Wilde paardjes van Herperduin

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 15:41

In het begrazingsgebied Herperduin (nabij Oss) hebben we hele knappe exmoor pony's lopen <3


De hengst:

Afbeelding


Zijn laatste merrieveulen (van 2016):

Afbeelding


En sinds kort ook deze mooie jaarling dame, die alles nog wat spannend vindt wat ze ziet:

Afbeelding


En het mooiste is natuurlijk als je deze paardjes tegenkomt vanaf de rug van je eigen paard :)

Afbeelding

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 23:30

Lachen zeg ... ik plaats ook eens foto's; is er niemand aanwezig hier op het forum :+

spruitje12
Berichten: 623
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:39

Awh wat gaaf zeg! Hoe vinden de paarden het als je ze tegen komt? Is de hengst niet agressief als je te dicht bij komt?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 21:47

Het gaat hier altijd super onderling. De hengst loopt hier al een tijdje en heeft afgelopen jaar zelfs een deel alleen met 1 merrie gelopen, maar nog viel hij 'onze' merries niet lastig.
Hij blijft bij zijn eigen soort, al wil hij wel graag eens contact komen maken :)

Afbeelding

Afbeelding

LiesBakker
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:14

Ik rij daar ook regelmatig, maar durf niet zo dichtbij te komen met mijn paard. Ik zie dat de exmoorpony's heel vriendelijk reageren. Leuk!

jeetje77

Berichten: 3455
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 07:01

Mooie ontmoeting zo.

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 07:34

Gave foto's! Leuk dat ze zo nieuwsgierig zijn! Zijn dat de IJslanders van stal zonneduin? Heb je je paard daar staan?

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:55

Wauw gaaf zeg! Ik vind vooral die laatste foto die je post mooi! Leuke ervaring :)

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:57

Wat gaaf dat je zo dichtbij kan komen zeg en wat een prachtpony's.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:45

Wij hebben daar vorig jaar gereden maar durfden niet al te dichtbij te komen bij de hengst met mijn merrie! Heel mooi gebied daar!

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:57

Gaaf! Lopen alleen die drie daar rond of is het een grote kudde?
Lijkt me leuk om een keer te gaan wandelen, mogen er honden (aangelijnd) in het gebied?

x_jdjn
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-02-17

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:58

Heel gaaf! Is dat dan gewoon een natuurgebied waar je vrij mag lopen?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:30

Hele leuke foto's!
Mooie paardjes zijn het hè!
Hier vlakbij lopen er ook een paar. *D

Het is trouwens beter om niet te 'neuzen' want je brengt al snel virussen over waarvan je paard ongemerkt drager van kan zijn, (bijv droes) ik zou dat nooit doen, ook niet met paarden van andere stallen, tis toch vervelend als ze onnodig ziek worden.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 20:55

skvetta schreef:
Gave foto's! Leuk dat ze zo nieuwsgierig zijn! Zijn dat de IJslanders van stal zonneduin? Heb je je paard daar staan?

Klopt, zijn ze. Heb geen eigen IJslander, maar leende er eentje daar.

En voor de andere vragen.
Ja is open vrij wandelgebied voor alle recreanten, ook met aangelijnde hond.
Menwagen is alleen buiten de begrazing mogelijk.

En er lopen inmiddels 7 exmoors en ca. 15 tauros-runderen.

Is pas nog kalfje geboren kruising tauros en hooglander, waar de hengst bij op kraamvisite kwam

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5902BF7D


Heb ook een eigen facebookpagina over dit gebied voor meer foto's.

https://www.facebook.com/ditisherperduin/

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:00

Ohh daar zijn ze weer, de knapperds <3 <3

Aan welke kant gaan jullie altijd het bos in trouwens? :)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 09:05

Miracle_ schreef:
Aan welke kant gaan jullie altijd het bos in trouwens? :)

Dat is wisselend, net hoe ik ga.
Ga ik met de ijslanders, dan is het aan de kant van Herperduin vakantiepark.
Ga ik met de fiets, dan aan de kant van Oss, en gaan we met de menwagen dan komen we met de trailer en dan is het kant van Berghem :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:00

Sorry dat ik het zeg maar het is niet de bedoeling om zo dichtbij de dieren te komen. Zo leer je ze aan dat ze naar andere paarden en mensen mogen lopen. Daar kunnen ze behoorlijk brutaal van worden. En ik word daarvan niet zo blij als andere paardeneigenaar. Voor de rest wel mooie foto's.

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:47

Die paarden zijn echt niet stom natuurlijk, of je ze nou wel of niet benaderd, die hebben uiteindelijk echt wel door dat ze dichtbij kunnen komen.
En als TS het niet doet, doet de rest van de wandelaars het wel, daar is geen ontkomen aan. Helaas.

Ik vind eigenlijk gewoon dat ze die dieren moeten scheiden van de paden, maar goed.... Het is niet anders. Het is jammer dat ze brutaal worden, maar dat kan je niet tegen houden vrees ik.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:53

Mooie foto's. Gaaf zo'n ontmoeting. Maar zelf houd ik ze liever op afstand :D voor mijn eigen gemoedsrust :o

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 16:52

speedfiets_2 schreef:
Sorry dat ik het zeg maar het is niet de bedoeling om zo dichtbij de dieren te komen. Zo leer je ze aan dat ze naar andere paarden en mensen mogen lopen.

Voor de goede orde, ze zullen het niet van mij leren. Ik benader ze nooit, ook al komen ze naar mij toe, wil ik ook mijn eigen ruimte behouden :)
Maar de pony's komen sowieso naar mensen toe uit nieuwsgierigheid, zeker de jonge paarden.
Het is fout om ze te aaien (wat helaas ook gebeurd) en helemaal om ze te voeren (wat ook gebeurd).
Daar ontkom je niet aan. En ze lopen altijd op het stuk waar de meeste mensen komen en picknickbanken staan (ook logisch).

De foto's met de ijslanders hadden een andere reden dat die toen gemaakt zijn zo dicht bij de exmoors (normaal doen we dit niet). Maar er zijn hier in het natuurgebied plannen gaande, waarbij ze het gebied willen sluiten voor ruiters en menners omdat het gevaarlijk zou zijn samen met een hengst. Wij wilden aantonen dat dit (mits je gezond verstand gebruikt), helemaal niet waar is en dat het goed samen kan.

Het is dus een momentopname, maar ik vond het wel een mooie foto om hier te plaatsen.
Maar je hebt gelijk, het is uiteraard niet de gewone gang van zaken hier.

Dus alle foto's die hier getoond zijn, zijn stuk voor stuk met respect voor de dieren en de natuur gemaakt, veelal ook met zoom.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wilde paardjes van Herperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:16

Excuses hoor maar ook met gezond verstand weet je dat ook voor een moment opname beter niet zo dichtbij moet komen. Met zulke foto's overtuig je namelijk niet degene die de maatregels heeft opgesteld dat wij beide als ruiters niet meer overal mogen komen. Je zult in alle waarschijnlijkheid eerder het tegenovergestelde effect krijgen. Dan krijgen die mannetjes gelijk dat al die ruiters brutaal doen wat ze willen en totaal geen respect hebben voor de regels in het gebied. Want dat is een van de redenen dat ze graag de ruiters zien verdwijnen zoals ik het begreep. Ikzelf woon middenin de maashorst en vind het erg jammer dat die regels zijn opgesteld. Ik kan geen eens meer een fatsoenlijk rondje van mijn eigen terrein meer af.

Je kunt beter gewoon altijd afstand blijven houden. Ook niet dichterbij voor een foto. Voor jouw eigen veiligheid als die van andere bezoekers (ookal zijn andere wel de paarden aan het aaien). Ik probeer ook als ik mensen dieren zie aaien, voeren of te dichtbij benaderen te waarschuwen en voorlichten. Ik wijs ze dan ook op de consequenties voor de dieren zelf en het gevaar waarin ze zichzelf brengen. Kreeg het laatst ook gruwelijk benauwd toen een vrouw met haar kinderbuggy een kalf benaderde. Moederkoe was al boos aan het schrapen.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:17

Wat gaaf zeg! Ook dat je zo dicht bij kunt komen!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 20:45

speedfiets_2 schreef:
Excuses hoor maar ook met gezond verstand weet je dat ook voor een moment opname beter niet zo dichtbij moet komen.

Ik snap wat je bedoeld en ben het helemaal met je eens, en ja ik waarschuw mensen ook als ik het zie. Verder moet je dan maar van mij aannemen dat ik echt afstand tot de dieren hou, al lijken mijn foto's soms zo gemaakt dat ik er bijna bovenop sta.

En ja er is nu veel gaande hier in het natuurgebied, maar daar gaat deze discussie niet over. Daar wordt al genoeg over geschreven en laten we dat maar daar houden, vindt je niet?