Trip of a lifetime: 18 dagen te paard door Kirgizië!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Trip of a lifetime: 18 dagen te paard door Kirgizië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:20

Afgelopen maandag 2 juli ben ik in het vliegtuig gestapt, om een 18-dagen durende trektocht te paard te maken door Kirgizië (Kirgistan, Kyrgyzstan) :D Graag neem ik jullie mee in mijn foto-verslag (ohhh wat was 15 foto’s kiezen moeilijk := ) om jullie een beetje te laten mee-genieten van deze onvergetelijke tocht <3

De organisatie waar ik gereden heb is http://www.asiarando.com . Wij gingen met 6 ruiters in totaal, en 15 paarden. De hele kudde gaat namelijk mee, om op die manier ook reserve paarden te hebben mocht er wat mis gaan :) Onze gids Helene, die tevens samen met haar broer eigenaar is van het bedrijf, sprak gewoon Engels (en Frans, Spaans, Russisch en Kirgies := ) en was echt één van de leukste mensen die ik ooit ontmoet heb :D

Tijdens de rit zelf werden de lunchboxen gedragen door één van de vrije paarden. Onze tassen werden iedere avond op locatie gebracht door de auto, samen met de tenten en de kok :D Iedere avond dus een warme maaltijd, terplekke gekookt met alleen maar verse producten!
Sommige nachten hebben we ook bij de locals overnacht, in een yurt of bij hun thuis. Hele toffe manier om zo toch echt kennis te maken met hun cultuur en gewoontes! (en om even te kunnen genieten van een warme “””douche””” :') ) Verder was het echt back-to-basic, en als je wou “douchen” was het kaken op elkaar en de koude rivier in :=

Er zat voor mij wel een wat “diepere” gedachte achter deze trip. Ik moest namelijk echt even weg van alles hier, en dan ook echt helemaal. Mentaal weer even herstellen en tot rust komen. Deze 3 weken ben ik namelijk volledig onbereikbaar geweest. Alleen maar genoten van de paarden en het ontzettend diverse landschap van Kirgizië. En eerlijk? Dit was de beste keus die ik had kunnen maken <3

De foto's staan redelijk op volgorde. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk foto's van verschillende dagen te kiezen om jullie echt het veelzijdige landschap van dit prachtige land te laten zien!
Dag 1 was even bijkomen van de reis en kennismaken met de paarden, dag 2 vertrokken we!
De rit bestond voornamelijk uit stap, omdat je eigenlijk constant wel aan het dalen of klimmen bent. Toch hebben we op de open vlaktes even heeeerlijk kunnen galopperen <3

DAG 2
Naar beneden in de Shamshi valley, en weer naar boven via de Bel Bulak pass (2000 m). Overnachten bij Kizil Suu, daar vlakbij is deze foto gemaakt!

Afbeelding


DAG 3
Door de canyon van Kejar Suu! De volledig rode canyon, sculpted by erosion in the crumbly red rock. Echt adembenemend!

Afbeelding

"Life should have more mountains and less stress"
Één van mijn favoriete foto's <3

Afbeelding


DAG 4
When your lunchspot is this good <<)

Afbeelding


DAG 5
Rit naar Kochkor valley langs de weg door Agoutchouk village. Leek wel een woestijn!
Dit was de eerste nacht dat we bij de locals geslapen hebben.
Zoals je ziet heb ik hier een paard vastgebonden zitten aan mijn zadel. Op sommige plekken mochten de vrije paarden niet los mee, ivm velden waar ze niet overheen mochten (of omdat ze te vervelend waren ;) ). Op 3 na zaten ze hier allemaal vast, omdat we door de graan- en aardappelvelden gingen. Ze hadden eerder een deel van de oogst verpest, dus uit voorzorg alles vastgebonden :=

Afbeelding

Going full-speed with the free horses! =:)

Afbeelding


DAG 7
Son Kul lake. Heerlijke galopdag! :D
Hier aan het meer zijn we 2 dagen verbleven bij de locals, zodat de paarden (en wij :') ) even konden rusten.
Hoe ontzettend verliefd ik ook ben op de bergen, blijf ik toch wel een meisje van het water :+:

Afbeelding


DAG 11
Door de velden net boven Kizart. Rijdend naar de "ingang" van de Koum Bel Valley waar we overnacht hebben.
Zo gingen we dus op pad, met de 15 paarden :D

Afbeelding


DAG 12
Crossing the Koum Bel pass, op 3600 meter hoogte! Waar je in hartje zomer gewoon even in de sneeuw mag staan! :))

Afbeelding


DAG 13
Aan de rivier van Karakol Valley overnacht.
Een mooiere slaapplek is er toch niet? <3

Afbeelding

Afbeelding


DAG 15
Over de Shamshi pass (3600m) en zo terug naar Chuy valley.
Dit was een dag vol klimmen en dalen! +600m in 2 uur en –1800m in 4 uur :)

Hier zijn we aan het einde bij de klif naar beneden gegaan, en bij de berg die je op het uitzicht ziet weer naar boven :D

Afbeelding

Chuy Valley

Afbeelding


DAG 16
"Because in the end, you won't remember the time you spent working in the office or mowing your lawn. Climb that goddamn mountain" - Jack Kerouac

Afbeelding


Na 18 dagen, 500 kilometers en 80 uur in het zadel is onze trektocht tot een einde gekomen… Heel veel dank aan de prachtige en pas 6-jarige Saïf! Die mij meegenomen heeft op een trip of a lifetime en mij Kirgizië heeft laten zien op de mooist mogelijke manier; op een paardenrug :+:
Afbeelding


Ondanks dat het echt back-to-basics was, was dit een behoorlijk luxe reis in vergelijking. Denk daarbij aan de auto die iedere avond je spullen brengt, een tent/”matras” van de organisatie, warme avondmaal, warm ontbijt, drinken enz.
Er zijn een handje vol bedrijven die ook "zo'n soort tocht" aanbieden maar dan nog goedkoper, maar met minder "luxe", lees; geen auto dus spullen te paard, geen warme maaltijd, en geen eigen en extra paarden dus geen 'onderhoudskosten' daaraan. Boek je hier bij één van die bedrijven, houdt dit dus ook in dat je constant je tas moet dragen of één van de paarden die moeten dragen, en dat je op een eventueel kreupel paard door zou moeten rijden omdat er geen reserve paarden zijn.
De kans is groot dat je bij zo'n organisatie of op een nog half wilde hengst gezet wordt (en er dus meerdere onbekende hengsten met elkaar in de groep lopen), of op een jaarling/twenter.

Mocht iemand dus interesse hebben in zo’n reis, kan ik deze organisatie (http://www.asiarando.com) dus echt ontzettend aanraden! Geweldige mensen met heel veel liefde voor hun paarden <3

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Trip of a lifetime: 18 dagen te paard door Kirgizië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:24

Retegaaf! Wat een ruige omgeving en lekker back to basic. Ook ontzettend mooi hoe de 'losse' paarden gewoon zo meelopen!

MerelV

Berichten: 1764
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Trip of a lifetime: 18 dagen te paard door Kirgizië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:26

Wauw! Gewoon Wauw! Super mooie foto's ook, zeker een reis voor op mijn bucketlist!

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:27

Wauw, echt wauw <3 Wat ontzettend gaaf en wat een práchtige omgeving! Jeetje dit is echt retegaaf, ik ben jaloers :')

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:27

Ohh wat bijzonder!

Wat een enorm gave reis.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:27

Wauw wat mooi! Heel gaaf dit :D

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:28

Wauw, te paard een land ontdekken is en blijft de mooiste manier om te reizen, dat bevestigen jou foto's wel weer. Echt prachtig land en foto's! Vast een geweldige rit gehad
Laatst bijgewerkt door Ellen_ov op 23-07-18 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:29

Indrukwekkend ...
Echt een once in a lifetime experience!

Wat voor soort paarden waren het, een specifiek ras of van alles?

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:31

Waauw knappe foto's, bedankt om ze te delen.

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:31

Wauw, hoe gaaf is dat!! :D

Bijzonder dat de paarden gewoon los mee lopen.
Foto 6, de galop foto met de losse paarden is echt zo stoer!

_Madelon

Berichten: 4758
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:32

Ik kan alleen maar zeggen.. Wauw!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Trip of a lifetime: 18 dagen te paard door Kirgizië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:35

Wauw wat super gaaf! <3

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:38

Ik heb je vorige topic stil gevolgd maar wauw... adembenemend en geen woorden voor...
Dit blijft echt voor altijd bij je.

Op pagina 2 meer foto's? Ik las al dat je teveel aan foto's had :)) O:)

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:39

Ik ben er gewoon stil van... Wat moet dit waanzinnig geweest zijn! Het ziet er alleen op de foto's al fantastisch uit, ik kan me niet indenken hoe het vanaf het paard moet zijn geweest. <3

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Trip of a lifetime: 18 dagen te paard door Kirgizië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:47

Wat een fantastische foto’s en ervaring! <3

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:52

Oh jee...ik ben sprakeloos... Wat een prachtige ervaring moet dat geweest zijn !
Geen zin om te blijven ? :D
Dat water ook. Zo helder <3

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:52

Mooi overzicht zo!

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:03

Wauw, wat lijkt me dat gaaf zeg! Prachtige foto's <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:04

:D :D :D

Askja schreef:
Indrukwekkend ...
Echt een once in a lifetime experience!

Wat voor soort paarden waren het, een specifiek ras of van alles?


Er waren wel echte Kirgizische paarden, die beheersen ook de Tolt van de IJslander (noemen het daar 'pacegate') :)
"Mijn" pony was niet Kirgisch, die was als 1-jarige geïmporteerd en geen idee wat het wel is :D De meeste waren gewoon van-alles-wat, zolang het maar betrouwbare en vooral sterke paarden zijn :j

Pandora2 schreef:
Oh jee...ik ben sprakeloos... Wat een prachtige ervaring moet dat geweest zijn !
Geen zin om te blijven ? :D
Dat water ook. Zo helder <3


Had zeker willen blijven maar helaas, de plicht roept _O-

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:07

Wauw onwijs gaaf.. Zoiets zou ik ook nog wel eens willen doen!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:08

Wauw !!

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13095
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:11

Wauw, wat een gave reis en prachtige foto's!

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:13

Super gaaf!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:15

Wat ontzettend gaaf, mooi land! Wil ook ooit nog eens die kant op. Erg mooie foto's ook :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:15

Veel oude paardenrassen uit Centraal-Azië kunnen tölten, dus dat verbaast me niets!
De paarden zien er in ieder geval erg stoer en taai uit, maar dat kan ook niet anders in dat gebied.
Ga je nog eens terug?