Precious!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 16:53

Afbeelding
Kennen jullie jaar nog?
Precious. Inmiddels 23 jaar.
Ze heeft een tijdje stilgestaan.
Ik wilde het weer oppakken met Oma, maar vermoed Ataxie.
Morgen komt de dierenarts.
We hebben een moeilijk verleden van 13 jaar. En helaas is het dominante gedrag terug. Altijd getwijfeld tussen pijn en gedrag. We zullen gaan zien! Altijd de twijfel of we een klik hebben gehad. Ze is een paar jaar in bruikleen geweest en nu weer terug van weggeweest, maar weigerd enorm veel. Van de week even zonder zadel gestapt en ze stapte heel vreemd. Longeren lukt niet. Ze protesteerd net zoals vroeger. Veel getwijfeld aan mezelf, maar andere paarden rijden en longeren gaat prima. Ze is te goed om stil te staa en waarschijnlijk te slecht om te rijden. Toch hou ik veel van mijn Omaatje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:56

Vindt ze wandelen aan de hand of vrijheidsdressuur niet leuk?

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:01

Wandelen.. tjah
Dan worden haar spieren niet echt getraind. Hoe slapper de spieren, hoe meer klachten.
Er komt al iemamd om te kijken wat de mogelijkheden nog zijn.
Eerst even de DA laten beoordelen

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:15

Dan wordt het moeilijk natuurlijk.. Maar als ze pijn heeft kan je niet verder met trainen natuurlijk.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:21

Weet niet of het pijn is. Een paard weigerd niet voor niets.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:24

Als ik die eerste foto van jullie zie, zou ik pijn zeer zeker niet uitsluiten. Ik vind haar hele wezen daar ongenoegen uitstralen

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:26

Ik dus ook!

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:27

Dier is 23, heeft een tijdje stilgestaan en jij wil niet wandelen, maar meteen rijden en logeren oppakken. Ben je serieus verbaasd dat dit dier protesteert? ik snap het wel.
Als ik 80 ben en je vraagt me van de ene op de andere dag een rondje hordelopen op de atletiekbaan te doen protesteer ik ook.
Als je al iets wil doen (als ze gezond en pijnvrij is!!) ga je JUIST beginnen met wandelen.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:27

Rocamor schreef:
Als ik die eerste foto van jullie zie, zou ik pijn zeer zeker niet uitsluiten. Ik vind haar hele wezen daar ongenoegen uitstralen


:j :j

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:37

Goof schreef:
Dier is 23, heeft een tijdje stilgestaan en jij wil niet wandelen, maar meteen rijden en logeren oppakken. Ben je serieus verbaasd dat dit dier protesteert? ik snap het wel.
Als ik 80 ben en je vraagt me van de ene op de andere dag een rondje hordelopen op de atletiekbaan te doen protesteer ik ook.
Als je al iets wil doen (als ze gezond en pijnvrij is!!) ga je JUIST beginnen met wandelen.


Dat zie je verkeerd omdat je het hele verhaal niet ken. Heb er heel even opgezeten om te testen wat ze deed nog geen 10 min.

Ik wilde dus langzaam opbouwen met longeren, maar lukt niet.
Wandelen...lukt niet
Dus ben er even op gaan zitten.

Juist omdat ik denk dat ze pijn heeft komt er een dierenarts.
En vrijdag komt er iemand om te kijken hoe we het haar leuk kunnen maken.
Stilstaan is geen optie, ze gaat uitbreken.
En een paard moet bewegen. Hoe oud ze ook zijn. We gaan vrijdag juist kijken hoe we dat invulling kunnen geven. Maar toen merkte iemand op dat ze eerste passen gek liep toen ik even ging stappen.
Vandaar morgen dierenarts en mijn vermoedens van ataxie

Ze werd vorig jaar nog bereden en vanaf juni niet meer vanwege het gewicht van de ruiter, maar er werd wel veel gewandeld

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:39

Afbeelding
Hier was ze meer ontspannen.Op de eerste foto zat ik er net op

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:42

Goof schreef:
Dier is 23, heeft een tijdje stilgestaan en jij wil niet wandelen, maar meteen rijden en logeren oppakken. Ben je serieus verbaasd dat dit dier protesteert? .


Ik houd ook niet van logeren. :D

Hoezo wil dit dier niet wandelen? Wat gaat er precies mis met longeren? En waarom erop zitten als het beessie ook al aangeeft niet teveel te willen (het is geen jonge spring in het veld van 8 jaar).

Paarden krijgen op de wei redelijk wat beweging, ergo, mijne staan op een 100 meter lange paddock en crossen regelmatig even zo gek als een deur heen en weer (om daarna weer die neuzen in de grote bak met hooit te stoppen en verder te VReten).

Hoezo breekt ze uit?

Anoniem

Re: Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:22

Wat gaat er mis bij wandelen?

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:24

Ik ga me niet mengen in de rijden/wandelen/longeren discussie, maar, wat heb je in godsnaam met haar staart gedaan? :oo :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:19

prugelpiet schreef:
Ik ga me niet mengen in de rijden/wandelen/longeren discussie, maar, wat heb je in godsnaam met haar staart gedaan? :oo :wow:


Nu je t zegt.. :=

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 00:06

Tip.. een ongetraind paard heeft ongetrainde rugspieren.. je zit er zonder zadel op terwijl je haar stilstaand in de krul trekt.
Dit is funest en uiterst vervelend voor die oude spieren.

Een zadel is om de rug te ontlasten. Neem een passend zadel en laat die valse krul achterwege.

Dit paard in protest? Ik snap het dier wel!
Dat bit hangt zwaar in de mondhoeken.

Oudjes kunnen wel wat, maar dat vergt een hele andere aanpak! Die ook tijd mag kosten!

En wellicht eerst aan de hand trainen voordat e gewicht op komt zou ook wel goed zijn.
Succes!

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 09:54

_Dominique schreef:
prugelpiet schreef:
Ik ga me niet mengen in de rijden/wandelen/longeren discussie, maar, wat heb je in godsnaam met haar staart gedaan? :oo :wow:


Nu je t zegt.. :=

Ik reageer op alles later. Maar dit heeft iemand anders gedaan. De pony is zoals je kunt lezen weer teruggekomen bij mij.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 09:57

Rocamor schreef:
Goof schreef:
Dier is 23, heeft een tijdje stilgestaan en jij wil niet wandelen, maar meteen rijden en logeren oppakken. Ben je serieus verbaasd dat dit dier protesteert? .


Ik houd ook niet van logeren. :D

Hoezo wil dit dier niet wandelen? Wat gaat er precies mis met longeren? En waarom erop zitten als het beessie ook al aangeeft niet teveel te willen (het is geen jonge spring in het veld van 8 jaar).

Paarden krijgen op de wei redelijk wat beweging, ergo, mijne staan op een 100 meter lange paddock en crossen regelmatig even zo gek als een deur heen en weer (om daarna weer die neuzen in de grote bak met hooit te stoppen en verder te VReten).

Hoezo breekt ze uit?


Ze breekt uit wegens verveling.
Wandelen lukt niet ivm drukke auto's
In de bak weigerd ze wandelen.
Ze loopt 24/7 op de wei

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 10:09

De dierenarts komt zo
Dit topic mag dicht mij betreft.
Ben het zat om 'aangevallen' te worden en beoordeeld zowel hier als in pb. Daar vraag ik niet om.
Er is een bepaalde geschiedenis en dat ik er 10 min op gestapt heb is vanwege testen wat ze doet.
Als je niet kan wandelen en longeren, probeer je erop te zitten en haar te laten onderzoeken.
Tenminste ik. Ze is net terug en het is een beetje uitproberen. Wat er allemaal daarvoor is gebeurd is niet mis. Maar kan niet eens wat vertellen of het is raak hier.
Bedankt voor de reacties.
Topic kan dicht.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:06

Je stelt een vraag hier, geeft halve informatie. Hierop komen van onze kant vragen die jou niet zo heel erg aanstaan en dan voel je je op je tenen getrapt.

Waarom niet gewoon alle info van belang geven (of gewoon geen topic openen en oordeel van VA afwachten).

wat gaat er mis met longeren? Wat doet ze dan wel / niet? Hoe ging het rijden / weiden / longeren / wandelen op de vorige locatie? Wat doet ze als ze niet wil wandelen? Heb je gedacht aan werken aan de hand haar te laten denken, werken en sterker te laten worden?

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Precious!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:58

Ts waarom wil je mijn reactie wel wel beantwoorden via pb? Behoorlijk on topic. Je geeft aan dat het dier zelf in de krul staat.

Kan, maar hoe komt dat bit zo achterin die mondhoeken?

Ja ik ben kritisch maar dit is gewoon struisvogelpolitiek.