Voor het eerst Emma echt van begin tot nu op bokt.

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CoSnuf

Voor het eerst Emma echt van begin tot nu op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 16:00

Emma is natuurlijk al een paar keer voorbij gekomen met een korte beschrijving.
Nu vond ik het weleens tijd om wat meer te laten zien en vooral te vertellen.

Ik was in het bezit van 2 kwpn paarden en 2 shetlanders.
De klik met 1 van mijn paarden was er niet op rij gebied. We konden niet lekker het bos in.
Ik ben opzoek gegaan naar een goed huis waar ze wel tot haar recht kwam, ze kwam immers zo uit de (spring) sport, en mocht bij mij lekker het bos in. Dit leek mij erg leuk maar zei dacht er anders over haha.
Uiteindelijk heeft ze een mooi huisje gevonden waar ze wel de dingen kan doen die ze leuk vind.

Toen ze weg was heb ik gezegd dat het goed zo is, geen paarden meer erbij.
Mijn schoon ouders hadden friezen. Helaas overleed mijn schoonmoeder ruim een jaar geleden.
Hier door werd het contact met de stief vader van mijn vriend iets beter. Het contact was al jaren moeizaam.
Op een dag hij, ergens in Januari Kom zullen we eens op stal kijken.
Ik had wel wat paarden gezien en veel foto's natuurlijk maar was eigelijk nooit echt bij alle friezen wezen kijken.
Schoonvader was alles heel trots aan het laten zien. We lopen de stal in, 14 zwarte parels onder 1 dak.
Er was er 1 die ons riep! Ik erop af.... Oooooh wat was ze mooi, en zooo lief. Je mag de stal wel in hoor Gerda... Hup ik erin oeh wat een lieverd.

Mijn vriend vroeg, heeft mam deze ook gefokt? Ja zeker. Dit is Emma 3 jaar enzv enzv. Ze waren in gesprek en ik was alleen maar bezig met knuffelen.
Afbeelding
Onze eerste ontmoeting
Afbeelding
De liefde is ontstaan
Vervolgens stappen we in de auto, allebij kwamen we steeds weer op het onderwerp Emma. Mijn vriend heeft niets met paarden maar hij vind ze wel lief.
Ik zei nee we houden er even over op, ik wilde geen paarden meer.
Maar ze ging echt niet meer uit mijn hoofd. Normaal als ik een paard zag kon ik het wel uitschakelen.
Maar Emma kreeg ik echt niet uit mijn gedachten.
De volgende dag: 'Ja, maar weetje? Mam heeft haar nog gefokt hé het is dus nog haar paard ook'
Hup wij weer naar stal.
Ja hoor de enige van de 14 friezen waar geluid uit kwam. Ze riep ons weer.
Wij er naar toe. Maar Emma was niet te koop!
Vervolgens kwam er wel een 'verkoopers' praat. Waar wij op in zijn gegaan.
Hier ging nog een tijdje overheen naar veel balletjes op gooien kwam er een prijs.
|o Oeh.... zonder na te denken! Dat komt goed verkocht.
Ik dacht direct? Uhm ja hoe dan? Zo'n duur paard heb ik nog nooit gehad!

Beide waren we er toch echt over uit dat ze bij ons moest komen. Hard werken ploeteren JA :$ :$ :$ :$ :$
In maart werd Emma gebracht. Ik hoorde smorgens op het werk dat ze hij haar smiddags in ons land zou zetten.
Whaaat? *\o/* Hup direct vrij genomen! De wereld kon me gesloten worden snel naar huis.
De klokt thuis zou die dag niet gesloten kunnen worden hoor, ik keek er iedere minuut naar.
Ja het was zo ver!!
Afbeelding
Emma net 3 minuten in onze wei!!

Afbeelding
Joehoe

Afbeelding
Alle manen nog helemaal in de war.

Afbeelding
Ze krijgt al een beetje glans.

We wilden haar onder het zadel......
Afbeelding
Eerste keer een lekker bitje in.
Afbeelding
Voor het eerst een rondje stappen met zadel.
Afbeelding
Het longeren.
Toen zijn we gaan hangen en zitten. Ik had geen ervaring met Friezen, we kwamen er achter naar mate we bezig waren dat ze eigelijk nog te jong was. We hebben met de gedachten gespeeld om haar eerst weer een jaar terug in het land te zetten.
Maar zouden we dan niet te veel weg gooien? Toch zijn we Rustig door gegaan.
Toen ging het kwartje toch echt vallen. En ze vond het hartstikke leuk! Het gaat ook echt super.
Afbeelding

Ze werd heel onrustig met dr hoofd en gooide steeds haar tong over het bit.
Dus geen twijfel, bitje eruit en tandarts bellen. Tot de tandarts kwam zijn we gewoon met halster gaan rijden. Dit ging eigelijk nog beter.
De tandarts heeft een kies getrokken, en vertelde dat ze vollop aan het wisselen was. Het advies was om het eerste half jaar geen bit in te doen.

Maar waarom zou ik een bit in gaan doen als het eigelijk ook met halster wil? (bitloos dus) Ik heb totaal geen ervaring met bitloos rijden. Heb er altijd heel erg veel respect voor maar durfde het zelf niet te doen.

Dus, hup het bit van het hoofdstel gehaald
Afbeelding
Emma & Judith

Emma kan nu stappen draven en galopperen in de bak.

Maar we moeten ook naar buiten.

Emma had geen ervaring met verkeer en alle andere dingen die je buiten tegen komen. Fietsen honden vlaggen enzv eznv.
Tussen door zijn we dus al een aantal keer buiten wezen wandelen gewoon aan het halster zonder zadel enzv.
Later maar eens opgezadeld en al op pad.
Afbeelding
Dit was natuurlijk erg spannend allemaal voor haar.
Inmiddels zijn de auto's en fietsers niet meer eng.
Wel spannend maar ze hoeft er niet meer voor opzij.

De stap om erop te stappen buiten was eigelijk best groot. Ze kende immers het rijden al wel een beetje maar buiten het land heeft ze dr leven lang nog nooit dingen gezien.
En er mag natuurlijk niets fout gaan. Dat is voor ons niet fijn maar voor het paard ook niet. Emma moet toch steun krijgen.
We zijn ernaast gaan lopen met teugels vast houdend zoals je op dr rug zit.
Nu kan ze geen steun meer halen uit de persoon naast haar maar moet ze het van zei / boven halen.

Mensen kijken je natuurlijk raar aan, en de bewoners zien je dagelijks langs komen die zullen wel denken? :? Ze worden steeds gekker.
Maar dit ging top!
Afbeelding
Even poseren tussen door _/-\o_

Vandaag heb ik voor het eerst op dr buiten gereden! Wat een machtig prachtig gevoel! Ik kon de hele wereld aan.
Deze foto's volgen nog :=

Met al mijn paarden heb ik een band. Ze zijn allemaal bij mij voor het leven! Ze zijn voor mij allemaal gelijk, de band die ik met Emma heb is me echt goud waard! Ik ben zoooo trotst :o
Mijn maatje voor het leven.
Afbeelding

Afbeelding

LukieBradley

Re: Voor het eerst Emma echt van begin tot nu op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:06

Prachtige fries!!!!!
IUk denk dat ze vanaf begin af aan al bij je hoorde als ik het zo eens lees:)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:08

Een erg leuk verslag, van een erg leuk paard!

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Hightea workshop.nl Voor personeels- of vrijgezellenfeest
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 16:10

Dankjewel voor jullie leuke reactie's! Jaa het had gewoon zo moeten zijn.

Ik ben blij met al mijn dieren en zal mijn leven voor ze geven, maar toen Emma onze kant op zou komen had ik al de hele dag het zelfde gevoel als toen ik 7 was en mijn eerste shetlander kreeg.
Hahaha

Ons verslag is nog niet afgelopen, Ik heb thuis geen rijbak dus is het onmogelijk om dan te gaan beleren.
Ik ben gaan zoeken naar een beleerstal die in mijn straatje lag. Gevonden en lekker dichtbij.
Eens langs gegaan en ik wilde wel overal bij zijn en ook zelf dingen doen. Dit hebben we ook afgesproken.
We kwamen erachter dat ons karakter te vergelijken was. Ons beeld met de paarden was het zelfde. Hier uit is al snel een vriendschap gegroeid, beleren is haar werk en nu zijn we ook zo nu en dan samen onderweg. Samen beleren en trauma behandelingen.
Maar Emma is nu in de bak verder wel klaar alleen nu buiten nog even wat meer zekerheid. Zondag komt ze naar huis de eerste periode zullen we nog samen gaan doen en dan kunnen de 'echte' buitenritten beginnen.
Er zullen dus nog veel vooruitgangen foto's enz komen haha

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 13:32

Afbeelding
Met Emma naar buiten. Het gaat steeds beter :9

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie