Na 25 jaar weer op het paard, mijn moeder na NAH!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Na 25 jaar weer op het paard, mijn moeder na NAH!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 14:03

Ik had gisteren al een VVDD geplaatst, omdat ik dit te leuk vind om niet te delen.

Mijn moeder (57) heeft vroeger redelijk fanatiek op recreatieniveau paard gereden. Ofwel lekker rondhobbelen, genieten van de dieren en de mensen, uren lang op stal hangen, enz. enz. Jullie kennen het wel ;)

Met dat ze kinderen heeft gekregen (voornamelijk mij en mijn zusjes) is ze gestopt met paardrijden. Ondanks dat zijn de paarden nooit uit haar leven verdwenen, omdat zowel mijn oudere zus als ik altijd druk in de weer zijn met de paarden.

Een paar jaar terug heeft mijn moeder haar eerste herseninfarct gehad, daar is ze toen heel erg goed van hersteld. Een jaar geleden heeft zij een tweede herseninfarct gehad in combinatie met meerdere TIA's, met dit maal veel grotere gevolgen. Laten we het er op houden dat we blij zijn dat ze überhaupt nog loopt en leeft.

Ondanks de beperkingen die zijn nu ervaart wilde ze toch wel graag het paardrijden weer gaan oppakken. Ik (fysio i.o. en ik ben bezig met een thesis over paardrijden voor mensen na CVA) juig dat natuurlijk toe! Niet alleen om mijn eigen passie voor paarden, naar ook omdat het haar zo enorm zou helpen met het herwinnen van coördinatie, spierkracht en bovenal VRIJHEID!

Vandaag heeft zij haar eerste proefles gehad. Eenmaal aangekomen op de manege hebben we een rondje door de stallen gedaan. Alle paarden stonden buiten in mooie ruime paddocks! Wauw! De stallen roken fris en schoon en er lag een zeer mooie kwaliteit ruwvoer. Heel bijzonder, aangezien ik het nog nooit had gezien dat het zo verzorgd was op een manege! Super positief dus! Daarbij waren de mensen ook zeer vriendelijk, ontzettend leuk!

Mijn moeder mocht op het paard "Spekkie" een mooie vosmerrie die met de eigenaar ZZ-licht heeft gelopen en nu in bruikleen op de manege staat. Wat een super braaf en rustig dier. Zo'n lieve en zachte uitstraling en ze zit duidelijk lekker in haar vel.

Op de manege hebben ze een tillift en opstapbaan voor de minder valide ruiters. Dus zo kon mijn moeder makkelijk op en afstappen.

De outfit die we van de week gescoord hadden.
Afbeelding

Mijn moeder op een paard, ik vind het zo'n leuk gezicht! Die glimlach is goud waard!
Afbeelding

Even een aai over de hals, omdat ze zo braaf was.
Afbeelding

Nog even natutten
Afbeelding

Even borstelen na het rijden
Afbeelding

Nog meer borstelen. De andere kant moet natuurlijk ook.
Afbeelding

Ze heeft een rasechte vuurdoop gehad. Ze zijn gelijk een rondje door het bos wezen stappen en ze mocht voorop. Daarbij hebben ze daarna nog een beetje door de bak heen gehobbeld en zelfs een lange zeide gedraaft! HOE GAAF!

Echt. Die glimlach van mijn moeder is priceless. Al is ze helemaal kapot nu, ze kan alleen maar lachen :D

Ik kan niet wachten tot het moment dat we een keer samen gaan rijden, ik kijk er nu al naar uit!

Een berichtje is lief, ik hoop dat jullie net zo genieten als dat mijn moeder gedaan heeft :D

(deze foto's zijn met toestemming van mijn moeder geplaatst)
Laatst bijgewerkt door Peelie op 28-10-16 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

winnielove

Berichten: 386
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: ergens in Nederland :)

Re: Na 25 jaar weer op het paard, mijn moeder na NAH!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:04

echt heel leuk!!
ik denk dat jullie allebei nu moe, maar voldaan zijn!!
nog heel veel plezier verder!!

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Na 25 jaar weer op het paard, mijn moeder na NAH!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:06

Wat ontzettend stoer van je moeder, en ontzettend leuk.dat het ook zo goed ging.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:07

Wat geweldig om te zien! <3
Knap hoor van je moeder dat ze het durft! _O_

Getup

Berichten: 8272
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:07

Geweldig! Wat fijn, dat je dit nu samen met je moeder kunt doen.
Toffe jas heeft ze ;-)
En de manege ziet er ook goed uit.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 14:08

MarlindeRooz schreef:
Wat geweldig om te zien! <3
Knap hoor van je moeder dat ze het durft! _O_

Ze vond het dood eng in het begin. Maar nadat ze de spanning liet vloeien zag je haar meer en meer een worden met het paard. <3

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:09

Wat geweldig voor je moeder. Kan me heel goed voorstellen dat dit heel veel voor haar betekend.

Prachtige vos overigens.

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Re: Na 25 jaar weer op het paard, mijn moeder na NAH!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:11

Wat prachtig! Mijn moeder begint ook net met rijden op onze pony, zon mooi gezicht en net wat je zegt. Kan niet wachten tot we samen kunnen rijden!

Veel plezier samen!

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 14:11

NatasjavE schreef:
Wat geweldig voor je moeder. Kan me heel goed voorstellen dat dit heel veel voor haar betekend.

Prachtige vos overigens.

Ik heb ook een zwak voor vossen :+ Spekkie is een heel poppig paard. Een echt damespaardje. Een plaatje idd.

Het is wel echt weer de oude liefde oppakken.

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:12

Ik hoopte stiekem al dat je een vervolgtopic ging plaatsen na het lezen van je vorige topic.
Wat geweldig voor haar en wat een spontane glimlach toen ze te paard zat!
Hopelijk kunnen jullie snel samen op pad :)

Petpa

Berichten: 1677
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:13

Helemaal top!

En die lach van je moeder... Ze geeft gewoon licht zoals ze straalt!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:13

Fantastisch dat je moeder na al die tijd en die fikse tegenslagen weer trots kan stralen op een paard!

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Na 25 jaar weer op het paard, mijn moeder na NAH!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 14:17

Ik vind het super leuk voor haar en ik hoop dat de vervolglessen ook zo leuk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:20

Heftig verhaal, allereerst al geweldig dat ze zo hersteld is, en al helemaal dat ze nu weer op een groot paard kan! Mooi gezicht. Spierpijn? :D

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Na 25 jaar weer op het paard, mijn moeder na NAH!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:24

Geweldig!

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:28

Geweldig dat je moeder weer op een paard heeft gezeten! Wat moet dat een fijn gevoel geweest zijn :j Hopelijk gaan er nog vele ritjes volgen!

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 14:28

culaccino schreef:
Heftig verhaal, allereerst al geweldig dat ze zo hersteld is, en al helemaal dat ze nu weer op een groot paard kan! Mooi gezicht. Spierpijn? :D

Ze zal morgen we spierpijn hebben en waarschijnlijk niks uit handen krijgen door de vermoeidheid, maar dat neemt ze nu op de koop toe. Dit kan niemand haar meer afnemen!

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:31

Ah wat super gaaf! Paardrijden en het überhaupt met paarden bezig zijn is erg goed voor je hersenen en de rest van je lichaam. Ik hoop dat je moeder naast al het plezier nog een extraatje cadeau krijgt door het paardrijden en het haar lichaam ook weer een positieve boost geeft. Super gaaf!

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 14:32

Flowerbomb schreef:
Ah wat super gaaf! Paardrijden en het überhaupt met paarden bezig zijn is erg goed voor je hersenen en de rest van je lichaam. Ik hoop dat je moeder naast al het plezier nog een extraatje cadeau krijgt door het paardrijden en het haar lichaam ook weer een positieve boost geeft. Super gaaf!

Daar hopen wij ook op ;)

mirim

Berichten: 4406
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:32

Geweldig om te zien!
Ik zie geen glimlach op haar gezicht, maar een lach van oor tot oor :j

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:39

Geweldig!!! Super gaaf om dit met je moeder te kunnen delen.

Mijn moeder heeft 25 jaar lang paard gereden en is om dezelfde reden gestopt.

4 weken geleden hebben mijn moeder en ik samen een super braaf en lief paard gekocht en mijn moeder zal ook weer gaan rijden. (Foto van het paard in mijn profiel)
Ik vind het echt onwijs leuk om dit met mijn moeder te kunnen doen. Het tutten, op stal zijn en gewoon straks lekker een rondje rijden door de polder!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:41

Wat fijn om te lezen! Paarden en paardrijden kan heel veel rust in het (vaak erg drukke) hoofd van iemand met een hersenletsel brengen... En verkrampte en pijnlijke spieren hebben de neiging om daardoor in het zadel te ontspannen waardoor ze veel soepeler en fijner voelen ... Als ze regelmatiger gaat rijden zal ze niet meer zo stijf worden er na en dan gaat ze zeker voordelen ontdekken! :)
De momenten dat ik het minste pijn heb is wanneer ik in het zadel zit... :+:
Hoop dat je moeder nog veel ritjes kan maken!!

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:42

Fantastisch dat dit kon +:)+ En je ziet je moeder gewoon genieten!

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 14:45

Ayasha schreef:
Wat fijn om te lezen! Paarden en paardrijden kan heel veel rust in het (vaak erg drukke) hoofd van iemand met een hersenletsel brengen... En verkrampte en pijnlijke spieren hebben de neiging om daardoor in het zadel te ontspannen waardoor ze veel soepeler en fijner voelen ... Als ze regelmatiger gaat rijden zal ze niet meer zo stijf worden er na en dan gaat ze zeker voordelen ontdekken! :)
De momenten dat ik het minste pijn heb is wanneer ik in het zadel zit... :+:
Hoop dat je moeder nog veel ritjes kan maken!!


Dit ervaar ik zelf idd ook zo!

Vooral de tremor en spierzwakte zijn wel een puntje. Maar als ze daar meer controle over gaat krijgen, zal het alleen maar beter gaan!

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:45

Spekkie is ook een heel fijn en lief paard :)
Totdat ik mijn eigen beestje heb gekocht, heb ik een tijd bij GE gereden en Spekkie is favoriet onder veel ruiters!

Prachtig die glimlach van je moeder! Nog veel rijplezier!