Herfstige Hengsten

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tinniie

Herfstige Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 10:00

Elk seizoen heeft zn charmes, met 2 knappe hengsten als fotomodel is het dus niet moeilijk om bijna dagelijks leuke foto’s te maken :)

Als eerste onze Mo (EMH Top Dun Chex) 3 jarige Paint hengst :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oranje blaadjes, gele blaadjes, ik had nu nog graag rode blaadjes op de achtergrond gehad :P ik zal maar eens op zoek moeten gaan.

En Arany (GP Mister Dual Jac) is onze 10 jarige Quarter hengst. Hij staat momenteel op een heel leuke weide voor mistige foto’s te nemen :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 11:27

Bedankt iedereen!

Mo is EeaaDdTT
Grullo homozygoot tobiano dus, en negatief voor elk ander bontpatroon dat momenteel te testen is.

Men vermoed dat hij een nieuw bontgen/patroon/booster draagt. In de lijn van zijn grootmoeder komen heel veel speciale vlekken, stipjes, blauwe ogen,... voor. Dit zijn zn vader, grootmoeder, oom,tante, broer,...
Afbeelding

Haha nee zo onhandig is hij niet, hij is gewoon een erge luierik :P de foto’s zijn allemaal met paardengeluidjes op mijn gsm gemaakt, Arany loopt dat heel patserig de wei rond, Mo kijkt me dan heel arrogant aan van ‘Ja en dan, verwacht je nu dat ik ga lopen? ‘ :P

Tinniie

Re: Herfstige Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 22:15

Sommige wel, vooral de extreme gevallen. Zijn vader zelf heeft het niet, maar ik heb een merrie drachtig van zijn broer die het ook heeft:
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 22:32

:) die toont ook echt hoe hij is vind ik, oortjes naar voor, vriendelijk, rustig, puppy :P

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 15:19

:o

Ja we zijn ook super blij met onze 2 kanjers.
Ze zijn heel knap, maar hebben vooral beide zo’n fijn karakter. Na Arany hadden we niet gedacht een 2e keer zoveel geluk te hebben met een hengst, maar Mo is ook zo braaf en rustig en lief.

Ik kan niet wachten tot de eerste veulens geboren worden en Arany-dochters, zoals Lilly van Fotsy, die een Mo baby krijgen dat is al helemaal geweldig <3

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 16:05

MonkeyMiep schreef:
Indrukwekkende paarden heb je. Dat bontpatroon vind ik erg interessant. Ben benieuwd of je er ooit achter gaat komen waar dat precies vandaan komt. En uiteraard ben ik ook razend benieuwd naar zijn eerste nakomelingen! Wat voor 'n merries zijn er drachtig van hem?

In eerste instantie las ik trouwens "Heftige hengsten" en dacht even: "Wéér iemand die ondoordacht hengsten heeft aangeschaft..."

Ja hij is inmiddels door 2 bureaus getest en het ene wilde gaan researchen, maar daar heb ik nog geen nieuws van. Er zijn nog een heel aantal genen die men nog niet kan testen (denk maar aan sooty bv) dus het is helemaal niet zeker of ze iets gaan vinden. Genetische bureaus en kleurkenners zijn het er wel allemaal over eens dat de lijn ‘iets’ extra draagt.

Er is een Amerikaanse auteur van kleurgenetica boeken die het al in haar boeken heeft vermeld en ‘belton pattern’ noemt, zij heeft me ook gevraagd of ze foto’s van hem mocht gebruiken voor haar volgende boek.

Haha ja heftige hengsten zijn het niet echt :P en ik denk dat we na 9 jaar succesvol fokken/showen/managen wel met een hengst overweg kunnen :P maar idd, het wordt heeeel veel ondoordacht gedaan, en die nemen ook dikwijls een voorbeeld aan ons. ‘Zal allemaal wel makkelijk gaan, ik ga ook een dekhengst houden’ :P maar 9/10 is die een jaar later geruind ;)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 19:26

Nee , The Equine Tapestry van Lesli Kathman.
:)

http://equinetapestry.com/category/belton-patterning/

Dit stuk gaat er over, is al wel van 2012. Ze zei me zelf dat ze de lijn van Mo al even in het oog houd omdat deze zo opvallend is en het haar echt een nieuw gen/booster/mutatie... lijkt.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 20:17

Ik kwam net dit tegen op Facebook:
Afbeelding
Afbeelding

Zalig he :P

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 09:15

Hij gaat regelmatig rond op Facebook etc, maar wel grappig als je ineens zoiets tegenkomt :P ze had het geïnspireerd op een foto die ze van hem was tegengekomen op Pinterest.

Hij verwacht volgend jaar zijn 5 eerste veulentjes uit deze merries:
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd :) hij is pas eind juni beginnen dekken dus eind mei worden D de eerste verwacht.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie