen tegen me. Hij mag bv niet mijn broek tussen mijn bilnaad trekken.. dat ze best grappig lijken maar oo der duur als die het opeens hard pakt is het niet meer grappig.

Fijn dat er mensen zijn die het wel grappig vinden want daarvoor heb je het wel geopend.

Jappeloe is van alle markten thuis: Volg springtopper Jappie!
Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1
Jappeloe dr: M1+2 SPR: B+20 L+15 M+2 SGW B+5

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-16 21:25

geerke schreef:
Wat een leukerd!Die snor!
Geen idee of dit fout gaat gaan?Ik heb drie hengsten,geen last mee...
Ontworm hem wel goed he?Daar maak ik mij dan weer meer zorgen om :+

Ontwormen? Ik dacht dat je ze regenwormen moest geven, zitten toch vitamientjes in? :+

LukieBradley schreef:
Nu is hij braaf, maar wacht maar tot hij ouder word :j
Ik heb de gevolgen met mijn nu 4 jarige ook ;)
Sinds ik hem over gekocht heb gaat het beter maar hij blijft bijten ;)
Meer ga ik er niet van zeggen, maar als het mis gaat geef dan niet je prachtige pony de schuld :j

Bijten/happen sta ik ook niet zomaar toe hoor. Als ik het opzoek om het zo te noemen mag het zolang het 'normaal' gaat, dus niet expres pijn doen. Als ik geen gekloot wil, dan wil ik het niet. En tot nu toe heb ik nog geen enkel paard gehad die daar 'niks van snapte'. Neem aan dat paarden ook niet altijd Willen spelen en kloten met elkaar? Zelfde als met mij. Ik wil ook niet altijd spelen, kloten en grenzen verkennen van elkaar. En als ik er geen zin in heb en ze doen het dan toch. Nou, dan hebben ze het heel snel afgeleerd bij mij. Wordt dan nog net geen duiveltje.. }:)
Keer erop is mijn blik genoeg, bij wijze van. :=

Suada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:06

Ziet eruit als een gezellige boel! :j En ik kan mij enigzins inleven in de zorg van andere bokkers, maar één keer zeggen is wel genoeg. Je geeft zelf ook aan dat je duidelijke grenzen stelt, en je reageert heel flexibel op het commentaar, mijn complimenten! Ik denk dat het wel goed gaat komen met jullie tweeën. :Y)