Terugblik op 6 mooie jaren met een geweldig paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Terugblik op 6 mooie jaren met een geweldig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-17 17:38

Al vanaf kleins af aan heb ik altijd gedroomd van een eigen blauwschimmel. Een blauwschimmel met een mooie grijs-wit gekleurde vacht en die heel goed kon springen.
Toen ik 13,5 was en van de pony's was gegroeid gingen we langzamerhand op zoek naar een paard. Een goed paard heeft dan wel geen kleur zegt men, maar als we dan toch op zoek waren én geen haast hadden konden we net zo goed alleen bij blauwschimmels gaan kijken. *\o/* Zo gezegd, zo gedaan.

Na ongeveer 4-5 blauwschimmels bekeken te hebben kwamen we op een stal terecht waar ik 3 paarden gereden heb, waarvan 1 blauwschimmel, en laat nou net die het beste bij mij passen. Nog een keertje daar gaan rijden en daarna de knoop doorgehakt. Ik had mijn eerste paard!

Viavia - schimmelruin - M2 dressuur - 1.70m hoog
Eerste dag bij ons:
Afbeelding

We hebben eerst veel privé lessen genomen en zijn daarna dressuurwedstrijden gaan rijden. In de B hadden we alleen maar eerste prijzen en daar waren we met 3 wedstrijden uit. Toen we L gingen starten gingen de punten omlaag en liepen we tegen problemen aan.
Afbeelding

Het ging alsmaar slechter en ik had er geen zin meer in. Tijdens de indoor wedstrijden zaten we steeds rond de 170-175 punten, maar op de outdoor wedstrijden was hij totaal oncontroleerbaar en dat kon ik als 15-jarige niet goed aan. Ik zal die ene wedstrijd nooit vergeten. Zondagmiddag, 30 graden, groot open veld om los te rijden met zo'n 30 paarden erop en ik had hem totaal niet onder controle. Hij stond recht overeind met losrijden en ook tijdens de proef had ik weinig over hem te zeggen. We hebben een tijdje privéles genomen op een dressuurstal, maar ook hierdoor verbeterde het resultaat niet. Er zaten fijne dagen tussen, maar over het algemeen ging het niet.
Afbeelding

Uit wanhopigheid zijn we op een dag maar eens gaan springen. Paardje had 0 springervaring, maar liet meteen merken dat hij het erg leuk vond! We zijn springlessen gaan volgen en na een paar weken deden we een oefenparcoursje van 80 cm.
Afbeelding
Ik was al trots dat ik een blauwschimmel had, maar dat hij nu ook nog een springpaard leek te worden maakte me nóg trotser.
Afbeelding

Al snel kwam de startpas en zo begonnen we in de B. Een jaar laten sprongen we in het L en waren we nog steeds nooit zonder winstpunten thuis gekomen.
Afbeelding

Op 29 februari 2016 kreeg ik een mailtje dat Viavia en ik geselecteerd waren voor de Regiokampioenschappen van Gelderland en Flevoland in het 1.10m. Ik had tranen van geluk dat ik daar met hem heen mocht. Hier eindigden we na een mooie foutloze ronde als 13e van de 52. Nét geen plek op het NK, maar ik was al zó blij dat we daar mochten rijden.
Afbeelding
Afbeelding


Op 27 december 2016 deden we mee aan Kerstconcours Alverna met als doel de punten voor het M binnen te halen. Dat lukte fantastisch. Met een foutloze ronde en een supersnelle foutloze barrage eindigden we als 4e van de 52. Daar kwam ook meteen iemand naar mijn vader toe of Viavia te koop was. Uhm nee, eigenlijk niet... Maar aangezien paard al 15 was en af en toe toch wel héél sterk was in het parcours hebben we de geïnteresseerden toch een kans gegeven. Zo hadden we de volgende dag dus ineens kopers voor hem en na 3 weken niets gehoord te hebben kregen we toch bericht dat ze hem wilden hebben.

Losgerukt met het trailerladen en vervolgens een diepe sloot in gevlogen waar hij zo groen als wat van het kikkerdril uit kwam. Vier jaar later zijn schedel gebroken, omdat hij met een rotgang de stal in vloog en zijn hoofd stootte.
Viavia, een paard met karakter. Een paard die de ring niet in wilde op concours, maar als hij er eenmaal in was 200% inzet toonde. Een paard die na het foutloos springen van een 1.20m parcours niet over een los balkje op de grond durft te stappen. Een paard die altijd maar spelletjes bleef spelen als ik hem uit de wei wilde halen, waardoor ik soms geen eens zin meer had om te rijden. Een paard die snel ging steigeren als hij niet op zijn gemak was en waardoor we twee keer samen achterover zijn gevallen, maar bovenal een paard met een geweldige GO. Een paard die mee dacht in het parcours en zelf ook foutloos over de finish wilde komen. Een paard waarmee ik samen van 0-springervaring naar de punten voor de M ben gegaan en een paard waar altijd veel naar gevraagd werd als we op concoursen waren.

Viavia gaat zijn springcarrière voorzetten in Turkije, Istanbul.

Ik ga je missen maatje. Wees lief en zorg dat je nieuwe eigenaren net zo veel plezier met je gaan hebben als wat ik heb gehad <3

Afbeelding

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-17 21:30

Nimber schreef:
Sterkte met het afscheid. Hopelijk heb je snel een nieuwe topper


Dankjewel!! Ik heb precies op het juiste moment de geweldige kans gekregen om met een 3-jarig springpaard van mijn instructeur aan de gang te gaan. Hebben zaterdag voor het eerst zonder lijn gedraafd en gister voor het eerst gegalopeerd. Helaas zijn ook voor dit paard al kopers, maar mocht hij verkocht worden heeft hij er ook nog eentje die in mei 3 jaar wordt en waar we het ook rustig mee op kunnen gaan pakken, dus wat dat betreft heb ik niets te klagen. Alleen Via en ik waren natuurlijk echt al een team en nu is het echt weer beginnen bij 0.

@EAST Ja inderdaad we hebben super veel van elkaar geleerd en ik geniet nog steeds na van de mooie jaren. Dankjewel!

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Terugblik op 6 mooie jaren met een geweldig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 14:51

<3

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 21:53

hysterria schreef:
Wat een mooi verhaal, zo leuk dat jullie het springen ontdekten! En echt een mooi paardje <3 . Veel sterkte en succes met het paard van je instructeur!


Ah dankjewel!! Ja was echt een ontdekking inderdaad _/-\o_

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 22:07

SkyLWG schreef:
Bijzonder dat ik zo Via nog eens tegenkom! Wat heb je veel met hem meegemaakt, maar ook veel gave dingen zo te lezen. Sterkte met het afscheid.


Haha wie ben jij dan? :o Ik zie nu dat je Via ook op je profiel hebt staan! Inderdaad toevallig dat je hem dan tegenkomt, want zijn naam staat niet eens in de titel. Ben nu wel heel benieuwd wie jij bent hahaha

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 08:59

Robin_S schreef:
Wat een paard!! En wat een prestatie ook. Sterkte met de verkoop.


Haha ja inderdaad, een heel apart paard. Het kon echt een draak zijn, maar met springen deed hij altijd zijn uiterste best <3 Dankjewel!

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 09:01

sunnybellami schreef:
Wat een prachtig paard! Sterkte met de verkoop, dat je maar snel een nieuwe topper mag hebben!


Dankjewel! Heb nu het 3-jarig paard van mijn instructeur om verder zadelmak te maken en later mee op concours te gaan (zolang hij niet verkocht wordt). Wel raar, want met Via was ik echt al 6 jaar een team en die kende ik door en door. Nu weer helemaal opnieuw beginnen met een totaal ander paard, maar wel heel blij dat ik die kans krijg en het is een leuke uitdaging *D

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 11:55

sunnybellami schreef:
SaraViavia schreef:
Dankjewel! Heb nu het 3-jarig paard van mijn instructeur om verder zadelmak te maken en later mee op concours te gaan (zolang hij niet verkocht wordt). Wel raar, want met Via was ik echt al 6 jaar een team en die kende ik door en door. Nu weer helemaal opnieuw beginnen met een totaal ander paard, maar wel heel blij dat ik die kans krijg en het is een leuke uitdaging *D


Na zo land je paard verlaten is zeker moeilijk! Maar leuk dat je het paard van je instructuer mag rijden! :D


Wel lekker warm in Turkije haha. Misschien dat hij daardoor ook iets rustiger wordt. Het was me hier toch altijd een heethoofd, had er altijd de handen aan vol haha. Ook in de omgang. Een schat van een paard, maar je moest wel áltijd met je volle verstand erbij met hem omgaan anders ging t mis

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 21:11

PimxBotje schreef:
Veel geluk voor je paard in Turkije.
En jij veel geluk met het vinden van een nieuw paard.


Dankjewel!! Ben heel erg benieuwd hoe hij het daar gaat doen, maar vraag me wel af of we contact blijven houden. De nieuwe eigenaren spreken slecht Engels en denk dat communiceren lastig wordt. Hij staat nu nog even op een stal in Nederland en heeft al foutloos 1.10m parcoursen gelopen, dus ik kan hem nu nog volgen. Maar over paar weekjes gaat hij naar Turkije en ben bang dat ik dan niet meer zo vaak over hem zal horen.

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Terugblik op 6 mooie jaren met een geweldig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 23:25

Vond het in elk geval heel leuk dat we vandaag in Uitgelicht stonden, laatste keer samen schitteren! <3

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Kirsha en 18 bezoekers