Wat Rio niet wist...

Moderators: Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304, RianneH

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xyzutu2

Wat Rio niet wist...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 19:07

Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden.
Rio dacht altijd dat hij in de tweede categorie viel, maar daar kwam een abrupt einde aan toen ik begin deze week weer eens een paar autobanden achter me aan door de bak sleepte om de bodem te vlakken en ik me * brainwave * ineens afvroeg: waarom doe ík dit eigenlijk?? Hadden we daar niet een paard voor???
Aan de andere kant van het hek stond Rio nog prinsheerlijk luxepaardje te wezen en had geen er flauw idee van dat dat snel zou eindigen. ~~}>

Ik heb al vaker pony's in enkel en tweespan beleerd voor koets en sulky, en besloot het dus ook met Rio heel rustig aan te doen. Doel voor dag 1: Rio longeren en grondwerken met zijn 'tuig' om hem te laten wennen aan borsttuig en bilriem, alles netjes met veiligheidsknoopjes aan elkaar gemaakt zodat ik het in geval van nood direct los kon maken. Meneer combineert namelijk Spaans PRE-bloed met Braziliaanse Mangalarga Marchador-genen en die willen nog wel eens een wedstrijdje druk-doen met elkaar houden, dus dan maar rustig aan. :(:)

Rio vond het zelf in elkaar geknutselde tuig echter ontstellend oninteressant.
Afbeelding

Dus zijn we toen ook maar een paar keer aan de hand over het zweng heen en weer gestapt, aangezien hij daar tijdens het slepen ook vast wel eens mee te maken zou hebben.
Rio leek het vooral leuk te vinden dat het houten zwengstokje lager was dan de normale balkjes en hij zijn benen dus minder hoog op hoefde te tillen. 8-)

Toen dacht ik, wat gebeurt als ik naast hem met het zweng rammel terwijl we door de bak lopen? Dat zorgde even voor verwarring: Rio heeft namelijk geleerd dat hij nieuwe/spannende dingen altijd mag targetten met zijn neus. Nu dus niet, en na 1x 'nee' besloot hij het zweng dan maar gewoon helemaal te negeren. :evaw:

Ik had onze langeteugel-teugels bij de uitgang liggen en dacht: wat als ik een daarvan aan het zweng vastmaak en het zelf meetrek terwijl ik naast Rio loop? Geen enkele reactie, niet links en niet rechts, niet rechtdoor en niet in bochtjes, ook niet als ik het touw langs zijn achterbenen over zijn rug liet lopen.
Aangezien de stalhouder toch in de buurt was, begon het te kriebelen: wat als die mee zou helpen...?

Afbeelding

Touwtjes vastgemaakt terwijl Rio oefende met ground-tying naast zijn favoriete target:
Omdat hij als baksleeppaard straks ook te maken krijgt met een laag op de grond hangend zweng hebben we meteen geoefend met laag hangende touwtjes rondom de achterbenen.

En toen was het zover! Ik vroeg Rio om stap terwijl er tegendruk werd gegeven op de strengen. Rio vroeg zich even een seconde af of het nou echt de bedoeling was dat hij nou echt iemand anders moest trekken...

Afbeelding

... maar toen hij doorhad dat die druk meteen verdween als hij weer op commando stilstond vond hij het trekken prima en bleek hij opeens héééél geduldig stilstaan als ik hem vroeg om halt. Slim paard. :D

Afbeelding

Totaal niet onder de indruk: 8-)

Afbeelding

Na vijf minuten trekwerk hielden we het voor gezien en hebben nog een paar rondjes zonder 'treklast'door de bak gedraafd om de spieren los te maken. Rio leek vooral verbaasd dat het alweer voorbij was; toen de stalhouder weer wegliep had hij echt zoiets van; 'Hé, waar ga jij heen?' :')
Afbeelding

Het is een zwaar leven, dat van een werkpaard. :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xyzutu2 op 15-10-16 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Re: Wat Rio niet wist...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:12

Ik hoopte al dat we het verhaal achter het borsttuig nog zouden horen. Heerlijk geschreven weer +:)+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:14

Zeer ernstig dat jij je paard voor dat soort burgerzaken misbruikt!!!

Volg mijn fotografie @MarlindeMeijerFotografie

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 19:23

Jazeker. }:)
En Rio maar denken dat hij er vanaf kwam met een beetje vrijheidsdressuur, wat grondwerken, werken aan de hand en 2x 5 minuutjes per week het baasje door de bak dragen.
Arm peerd. Knollie gaat an die Arbeit. ~~}>

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:49

Jeuh het paard gaat nog een heuse status als werkdier krijgen ! :D Heerlijk dat ie er zo rustig (of eerder "niet" := ) op reageert.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:25

Haha, heerlijk! :D Ik ben benieuwd hoe hij het zal doen als er eenmaal een band achter hangt ;)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 20:34

Ik ook! Morgen ga ik kijken of ik tegelijk met mijn stalgenootje naar de beesten kan, dan kan hij nog een keertje met 'mens' oefenen voor we de banden zelf proberen. Het is namelijk helemaal geweldig dat hij hier zo cool op reageert, maar zoals Jokari al hint zou dat ook kunnen betekenen dat hij zich er gewoon voor afgesloten heeft en dat het de volgende keer Ineens Helemaal Nieuw is. :D
Ik geloof van niet, want hij liep steeds van target naar target dus de hersens stonden wel degelijk in de voer-verdien-modus, maar je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn. :)

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:24

Arme Rio. Hoe kun je hem dit aandoen? :n
Heerlijk geschreven weer!

Rotpotje: Elsa

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

Sinterklaas, koudwatervrees of Ozosnel !

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie